Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Delta T och hysteres ännu en gÃ¥ng  (läst 13263 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #30 skrivet: 08 oktober 2012, 20:06:00 »
Du skulle kunna sätta in en "knäpptank" på 20-30 liter för att filtrera bort detta fenomen, men samtidigt så har du ju absolut ingen nytta av hysteresen om du i övrigt har koll på grejerna.
Du bör dock ställa in en max framledning så att det inte går ut hetvatten i slangarna om det skulle bli nåt knas på regleringen, t.ex om utegivaren plötsligt börjar visa -70 grader.

Joo, jag har den på max 45, tror inte pumpen skulle orka lyfta mycket mera än så heller.

Golvvärmen kan avge 75watt/m2 så det blir ca 12 kw, det är klart skulle utgivaren gå sönder skulle väl även elpatronen gå igång, så då skulle väl det nog bli bastu här inne.
« Senast ändrad: 08 oktober 2012, 20:12:50 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #31 skrivet: 08 oktober 2012, 20:16:45 »

1.Jag har en enkel installation, utan extra CP och bypass, har golvvärme där man borde eftersträva delta T pÃ¥ ca 4 ?? men detta lyckas inte i denna installation. Har ingen tank, och har inte heller rum för det. Har nu CP pÃ¥ fullt ös, har just nu framledning bör pÃ¥ 26 °C, när pumpen startar gÃ¥r framledningen nästan genast upp till 32 °C, returen 25  °C den hÃ¥lls ända till slutet pÃ¥ körningen när den stiger till ca 26  °C. Pumpen startar pÃ¥ -160gm. Min frÃ¥ga delta t är inte optimalt över golvvärmen , inte heller över pumpen. jag har prövat att sänka CP, fick dÃ¥ delta pÃ¥ 9, men fick sÃ¥ korta körningar dÃ¥ pumpen lyfte sÃ¥ mycket över bör. Hur mycket förlorar jag pÃ¥ detta? (enligt flödesmätare pÃ¥ golvvärmen cirkulerar det 16,5 liter/min, kan det stämma)

2. Hur gör man med deltat över VV-slingan, det deltat är ju oxå lågt eftersom CP går för fult.


3. Hysteres: Har blivit tvungen att höja detta pga. när pumpen efter en VV körning går över till värmedrift så hinner inte tempgivarna gå sjunka tillräckligt snabbt, så den har stannat på detta.
Det sägs ju att hysteresen har sin funktion, därför finns den, men vad annat hade jag kunnat göra åt detta problem?


Tar det den här vägen (ser nu 12 nya svar medan jag har pratat i telefon men vafan jag postar på :) )

1. När din VP startar så är framledningen enligt dig 25 grader. Om värmepumpen går med ett delta vid drift om 6 grader kommer detta innebära att den ganska direkt blir 6 grader högre än vad returen är. Detta är 100% normalt. Det du inte beskriver vidare är hur körningen ser ut i mer detalj. Hur lång är den, vad är ute-tempen. Hur många gånger måste den starta när du kör i detta läget med ett delta på 6-7 grader?

Din slinga ska enligt uppgift ställas på 16,5 l/m vilket är 0,275 l/s.
med 8kw i effekt innebär detta att du får ett delta på ganska prick 7K över värmepumpen.


Då blir ju ditt delta 7 även över slingan men detta är nog inte något problem. Det delta på 4K som dom pratar om tror jag är ett annat delta än det du mäter upp med värmepumpen igång.

Så vida du inte får "komfortproblem" tycker jag du ska ställa flödet enligt spec eller snabbare för den delen och bara köra på!

2. Detta är ett litet problem med våra enklare värmepumpar. Vi kan inte ha en variabel fart. Dvs farten på CPn är samma vid värme och VV drift. Men du ska inte vara rädd för ett lågt delta här. mellan 5 och 10 är riktpunkten. Vad blir ditt delta över TWS Slingan (VV)?


3. Det låter ju inte så kul. Jag har aldrig råkat ut för detta även om min givare sitter så till att det borde vara tekniskt möjligt. Jag ser det som en bugg. Det borde vara en fördröjning i samband med växlingen kan man tycka. Hur mycket har du fått lov att höja hysteresen?


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #32 skrivet: 08 oktober 2012, 20:27:48 »
Tar det den här vägen (ser nu 12 nya svar medan jag har pratat i telefon men vafan jag postar på :) )

1. När din VP startar så är framledningen enligt dig 25 grader. Om värmepumpen går med ett delta vid drift om 6 grader kommer detta innebära att den ganska direkt blir 6 grader högre än vad returen är. Detta är 100% normalt. Det du inte beskriver vidare är hur körningen ser ut i mer detalj. Hur lång är den, vad är ute-tempen. Hur många gånger måste den starta när du kör i detta läget med ett delta på 6-7 grader?

Din slinga ska enligt uppgift ställas på 16,5 l/m vilket är 0,275 l/s.
med 8kw i effekt innebär detta att du får ett delta på ganska prick 7K över värmepumpen.


Då blir ju ditt delta 7 även över slingan men detta är nog inte något problem. Det delta på 4K som dom pratar om tror jag är ett annat delta än det du mäter upp med värmepumpen igång.

Så vida du inte får "komfortproblem" tycker jag du ska ställa flödet enligt spec eller snabbare för den delen och bara köra på!

2. Detta är ett litet problem med våra enklare värmepumpar. Vi kan inte ha en variabel fart. Dvs farten på CPn är samma vid värme och VV drift. Men du ska inte vara rädd för ett lågt delta här. mellan 5 och 10 är riktpunkten. Vad blir ditt delta över TWS Slingan (VV)?


3. Det låter ju inte så kul. Jag har aldrig råkat ut för detta även om min givare sitter så till att det borde vara tekniskt möjligt. Jag ser det som en bugg. Det borde vara en fördröjning i samband med växlingen kan man tycka. Hur mycket har du fått lov att höja hysteresen?

1. Den blir inte högre än 6-7 grader över bör, vet inte hur lÃ¥nga körningar, men ca 15-20/dygn ca 6-8  °C ute

2. Delta över TWS ca 6, tror jag. Skall kolla upp.

3. Hysteresen är bortkopplad en stund, men det är för kort stund. 14 grader var för lite höjde till 15, detta är ett exempel på när styren inte är optimal

Har ingen logger som sagt, men skall försöka hänga lite mera i tekniska rummet.
« Senast ändrad: 08 oktober 2012, 20:29:55 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #33 skrivet: 08 oktober 2012, 20:32:04 »
1. Den blir inte högre än 6-7 grader över bör, vet inte hur lÃ¥nga körningar, men ca 15-20/dygn ca 6-8  °C ute

2. Delta över TWS ca 6, tror jag. Skall kolla upp.

3. Hysteresen är bortkopplad en stund, men det är för kort stund.

Har ingen logger som sagt, men skall försöka hänga lite mera i tekniska rummet.

MM exemplariskt.

jag tycker deltat över TWS och golv låter fint. så länge du inte får komfortproblem är det inga konstigheter att köra med delta 6 på VPn.

Personligen hävdar jag att du får bättre VV temp om du kör lite fortare över VV slingan men det är svårt att säga exakt givet att det beror en del på vilken effekt du skickar in.
Tittar man på VV cykeln i detalj så noterar man att den rusar lite mot slutet. Tätar ut jättemycket om man har högt delta och då blir körningen fört kort för att hinna värma bra nog.

JAg skulle dock reta mig nÃ¥got fördjävligt pÃ¥ det där med växelventilen.  :-\
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #34 skrivet: 08 oktober 2012, 20:44:09 »
JAg skulle dock reta mig nÃ¥got fördjävligt pÃ¥ det där med växelventilen.  :-\

Men... Jag tror inte det är växelventilen som läcker. Det är nog bara sÃ¥ att tempgivaren pÃ¥ framledningen inte hinner med tillräckligt snabbt. Vet du vart den sitter pÃ¥ din pump, borde ju vara ganska lika fast din är "lite" större  ;)
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #35 skrivet: 08 oktober 2012, 20:56:24 »
min givare är lika stor! =)

Din framledningsgivare sitter väl innan växelventilen?
Det måste vara någon bugg. Den ska inte klippa så. Det kommer ju alltid vara typ 65 grader där.

Min framledningsivare har jag flyttat ut men den sitter så till att den reagerar på den verkliga framledningen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #36 skrivet: 08 oktober 2012, 21:09:07 »
Kvällens ändringar CP ner till II, justerat om slingorna lite, höjt lite på alla totalt 15-16 liter/min.

Ute 6 °C
Framledning (26) 32 °C
Retur 25 °C
brine in 5, ut 2  °C (Cp pÃ¥ Max)
Tryckrör 57 °C

Vid slutet av körning stiger retur o framledning 1  °C ca 23 minuters körning

Komforten går att säga först efter en par dagar
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #37 skrivet: 08 oktober 2012, 21:14:18 »
ser ju klockrent ut så här långt.

Får du komfortproblem får du lov att öka flödet genom att endera:
-ändra farten på CP ett snäpp till (fart 3)
eller
-Öppna upp slingorna mer

Deltat över värmepumpen kommer då sjunka, vilket inte är farligt om du ligger inom ett rimligt spann
När deltat över värmepumpen sjunker kan du behöva justera kurvan lite då regleringen reglerar med gradminuter, bland annat..

Och som sagt deltat som angivits av konstruktören för golvslingan är inget du behöver sikta på för det bygger på en fast tillförd effekt i ett givet driftscenario. Håller du det flöde dom angivit och dom har räknat rätt så bör du inte få komfortproblem.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #38 skrivet: 09 oktober 2012, 08:06:26 »
Hej! Själv har jag delta på runt 6grader och kör en diplomat 8 men har ingen golvvärmen.Kör integralen på 80 och låter hysteresen gå in och bryta om det blir väderomslag på våren och hösten.Om det blir runt 0 på natten och solen börjar värma på så händer det att hysteresen går in och bryter och för mig passar det utmärkt eftersom då värms huset av solvärmen och märker inget på rumstempen.Kör på standard 7hysteres (standard på min) och har runt 20starter runt nollan om inte hysteresen går in bryter.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #39 skrivet: 09 oktober 2012, 08:36:27 »
Får du komfortproblem får du lov att öka flödet genom att endera:
-ändra farten på CP ett snäpp till (fart 3)
eller
-Öppna upp slingorna mer

Deltat över värmepumpen kommer då sjunka, vilket inte är farligt om du ligger inom ett rimligt spann
När deltat över värmepumpen sjunker kan du behöva justera kurvan lite då regleringen reglerar med gradminuter, bland annat..

Det blir ju isf att höja CP ett steg, flödet ökar inte mera av att öppna slingorna, öppnar jag en ännu mera, så tas det av en annan slinga

min givare är lika stor! =)
:)
Är det jag som har en Thermia i Danfoss skal eller du som har en Danfoss i Thermia skal ^-^

Konstigt att det inte är fler här som har en Danfoss, eller vågar de inte komma ut ur skåpet ^-^
Hej! Själv har jag delta på runt 6grader och kör en diplomat 8 men har ingen golvvärmen.Kör integralen på 80 och låter hysteresen gå in och bryta om det blir väderomslag på våren och hösten.Om det blir runt 0 på natten och solen börjar värma på så händer det att hysteresen går in och bryter och för mig passar det utmärkt eftersom då värms huset av solvärmen och märker inget på rumstempen.Kör på standard 7hysteres (standard på min) och har runt 20starter runt nollan om inte hysteresen går in bryter.

Hej!
Det mitt system är sÃ¥ lÃ¥ngsamt, sÃ¥ jag anser det omöjligt att ta bort topparna pÃ¥ solinstrÃ¥lningen genom att ändra pÃ¥ VP (hysteres). Det hysteres problem jag har försämrar bara driften. Vid solinstrÃ¥lning har jag  justerat komforten genom att ändra tempen pÃ¥ FTX. Helst skulle jag vilja sänka tempen lite och elda mera i Conturan, men frun i huset skulle börja klaga dÃ¥. Jag gÃ¥r emot forumet lite här o tycker om att elda, (ved finns), men det är skönt att man inte mÃ¥ste elda.
« Senast ändrad: 09 oktober 2012, 08:42:52 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #40 skrivet: 09 oktober 2012, 08:51:56 »
Hej! det jag är ute efter är att om du har integralen ställd pÃ¥ 160 och har ställt upp hysteresen och din vp blir "mätt" sÃ¥  har du ingen mer värmebehov och dina termostater börjar strypa sÃ¥ din retur blir hög och det är nÃ¥got man ska se upp med och jag tror inte din växelventil läcker utan den forsätter producera värme fast du inte har ett värmebehov.Men som sagt det är olika mellan hus och hus.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #41 skrivet: 09 oktober 2012, 10:24:45 »
I ts fall spelar det nog ingen roll. speciellt med tanke på att han inte har några termostater vad jag förstår.


Jag skulle inte banga en danfoss pump det är ju samma företag och samma maskin!

Bara att din verkar ha en bugg med hysteres vid vxv byte =)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #42 skrivet: 09 oktober 2012, 17:37:33 »
Värmekörning idag.
Ute 5 °C
Framledning (27) 33
Retur 27
Brine in 4, ut 0
Tryckrör 61
Alla dessa värden efter ca 25 minuters drift, hela körningen 30 minuter.

Frågor!
1 Är tryckrör samma som hetgas?
2 Skulle man kunna räkna teoretiskt hur mycket VP ger om man antar att flödet är 16 l/min.
3 Vad är rekomenderat flöde över VP (8 kw)
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #43 skrivet: 09 oktober 2012, 18:13:47 »
1. tror det
2. ja
3. 0.2 l/s (720 liter/timme eller 12 l/min) är det nominella flödet, alltså det flöde som använts vid bestämmandet av värmepumpens prestanda.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och hysteres ännu en gång
« Svar #44 skrivet: 09 oktober 2012, 20:39:27 »
Värmekörning idag.
Ute 5 °C
Framledning (27) 33
Retur 27
Brine in 4, ut 0
Tryckrör 61
Alla dessa värden efter ca 25 minuters drift, hela körningen 30 minuter.

Frågor!
1 Är tryckrör samma som hetgas?
2 Skulle man kunna räkna teoretiskt hur mycket VP ger om man antar att flödet är 16 l/min.
3 Vad är rekomenderat flöde över VP (8 kw)

1. Ja tryckrörstemp hetsgastemp
2. Ja, teoretiskt eller praktiskt vilket du vill kalla det.
Om ditt delta är 6 och ditt flöde är 16l/min är effekten som tillförs 6,7kw.
Om du vet hur mycket el VP drar i det läget så har du ett COP också.

Om ditt flöde egentligen är 16,5 och ditt delta över VP 6.5K så är effekten 7,47kw

Om din VBin givare visar en halv grad för mycket och din VBut givare visar en halv grad för lite så är deltat något annat än du tror. :)

Om du håller inne vänster knapp i typ 4 sekunder så du kommer till installationsmenyn och väljer manuellt test och kör VB pumpen (eller hehe den kanske går hela tiden tänkte inte på att du är tanklös).
Ja då är det ju bara att kolla temperaturen VB in och ut och kontrollera att den har ett delta på 0.

Om jag mins rätt så visar inte thermia decimaler så det blir ju lite si och så med värdet du får.

3. Vid 8kw och 0.2lps (12l/min) kommer deltat då vara 9,57.
Om du ökar flödet till 16l/min kommer deltat vid 8kw vara 7,18K

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!