Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställningar FD35  (läst 3797 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PellePelle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Inställningar FD35
« skrivet: 24 januari 2011, 09:16:18 »
Har precis fått min FD-35. Håller på och labbar med inställningarna. Hur högt ställer ni värmen på pumpen? Fläkten?
Har lite problem att fÃ¥ upp den varma luften pÃ¥ övervÃ¥ningen. 

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar FD35
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2011, 10:02:55 »
På grunn av trykkforskjeller og temperaturforskjell er det ikke sikkert du klarer å flytte varmen fra 1.etasje til 2.etasje.
Men du kan forsøke å bruke max viftehastighet og åpne en ventil eller et lite vindu i 2.etasje for å se om du klarer å transportere varmen opp...

Mvh
Varmepumpemontør
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar FD35
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2011, 11:15:44 »
Jag har haft samma problem med att få upp värmen.
Det löste jag genom att det sitter ett element(elradiator) på övervåningen precis vid trappen, om det inte kommer tillräckligt med varm luft nerifrån så startar termostaten elementet och det värmer luften som då stiger och på sätt drar igång stigningen av varm luft i trappen från nedervåningen, då stängs elementet av eftersom termostaten då blir påverkad av den varma luften nerifrån.

Du får själv testa fram lämplig termostatinställning.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad PellePelle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar FD35
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2011, 11:27:13 »
Ska prova med ett element. Man kan riktigt kännna att man möts av värmen när man går ner för trappen.
Hur högt ställer ni börvärdet för att värmen ska räcka till övervåningen också? Kör 22 grader just men kanske skulle testa med 23-24?

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar FD35
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2011, 12:28:10 »
Jag hade exakt samma, det var som att det låg ett lock med varm luft i trappen.

Jag kör med 24 grader nu och då är det inte lika ofta som elementet behöver hjälpa till och dra igång luftcirkulationen igen.
Förut körde jag 22 grader och om det var riktigt kallt ute så kunde värmecirkulationen till övervåningen stanna av under natten och på morgonen så va locket där igen, det var dock utan element.

Jag brukar känna på elementet när jag går förbi och det är knappt mer än ljummet nu när jag kör 24 grader på pumpen, förut när jag körde 22 så va det varmt ganska ofta trots en lägre ställd termostat på elementen, det verkar helt enkelt som om värmestigningen avtog ofta och då kickade elementet igång det igen.

Men som sagt alla hus är olika och du får testa dig fram.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad PellePelle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar FD35
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2011, 12:41:32 »
Tack dina råd! Har du någon uppfattning om hur höjningen från 22 till 24 grader påverkat elräkningen?
 

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar FD35
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2011, 13:00:04 »
Självklart drar den mer om den orkar köra på mer, men å andra sidan om jag slipper elda med element på övervåningen så borde det bli billigare totalt med varmt på övervåningen.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Apeltorp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar FD35
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2011, 15:25:07 »
Jag läste någonstans att en grads ökning ökar elförbrukningen med 7%. Beroende på utvändig kyla ligger jag oftast på ett börvärde på 22-23ºC Full fläkt. Har man tillräcklig takhöjd så kan en takfläkt vara väldigt nyttig för värmespridningen.

Utloggad Pluttas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inställningar FD35
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2011, 16:41:13 »
Kör min på inställningarna:

VANE: översta läget
Fläkt: 3
Börvärde: 21 ºC

Får upp ganska mycket värme på min övervåning som inte är super tät, ca 18 ºC.
Kom fram till dessa inställningar genom att sätta upp toapappers-remsor i alla dörröppningar för att se luftflödet.
Tegelvilla, byggår 1953
72m2 + inredd vind
Nuv. uppvärmning:
Mitsubishi FD50VABH / Q-heat SE 820 + Nibe ES23 160L
Tidigare uppvärmning:
InVest LVE-06 -10 + Parca Norah 3000 -83 combipanna
TB-mini pellets-brännare -06 + Parca Norah 3000 -83 combipanna

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Inställningar FD35
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2011, 17:12:19 »
Jag läste någonstans att en grads ökning ökar elförbrukningen med 7%. Beroende på utvändig kyla ligger jag oftast på ett börvärde på 22-23ºC Full fläkt. Har man tillräcklig takhöjd så kan en takfläkt vara väldigt nyttig för värmespridningen.

Njae det är väl snarare om man t.ex har direktverkande elvärme som man ökar energiförbrukningen med ca 6-7% per grad man höjer, men med värmepump så får man väl säkert räkna med minst det dubbla, eller ivf minst mellan ca 10-12% per grads höjning. :)

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad PellePelle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Inställningar FD35
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2011, 11:48:57 »
Tror jag fått till mina inställningar nu. Elementet hade ingen effekt dock.
Däremot så satte jag fläktinställningen på rörlig spridning både i sidled och höjdled. Fläkten på 3 och värmen 22-23 C. Behövde helt enkel sätta fart på luften åt alla håll.
19 grader uppe och 20-23 C nere. 162 kvm !  :D

 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!