Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FTX-ritning i nybyggnation - Synpunkter önskas  (läst 3045 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fosca

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
FTX-ritning i nybyggnation - Synpunkter önskas
« skrivet: 31 maj 2020, 22:13:31 »
Hej,

Är supertacksam över allt jag lärt mig från detta forum.
Men vi håller på att bygga nytt hus och har precis fått ventilationsritningen.
Eftersom jag inte kan något om ventilation tänkte jag att jag vänder mig hit för se om det finns några synpunkter på ritningen vi fått.

- Hur mycket låter luftintaget som är placerat i väggen direkt vid uteplatsen? Aningen orolig över att det kan vara störande, men vet inte var man annars kan be dem sätta det.

- Är placeringen av tilluftsdonen och frånluftsdonen OK med tanke på tilltänkt placering av möbler?
Ingen risk för drag - exempelvis vid sängen?

- Frånluftsdonet i köket och tvättstugan.. Märklig placering, missar 90% av rummet?

- Allrummet på ovanvåningen med ryggåstak, varför sitter tilluftsdonen och frånluftsdonen så nära varandra?
Luftströmmarna rör aldrig delen vid fönsterna.

- Placeringen av donen i rummen..
Finns det någon speciell plats man brukar vilja ha dem (ex. hörnor) eller OK att få dem lite var som helst?

Tänker det är bäst att fråga innan huset står på plats med fel placering av donen
« Senast ändrad: 01 juni 2020, 05:47:50 av Fosca »

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: FTX-ritning i nybyggnation - Synpunkter önskas
« Svar #1 skrivet: 01 juni 2020, 05:49:09 »
Jag har mina tilluft vid fönstren. Känns nog att det drar ibland.

Snålt med ljuddämpare.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Fosca

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FTX-ritning i nybyggnation - Synpunkter önskas
« Svar #2 skrivet: 01 juni 2020, 08:56:49 »
Jag har mina tilluft vid fönstren. Känns nog att det drar ibland.

Snålt med ljuddämpare.

Tack för kommentar.

Gjort samma observation, att det var snålt med ljuddämpare i deras grundpaket. Har lagt in beställning för ljuddämpare på samtliga tillufts- och frånluftsdon, blev 8500kr extra. De skulle komma med på en uppdaterad ritning.

Funderar nu på om jag vill få in fler ändringar.
- Ev. flytta luftintag.
- Rättelse av 3D-ritning, där frånluftsdonet i badrum OV ser ut att sitta på våningen under.


Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: FTX-ritning i nybyggnation - Synpunkter önskas
« Svar #3 skrivet: 01 juni 2020, 14:37:09 »
Ja donen i tvättstuga och kök sitter helt fel. Var sitter diskmaskinen?
Jag har donplaceringen precis så i min tvättstuga, det funkar helt fruktansvärt dåligt. Ska se om jag får tummen ur rätt snart och ordna upp det.

Ett luftintag låter inte mycket. Men utblåsen låter väldigt mycket.

Jag skulle vilja ha lite högre upplösning på bilden om jag ska kunna bedöma annat.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Fosca

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FTX-ritning i nybyggnation - Synpunkter önskas
« Svar #4 skrivet: 01 juni 2020, 15:24:52 »
Ja donen i tvättstuga och kök sitter helt fel. Var sitter diskmaskinen?
Jag har donplaceringen precis så i min tvättstuga, det funkar helt fruktansvärt dåligt. Ska se om jag får tummen ur rätt snart och ordna upp det.

Ett luftintag låter inte mycket. Men utblåsen låter väldigt mycket.

Jag skulle vilja ha lite högre upplösning på bilden om jag ska kunna bedöma annat.

Sitter en upphöjd diskmaskin mellan skafferiet och vasken.
Var borde man sätta donet i tvättstugan och köket?

På ovanvåningen sitter ett tilluftsdon nästan ovanför sängen.
Finns det risk att det blir dragit?

Har laddat upp en fullupplöst bild.
 

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: FTX-ritning i nybyggnation - Synpunkter önskas
« Svar #5 skrivet: 01 juni 2020, 16:08:33 »
Sitter en upphöjd diskmaskin mellan skafferiet och vasken.
Var borde man sätta donet i tvättstugan och köket?

På ovanvåningen sitter ett tilluftsdon nästan ovanför sängen.
Finns det risk att det blir dragit?

Har laddat upp en fullupplöst bild.
I köket hade jag satt donet höger eller vänster om tvättstället. Troligen till vänster från ritningens perspektiv. Då fångar det vattenånga från diskmaskinen och rök från spisen som läcker förbi fläkten/när man glömmer fläkten/eller inte förstår vikten av fläkten.

I tvättstugan hade jag bara förlängt röret till proportionerligt avstånd från ytterväggen.

Jag tycker donen sitter bra på ovanvåningen. Det finns olika don att välja om det skulle bli ett problem, men jag tror inte man kommer märka något alls. Många tilluftsdon har en kastvinkelinsats som man kan plocka ur om man vill testa.

Allrum/vardagsrum blir jag lite fundersam. Är det två våningar eller är det högt i tak? Sitter ett tilluftsdon som inte är bra placerat på undervåningen. Men det finns inte på 3D-bilden.

På 3D-bilden, längst till vänster så går frånluftsdonet som ska vara över badkaret ner till matplatsen. Det ska vara över badkaret.

Alla don över 10 liter per sekund hade jag valt i 125 mm rör och don. Åtminstone i sovrum.

Frånluft kök hade jag ökat till 15 liter per sekund och tagit bort tilluftsdonet över matplatsen. Sedan balanserat förändringen i flöde genom att öka flödet från tilluftsdonen på övervåningen om det är öppet i tak där. Poängen är att matoset från matplatsen verkligen sugs in bra i köket. Inte kastas ut över vardagsrummet.
« Senast ändrad: 01 juni 2020, 16:11:35 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Fosca

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FTX-ritning i nybyggnation - Synpunkter önskas
« Svar #6 skrivet: 16 maj 2021, 15:53:09 »
Nuså.. Huset sitter på plats och ventilationsinstallationen blev överraskande bra. Skulle aldrig kunna tänka mig gå tillbaka till ett hus utan FTX.

Dock.. På allrummet där uppe blev det inget bra. De lovade sätta in tilluftsdon med extra lång kastlängd så att det inte skulle bli kortslutning till frånluften i garderoben och vid trappan. Tveksamt om de faktiskt gjorde det, de ser ut precis som alla andra tilluftsdon i huset. Och luften i alla andra rum känns fräsch.. Men inte i allrummet där uppe, den känns lika instängd som luften i förrådet under trappan (som saknar ventilation helt). Finns det några bättre tilluftsdon man kan byta till, för att få mer cirkulation i rummet?

De skulle även sätta en kombihuv på taket. Men det ser ut som de istället satt två vanliga huvar bredvid varandra. Riskerar inte det bli kortslutning?


Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: FTX-ritning i nybyggnation - Synpunkter önskas
« Svar #7 skrivet: 17 maj 2021, 16:52:22 »
Har allrum med högt i tak, jätteproblem med luften där. Men får aldrig fram prioriterad tid till min egna ventilation. Men tilluft där uppe i taket är ingen idé. Bättre att suga in gammal luft där så kommer den friska någon annanstans ifrån.

Tycker inte heller det ser ut som en kombihuv. Lyft locket och kolla hur det ser ut på huvarna, ifall det är en vägg där emellan. Är det vanliga huvar så är det 3 meter minimum emellan som riktlinje.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Fosca

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FTX-ritning i nybyggnation - Synpunkter önskas
« Svar #8 skrivet: 24 maj 2021, 23:00:46 »
Har allrum med högt i tak, jätteproblem med luften där. Men får aldrig fram prioriterad tid till min egna ventilation. Men tilluft där uppe i taket är ingen idé. Bättre att suga in gammal luft där så kommer den friska någon annanstans ifrån.

Tycker inte heller det ser ut som en kombihuv. Lyft locket och kolla hur det ser ut på huvarna, ifall det är en vägg där emellan. Är det vanliga huvar så är det 3 meter minimum emellan som riktlinje.

Som förväntat blev det diskussion med hustillverkaren.
Finns riktlinje 3 meter skriftlig i nÃ¥gon branschstandard? 😊 Som man kan hänvisa till. Det var inte en kombihuv.

I huset ingick det en I justering och OVK. Trots vårt lite större antal don så var allt klart på ca 1 timme.. Men man märker att det har slarvats. I en av garderoberna låter och suger frånluftsdonet som Everöds flygplats, i en annan garderob där det enligt ritningen ska vara samma flöde så känner man knappt att den drar någon luft alls. Går man på toaletten på ovanvåningen så lyfter kjolen av luften som forsar in under dörren. På nedanvåningen känns det knappt, trots att det ska vara samma flöde.

Finns det något enkelt sätt att jämföra/påvisa flödet i två don, som enligt ritning ska ha samma flöde? Så man kan initiera en reklamation och få anläggningen injusterad på nytt.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTX-ritning i nybyggnation - Synpunkter önskas
« Svar #9 skrivet: 25 maj 2021, 13:17:14 »
Jag tror du kan hyra mätare från företag som säljer ftx på nätet. Soliduct etc.

Men är felet på nivån att man känner det med handen borde man väl kunna få dit de iallafall om de har någon heder i kroppen...

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: FTX-ritning i nybyggnation - Synpunkter önskas
« Svar #10 skrivet: 25 maj 2021, 19:10:20 »
Beklagligt, ring något högre höns i det företaget. De måste ha för mycket att göra. Flödena och huven är ju tokigt. Kika soliducts luftskola, Nibe FTX manual, Systemair manual, Recom FTX manual, Östberg ftx manual, någonstans bör det stå. Det är sunt förnuft egentligen. Men så himla märkligt att montörerna inte stannade upp. Men de kanske var plikttrogna och inte frågesatte förutom miss av huvmodell, men det kan ju varit någon annan i företaget som övertalade dem om att "det är samma sak". Spekulationer i all ära, men det är i alla fall fel.

Du kan ju alltid köra mätning med ovanstående förslag, samordna värdena och skicka in som reklamation. Så får de betala tillbaka när du justerat in allt själv.

Tänker att om man bara mäter så blir det ju dem som du måste lita på att det blev rätt justerat, så länge har du nog inte kvar luftmätaren att du kan kontrollera på nytt. Det tar emot lite kanske att låta de göra justeringen - som fyller i ljugsiffror i protokollet eller inte lämnar protokoll alls.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!