Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kostnad för varmvatten med en pump  (läst 6996 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Kostnad för varmvatten med en pump
« Svar #15 skrivet: 07 december 2007, 20:08:22 »
Kostar inte värmepumpen nÃ¥t att köpa, menar du?  Sc:,h

/ Paj

Jag tror Dr Chun-Lan menar att det knappast är lönt att kombinera värmepump och solfångare.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Kostnad för varmvatten med en pump
« Svar #16 skrivet: 07 december 2007, 20:15:46 »
Kostar inte värmepumpen nÃ¥t att köpa, menar du?  Sc:,h

/ Paj

Jag tror Dr Chun-Lan menar att det knappast är lönt att kombinera värmepump och solfångare.

Jag med. Lönar det sig att köpa VP om man har massor med solfÃ¥ngare?  ::)
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Kostnad för varmvatten med en pump
« Svar #17 skrivet: 07 december 2007, 20:31:34 »
Kostar inte värmepumpen nÃ¥t att köpa, menar du?  Sc:,h

/ Paj

Jag tror Dr Chun-Lan menar att det knappast är lönt att kombinera värmepump och solfångare.

Jag med. Lönar det sig att köpa VP om man har massor med solfÃ¥ngare?  ::)

OK  ;D
Omformulerar: det är knappast lönsamt att skaffa solfångare om man har värmepump.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kostnad för varmvatten med en pump
« Svar #18 skrivet: 07 december 2007, 21:11:31 »

å tror ni att ni nån gång tjänar igen den extra utgiften?


Retorisk fråga, en figur inom retoriken: talaren ställer en fråga där svaret är givet eller där han själv ger det. Den kan göra stilen mer levande och känsloladdad. (Nationalencyklopedin)
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Kostnad för varmvatten med en pump
« Svar #19 skrivet: 07 december 2007, 21:47:44 »
jaja vad är svaret då ?

utan att jag styr åt nått håll

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Kostnad för varmvatten med en pump
« Svar #20 skrivet: 07 december 2007, 22:01:00 »
jaja vad är svaret då ?

utan att jag styr åt nått håll


Duscha hos grannen !  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Kostnad för varmvatten med en pump
« Svar #21 skrivet: 08 december 2007, 10:25:04 »
hej
ett familje årskort på vårat komunala badhus kostar 500 kr per år = billigt varmvatten

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kostnad för varmvatten med en pump
« Svar #22 skrivet: 08 december 2007, 12:54:24 »
mina sol fångare har suttit uppe i 11 eller 12 år nu så du menar om 40 år eller om 50 år så har dom inte gått ihop inte heller om 100 år ?
jag matar in 200 kWh och får ut 9000 kWh det är ett cop på 45

jag är säker på att någon gång så har dom gått ihop, kanske inte inom min livstid men det kommer andra efter mig förhoppningsvis.

jag ska fan inte plantera ett träd till i min skog för jag fÃ¥r ju ändÃ¥ ingen nytta av det heller   Sc:,h

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kostnad för varmvatten med en pump
« Svar #23 skrivet: 08 december 2007, 15:00:49 »
Hej

Funderar lite över mina uppgifter om varmvatten. Tycker nog att 6 kWh om dygnet verkar väl högt, jag undrar om inte radiatorpumpen går igång om nätterna ibland. Den stängs ju av vid 16 ºC, men det händer nog ibland och framförallt om nätterna att det blir kyligare och då tappar man några kWh. Får nog kolla upp det till sommaren. Då skulle man kanske sänka tlll 10 ºC eller något sånt i början av juni.
//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Kostnad för varmvatten med en pump
« Svar #24 skrivet: 08 december 2007, 16:22:48 »
mina sol fångare har suttit uppe i 11 eller 12 år nu så du menar om 40 år eller om 50 år så har dom inte gått ihop inte heller om 100 år ?
jag matar in 200 kWh och får ut 9000 kWh det är ett cop på 45

jag är säker på att någon gång så har dom gått ihop, kanske inte inom min livstid men det kommer andra efter mig förhoppningsvis.

jag ska fan inte plantera ett träd till i min skog för jag fÃ¥r ju ändÃ¥ ingen nytta av det heller   Sc:,h

hej
visst funkar solfångare
men att gÃ¥ ut Ã¥ berätta för folk att ,det funkar super bra funkar lika bra sommar som vinter  spelar ingen roll om det är sol eller tjocka ute
man spar in otroliga mängder energi å dom återbetalar sig på nått år oavsett
vad du kör med nu

är fan ren å skär löngn,säg som det är att dom funkar bra vår sommar å en bit på hösten
å att det är ett komplement som funkar hyfsat utan att behöva bry sig sen dom bara går å går

men då finns det knappt nån som vill köpa en utrustning ,,,folk vill att man ska berätta att det är en helt komplett lösning ..är det inte det så verkar intresset svanlna rejält

min grej med detta är att en värme pumps anläggning producerar så billigt varm vatten att det inte är lönt att joxa på med nått annat är kostnaden ca 2000kr per år det liksom lite som motiverar en uppgradering till solvärme

dÃ¥ är det ju  dom 2000kr som ska betala solfÃ¥ngar anläggningen fast det är inte hela sanningen
iomed att man måste förmodligen ochså bereda vatten med pumpen vissa dagar å vissa månader på året kommer besparingen inte att va 2000kr per år den kommer at bli lite sämmre


träden behöver du inte oroa dig för... det kommer nya varelse du vill eller inte
kan va att det är fel modell men träd kommer



Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kostnad för varmvatten med en pump
« Svar #25 skrivet: 08 december 2007, 17:17:00 »
jag tycker det är uppenbart att man tar reda på fakta om funktion/skick för "mitt" behov INNAN man gör en investering
oavsett om det gäller en bil, luftvärmepump, solfÃ¥ngare, luft/vattenvärmepump eller  kanske till och med bergvärmepump.

om du nu investerar i en L/V-pump och den heller inte fungerar som du tycker den ska göra är det skräp det också ??
det kanske blir en liten bergvärmepump till sist i Norsjö  ;D ;D ;D ;D

vad det än blir sÃ¥ fÃ¥r du mycket kunskap om dom olika lösningarna  ;)

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Kostnad för varmvatten med en pump
« Svar #26 skrivet: 08 december 2007, 19:52:49 »
hej

skillnaden mellan en luft/vatten pump å solfångare är mils vida

en är en ren maskin som i princip funkar jämt oberoende av yttre förhållanden ,,nästan
skiten mal pÃ¥ natt som dag  sommar som vinter
men inte lika billigt som solvärmen ,det är den jämna funktionen som vinner


det andra är ungeför som en segelbåt ...blåser det inte så står skiten still
blåser det lite går det sakta ,blåser det storm så får du hålla i hatten å hoppas det går bra
dvs jädrigt ojämn funktion
men hyfsat billig i drift då det går .....

jag tror ändå att pumen vinner om ni ser det på tex 15 år,besparings potensialen med den är större ...även en pytte liten 6kw maskin ska både orka göra varm vatten+ värma kåken till
viss del  det är där pumpen vinner racet

mina 60 rör fixar möjligtvis värme i hundkojan i okt 
sen är det kört effekten är för låg
hur  ska jag ska kunna plocka ut värme ur mina dÃ¥ det knappt räcker till vattnet pÃ¥ hösten  det ser jag som en omöjlighet....

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Kostnad för varmvatten med en pump
« Svar #27 skrivet: 08 december 2007, 20:47:16 »

jag tror ändå att pumpen vinner om ni ser det på tex 15 år,besparings potensialen med den är större ...


Om du börjar fundera så långt framåt som 10-15 år, så smaska på med en jord/berg -pump då, speciellt i dina kalla breddgrader så är det ju en enorm fördel gentemot luft.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kostnad för varmvatten med en pump
« Svar #28 skrivet: 08 december 2007, 21:39:00 »
jaja vad är svaret då ?

utan att jag styr åt nått håll


Svaret är som sagt givet, har man värmepump med varmvattenberedare och skaffar solfångare skall kostnaden bokföras på nöjeskontot. Någon annan anledning att investera i solfångare finns inte så länge som elpriset är under 2-3 kr/kWh.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Kostnad för varmvatten med en pump
« Svar #29 skrivet: 08 december 2007, 22:50:42 »
Vad du glömmer är att 2 hål i väggen kostar inget och finns där till din bekvämlighet, nyttja eller ej är frågan.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!