Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga om luft/luft till luft/vatten  (läst 13321 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mats S4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Bygga om luft/luft till luft/vatten
« skrivet: 22 november 2010, 19:34:10 »
Hej.

Jag har en idé i skallen som jag inte blir av med. Om jag har en LL och lägger innerdelen i vatten (vilket inte går av uppenbara skäl) så blir det en LV (Luft Vatten).... Sc:,h

Skulle man kunna ta bort innerdelen och ansluta en typ av värmeväxlare samt bibehålla elektroniken på innerdelen och få detta att fungera. Jag har golvvärme och behöver inte så hög temperatur. I min amatörvärld så ser jag inget hinder. Antingen släpper VPn ut värme via luft eller så matas det in i en växlare av något slag.

NÃ¥n som vill diskutera?

Mats S4

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Bygga om luft/luft till luft/vatten
« Svar #1 skrivet: 22 november 2010, 20:27:49 »
Ja inte als omöjligt, bara att hitta en gas/vatten vvx, och få styrningen att fungera..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga om luft/luft till luft/vatten
« Svar #2 skrivet: 22 november 2010, 22:46:10 »
Läste någonstans här om någon som gjort det...

Dom hade varit tvungna att behålla inne-delens fäkt-motor (utan "propellern") för att styrsystemet skulle funka. Man får "larm" för fläktmotor-fel annars. Det går nog att lura systemet, men då krävs det en del elektronik-fix.

termostatens reglerområde kommer att behöva förskjutas uppåt lite, men det går lätt att fixa med ett enkelt motstånd i serie med termistorn.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Mats S4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Bygga om luft/luft till luft/vatten
« Svar #3 skrivet: 01 december 2010, 20:29:24 »
Ingen som har tips på var jag kan få tag i en värmeväxlare gas/vatten?

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga om luft/luft till luft/vatten
« Svar #4 skrivet: 01 december 2010, 22:40:54 »
Eftersom du ändå lär behöva hjälp av en kyl-tekniker för att fylla och anpassa mängden med kylmedium, kan du antagligen börja med att hitta någon som är villig att "mecka" lite. Dom har kanaler för att skaffa växlare av alla de sorter.

Eller tänkte du köra på propan..?
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga om luft/luft till luft/vatten
« Svar #5 skrivet: 02 december 2010, 19:43:17 »
Växlare borde gå att få tag i från någon gammal skrotad bergvärmepump.

Annars så kan du bygga en själv med 8-10 mm kopparrör inuti ett 22 mm.
Rulla ihop detta till en spole (använd mjuka rör), och led köldmediumet i det klena röret och vattnet genom i det grövre.
Växlaren i t.ex. Julas luft/vatten är av just den konstruktionen.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad frontlastare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Bygga om luft/luft till luft/vatten
« Svar #6 skrivet: 03 december 2010, 22:20:37 »
Hej.
Det går alldeles utmärkt att bygga om till luft/vatten men jag rekomenderar att du kör med flytande kondensering, bara att klippa kabeln till innegivaren och förlänga den till det rum du vill den ska sitta.
Sedan så är det bara att plocka ur elektroninken ur innedelen och bygga en snygg låda runt ist. Elektronikan behöver du inte röra för de funkar bra som det är, dock måste du behålla fläktmotorn som föregående talare sa men jag hade funderingar på att koppla ett relä på matarström till fläkten som reglerar cirkulationspumpen så den stannar vid avfrostning annars kyls vattnet ut till golvärmen av.
Jag tycker du ska använda en plattvärmeväxlare, dom är mkt bättre än jula modellen men du måste se till att dom tål trycket för de blir en 30-35bar på trycksidan kan även bli tryckstötar på uppemot 45bar vid avfrostning, dock inget jag har upplevt men har hört att så kan ske. Anslutningarna på värmeväxlaren har jag tillverkat själv och jag har lött allt för att de ska bli riktigt tätt och den går då för fullt fortfarande efter 1 års tid.

Vilken typ av värmepump var du tänkt att använda? Jag har byggt på en toshiba ras 10 och den funkar, värmer vattnet 10grader vid -10-15 grader och det räcker för 64 kvadrat , då har jag en vatten temp på ca 40-45 grader. Dock när jag vrider på hela huset på 128kvm så blir den lite liten då räcker den bara till -5 ungefär dock så är det väldigt dåligt isolerat i golv och tak.
Ev så tänker jag sälja min värmeväxlare då jag hållar på att borra bergvärme nu, men de tar vi via pm om de är intressant.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga om luft/luft till luft/vatten
« Svar #7 skrivet: 04 december 2010, 18:16:05 »
frontlastare...

...koppla ett relä på matarström till fläkten som reglerar cirkulationspumpen så den stannar vid avfrostning

Ouups..!  :o  Stoppa cirkulationspumpen..? Fryser inte din fina plattis till en is-klump vid första avfrostningen dÃ¥..? Eller räknar du kallt med att det är större vattenvolym i växlaren, än ismängden som behöver tinas pÃ¥ ute-delen, sÃ¥ att allt vatten i växlaren inte hinner frysa..? Lite chansigt tycker jag...

Största fördelen med platt-växlare är väl att dom är mycket mindre o smidigare..? En koaxial-växlare med "tillräcklig" längd med motriktade flöden är nog väl så bra i fråga om verkningsgrad.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Bygga om luft/luft till luft/vatten
« Svar #8 skrivet: 04 december 2010, 18:48:24 »
Det verkar vara en del personer som inte tänker på
att en L/L eller L/V i kylläge(avfrosningsläge) med en COP(kyla)
på säg 3 tar tex 1kW från nätet och resterande 2kW måste då
komma från...... ;) för att över huvud taget smälta bort isen
inom rimlig tid.

MVH Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad frontlastare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Bygga om luft/luft till luft/vatten
« Svar #9 skrivet: 04 december 2010, 22:17:07 »
Nja har inga problem med kyla då hela mitt system är glykolfyllt sen så går det inte 3kw till en avfrostning inte ens på en orginal luftare.. Om vi säger att den förbrukar 1kw så är det under en timme och då blir det samma med dom 3kw:ten så då tar vi 3/60 och det blir 50watt per minut avfrostning så vi säger att en normal luftare avfrostar i 10 min så blir det 500w totalt. Min avfrostar på en till två minuter sen kör den igång igen så det skulle ju gå att testa, det enda som kan hända är att isen inte tinar fullt ut och den bryter för avfrostning inom kort igen, sen min "plattis" är inte direkt liten den är ca 40cm lång och 8-10cm tjock överdimensionerad så de räcker och blir över.. Men jag kan säga att orsaken att jag inte gjort de då jag har relät och allt liggandes är att fläktmotorn får fnatt när jag kopplar in reläet, därför har jag inte tordes iom att jag kan bränna eletroniken och nu är det inte intressant längre då jag inte tänker köra med den längre.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga om luft/luft till luft/vatten
« Svar #10 skrivet: 05 december 2010, 00:27:42 »
OK, om du både har en "bauta-plattis" och glykol, lär du nog klara dej.

Men jag undrar om du blandar ihop effekt (kW) och energi (kWh)? Teltur sa att pumpen tar 1 kW el o ger 3 kW värme under avfrostning. Och han menade nog vad han sa, dvs effekten 3 kW. Vilket är samma sak som 50 Wh per minut.

Hur som helst är siffran inte så intressant. Det är enklare att jämföra mängden is som ska tinas på ute-delen, med mängden vatten i växlaren, som inte får frysa. I princip tas all värme för avfrostningen, från vattnet i växlaren. Om vattnet inte cirkuleras och volymen i växlaren är mindre än, säg dubbla mängden is, bör man ha glykol i vattnet för att klara -25°C för att det inte ska frysa.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad frontlastare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Bygga om luft/luft till luft/vatten
« Svar #11 skrivet: 05 december 2010, 15:15:24 »
Är nog möjligt att jag blandar ihop lite, är inte så hemma på sånt där.. Jag mest bara klurar å sen bygger jag å funkar de är de bra annars är jag en erfarenhet rikare.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Bygga om luft/luft till luft/vatten
« Svar #12 skrivet: 05 december 2010, 17:37:20 »
Jag brukar själv testa för att lära mig saker men
ibland så är det bra med lite teori också. ;)

Så om vi vänder på steken enl. pi.r inlägg , då har
jag hittat detta på nätet...
"Specifik smältentalpi (smältentalpitet) cs: den energimängd per kg som åtgår vid smältning av ett ämne.
Exempel: Isens specifika smältentalpi är 334 kJ/kg. För att smälta 2 kg is går det alltså åt E = cs · m = 334 kJ/kg · 2 kg = 668 kJ."


Om vi antar att vi har just 2kg is att smälta då blir det:
668kJ=190Wh alltså 190W i 1 timme.
Skall smälltprocessen ske på 3 min(som i min pump) då
krävs det 3800W.
I praktiken krävs det ännu mer effekt för att kompensera tex för utetempen osv.

Men accepterar du en smälttid på ca 15-20 min så visst kan det fungera.

OBS.Till det tillkommer tid för att varva ner kompressorn ,stanna fläkten ,slå från/till 4vägaren
starta fläkten och varva upp.

MVH Teltur

« Senast ändrad: 05 december 2010, 17:42:47 av Teltur »
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga om luft/luft till luft/vatten
« Svar #13 skrivet: 05 december 2010, 18:54:23 »
Har man "tillräcklig" volym med vatten i växlaren (inne) kan man ju utnyttja frysentalpin som "värmekälla" - om man törs...

Lite "off topic" kanske men...
Jag har haft lite funderingar på att på min LL-pump sätta på en "vatten-mantel" på vätske-röret mellan inne- o ute-delen. En plastslang påträdd över röret som är tätad i bägge ändar och fylld med vatten. Vid avfrostning kommer vattnet att frysas, och kylmediet som sen går vidare till inne-delen blir inte kallare än ca 0°C (-25°C i vanliga fall). Därmed minskar avkylningen inne, samtidigt som mycket mera värme tillförs som kommer att snabba på av avfrostningen betydligt. Som dessutom görs med mycket bättre COP.

När man går tillbaka till värme-drift, får man en fantastisk underkylning av kylmediet - tills vattnet är tinat.

Det låter som "vinn-vinn-vinn"... Bara fördelar - eller..?
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad frontlastare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Bygga om luft/luft till luft/vatten
« Svar #14 skrivet: 05 december 2010, 19:52:32 »
Vi får se om jag får lite tid över innan jag plockar ner den så ska jag testa att stänga cirkpumpen för att se vad som händer vid avfrostningen, väntar bara på lite varmare väder för att backa gasen, bor man i norrlands inland så kan man få vänta länge har -12 nu, och så varmt har det inte varit sen oktober så jag kan ha gått om tid innan de blir på +sidan..
Men nu vet jag inte om jag är pÃ¥ djupt vatten igen, men jag inbillar mej att det är mycket mer isbildning pÃ¥ pumparna ner mot södra Sverige dÃ¥ luftfuktigheten är högre och temperaturen är nÃ¥got mildare, ser att min isar mindre vid -25 till -30 än vid 0 till -10. DÃ¥ borde det krävas mindre energi för att avfrosta i norrland än i skÃ¥ne om ytter temperaturen är densamma.. Bara en fundering..  Sc:,h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!