Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Geo 3 och golvkyla  (läst 1075 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad edtjlun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Daikin Geo 3 och golvkyla
« skrivet: 18 november 2020, 11:14:42 »
Hej

Har en gammal CTC 8.5 bergvärmepump från 2006 och den börjar strula lite, bytte precis hetgastermometern och frågan är hur länge till den håller.

Funderar på att byta till en Daikin Geo 3 för att kunna få kyla på sommaren.

Är det någon som har erfarenhet av golvkyla med en Daikin? Allt jag har läst om är med konvektorer, vilket är ett stort bevär att få in eftersom man drar ut det kylds vattnet. Men med golvkyla så vill jag inte ha 5 gradiga golv utan som kallast 19-20 grader. Har alla slingor ingjutna i betong och att isolera fördelarna är inget problem. Undervåningen är klinkers och övervåningen parkett.

Funderar på separata värmare för badrummen så de golven är varma sommar som vinter eller är det överkurs?

mvh

Johan
« Senast ändrad: 18 november 2020, 14:32:14 av edtjlun »

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Geo 3 och golvkyla
« Svar #1 skrivet: 18 november 2020, 19:39:35 »
Det är överkurs, de blir inte kalla ändå om det är varmt ute. Men kör på med golvkylan, det gör att alla rum blir svala på natten.

Utloggad Fredrik-Öland

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin Geo 3 och golvkyla
« Svar #2 skrivet: 12 december 2020, 21:00:02 »
Hej

Har en gammal CTC 8.5 bergvärmepump från 2006 och den börjar strula lite, bytte precis hetgastermometern och frågan är hur länge till den håller.

Funderar på att byta till en Daikin Geo 3 för att kunna få kyla på sommaren.

Är det någon som har erfarenhet av golvkyla med en Daikin? Allt jag har läst om är med konvektorer, vilket är ett stort bevär att få in eftersom man drar ut det kylds vattnet. Men med golvkyla så vill jag inte ha 5 gradiga golv utan som kallast 19-20 grader. Har alla slingor ingjutna i betong och att isolera fördelarna är inget problem. Undervåningen är klinkers och övervåningen parkett.

Funderar på separata värmare för badrummen så de golven är varma sommar som vinter eller är det överkurs?

mvh

Johan

Hej !

Har du kommit vidare i dina tankar runt golvkyla ?
Mvh Fredrik

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!