Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: muskelinflammation vad göra?  (läst 16283 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
muskelinflammation vad göra?
« skrivet: 14 maj 2007, 17:01:40 »
Hej någon som har ett bra recept mot muskel, ledbandsinflammation? Har gått med det en vecka nu, zon och värkpiller hjälper inte, kan inte jobba, har ett fysiskt ansträngande arbete. Har tagit en flaska vin av min egen tillverkning så just nu känns det bra, mycke bra. Men så kan man inte hålla på, eller kan man det? :) Börjar ärligt talat bli trött på krämpor, några tips från skogarna?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: muskelinflammation vad göra?
« Svar #1 skrivet: 14 maj 2007, 17:45:36 »
Naproxen är inflammationsdämpande, finns numera receptfritt (250mg). Sambon har såna mot migrän. Maxdos 2.5 tabl á 500mg.

Brukar själv "sno" av dom vid liknande symptom som Du har.


Lycka till!!!
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: muskelinflammation vad göra?
« Svar #2 skrivet: 14 maj 2007, 18:44:08 »
Voltaren -T är även detta receptfritt numera. Voltaren är det som läkare vanligvis skriver ut mot bla benhinneflammationer, Imflamationer i muslek och senfästen mm. 
Har bla fått det vid inflamerade senfästen i fot vid flertalet tillfällen. Var och varannan elitidrottare har använt voltaren till och från. Naproxen är även det antiinflamatoriskt. Läkare brukade skriva ut det till kvinnor med stora menssmärtor.
Jag har fått naproxen mot inflamerat muskelfäste med motivationen "voltaren är för starkt för dig" och det hjälpte inte. Vid återbesök hos annan läkare hjälpte voltaren-t direkt.
« Senast ändrad: 14 maj 2007, 18:46:18 av MangeH »

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: muskelinflammation vad göra?
« Svar #3 skrivet: 14 maj 2007, 19:17:16 »
Voltaren-T, är det tabletter eller? Köpte Naproxen, den sätter sig i halsen, astmatiker, får problem med luftintaget. Så voltaren är starkare, kanske precis vad jag behöver då. Sticker och handlar imorron då, så här kan man inte ha det. Eller blir det en pava vin till i morn. ::)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: muskelinflammation vad göra?
« Svar #4 skrivet: 14 maj 2007, 20:01:56 »
TIGER MUSCLE RUB hjälper mot allt. Har du huvudvärk, smörja in lite på tinninarna. Ont i magen, smörja lite där o.s.v. Köpte med en kartong hem sist på Super Cheap ( http://www.supercheapphuket.com/index.html ) när vi var nere och servade jordvärmepumpen (se bilden i min signatur) i dec. Men du kanske föredrar medicin för invärtes bruk...

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: muskelinflammation vad göra?
« Svar #5 skrivet: 14 maj 2007, 20:28:04 »
TIGER MUSCLE RUB hjälper mot allt. Har du huvudvärk, smörja in lite på tinninarna. Ont i magen, smörja lite där o.s.v. Köpte med en kartong hem sist på Super Cheap ( http://www.supercheapphuket.com/index.html ) när vi var nere och servade jordvärmepumpen (se bilden i min signatur) i dec. Men du kanske föredrar medicin för invärtes bruk...

Sture


 Thumbsup Ska genast framföra att jag mÃ¥ste Ã¥ka till thailand med min dÃ¥liga arm.
Tror dessvärre inte att resan blir godkänd, :( får nog söka bot på apoteket.
Eller i min vinkällare, där man snart kan lagra något annat.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: muskelinflammation vad göra?
« Svar #6 skrivet: 14 maj 2007, 20:50:04 »
Voltaren-T, är det tabletter eller? Köpte Naproxen, den sätter sig i halsen, astmatiker, får problem med luftintaget. Så voltaren är starkare, kanske precis vad jag behöver då. Sticker och handlar imorron då, så här kan man inte ha det. Eller blir det en pava vin till i morn. ::)

Voltaren-T är tabletter. (Finns som salva med iof. ) Dessa piller är väldigt smÃ¥ och lätta att svälja. Desssa är även smärtstillande sÃ¥ det är lätt att sluta äta dem för tidigt.  Den verksamma substansen heter Diklofenak. (Ges även som stopiller vid div hals operationer som tex avlägsnande av halsmandlar)

När jag fick det på recept för fötter och knän så skulle jag ta 1 tablett 3 ggr per dag. Dessa tabletter var på 50mg. De receptfria är idag på 25 mg. (Sorry skrev 50 tidigare)

Om voltaren är starkare eller ej kan jag eg ej svara pÃ¥ dÃ¥ läkaren som sa det var en riktig pajas. (Det är ju olika verksamma substanser sÃ¥ det gÃ¥r väl inte att jämföra sÃ¥ heller. Dock är det voltaren som idrotsläkare brukar skriva ut.) Det han skrev ut Ã¥t mig hjälpte inte iaf(Pronaxen eller naproxen. Samma sak i stort sett, olika namn. Fick bÃ¥da för att han skrev ut den första som innehöll laktos som jag talat om att jag var alergisk mot. Duktig läkare det där).  Samma läkare tyckte att jag skulle gÃ¥ till en sportaffär och köpa ett par riktiga löparskor. När jag försökte förklara att jag redan hade riktiga löparskor utprovade av expertis samt även lagt 1300 kr pÃ¥ individuellt utprovade fotbäddar för att bli av med mina problem sÃ¥ sa han "Ja men du vet ett par riktiga löparskor är dyra. Du fÃ¥r nog räkna med 2-300 kr"
« Senast ändrad: 14 maj 2007, 20:57:37 av MangeH »

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: muskelinflammation vad göra?
« Svar #7 skrivet: 14 maj 2007, 21:13:54 »
Testa pronaxen det är inflamationshämmande och även lite smärtstillande men är receptbelagt annars kan du ju testa ketogan men det är enbart smärtstillande....... :D

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: muskelinflammation vad göra?
« Svar #8 skrivet: 14 maj 2007, 21:50:20 »
Testa pronaxen det är inflamationshämmande och även lite smärtstillande men är receptbelagt annars kan du ju testa ketogan men det är enbart smärtstillande....... :D

//Krister

Pronaxen är receptfritt. Det är samma verksamma substans (naproxen) som han redan testat.

Om det inte är mensverk så skulle jag gå på voltarenen ;)
/Magnus

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: muskelinflammation vad göra?
« Svar #9 skrivet: 14 maj 2007, 21:53:19 »
Det finns en sort (eller flera) som kan jämföras med voltaren (gel) minns ej vad det heter nu , har den i jobbet , det är en flaska pÃ¥ en liter med en grön STARK smörja (gel) avsedd för hästar !!!    :D :D :D
använder ibland när det är sjukt tex i ryggen ! och jag lovar att det känns av det när man kletar på den , som voltaren eller tigerbalsam men starkare tycker jag !!
vet dock ej om det är lämpligt för människor , men fint mÃ¥r jag i allafall !!!  :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: muskelinflammation vad göra?
« Svar #10 skrivet: 14 maj 2007, 21:56:00 »
Det finns en sort (eller flera) som kan jämföras med voltaren (gel) minns ej vad det heter nu , har den i jobbet , det är en flaska pÃ¥ en liter med en grön STARK smörja (gel) avsedd för hästar !!!    :D :D :D
använder ibland när det är sjukt tex i ryggen ! och jag lovar att det känns av det när man kletar på den , som voltaren eller tigerbalsam men starkare tycker jag !!
vet dock ej om det är lämpligt för människor , men fint mÃ¥r jag i allafall !!!  :)


Det finns nÃ¥gon typ av hemorojd salva (tror jag det var)  som jag fick av en tjeckisk landslagsläkare när jag hade ont i knät 1997. Den fungerade extremt bra. Minns inte vad den hette dock eller om den den är recept belagd.

Voltaren finns på tub som salva med. Varför inte testa båda. Med gel kan du ju behandla lokalt där du har ont. (Risken är väl dock att det blir för ytligt och du bör gå på piller med).

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: muskelinflammation vad göra?
« Svar #11 skrivet: 14 maj 2007, 22:00:18 »
Även ipren är anti inflamatoriskt så sitter du hemma utan något och har ipren så börja lite smått med det.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: muskelinflammation vad göra?
« Svar #12 skrivet: 14 maj 2007, 23:06:03 »
Testa pronaxen det är inflamationshämmande och även lite smärtstillande men är receptbelagt annars kan du ju testa ketogan men det är enbart smärtstillande....... :D

//Krister

Pronaxen är receptfritt. Det är samma verksamma substans (naproxen) som han redan testat.

Om det inte är mensverk så skulle jag gå på voltarenen ;)
/Magnus


Aha är pronaxen receptfritt..... det visste jag inte.... har ätit det vid flera tillfällen och alltid haft recept på det men det är ju ett tag sen jag åt det sist så det kan ju blivit ändrat.... men numera har jag insett att för min egen del så är alla inflamationshämmande mediciner mer eller mindre hjälplösa..... bättre att ut och motionera och röra på sig.


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: muskelinflammation vad göra?
« Svar #13 skrivet: 14 maj 2007, 23:56:34 »
Testa pronaxen det är inflamationshämmande och även lite smärtstillande men är receptbelagt annars kan du ju testa ketogan men det är enbart smärtstillande....... :D

//Krister

Pronaxen är receptfritt. Det är samma verksamma substans (naproxen) som han redan testat.

Om det inte är mensverk så skulle jag gå på voltarenen ;)
/Magnus


Aha är pronaxen receptfritt..... det visste jag inte.... har ätit det vid flera tillfällen och alltid haft recept på det men det är ju ett tag sen jag åt det sist så det kan ju blivit ändrat.... men numera har jag insett att för min egen del så är alla inflamationshämmande mediciner mer eller mindre hjälplösa..... bättre att ut och motionera och röra på sig.


//Krister

Det blev receptfritt i mars om jag inte minns fel. Tidigare var det receptbelagt.
Antar att det är som med allt att beroende på styrka så är pronaxen receptfritt eller ej.
Samma sak som med tex voltaren som är receptfritt i 25 mg men receptbelagt i 50 mg.
Alvedon receptfritt i 500mg men receptbelagt i 1g tabletter.
FörstÃ¥r inte vitsen med det hela. Folk köper väl bara svagare  dosering och tar tvÃ¥.

Sen har vi andra skumma saker som tex brufen som man kan fÃ¥ mot tandvärk. Verksam substans Ibuprofen och 200 mg tabletterna är  är receptbelagda men iprens 400mg är receptfria (samma verksamma substans), dubbelt sÃ¥ starka och fungerar lika bra.

Hur som hellst så är Pillrena inte hela lösningen på problemet utan bara lösningen på att bli av med smärtan och för att få bort infektionen.
Det är lika viktigt att ta reda på grundorsaken och sedan förebygga och träna upp styrka och rörlighet i berörd muskulatur.

Var är det du har ont föresten. Ibland kan omväxlande kyla/värme ge bra effekt. (Borde väl uppskattas som lösning i detta forum)
« Senast ändrad: 15 maj 2007, 00:11:07 av MangeH »

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: muskelinflammation vad göra?
« Svar #14 skrivet: 15 maj 2007, 14:33:51 »
Testa pronaxen det är inflamationshämmande och även lite smärtstillande men är receptbelagt annars kan du ju testa ketogan men det är enbart smärtstillande....... :D

//Krister

Pronaxen är receptfritt. Det är samma verksamma substans (naproxen) som han redan testat.

Om det inte är mensverk så skulle jag gå på voltarenen ;)
/Magnus


Aha är pronaxen receptfritt..... det visste jag inte.... har ätit det vid flera tillfällen och alltid haft recept på det men det är ju ett tag sen jag åt det sist så det kan ju blivit ändrat.... men numera har jag insett att för min egen del så är alla inflamationshämmande mediciner mer eller mindre hjälplösa..... bättre att ut och motionera och röra på sig.


//Krister

Det blev receptfritt i mars om jag inte minns fel. Tidigare var det receptbelagt.
Antar att det är som med allt att beroende på styrka så är pronaxen receptfritt eller ej.
Samma sak som med tex voltaren som är receptfritt i 25 mg men receptbelagt i 50 mg.
Alvedon receptfritt i 500mg men receptbelagt i 1g tabletter.
FörstÃ¥r inte vitsen med det hela. Folk köper väl bara svagare  dosering och tar tvÃ¥.

Sen har vi andra skumma saker som tex brufen som man kan fÃ¥ mot tandvärk. Verksam substans Ibuprofen och 200 mg tabletterna är  är receptbelagda men iprens 400mg är receptfria (samma verksamma substans), dubbelt sÃ¥ starka och fungerar lika bra.

Hur som hellst så är Pillrena inte hela lösningen på problemet utan bara lösningen på att bli av med smärtan och för att få bort infektionen.
Det är lika viktigt att ta reda på grundorsaken och sedan förebygga och träna upp styrka och rörlighet i berörd muskulatur.

Var är det du har ont föresten. Ibland kan omväxlande kyla/värme ge bra effekt. (Borde väl uppskattas som lösning i detta forum)



Om det är mig du frågar vart jag har ont så har jag opererat mig 4ggr senaste 3 åren..... gjort en vinkelostetomi, märgspikning, ostetomi och kärlkirurgi allt i ett underben men då har jag käkat lite tyngre mediciner. Pronaxen har jag ätit i hopp om att få lite bättre i ryggen men tyvärr utan resultat men nu har jag gjort 2st magnetröntgen av ryggen så nu vet jag att inflamationsdämpande mediciner tyvärr är hjälplösa för mina ryggproblem.


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!