Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpa ny luftvärmepump, vad välja?  (läst 4372 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maskros

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köpa ny luftvärmepump, vad välja?
« skrivet: 10 augusti 2016, 09:05:07 »
Hej

Vi står inför att köpa ny luftvärmepump. Har idag en IVT Nordic inverter från 2005. Den måste i dagsläget lagas för några tusen och vi funderar på om det inte är lika bra att köpa ny iom att den är snart 12 år.

Vi bor i Gävleborg och huset är ca 140 kvm delat på två våningar.

Vi har ingen aning om vad vi ska välja! Vi vill ha en tyst innerdel och den ska klara att det kan bli ganska många minusgrader ute. Sen vill vi såklart att den värmer bra, är driftsäker och håller länge.

Har fått pris på en IVT Nordic inverter PR-N09, är det en bra pump? Eller finns det bättre alternativ?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Köpa ny luftvärmepump, vad välja?
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2016, 09:55:12 »
Hur är drifterfarenheterna från den gamla - har den visat sig lagom i effekt, eller skulle det behövas en större maskin?

Kommer den nya att sättas upp på samma ställe som den gamla både beträffande utomhus- och inomhusdel?

Alla någotsånär moderna luftvärmepumpar (och många äldre) fortsätter gå och leverera värme även då det är rejält kallt ute, dock avtar ju alltid värmeeffekten vid låga utetemperaturer. För 10-15 år sedan fanns det en del modeller på marknaden som inte var avsedda för svenskt klimat utan stängde av helt och hållet vid t ex -7 °C, men de är nog helt borta idag. Bl a gällde detta en del parallellimporterade Panasonic som egentligen borde ha levererats till sydeuropa.
Själv har jag två gamla luftvärmepumpar i drift, en Argo från 2004 som inte ens har någon utetempgivare utan fortsätter gå för fullt (dock utan att leverara särskilt mycket värme) hur kallt det än är, och en Foma från ca 2006 som stänger av vid ungefär -21 °C.

En tumregel är att ju större förångaren (paketet med kylflänsar) i utomhusdelen är i förhållande till värmepumpens effekt, desto större del av värmeeffekten kan utnyttjas även när utetemperaturen börjar krypa ner mot -15 °C eller ännu lägre. Små utomhusdelar med hög effekt förlorar mer i kyla.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Maskros

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa ny luftvärmepump, vad välja?
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2016, 12:57:12 »
Vi har bara levt med vår luftvärmepump i 2 år. Den fungerar hyggligt, dock sitter den nog lite dumt placerad så övervåningen får inte så mycket värme. Vi brukar få komplettera med element i sovrummen uppe och även i köket nere på vintern. Om den flyttas till annan plats (i trappen) skulle det kanske bli bättre, men det är osäkert om den kan sitta där eftersom utomhusdelen hamnar långt från inomhusdelen. Grannen har nämligen sitt garage vägg i vägg så risken är att vi får ha kvar den där den sitter. En nackdel med att ha den i trappen är väl att det finns risk att vi störs av den på nätterna.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Köpa ny luftvärmepump, vad välja?
« Svar #3 skrivet: 10 augusti 2016, 14:43:01 »
Det är sällan man störs av ljud från inomhusdelen så länge det inte är något direkt fel på den (typ lösa delar som skramlar, fläktlager som håller på att haverera etc). Det är utomhusdelen man ska se upp med ur ljudsynpunkt, framför allt om man måste ha den på ett väggfäste och inte kan ställa den på ett eget stativ på marken.

En möjlighet är förstås att sätta upp dubbla värmepumpar - en större på bottenvåningen och en mindre som komplettering på övervåningen. Den senare, som kanske inte behöver gå så många timmar per år, skulle då mycket väl kunna få vara av ett något tveksamt lågprismärke.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Maskros

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa ny luftvärmepump, vad välja?
« Svar #4 skrivet: 10 augusti 2016, 14:56:02 »
Tack för svaren!

Ja ett av problemen vi har nu är att utedelen är monterad på väggen och dessutom saknar dämpare... Inte bra.. Så skulle vi köpa ny nu så blir det stativ på marken.

Är IVT pumpen en sÃ¥n som klarar ner mot -15? För sÃ¥na temperaturer är ju inte ovanliga här. Eller finns det andra som är bättre? Tycker det är svÃ¥rt att hitta information om olika pumpar  och att begripa den 😛

TvÃ¥ pumpar blir det nog inte, fÃ¥r räcka med en. Blir det aktuellt med ny (vilket det lutar Ã¥t) fÃ¥r vi  nog konsultera installatören om vi ska flytta pÃ¥ den (om det ens gÃ¥r)

Hur lång livslängd beräknas egentligen en luftvärmepump ha?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köpa ny luftvärmepump, vad välja?
« Svar #5 skrivet: 11 augusti 2016, 18:05:11 »
Jag har gjutit betongplatta med markstativ utanför huset men när invertern kör kompressorn på max varvtal på vintern är det ändå lite grann störande i rummet innanför (3-glasfönster ovanför utedelen).

IVT modeller klarar säkert låga utetemperaturer liksom bra modeller från Daikin, Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic, Toshiba osv. Mitsubishi brukar sägas ligga relativt bra till i pris men det viktigaste är att hitta en bra installatör. En annan viktig sak är vilken storlek innerdelen kan ha för att få plats. Storleken skiljer mellan olika märken och modeller och kan vara avgörande för placeringen inne i huset.

Efter 10 år är en luftluftvärmepump riktigt gammal tekniskt sett och senast efter ca 15 år får man räkna med att byta till en ny.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Fatii

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa ny luftvärmepump, vad välja?
« Svar #6 skrivet: 13 augusti 2016, 08:30:00 »
Har en fujitsu AOYR12LECN i trappen under golvbjälklaget för övervåningen.. som installerades av förra ägaren, trappen är väl kanske 50% öppen dvs det stegen släpper igenom och tyvärr så resulterar det i en egen klimatzon i trappen.. :/.. Kanske är bättre på modeller som inte stänger av fläkten när Temp uppnås. Likt josth står denna på marken och endå har jag störande ljud från den men är gammal hoppas nästan den dör snart.

Utloggad Fatii

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa ny luftvärmepump, vad välja?
« Svar #7 skrivet: 13 augusti 2016, 08:55:07 »

TvÃ¥ pumpar blir det nog inte, fÃ¥r räcka med en. Blir det aktuellt med ny (vilket det lutar Ã¥t) fÃ¥r vi  nog konsultera installatören om vi ska flytta pÃ¥ den (om det ens gÃ¥r)

Vet ju inte hur planlösningen ser ut hos dig men personligen hade jag fokuserat att på sikt köra två pumpar.. Dvs den du byter nu får bästa plats för över alt undervåning. Hitta lämplig plats på fasaden typ utanför kök lr där det är långt från sovrum iaf... där du på sikt för plats för två.. Långa rör är inte hela världen vad jag har förstått.. nära stuprör för avledning av kondensvatten via tråg är nice me.

Utloggad ZigZag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa ny luftvärmepump, vad välja?
« Svar #8 skrivet: 15 augusti 2016, 20:36:37 »
Jag skulle köpa en FH35 igen om jag skulle köpa pump. Kanonpris, riktigt tyst innerdel med bra luftflöde.
Villa i norra Stockholm, BYÅ -77, 1-plans med källare mer av souterängtyp (2x122 kvm), tegelfasad, gjuten oisolerade platta på mark, mur- samt bjälklag av siporex, 2-glasfönster (ca 30 kvm), självdrag med paxfläkt, direktel med totalt installerad effekt om ca 15000w, med en FH35a, totalförbrukning el e inst på ca 24600kWh/år. Ett extra förråd som värms med el och ett kallförråd. (Ej med i förbrukningen nu)

Utloggad SSSS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa ny luftvärmepump, vad välja?
« Svar #9 skrivet: 25 augusti 2016, 14:54:40 »
Jag skulle köpa en FH35 igen om jag skulle köpa pump. Kanonpris, riktigt tyst innerdel med bra luftflöde.

Jag satte in en FH35 för några veckor sedan och upplever störande knäppningar i plasten på innerdelen nu när jag kör lite värme på den. De kommer när pumpen börjar/slutar värma och lite random. Det drog ner mitt intryck av maskinen rejält....

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Köpa ny luftvärmepump, vad välja?
« Svar #10 skrivet: 26 augusti 2016, 10:52:51 »
Man kan få knäppningar vid avfrostning, om väggen inte är rak så det blir spänningar eller så kan man bli tvungen att byta en plastbit.
Kolla med din återförsäljare.
Har du lyssnat det inte är någon motor som styr vingarna i höjdled eller sidled som morrar?
Har man det där ögat inkopplat så kan det vara det som morrar lite.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad SSSS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa ny luftvärmepump, vad välja?
« Svar #11 skrivet: 01 september 2016, 07:35:06 »
Man kan få knäppningar vid avfrostning, om väggen inte är rak så det blir spänningar eller så kan man bli tvungen att byta en plastbit.
Kolla med din återförsäljare.
Har du lyssnat det inte är någon motor som styr vingarna i höjdled eller sidled som morrar?
Har man det där ögat inkopplat så kan det vara det som morrar lite.

Jag har svarat i en ny tråd angående mina problem
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=62359.0

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!