Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Atlas spärra kompressor viss tid hur?  (läst 2367 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niklaspe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PITEÅ
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia Atlas spärra kompressor viss tid hur?
« skrivet: 19 april 2021, 13:50:59 »
Behöver hjälp med hur jag går tillväga för att "spärra" kompressorn från att starta inom en viss tid. Nu när det är 0 till 8 grader startar den 4-5 gånger i timman. Polaren hade på sin Nibe ställt in så att då kompressorn stannar så skall den stå i en timma innan den kör igång igen.

Exakt så skulle jag också vilja ha, då startar den ju bara en gång i timman.

Ändrat behovsberäkning till 5.0 istället för 4.0 men detta medför väl bara att jag tillåter framledningen sjunka lite ytterligare innan den startar? Vilket gör att jag måste ändra vintertid.

Tacksam för svar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Atlas spärra kompressor viss tid hur?
« Svar #1 skrivet: 19 april 2021, 14:48:04 »
Hej!
Under SERVICE => VÄRMEPUMP så finns parametern STARTINTERVALL, men den ser ut att ha maxvärde 30 min.
Då blir det i alla fall max 2 ggr/h.

Sen blir det till att öka INTEGREAL A1 för att få den att starta mer sällan.
Man bör då även öka SERVICE => TILLSATS => INTEGRAL A2 till minst 5 ggr INTEGREAL A1.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Niklaspe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PITEÅ
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas spärra kompressor viss tid hur?
« Svar #2 skrivet: 19 april 2021, 19:54:52 »
Hittar ingen SERVICE meny alls på Atlas modellen. Däremot hittade jag under kompressorinställningar - startfördröjning kompressor start den ligger på 30 min om den skulle funka ändra på?

Utloggad Mlöf

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Atlas spärra kompressor viss tid hur?
« Svar #3 skrivet: 19 april 2021, 21:45:30 »
Däremot hittade jag under kompressorinställningar - startfördröjning kompressor start den ligger på 30 min om den skulle funka ändra på?
Är det 30 min eller 30 sek?
På min Medium (en äldre modellen av liknande pump som din) startar cirkpumpen till köldbäraren 30 sek innan kompressor. Men går att ställa till 15 min.

Ändrat behovsberäkning till 5.0 istället för 4.0 men detta medför väl bara att jag tillåter framledningen sjunka lite ytterligare innan den startar? Vilket gör att jag måste ändra vintertid.

Om du vill att kompressorn ska stå länge stunder kommer du få just beteendet att värmebäraren blir mer avkyld. Och för att jobba tillbaka värmen i huset krävs att värmebäraren måste värmas till en högre temp.

Hur mycket vatten är det i systemet.  Om det är lite vatten i systemet kommer det att bli snabbt avkylt och snabbt uppvärmt.
« Senast ändrad: 19 april 2021, 21:47:12 av Mlöf »
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Atlas spärra kompressor viss tid hur?
« Svar #4 skrivet: 20 april 2021, 07:58:41 »
Hittar ingen SERVICE meny alls på Atlas modellen. Däremot hittade jag under kompressorinställningar - startfördröjning kompressor start den ligger på 30 min om den skulle funka ändra på?

Det kanske ser annorlunda ut på Atlas, men denna parameter borde hindra att den startar oftare än 2 ggr/h.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Niklaspe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PITEÅ
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas spärra kompressor viss tid hur?
« Svar #5 skrivet: 20 april 2021, 19:13:06 »
Det kanske ser annorlunda ut på Atlas, men denna parameter borde hindra att den startar oftare än 2 ggr/h.


Skall pröva ändra den till 1h, just nu 10,8 grader utomhus så startar den 2ggr i timman. Ändringen av behovsberäkning till 5.0 kanske gav lite iallafall. Lite vatten i systemet samt att jag flödar hårt på CP (enrörsystem)  så de mesta vattnet går tillbaka till pumpen.

Utloggad Niklaspe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PITEÅ
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Atlas spärra kompressor viss tid hur?
« Svar #6 skrivet: 23 april 2021, 07:29:00 »
Är det 30 min eller 30 sek?
På min Medium (en äldre modellen av liknande pump som din) startar cirkpumpen till köldbäraren 30 sek innan kompressor. Men går att ställa till 15 min.

Om du vill att kompressorn ska stå länge stunder kommer du få just beteendet att värmebäraren blir mer avkyld. Och för att jobba tillbaka värmen i huset krävs att värmebäraren måste värmas till en högre temp.

Hur mycket vatten är det i systemet.  Om det är lite vatten i systemet kommer det att bli snabbt avkylt och snabbt uppvärmt.


Såklart läste jag fel det stod 30 sekunder som kompressorfördröjningen var. Satt upp behovsberäknkngen till 6.0 Max nu ser väl lite bättre ut på graferna men rörkrökaren sa att det skall gå att ”spärra” den så den bara gör en start i timman, dock visste han inte hur. Ingen här som har nån av de senare thermia modellerna med samma meny?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 481
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!