Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia villa 75 högtryck löst  (läst 791 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad volkii

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Thermia villa 75 högtryck löst
« skrivet: 16 september 2022, 20:43:41 »
Hej. Har en Thermia villa 75 som har börjat lösa på högtryck. Detta har skett en 8-10 gånger sedan i våras. Först tänkte jag det kunde vara pga sommarvärmen att den inte kunde göra sig av med värmen och därför löste. Men den har gjort det även nu när det blivit kallare ute. Än så länge har inte pumpen börjat göra värme till radiatorkretsen utan endast varmvatten. Någon idé på vad jag kan felsöka? Jag har än så länge kollat följande:
Dragit åt alla plintar och kontrollerat kontakter på stiften.
Ohmmätt motorskydd, säkringar och lindningarna på kompressorn (motorskyddet har löst en gång, kan vara en slump)
Motionerat växelventil.
Cirkulationspumpen verkar funka som den ska
Har inte kollat smutsfiltret i radiatorkretsen men eftersom felet skett när varmvattenproduktionen är aktivt borde det väl inte spela någon roll?

Återställer jag larmet funkar det direkt och pumpen kan gå allt mellan några dagar till några veckor innan den stannar igen

Tacksam för hjälp

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Thermia villa 75 högtryck löst
« Svar #1 skrivet: 16 september 2022, 21:46:16 »
Prova med att sänka varmvattentemperaturen några grader. Försvinner problemet kan det vara beläggningar i kondensorn eller någon annan värmeöverförande yta. Att problemet uppstår sommartid är ett tecken på det. Köldbärartemperaturen är högre då vilket medför att pumpens effekt ökar.

Är beredaren luftad?

Nyligen var en på forumet som hade samma problem. Det visade sig vara en kontaktor som inte släppte när strömmen till kompressorn skulle brytas. Cirkulationspumpen stannade men kompressorn fortsatte gå. Mycket ovanligt och svårdiagnostiserat fel.

Det har också förekommit att det har varit glappkontakt i cirkulationspumpens hastighetsväljare.

Det kan vara värt att kontrollera filtret pÃ¥ radiatorkretsen i alla fall. Finns det en massa skräp där kan mindre partiklar ha passerat och fastnat i kondensorn. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad volkii

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia villa 75 högtryck löst
« Svar #2 skrivet: 16 september 2022, 22:46:27 »
Tack för svar!

Prova med att sänka varmvattentemperaturen några grader. Försvinner problemet kan det vara beläggningar i kondensorn eller någon annan värmeöverförande yta. Att problemet uppstår sommartid är ett tecken på det. Köldbärartemperaturen är högre då vilket medför att pumpens effekt ökar. Ska prova det!

Är beredaren luftad? Vad jag förstår finns det ingen avluftning på dessa direkt på beredaren. Jag bytte övertrycksventil på expansionskärlet i somras då den läckte och fick då tipset att fylla på vatten underifrån genom ventil nederst i pumpen då det ibland ska vara svårt att få ut luften. Det porlar lite när cirkulationspumpen startar men inte speciellt mycket så jag tror inte det är mycket luft där.

Nyligen var en på forumet som hade samma problem. Det visade sig vara en kontaktor som inte släppte när strömmen till kompressorn skulle brytas. Cirkulationspumpen stannade men kompressorn fortsatte gå. Mycket ovanligt och svårdiagnostiserat fel. Har bara ett motorskydd men det skulle kanske kunna vara mjukstarten som bråkar

Det har också förekommit att det har varit glappkontakt i cirkulationspumpens hastighetsväljare. Menar du 3-läges väljaren på pumpen? Har vridit på den flera gånger och den verkar funka.

Det kan vara värt att kontrollera filtret på radiatorkretsen i alla fall. Finns det en massa skräp där kan mindre partiklar ha passerat och fastnat i kondensorn. Jag får testa det. Har tyvärr ingen avstängningsventil innan filtret så jag får väl tömma hela systemet. Är lite osäker på hur jag gör det bäst

Läste detta i manualen till Villa classic vid orsak till högtryckslarm:
Torkfilter.
1) Igensatt torkfilter kan innebära att driften bryts via högtryckspressostaten. Kontrollera temperaturfallet över torkfiltret, bör ej överstiga 1°C.
ska mäta det nästa gång.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Thermia villa 75 högtryck löst
« Svar #3 skrivet: 17 september 2022, 11:24:14 »
Ja, det är 3-lägesväljaren som avses.

Det är nog betydligt vanligare att igensatt torkfilter leder till att lågtryckspressostaten bryter.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Thermia villa 75 högtryck löst
« Svar #4 skrivet: 22 september 2022, 11:07:57 »
Hej. Har en Thermia villa 75 som har börjat lösa på högtryck. Detta har skett en 8-10 gånger sedan i våras. Först tänkte jag det kunde vara pga sommarvärmen att den inte kunde göra sig av med värmen och därför löste. Men den har gjort det även nu när det blivit kallare ute. Än så länge har inte pumpen börjat göra värme till radiatorkretsen utan endast varmvatten. Någon idé på vad jag kan felsöka? Jag har än så länge kollat följande:
Dragit åt alla plintar och kontrollerat kontakter på stiften.
Ohmmätt motorskydd, säkringar och lindningarna på kompressorn (motorskyddet har löst en gång, kan vara en slump)
Motionerat växelventil.
Cirkulationspumpen verkar funka som den ska
Har inte kollat smutsfiltret i radiatorkretsen men eftersom felet skett när varmvattenproduktionen är aktivt borde det väl inte spela någon roll?

Återställer jag larmet funkar det direkt och pumpen kan gå allt mellan några dagar till några veckor innan den stannar igen

Tacksam för hjälp

Hur gick det?

Utloggad volkii

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia villa 75 högtryck löst
« Svar #5 skrivet: 01 oktober 2022, 10:21:54 »
Det har inte inträffat fler gånger sedan jag höjde hysteresen några grader. Samtidigt har det blivit kallare ute så pumpen har börjat göra värme också så jag vet inte om det maskerat problemet. Jag har dock ställt tillbaka hysteresen sedan en vecka och har inte haft några problem än. Får se om det kanske återkommer till våren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!