Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Q630 fd25vabh  (läst 5181 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
Q630 fd25vabh
« skrivet: 09 februari 2011, 14:58:16 »
Hur går denna pump ihop med en kamin, hur gör fläkten när det blir varmt av kaminen?
Vad är det för typ av kompressor i pumpen? Twin DC rotary eller scroll?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Q630 fd25vabh
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2011, 16:56:35 »
Hej Skarj!  De här pumparna har dÃ¥ möjligheten att kunna ställa in valfri fläkthastighet när pumparna är igÃ¥ng i värmedrift, däremot om pumpen gÃ¥r ned i off-läge pga att du t.ex eldar i braskaminen sÃ¥ stannar även innerdelsfläkten, eller rättare sagt gÃ¥r ned till lägsta avkännarfart för att bara känna av innetemperaturen runt innerdelen.
Dessa pumpar är utrustade med twin rotary-kompressorer. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
SV: Q630 fd25vabh
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2011, 19:02:10 »
Utmärkt svar!
Finns det då någon annan pump än Toshiba som ligger kvar med varv på innerdelen då kaminen levererar värme (mer än vad pumpen är inställd på alltså)?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Q630 fd25vabh
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2011, 19:20:13 »
Hej Skarj!  Nej mig veterligt finns det ingen annan pump än Toshiba som sköter detta helt utan att man behöver göra nÃ¥gonting
vare sig före eller efter eldning i t.ex en braskamin. Däremot så finns det ett antal andra pumpfabrikat som på en del modeller ivf har
möjlighet att köra ett separat fläktläge med pumpinnerdelarna som man då får ställa in isf vid eldning och ställa tillbaka efter eldningen. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 09 februari 2011, 19:22:20 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Q630 fd25vabh
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2011, 23:11:14 »
sant att ME's fläkt går ner på avkännarfart när kompressorn stannar, däremot är ME's fläkt bra på det viset att ställer man den på 4:an så går den på 4:an sålänge kompressorn går, t.ex. panasonic som raffen hade erfarenhet av minskade ju ändå fläkthastigheten när värmebehovet minskade även om man hade ställt den på manuellt läge.
ME's pumpar har heller inget "rent" fläktläge så dom är kanske inte det bästa om man tänkt sig mycket kamineldning.
hade inte Daikin nån bra fläktstyrning också?
har läst om att vissa toshiba kan gå ner på avkännarfart vid uppnått börvärde men det är bara om man börjar eda innan man sätter på pumpen, dvs om det redan är 25 grader i rummet när man slår på pumpen och den står på 20 så kommer inte fläkten (och kompressorn) att starta, utan då får man höja till typ 26-27 i några minuter och sedan sänka igen för att få fläkten att gå.
men det är nog inget stort problem, jag har nog bara råkat ut för det nån enstaka gång.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Q630 fd25vabh
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2011, 23:34:15 »
Ja det kan vara så också med Toshiba om man råkar ha lite oflyt och pumpen går ned i avfrostning precis när man har börjat elda och man därmed hinner att höja innetempen en del under avfrostningen. För då startar givetvis inte pumpen inkl innerdelsfläkten upp igen efter avfrostningen med mindre än att man då får höja upp börvärdesinställningen på pumpen en liten stund så att den startar igen, sen kan man sänka ned börvärdet igen och pumpen går då i off-läge men fläkten fortsätter att snurra i valfri hastighet. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Bebbe56

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Q630 fd25vabh
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2011, 07:11:50 »
ME's pumpar har heller inget "rent" fläktläge så dom är kanske inte det bästa om man tänkt sig mycket kamineldning.
hade inte Daikin nån bra fläktstyrning också?

ME:s ZEN pump har tydligen "Fläktläge" enl. produktbladet.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
SV: Q630 fd25vabh
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2011, 17:29:49 »
Hmmm, om man säger så här då.
Q 630 vs Polar 2 RAS-10 för samma pris, vilken är mer bang for the buck, vägt in då att den ska samverka med en pelletskamin när det blir kallt ute.
« Senast ändrad: 11 februari 2011, 09:51:31 av skarj »

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Q630 fd25vabh
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2011, 15:50:57 »
Ska du ha en pump som ska samverka med kamnen så ska du absolut välja Toshiban.

Men om kaminen själv kan värma upp huset så kan du ju välja vilken pump du vill.

Jag har själv en vedkamin i huset, valde att stoppa in en FD35(Q660), när den inte längre klarar av att värma upp huset så eldar jag.
Värmepumpen stänger då av sig på termostaten, men eftersom kaminen klarar av att värma huset så spelar det ingen roll för mig.
Den slår sen igång när rumstemperaturen sjunkit under termostatens värde.
Sen handlar det ju en del om var pumpen sitter i förhållande till kaminen beroende på om de kan samverka ändå.
Brytpunkten ligger för mig när det är längre perioder under -15 ºC, den klarar även enstaka nätter ner till -20 ºC(dåligt isolerat hus 127m2).
Valde den större FD35 av bekvämlighetsskäl, just för att slippa elda, prisskillnaden är såpass liten men effektavgivelsen vid låga temperaturer skiljer en del.
Ville inte komma på i efterhand att man varit dumsnål och köpt en för liten pump och tvingas elda en hel del i onödan.
Dock är det ju ingenting som förhindrar att jag eldar ändå för att spara pengar om jag så vill.

Valet i ditt fall är dessvärre inte solklart, Toshiban har fördelen att hjälpa till att sprida värmen från kaminen, FD660 har högre effekt vid lägre temperaturer vilket gör att du behöver elda mindre.
Så det är väl behovet som avgör, har du tillgång till billig ved och vill elda så är ju absolut Toshiban det bättre valet för dig.
Men vill du elda så lite som möjligt så ska du nog välja en Q660.

Sen beror det ju mycket på vilka förutsättningar ditt hus har, är det välisolerat ligger i södra Sverige och på 70m2 så får du nog aldrig användning för en så stor kapacitet som Q660 har.

Om valet fortfarande ändå står kvar mellan den mindre Q630 och Toshiban, så är jag mer osäker på hur dom effektmässigt står sig mot varandra vid lägre temperaturer.

På www.Energimyndigheten.se finns Q630 och Q660 testade, dessvärre finns det nog inget testresultat på Toshiban ännu.
Misstänker dock att nya Toshiban har kommit ganska nära Q630 testvärden, och att skillnaden mellan dessa numera är marginell.

/ Lyckan

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Q630 fd25vabh
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2011, 17:08:55 »
Hej Lyckan!  JodÃ¥ det finns ett test utfört pÃ¥ Toshibas RAS10-pump av polar2-modellen, och den är lite klenare naturligtvis gentemot FD25:an, Toshiban klarar enligt testen ca 2,7 kw värme vid -15 ºC gentemot FD25:ans ca 3,2 kw, men dÃ¥ är ocksÃ¥ RAS10:an specad för en maxeffekt pÃ¥ 5,8 kw och FD25:an för 6,3 kw sÃ¥ FD25:an är helt klart mer kraftfull. :)
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Tester/Testresultat/Luftluftvarmepumpar/?productGroupId=20&productTestId=408

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Q630 fd25vabh
« Svar #10 skrivet: 11 februari 2011, 17:26:04 »
Bra letat Raffen!

Men, det är i slutänden hans egna övriga förutsättningar som får bli styrande i det slutgiltliga valet, eller vad tycker du?

/ Lyckan

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Q630 fd25vabh
« Svar #11 skrivet: 11 februari 2011, 17:32:37 »
Ja absolut Lyckan, instämmer helt med dig här givetvis. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
SV: Q630 fd25vabh
« Svar #12 skrivet: 11 februari 2011, 17:43:11 »
Jodå, jag har kollat in testerna och jämfört FD25 och Polar 2 RAS-10 och konstaterar också att FD25:an levererar mer effekt över registret men P2:an har högre COP över registret.

Läget är att pelletskaminen värmer själv hela huset och har så gjort i 10 år, har själv bott i huset i ett halvår och tycker kaminen behöver onödigt mycket handpåläggning. Så började tankarna på LLVP, för att "korta säsongen" för kaminen inte för att spara pengar i första hand, men heller inte för att förlora pengar. Är det billigare att elda (eller om det krävs mer värme än vad ev. LLVP kan ge), så är det eldning som gäller, typ 50 öre kWh i mitt fall.
Är det billigare att köra LLVP, mao då COP ger 1 kWh värme för under 50 öre så är det LLVP som gäller.

Min tanke kändes enkel innan jag började undersöka saken, sen stötte jag på lite patrull genom att de två helst ska sammarbeta och då blir valet kanske Toshiba, man kan säga vad man vill men det borde ju bara vara en fördel om pumpen kan hjälpa kaminen att sprida värmen då kaminen är huvudkälla.


Valet kan tyckas självklart för Toshiba i mitt fall nu då, men därför frågar jag om man får FD25 och RAS-10 för samma pris, om det iaf är värt att ta FD25:an, tycker själv att den ligger lite dyrare annars och tror jag fått ett bättre pris på den.

FD25 17500 kr 5 år gar
RAS-10 17600 kr 5 år gar

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Q630 fd25vabh
« Svar #13 skrivet: 11 februari 2011, 18:00:57 »
Du måste nog också väga in om förutsättningarna finns för värmepumpen att värma huset, var ligger det, storlek, isolering mm.
TrÃ¥kigt om man inser att pumpen inte har kapacitet nog att värma upp huset ner till  -7 (-10) ºC när cop fortfarande skulle vara "lönsamt" för dig.

/ Lyckan

Utloggad skarj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-2
SV: Q630 fd25vabh
« Svar #14 skrivet: 11 februari 2011, 19:14:47 »
Helt klart och då ligger nog FD25 bättre till, sen måste jag upp ca 2' för att kliva upp ett steg i storlek både hos Mitsubishi och Toshiba hos samma säljare och med 5 års garanti.

Sen så är FD25 snyggare också, men Toshiban har en klar fördel då jag har kamin... huvuddunk

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!