Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vatten vid avfrostning rinner rakt ned pÃ¥ marken  (läst 9497 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peztis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Storstockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Vatten vid avfrostning rinner rakt ned på marken
« skrivet: 09 december 2007, 13:56:14 »
Vi har en Panasonic HE9 och jag såg idag att när det avfrostas så rinner det vatten rakt ner ifrån uteenheten på marken. Ska det vara så? Trodde att det skulle rinna via slangen men det kanske endast är vid avfuktning inomhus?

Det är ju ganska mycket vatten, ställde en hink under och det är nu efter ca 2 h nästan 2 liter vatten i. Kan ju inte vara så bra för husgrunden...

Utloggad Eggman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ny Ägare av en HE9 :)
SV: Vatten vid avfrostning rinner rakt ned på marken
« Svar #1 skrivet: 09 december 2007, 14:25:22 »
Hej!
Välkommen till vattenträsket.. Visst blir det mycket vatten. Helt normalt. Och med tanke på husgrunden är det nog ingen fara. Själv måste jag ha en stor plastbytta under när det är minus grader ute då våran pump sitter på över grusgången runt huset. Blir en hyffsad isgata där på vintern om man inte samlar upp vattnet.. Men men tömmer i gång i veckan..
Endast en HE9:a och vedeldning :)

Utloggad Tempeldog

  • Flugfiskare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vindeln
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oroa dig inte över morgondagen,för den kommer ändÃ¥
SV: Vatten vid avfrostning rinner rakt ned på marken
« Svar #2 skrivet: 09 december 2007, 14:27:33 »
Hej Peztis!

Det skall rinna vatten ifrån utedelen,då den avfrostar. Thumbsup Slangen är till för kondensvattnet,då du kör Ac´n på sommaren. :) Jag har löst problemet med avfrostningsvattnet,genom att sätta baljor under mina pumpar(Se bild).Behöver bara tömma dem varannan dag,och ibland bara var 3:e dag. Thumbsup

/Anders  studs

1.5 plans hus på ca 120kvm byggt 1938(Vindeln/Västerbotten).Uppvärmning:Vattenburen elvärme(Körs nu endast för vv),och en Panasonic E9EKEB monterade 061219 och en NE9JKE-SPP 100330.

Förbrukning:2006:26600kWh,2007:18168kWh,2008:14974kWh,2009:15806kWh

Utloggad Peztis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Storstockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Vatten vid avfrostning rinner rakt ned på marken
« Svar #3 skrivet: 09 december 2007, 15:35:29 »
Men om man sätter en balja under (el en zinkhink då som jag satte) och det blir kallt så kommer det ju att frysa...

Att de inte kunde ha löst detta med en slang där också, då hade man ju kunnat leda bort det till lämpligare ställe så att det inte blir en isgata som för Eggman. OK, nu är ju vår på baksidan där ingen går direkt, men i alla fall.

Tack för svaren, då vet jag i alla fall att jag inte behöver få hit någon servicegubbe!

Utloggad Lilo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Världens bästa hund
SV: Vatten vid avfrostning rinner rakt ned på marken
« Svar #4 skrivet: 09 december 2007, 16:08:02 »
Har man inte utedelen monterad för långt från stupröret som går ner i backen kan man hänga en bit plaströr under maskinen som leder vattnet till stupröret. Sedan läggen man värmekabel i detta och problemet är löst ;D
1½ plan,140 kvm.
Byggår- 1973.
Treglasfönster.
Direktel med supermoderna radiatorer.
Har haft värmepump som brakade ihop. En Mitsubishi. Nu har jag skaffat en Panasonic E9EKEB!

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Vatten vid avfrostning rinner rakt ned på marken
« Svar #5 skrivet: 09 december 2007, 16:53:42 »
Men om man sätter en balja under (el en zinkhink då som jag satte) och det blir kallt så kommer det ju att frysa...

Att de inte kunde ha löst detta med en slang där också, då hade man ju kunnat leda bort det till lämpligare ställe så att det inte blir en isgata som för Eggman. OK, nu är ju vår på baksidan där ingen går direkt, men i alla fall.

Tack för svaren, då vet jag i alla fall att jag inte behöver få hit någon servicegubbe!

Slang hade inte varit någon höjdare där då den fryser igen. Panasonic ha en pip för slang som brukar följa med, bara med den lilla pipen monterad så fryser hela härligheten igen.

Utloggad Tempeldog

  • Flugfiskare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vindeln
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oroa dig inte över morgondagen,för den kommer ändÃ¥
SV: Vatten vid avfrostning rinner rakt ned på marken
« Svar #6 skrivet: 09 december 2007, 16:56:11 »
Mina baljor är lätta att få ren ifrån is. :) Bara att vända dem upp och ned,och ge dem en spark i botten,så släpper isen hur lätt som helst. Thumbsup Köpte dem på Dollar Store,och jag tror jag betalade ca 50-75kr/st? Sc:,h Vet inte hur mycket de rymmer? Men de klarar nog lätt en veckas "behov"? ::) Men jag tömmer dem lite då och då,så blir de inte så tunga att bära.


/Anders  studs
1.5 plans hus på ca 120kvm byggt 1938(Vindeln/Västerbotten).Uppvärmning:Vattenburen elvärme(Körs nu endast för vv),och en Panasonic E9EKEB monterade 061219 och en NE9JKE-SPP 100330.

Förbrukning:2006:26600kWh,2007:18168kWh,2008:14974kWh,2009:15806kWh

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Vatten vid avfrostning rinner rakt ned på marken
« Svar #7 skrivet: 09 december 2007, 17:03:58 »
Finns ju sån där plast som har fet yta, riktig svår att lacka. De lär ju fungera bäst.

Utloggad Tempeldog

  • Flugfiskare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vindeln
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oroa dig inte över morgondagen,för den kommer ändÃ¥
SV: Vatten vid avfrostning rinner rakt ned på marken
« Svar #8 skrivet: 09 december 2007, 19:34:56 »
Jag tror mina baljor är gjorda för blandning av cement? Och det är rätt mjuk plast i dem,så de blir inte som "glas" då det är kallt.Jag har funderat på några andra sätt,att bli "av" med avfrostningsvattnet.Men jag kör med baljor i vinter,så får man se vad man hittar på sedan? :D



/Anders  studs
1.5 plans hus på ca 120kvm byggt 1938(Vindeln/Västerbotten).Uppvärmning:Vattenburen elvärme(Körs nu endast för vv),och en Panasonic E9EKEB monterade 061219 och en NE9JKE-SPP 100330.

Förbrukning:2006:26600kWh,2007:18168kWh,2008:14974kWh,2009:15806kWh

Utloggad Norberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vatten vid avfrostning rinner rakt ned på marken
« Svar #9 skrivet: 19 december 2007, 22:39:01 »
hej kära forum!
Läste pÃ¥ forumet om nÃ¥gon som hade placerat en av ungarnas pulkor (pÃ¥ marken)under avfrostningshÃ¥let  och helt sonika dragit bort den i snöret till en lämplig plats och vänt den upp och ner,tömt, kört tillbaka pulkan för nästa is-samling,förträfflig lösning pÃ¥ problemet med is som kan vara tung att bära i hinkar. studs
« Senast ändrad: 19 december 2007, 23:06:42 av Norberg »
Panasonic E9ckp5  stockholm,numera ägare av MB fd25vahb.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Vatten vid avfrostning rinner rakt ned på marken
« Svar #10 skrivet: 19 december 2007, 23:06:18 »
Mina baljor är lätta att få ren ifrån is. :) Bara att vända dem upp och ned,och ge dem en spark i botten,så släpper isen hur lätt som helst. Thumbsup Köpte dem på Dollar Store,och jag tror jag betalade ca 50-75kr/st? Sc:,h Vet inte hur mycket de rymmer? Men de klarar nog lätt en veckas "behov"? ::) Men jag tömmer dem lite då och då,så blir de inte så tunga att bära.


/Anders  studs

Jag köpte likadana på Dollarstore.
Tror det var 50:- per styck.
Har lyckats knäcka den ena.

Var borta några dagar och min fru hade "glömt" att tömma.

Baljan under He 12:an såg ut om en Amerikansk muffin.
Inte så lätt att vända upp och ner och banka ur m.a.o och bara att få loss den från backen var ett litet h-vete.

Men, med väldigt lite finess och destå mer övervåld (var ju rätt förbannad) så lyckades jag både demolera baljan samtidigt som jag fick bort isen.

Numera så samlar den upp isen bra, medan den inte är vattensäker.........

Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Vatten vid avfrostning rinner rakt ned på marken
« Svar #11 skrivet: 19 december 2007, 23:59:13 »
hej kära forum!
Läste pÃ¥ forumet om nÃ¥gon som hade placerat en av ungarnas pulkor (pÃ¥ marken)under avfrostningshÃ¥let  och helt sonika dragit bort den i snöret till en lämplig plats och vänt den upp och ner,tömt, kört tillbaka pulkan för nästa is-samling,förträfflig lösning pÃ¥ problemet med is som kan vara tung att bära i hinkar. studs
Hej!
här nere i Mälardalen finns ingen snö att dra pulkan på, kanske hjul behövs också?
//kjulakalle :) :) tomte::
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Vatten vid avfrostning rinner rakt ned på marken
« Svar #12 skrivet: 20 december 2007, 07:52:05 »
Denna fråga har varit uppe i flera trådar.

Ett hus står ute om natten... Det lilla vatten som kommer vid avfrostning är inget mot ett regn. Placera bara utedelen där det är litet avrinning och inte där man måste gå så sköter sig systemet självt och fula och arbetskrävande baljor behövs inte!

Utloggad ad

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Vatten vid avfrostning rinner rakt ned på marken
« Svar #13 skrivet: 20 december 2007, 18:33:14 »
Jag har värmepumpen monterad som alla andra på husväggen. Under värmepumpen har jag singel som jag lagt på cementplattor. Under plattorna har jag en plastmatta så att vattnet avleds c:a 2 meter från husgrunden.Singlet dränerar bra.Har naturligtvis lutning från huskroppen på c:a 5-10 grader för att underlätta avrinningen.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Vatten vid avfrostning rinner rakt ned på marken
« Svar #14 skrivet: 21 december 2007, 15:04:07 »
Har man inte utedelen monterad för långt från stupröret som går ner i backen kan man hänga en bit plaströr under maskinen som leder vattnet till stupröret. Sedan läggen man värmekabel i detta och problemet är löst ;D

Ja, denna lösning fungerar perfekt och man slipper en massa fula baljer  ;) som man ska springa och tömma i tid och otid. Rekommenderar lösningen som ni kan se i min bild av pumparna till vänster. Har redovisat lösningen pÃ¥ forumet, men kommer inte ihÃ¥g var för det var för det var ett tag sedan.

God Jul  PÃ¥ Er

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!