Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: cstek
« skrivet: 06 december 2010, 08:20:51 »

Hej Mats
Här är en tråd från finska värmepumpsforumet http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=10949.0 på en som byggt om en Fujitsu AWYZ14LB Nocria, han har bra beskrivet men på finska..använd Google översättning så får du en bild om hur det är gjort.  Han har mätning av cop mm.

 Har du mer frågor angående konvertering av den här pumpen kan jag nog hjälpa till lite, har en del erfarenhet  ;)
Mvh cstek
Skrivet av: pi.r
« skrivet: 05 december 2010, 22:55:49 »

frontlastare...

Med mindre absolut vatten-innhåll i luften vid låg temperatur (oavsett relativa fuktigheten) kommer påisningen att bli mindre som du säger. Men det påverkar mest intervallet mellan avfrostningarna (på dom flesta pumparna). Det är ändå  i stort sett samma is-mängd som ska tinas varje gång. Dvs samma energimängd per avfrostning, både i söder och norr.
----

Teltur...

Jag är lite osäker på vad du syftar på med att det skulle öka belastningen. Att lagra undan lite värme till avfrostning, som då inte kommer huset till gagn, borde inte öka belastningen totalt sett.

I mitt fall tas inte så mycket värme inifrån eftersom inne-fläkten står helt still. Med en förångningstemp på ca -25°C blir COP nära 1, så kompressorn står nog för den mesta värmen. Jag antar att man gör så för att inte orsaka för mycket kalldrag.

Just nu är jag lite för trött för att orka sätta upp ett resonemang, men man tycker ju att om man kan höja COP vid avfrostningen borde man gå med vinst. Jag blir borta ett par dagar nu, så jag får återkomma...

Vi borde göra en ny tråd om det - och återlämna den här till Mats S4...
Skrivet av: Teltur
« skrivet: 05 december 2010, 20:20:21 »

Hej frontlastare
Helt riktigt att ju kallare luft desto mindre fukt orkar den hålla och
desto mindre påfrostning.Ett bra sätt är att titta på RLF i väderprognoser.
För min del som bor i skåne är det i alla fall inga problem att få ut 2L smälltvatten
vid avfrostning. ;)

Hej Pi.r

Har faktiskt också funderat i samma banor , att göra en egen liten
"underkylare" där man lagrar undan värmeenergi för att använda
till avfrostning.
Men detta(som jag förstår) kommer att öka
kompressorns belastning så att den förbrukar mer energi och
det är den ökningen som vi då lagrar undan , vilket
innebär att i princip så hade vi lika bra kunnat ha en liten
elpatron som värmde vattnet som skulle hjälpa till med avfrostning.

Detta är vad jag tror , hoppas jag har fel ,det hade varit roligt
att få lite djupare analys av någon.

MVH Teltur
Skrivet av: frontlastare
« skrivet: 05 december 2010, 19:52:32 »

Vi får se om jag får lite tid över innan jag plockar ner den så ska jag testa att stänga cirkpumpen för att se vad som händer vid avfrostningen, väntar bara på lite varmare väder för att backa gasen, bor man i norrlands inland så kan man få vänta länge har -12 nu, och så varmt har det inte varit sen oktober så jag kan ha gått om tid innan de blir på +sidan..
Men nu vet jag inte om jag är på djupt vatten igen, men jag inbillar mej att det är mycket mer isbildning på pumparna ner mot södra Sverige då luftfuktigheten är högre och temperaturen är något mildare, ser att min isar mindre vid -25 till -30 än vid 0 till -10. Då borde det krävas mindre energi för att avfrosta i norrland än i skåne om ytter temperaturen är densamma.. Bara en fundering..  Sc:,h
Skrivet av: pi.r
« skrivet: 05 december 2010, 18:54:23 »

Har man "tillräcklig" volym med vatten i växlaren (inne) kan man ju utnyttja frysentalpin som "värmekälla" - om man törs...

Lite "off topic" kanske men...
Jag har haft lite funderingar på att på min LL-pump sätta på en "vatten-mantel" på vätske-röret mellan inne- o ute-delen. En plastslang påträdd över röret som är tätad i bägge ändar och fylld med vatten. Vid avfrostning kommer vattnet att frysas, och kylmediet som sen går vidare till inne-delen blir inte kallare än ca 0°C (-25°C i vanliga fall). Därmed minskar avkylningen inne, samtidigt som mycket mera värme tillförs som kommer att snabba på av avfrostningen betydligt. Som dessutom görs med mycket bättre COP.

När man går tillbaka till värme-drift, får man en fantastisk underkylning av kylmediet - tills vattnet är tinat.

Det låter som "vinn-vinn-vinn"... Bara fördelar - eller..?
Skrivet av: Teltur
« skrivet: 05 december 2010, 17:37:20 »

Jag brukar själv testa för att lära mig saker men
ibland så är det bra med lite teori också. ;)

Så om vi vänder på steken enl. pi.r inlägg , då har
jag hittat detta på nätet...
"Specifik smältentalpi (smältentalpitet) cs: den energimängd per kg som åtgår vid smältning av ett ämne.
Exempel: Isens specifika smältentalpi är 334 kJ/kg. För att smälta 2 kg is går det alltså åt E = cs · m = 334 kJ/kg · 2 kg = 668 kJ."


Om vi antar att vi har just 2kg is att smälta då blir det:
668kJ=190Wh alltså 190W i 1 timme.
Skall smälltprocessen ske på 3 min(som i min pump) då
krävs det 3800W.
I praktiken krävs det ännu mer effekt för att kompensera tex för utetempen osv.

Men accepterar du en smälttid på ca 15-20 min så visst kan det fungera.

OBS.Till det tillkommer tid för att varva ner kompressorn ,stanna fläkten ,slå från/till 4vägaren
starta fläkten och varva upp.

MVH Teltur

Skrivet av: frontlastare
« skrivet: 05 december 2010, 15:15:24 »

Är nog möjligt att jag blandar ihop lite, är inte så hemma på sånt där.. Jag mest bara klurar å sen bygger jag å funkar de är de bra annars är jag en erfarenhet rikare.
Skrivet av: pi.r
« skrivet: 05 december 2010, 00:27:42 »

OK, om du både har en "bauta-plattis" och glykol, lär du nog klara dej.

Men jag undrar om du blandar ihop effekt (kW) och energi (kWh)? Teltur sa att pumpen tar 1 kW el o ger 3 kW värme under avfrostning. Och han menade nog vad han sa, dvs effekten 3 kW. Vilket är samma sak som 50 Wh per minut.

Hur som helst är siffran inte så intressant. Det är enklare att jämföra mängden is som ska tinas på ute-delen, med mängden vatten i växlaren, som inte får frysa. I princip tas all värme för avfrostningen, från vattnet i växlaren. Om vattnet inte cirkuleras och volymen i växlaren är mindre än, säg dubbla mängden is, bör man ha glykol i vattnet för att klara -25°C för att det inte ska frysa.
Skrivet av: frontlastare
« skrivet: 04 december 2010, 22:17:07 »

Nja har inga problem med kyla då hela mitt system är glykolfyllt sen så går det inte 3kw till en avfrostning inte ens på en orginal luftare.. Om vi säger att den förbrukar 1kw så är det under en timme och då blir det samma med dom 3kw:ten så då tar vi 3/60 och det blir 50watt per minut avfrostning så vi säger att en normal luftare avfrostar i 10 min så blir det 500w totalt. Min avfrostar på en till två minuter sen kör den igång igen så det skulle ju gå att testa, det enda som kan hända är att isen inte tinar fullt ut och den bryter för avfrostning inom kort igen, sen min "plattis" är inte direkt liten den är ca 40cm lång och 8-10cm tjock överdimensionerad så de räcker och blir över.. Men jag kan säga att orsaken att jag inte gjort de då jag har relät och allt liggandes är att fläktmotorn får fnatt när jag kopplar in reläet, därför har jag inte tordes iom att jag kan bränna eletroniken och nu är det inte intressant längre då jag inte tänker köra med den längre.
Skrivet av: Teltur
« skrivet: 04 december 2010, 18:48:24 »

Det verkar vara en del personer som inte tänker på
att en L/L eller L/V i kylläge(avfrosningsläge) med en COP(kyla)
på säg 3 tar tex 1kW från nätet och resterande 2kW måste då
komma från...... ;) för att över huvud taget smälta bort isen
inom rimlig tid.

MVH Teltur
Skrivet av: pi.r
« skrivet: 04 december 2010, 18:16:05 »

frontlastare...

...koppla ett relä på matarström till fläkten som reglerar cirkulationspumpen så den stannar vid avfrostning

Ouups..!  :o  Stoppa cirkulationspumpen..? Fryser inte din fina plattis till en is-klump vid första avfrostningen då..? Eller räknar du kallt med att det är större vattenvolym i växlaren, än ismängden som behöver tinas på ute-delen, så att allt vatten i växlaren inte hinner frysa..? Lite chansigt tycker jag...

Största fördelen med platt-växlare är väl att dom är mycket mindre o smidigare..? En koaxial-växlare med "tillräcklig" längd med motriktade flöden är nog väl så bra i fråga om verkningsgrad.
Skrivet av: frontlastare
« skrivet: 03 december 2010, 22:20:37 »

Hej.
Det går alldeles utmärkt att bygga om till luft/vatten men jag rekomenderar att du kör med flytande kondensering, bara att klippa kabeln till innegivaren och förlänga den till det rum du vill den ska sitta.
Sedan så är det bara att plocka ur elektroninken ur innedelen och bygga en snygg låda runt ist. Elektronikan behöver du inte röra för de funkar bra som det är, dock måste du behålla fläktmotorn som föregående talare sa men jag hade funderingar på att koppla ett relä på matarström till fläkten som reglerar cirkulationspumpen så den stannar vid avfrostning annars kyls vattnet ut till golvärmen av.
Jag tycker du ska använda en plattvärmeväxlare, dom är mkt bättre än jula modellen men du måste se till att dom tål trycket för de blir en 30-35bar på trycksidan kan även bli tryckstötar på uppemot 45bar vid avfrostning, dock inget jag har upplevt men har hört att så kan ske. Anslutningarna på värmeväxlaren har jag tillverkat själv och jag har lött allt för att de ska bli riktigt tätt och den går då för fullt fortfarande efter 1 års tid.

Vilken typ av värmepump var du tänkt att använda? Jag har byggt på en toshiba ras 10 och den funkar, värmer vattnet 10grader vid -10-15 grader och det räcker för 64 kvadrat , då har jag en vatten temp på ca 40-45 grader. Dock när jag vrider på hela huset på 128kvm så blir den lite liten då räcker den bara till -5 ungefär dock så är det väldigt dåligt isolerat i golv och tak.
Ev så tänker jag sälja min värmeväxlare då jag hållar på att borra bergvärme nu, men de tar vi via pm om de är intressant.
Skrivet av: Volvo245GLT
« skrivet: 02 december 2010, 19:43:17 »

Växlare borde gå att få tag i från någon gammal skrotad bergvärmepump.

Annars så kan du bygga en själv med 8-10 mm kopparrör inuti ett 22 mm.
Rulla ihop detta till en spole (använd mjuka rör), och led köldmediumet i det klena röret och vattnet genom i det grövre.
Växlaren i t.ex. Julas luft/vatten är av just den konstruktionen.
Skrivet av: pi.r
« skrivet: 01 december 2010, 22:40:54 »

Eftersom du ändå lär behöva hjälp av en kyl-tekniker för att fylla och anpassa mängden med kylmedium, kan du antagligen börja med att hitta någon som är villig att "mecka" lite. Dom har kanaler för att skaffa växlare av alla de sorter.

Eller tänkte du köra på propan..?
Skrivet av: Mats S4
« skrivet: 01 december 2010, 20:29:24 »

Ingen som har tips på var jag kan få tag i en värmeväxlare gas/vatten?
Skrivet av: pi.r
« skrivet: 22 november 2010, 22:46:10 »

Läste någonstans här om någon som gjort det...

Dom hade varit tvungna att behålla inne-delens fäkt-motor (utan "propellern") för att styrsystemet skulle funka. Man får "larm" för fläktmotor-fel annars. Det går nog att lura systemet, men då krävs det en del elektronik-fix.

termostatens reglerområde kommer att behöva förskjutas uppåt lite, men det går lätt att fixa med ett enkelt motstånd i serie med termistorn.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 22 november 2010, 20:27:49 »

Ja inte als omöjligt, bara att hitta en gas/vatten vvx, och få styrningen att fungera..
Skrivet av: Mats S4
« skrivet: 22 november 2010, 19:34:10 »

Hej.

Jag har en idé i skallen som jag inte blir av med. Om jag har en LL och lägger innerdelen i vatten (vilket inte går av uppenbara skäl) så blir det en LV (Luft Vatten).... Sc:,h

Skulle man kunna ta bort innerdelen och ansluta en typ av värmeväxlare samt bibehålla elektroniken på innerdelen och få detta att fungera. Jag har golvvärme och behöver inte så hög temperatur. I min amatörvärld så ser jag inget hinder. Antingen släpper VPn ut värme via luft eller så matas det in i en växlare av något slag.

Nån som vill diskutera?

Mats S4

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 616
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!