Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Borrdjup. Olika djup pÃ¥ Olika offerter  (läst 3141 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Borrdjup. Olika djup på Olika offerter
« Svar #15 skrivet: 08 februari 2018, 21:48:25 »
När jag installerade min IVT 7kW 2002 fick jag två offerter som jag valde mellan
- Thermia 115 m borrhål
- IVT 130 m borrhål

Eftersom jag upplevde IVTs leverantör som seriösare valde jag dom men ökade på borrhålet till 160m. Det var väldigt lite pengar dom extra metrarna kostade så det var inte mycket att fundera på. Hade jag vetat det jag vet nu så hade jag ökat på med ytterligare 20-40 meter. När jag byter pump nästa gång skulle jag nämligen vilja öka på till 9-10 kW och det tror jag 160 meter är väl litet för
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Mikael Monnier

  • Gäst
Mikael Monnier
SV: Borrdjup. Olika djup på Olika offerter
« Svar #16 skrivet: 09 februari 2018, 05:37:33 »
Jag har ingen aning
men fick här en tredje fil med högre förbrukning och 155m borrning:
https://backup.it-sjukhuset.se/dl/1.pdf
https://backup.it-sjukhuset.se/dl/2.pdf
https://backup.it-sjukhuset.se/dl/3.pdf

Mig säger det ingenting. Jag är alldeles för okunnig

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Borrdjup. Olika djup på Olika offerter
« Svar #17 skrivet: 09 februari 2018, 06:44:03 »
155 meter verkar alltså vara ett OK värde, men då skall man komma ihåg att de första metrarna i borrhålet normalt inte innehåller något vatten, och att vattenfyllt hål ned till berggrund bara räknas med 1/3-del när vi talar om aktivt borrdjup.
Om du har 4 meter till grundvatten och 12 meter till berggrunden så ger de första tolv metrarna bara 2.66 aktivt djup.
För att det skall bli 155 meter aktivt djup så måste det borras 164 meter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Borrdjup. Olika djup på Olika offerter
« Svar #18 skrivet: 09 februari 2018, 09:07:16 »
Är det jag som missar något eller ser det inte märkligt ut att kalkylen på 21000 kWh istället för 16000 kWh bara behöver 2 meter djupare borra för att få samma KB-in medel?
Känns mycket märkligt.
Det är märkligt men man ska komma ihÃ¥g att beräkningsprogrammen inte avbildar verkligheten exakt utan är en approximation. Programmen ska kunna simulera verkligheten sÃ¥ pass bra att resultatet kan användas för dimensionera en anläggning utan att det blir problem när man tar den i drift. DÃ¥ kanske det blir sÃ¥ här ibland. 

Kbin medel är också lite diffust. För en kraftigt dimensionerad pump som sällan går kontinuerligt måste värdet bero på hur ofta den startar. En pump som har korta cykeltider måst få högre medeltemperatur på köldbäraren än en pump som har långa cykeltider förutsatt att samma värmemängd produceras i bägge fallen. En av fördelarna med en inverterpump är ju att man får lite högre köldbärartemperatur i och med att värmen tas ut hela tiden från borrhålet. En sådan pump belastar borrhålet på samma sätt som en on/off-pump med en cykeltid på några minuter skulle göra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!