Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Sotarjäklarna slÃ¥r tillbaka  (läst 25640 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad elvings

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
Sotarjäklarna slår tillbaka
« skrivet: 07 februari 2005, 22:40:26 »
Det är ju nu tillåtet att sota sin egen skorsten efter adekvat utbildning i de flesta kommuner. Detta innebär att sotarna kommer att gå miste om lite klöver.

Nu har denna grupp som är fantastiska lobbyister --/ fått igenom i riksdagen att de skall göra brandskyddsinspektion.

Det betyder att sotarjävlarna(Ja, jag hatar dom fiR: fiR: >:D fiR: fiR:) får rätt att ta ut 512:-/kamin med tillhörande skorsten per år. Plus ytterligare 180:-/extra kamin och år. Plus reseavgift på cirka 125:-. Finns också fler avgifter för olika installationer. :,v(

Med andra ord så tar sotarna in mer per hus efter avregleringen genom att tillförskansa sig ett nytt monopol. Det är bara att gratulera dem.

Det är i alla fall en liten tröst att jag nu bor i eluppvärmd kåk så att inte mina pengar går till sotarn utan åtminstone till något vettigt. Dvs el.


Ps. De sotare jag haft att göra med har aldrig gjort sitt jobb. Jag brukar få sota efter att de har varit där och dra ut cirka 8-10liter sot som de har missat. Jag skojar inte.
En gång pekade jag på en lucka och frågade om han inte skulle sota därinne. Svaret var att den luckan inte går till något som används idag. Det visade sig att det var luckan till utrymmet precis innanför oljebrännaren där allt sot landar. 30 liter sot tog jag ut några dagar efter att sotarjävel inte gjort sitt jobb. fiR: fiR: fiR: fiR:
Det bästa var när det efter köksfläktsystemskontroll som pågått i 40 års tid uppdagades av en snickare, ej sotare, att köksfläkten mynnade ut på vinden över sågspånsisoleringen och kunde ha orsakat en brand vilken dag som helst.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Sotarjäklarna slår tillbaka
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2005, 22:54:22 »
Vi fick en räkning från sotaren för ett besök dom inte gjort.
Vi hade monterat ner skorsten och kamin och sålt hela härligheten. I laga ordning meddelades sotaren att sotning inte behövde göras.

Ett halvår senare kom ett brev om att dom skulle komma och sota om två veckor. Naturligtvis ringde jag till dom igen och talade om att det inte finns någob skorsten. En månad senare dök fakturan upp.  fiR:   Det tog dom tre månader att reda ut varför vi fått en räkning på något dom inte gjort.

Året därpå var dom här och skulle göra rent kanalen från köksfläkten. Jag var hemma då dom gick förbi på gatan. Dom morsade glatt och sa att vi kommer tillbaks om en timme, ska bara sota hos grannen. Inte f-n kom dom tillbaks. Ringde igen till sotaren (den här gången innan fakturan kom) och undrade vart dom tagit vägen. Återbesöket gjorde sotarmästaren själv "så det blir gjort ordentligt" sa han.
Vi har i själva en till två gånger om året gjort rent fläkten ordentligt så den var ganska ren. Men sotarmästaren tyckte det behövdes en ordenlig rengöring. Efter hans "ordenliga" regöring dansade alla kryddburkarna och glas jenka i skåpet pga av obalans. Det blev till att byta fläktdå det inte gick att rikta fläktbladen

Så hit kommer dom inte igen. Sen får regelverket säga vad det vill

/Johan
« Senast ändrad: 08 februari 2005, 00:01:39 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad elvings

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
SV: Sotarjäklarna slår tillbaka
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2005, 23:03:14 »
Vore tacksam om fler kunde berätta om sina möten med inkompetenta sotare så jag kan sitta och skratta åt dem och småhata dem lite så där mysigt. >:D

En historia till:
Jag fick för några år sedan brev från sotaren (Februari)att han skulle komma och sota(Ha ha, eller vad han vill kalla det). Jag ringde upp sotarmurre himself och sa att jag fått meddelande om att de skulle komma. Han sa att det stämde. Jag påtalade då att enligt räddningslagen så skall oljepannor sotas en gång om året och frågade om detta inte stämde? Jodå sa murre. Bra sa jag då ses vi i oktober igen.

Denna förbaskade institution har alltså satt i system att blåsa folk två ggr per år när kravet var en gång men ändock aldrig ens göra sitt jobb(Slarvar) en gång riktigt. fiR:

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Sotarjäklarna slår tillbaka
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2005, 23:08:37 »
Jag vill minnas att dom har tagit bort kravet om att sotarna ska göra rent köksfläkten.

Jag eldar med olja fortfarande. Jag tyckte det var intressant att läsa om att man skulle ha adekvat utbildning för att få sota själv. Hmm!
Jag ansökte, fick ett papper. Där gick att läsa följande:
Om jag visste hur pannan och rökröret såg ut.
Om jag hade fysiska förutsättningar för att komma upp till skorstenen.
Om jag hade verktyg för att sota, samt om jag hade kunskap om förbränningsteknik.
Alles klar! Det var bara att skriva på.
Så nu fixar jag det med hjälp av min adekvata utbildning. ;D
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad elvings

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
SV: Sotarjäklarna slår tillbaka
« Svar #4 skrivet: 07 februari 2005, 23:13:52 »
Det är härligt med utbildning. ;D

Det är bara vissa kommuner som har krav på att du skall ha gått en utbildning. ex. en dag på kurs hos räddningstjänsten. b00k

Vissa kommuner har gjort som hos dig. ::)

Det bästa är de kommuner som har beslutat att man är tvungen attt ha en utbildning och dÃ¥ fÃ¥r man sota själv. Dock har inte kommunerna talat om vad för utbildning man skall ha och därför beviljas inga undantag frÃ¥n sotningsplikten.  Sc:,h

Jo köksfläktskravet är borta.

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Sotarjäklarna slår tillbaka
« Svar #5 skrivet: 07 februari 2005, 23:13:53 »
Elvings skrev:

"Denna förbaskade institution har alltså satt i system att blåsa folk två ggr per år när kravet var en gång."

Det är inte ens säkert att det är en gång per år.
Jag fick med ett papper med mitt godkännande som sotarnisse.
Där står om frister för sotning.
Det räcker med vart annat år om du eldar med EO1, pannan mindre än 60 kW och du inte sotar ner så mycket.

1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad elvings

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
SV: Sotarjäklarna slår tillbaka
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2005, 23:19:34 »
Elvings skrev:

"Denna förbaskade institution har alltså satt i system att blåsa folk två ggr per år när kravet var en gång."

Det är inte ens säkert att det är en gång per år.
Jag fick med ett papper med mitt godkännande som sotarnisse.
Där står om frister för sotning.
Det räcker med vart annat år om du eldar med EO1, pannan mindre än 60 kW och du inte sotar ner så mycket.



Nä precis. Det är olika regler vid olika installationer och jag förstår att sotarn inte kan veta om man bytt system men har de gjort en sotning så vet de vad som står där och kan därefter upplysa folk om vad som gäller för deras maskin. Att veta att det räcker med en gång men propsa på att man skall komma två tycker jag är en form av lurendrejeri.

Men det är väl som inom alla yrken. Rötägg som skall lura folk finns hos alla.
Nu förtiden är det säkert andra regler. Det som hände mig var några år sedan då jag flyttade för 5 år sedan.

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Sotarjäklarna slår tillbaka
« Svar #7 skrivet: 07 februari 2005, 23:24:59 »
Du har rätt!

Som en parantes kan jag nämna att  pÃ¥ samma papper stÃ¥r det att man kan slippa sota om man inte har använt pannan mellan sotningarna.
Så det är ju på rätt håll. ;D
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Sotarjäklarna slår tillbaka
« Svar #8 skrivet: 07 februari 2005, 23:47:30 »
Tja, sist dom var hos mej för att sota pannan blev det inte mycket gjort eftersom vi numera pumpar! Men dÃ¥ tyckte sotar att det var lika bra att dom bara kom vart tredje Ã¥r för pannan och kollade att skorstenen var OK sÃ¥ man slapp tjafset med provtryckning och besiktning om man skulle rÃ¥ka snubbla över nÃ¥gra gartiskubik EO1!  ::) ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Sotarjäklarna slår tillbaka
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2005, 00:30:56 »
Det är helt riktigt ett litet problem att man automatiskt får eldningsförbud, om man inte eldat på 3 år!?
Alltså ingen sotare automatiskt eldningsförbud....
Kan bli problem med "brandstodsbolaget" om något händer.

Jag har inte eldat på 5 år!!!! Men blir det strömavbrott då blir det eldning!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad elvings

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
SV: Sotarjäklarna slår tillbaka
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2005, 09:33:16 »
Tänkte bara göra ett förtydligande att denna brandskyddsavgift INTE innefattar någon sotning. Vill du ha sotat tillkommer ytterligare en avgift.
Dvs dubbel avgift om du vil ha sotat då du aldrig kommer ifrån brandskyddsavgiften.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Sotarjäklarna slår tillbaka
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2005, 09:45:09 »
Tänkte bara göra ett förtydligande att denna brandskyddsavgift INTE innefattar någon sotning. Vill du ha sotat tillkommer ytterligare en avgift.
Dvs dubbel avgift om du vil ha sotat då du aldrig kommer ifrån brandskyddsavgiften.

Har du nån länk till mer info om detta beslut?
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Sotarjäklarna slår tillbaka
« Svar #12 skrivet: 08 februari 2005, 11:21:10 »
http://www.srv.se/RSDoc/SRVFS_2003-11.pdf

http://www.srv.se/RSDoc/SRVFS_2004-6.pdf

http://www.srv.se/RSDoc/SRVFS_2004-5.pdf


Sotningsverksamheten har till följd av den nya lagstiftningen Lagen om skydd mot olyckor (LSO) förändrats och innebär:
-   Ett fortsatt kommunalt ansvar för sotningsverksamheten
-   Att sotningsverksamheten delas upp i momenten sotning (rengöring) och brand-skyddskontroll
-   Att kommunen ska meddela föreskrifter om frister för sotningen medan Räddnings-verket föreskriver om brandskyddskontrollens frister och omfattning och behörig-hetskrav för den som ska utföra kontrollen
-   Att imkanaler frÃ¥n bostadskök inte längre omfattas av kraven pÃ¥ sotning och brand-skyddskontroll
-   Att kommunen fÃ¥r ge dispens till en enskild fastighetsägare, eller nÃ¥gon annan Skor-stensfejarmästare än den som kommunen utsett, utföra sotningen om det kan ske pÃ¥ ett frÃ¥n brandskyddssynpunkt betryggande sätt


/Johan
« Senast ändrad: 08 februari 2005, 11:28:23 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Sotarjäklarna slår tillbaka
« Svar #13 skrivet: 08 februari 2005, 12:21:44 »
Tack Johan!
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Sotarjäklarna slår tillbaka
« Svar #14 skrivet: 08 februari 2005, 17:00:31 »
Jag tycker det verkar som att det skulle vara fler än jag som anmäler sig till "Frivilligt Sotarnisses Förening".
Sen kan vi sitta här på detta forum och utbyta erfarenheter.
Typ:
Jag har ett lod på 10 kg. Tror ni det räcker denna eldningssäsong, eller ska jag investera i ett 16 kg lod.
Det ser jag fram emot. ;D
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!