Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gradminutunderskott - hur stort?  (läst 1985 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tosses

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
Gradminutunderskott - hur stort?
« skrivet: 04 januari 2008, 19:15:17 »
Hej!

Jag har en Nibe 1210 tror jag den heter som med fabriksinställningarna startar när det är ett gradunderskott på 60 gradminuter. Detta har jag nu ställt om till 150 gradminuter innan pumpen startar. Dels för att skona kompressorn, dels för att jag tror att det tar nån minut innan den ger full effekt vilket skulle innebära bättre effekt eftersom den startar mer sällan.

Nackdelen är i.o.f. att framledningstemperaturen blir högre. Vad innebär detta och är det bättre att ställa tillbaka pumpen till fabriksinställningarna?

Tack på förhand!

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Gradminutunderskott - hur stort?
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2008, 19:18:51 »

Nackdelen är i.o.f. att framledningstemperaturen blir högre. Vad innebär detta och är det bättre att ställa tillbaka pumpen till fabriksinställningarna?

Högre framledningstemp= sämre COP
Kan även bli temp-svängningar inne med för högt gradminuterunderskott.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad tosses

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Gradminutunderskott - hur stort?
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2008, 19:21:10 »
Hur mycket sämre COP blir det?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gradminutunderskott - hur stort?
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2008, 19:24:07 »
Försumbart, den jobbar ju både med lägre och högre temp, när den jobbar med låg temp har den hög COP och när den jobbar med hög temp lite lägre.

sammantaget anser jag att skillnaden är helt försumbar, håller med dig om att den lika gärna kan bli effektivare då den arbetar lite låängre tid varje gång den startar.
Livslängden tror jag också förbättras.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tosses

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Gradminutunderskott - hur stort?
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2008, 19:44:02 »
Ja, då låter jag den vara så får vi se!

Utloggad tosses

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Gradminutunderskott - hur stort?
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2008, 11:19:49 »
För att fortsätta --- det verkar som att borrhålet hinner återhämta sig mer när jag har färre och länge starter.

Förut hade jag +1 KB-in och nu har jag +2 KB-in. Vad tror ni?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Gradminutunderskott - hur stort?
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2008, 11:53:49 »
Borrhålet utnyttjas bäst (högst medeltemperatur) när värmen från borrhålet tas ut kontinuerligt i stället för intermittent (förutsatt att det är samma totala värmemängd). Med långa gångtider blir det högre temperatur i början av en driftcykel men lägre i slutet jämfört med kortare cykeltider.

Jag tror det är en fråga om sekunder innan pumpen ger full effekt, så lång tid som det tar att bygga upp trycket i kondensorn. På en minut har hela köldmediemängden gått ett varv genom maskinen och långt innan dess måste pumpen ge full effekt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tosses

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Gradminutunderskott - hur stort?
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2008, 12:01:09 »
Så du menar att det är bättre för borrhålet med en längre sammanhängande gång än små start och stop?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Gradminutunderskott - hur stort?
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2008, 15:36:03 »
Nej, tvärtom. För ett och samma totala värmeuttag gäller att korta cykeltider är bättre, alltså många start och stopp.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!