Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av uppvärmning Norra Norrland, + fristÃ¥ende garage  (läst 3545 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tig3r

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Ställde redan för nÃ¥got Ã¥r sedan en liknande frÃ¥ga, utan att ha alla detaljer, dÃ¥ spekulerade jag och det var innan köpet pÃ¥ huset var gjort. Med det sagt sÃ¥ fick den nu bli en ny trÃ¥d.  :)

Nedan är inskickat till kommunens opartiska rådgivare, men jag ställer gärna dessa frågor även här på forumet då jag gärna tar emot alla tänkbara synpunkter nu när det närmar sig läge att börja isolera byggnationerna som reses för fullt. Troligen kommer jag nog behöva ställa fler frågor om själva installationen senare.

Vi är ett par som håller på att bygga ut och funderar i samma veva på att byta till någon annan typ av uppvärmning då huset idag värms av direktverkande el i form av el-golvvärme.

Huset är beläget en liten bit utanför LuleÃ¥,  alltsÃ¥ sub-arktiskt klimat ;) NejdÃ¥, men ofta rätt sÃ¥ kallt.. Husets nuvarande storlek är endast 70kvm. Byggt ca 2002 och I mina ögon välisolerat. MÃ¥tt frÃ¥n inner-yttervägg är ca 250mm och taket har nog ca 400mm isolering.
Nuvarande elförbrukning är i mina ögon ganska låg, i dec hade vi 1731kwh. Relativt stor vvb 300L, två bilar som körs flera timmar per morgon med motor och kupévärmare. I övrigt normal förbrukning i hemmet.

Då huset kändes lite för litet för att rymma två vuxna en hund och blivande 1-2 barn (bara 2 månader till första kommer) så håller vi för fullt på med att bygga ut huset med 2x 30kvm. Samt ett lite större garage på 100kvm. Samtliga plattor har 300mm grundisolering, isolerade kantbalkar och vi passade på att lägga i 20mm golvvärmeslang i alla tre plattor. Mellan garaget och huset löper även en isolerad kulvert för att kunna värma hus och garage med ett och samma system. Tillbyggnaderna och garaget kommer att isoleras på samma sätt som huset, möjligtvis ännu mer takisolering. Anledningen till valet av golvvärme i garaget är när man väl ligger där på rygg så är det en väldans skillnad med att ha en 12-15grader, istället för att ha en iskall platta mot ryggen och en LVP/aerotemp som sprutar varmluft.
Fönster är treglas-energi, okänt u-värde.

I huset finns en mindre kamin, denna har använts mest för mysfaktorn men ger så klart ett visst värmetillskott den är ganska centralt belägen i huset. Används nog veckovis men ej på daglig basis.
Inriktningen har varit att komplettera befintliga golv med samma 20mm golvvärmeslag, för att slippa el-golvvärmen.

Tankarna snurrar mycket nu när det gäller att hitta en lämplig uppvärmning, BVP känns lockande. Men det är ju inte helt säkert att det går att nyttja, samt att det verkar som att man måste ha den ½ livslängden 8-10år innan den "betalt" sig i besparingar. Fördelen förutom effektiviteten är att man kan placera den i garaget och leda värmen och varmvatten till huset via kulverten, 4-rör.
Enda kända nackdelen är väl egentligen priset?

En annan tanke har varit att köra med en FLVP, denna måste väl per automatik då stå inne i huset. Fördelen som jag ser det är att installationen blir billigare och vi får uppgradera husets "självdrag" till ett mer kontrollerat ventilationssystem. Samt att med en rätt placerad ventil i närheten av kaminen kan generera extra effekt kalla dagar genom att elda. Nackdelen är väl att FLVP troligen inte kommer kunna värma garaget, utan i det fallet lär nog en elpatron behöva nyttjas delvis. Alternativt att garaget även kompletteras med en vanlig LVP. Men jag vill fortfarande använda golvvärmen.
Den största faktorn jag är orolig över är ljudnivån inne i huset, har läst att vissa folk får konstiga resonans relaterade problem och andra störande ljud. Den enda möjliga placeringen av en FLVP är i det gamla/befintliga badrummet som kommer bli tvättstuga. Oron är stor då rummet ligger nära både det befintliga sovrummet och den ena utbyggnaden vi bygger för barnrum. Nibe F750 ser lockande ut efter att ha läst lite tester, men det finns säkert mycket mer att välja mellan.


Alla förslag och tips och erfarenheter mottages tacksamt tummenupp



Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Val av uppvärmning Norra Norrland, + fristående garage
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2016, 05:57:44 »
MÃ¥ste man följa bbr när man bygger ut sÃ¥ pass mycket?  I sÃ¥ fall mÃ¥ste du ha nÃ¥n form av energiÃ¥tervinning ur ventilationsluften. Flvp eller ftx.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av uppvärmning Norra Norrland, + fristående garage
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2016, 06:50:13 »
Med det stora garaget inräknat så ser jag ingen ekonomiskt vettigare lösning än bergvärme, om du inte kan anlägga markvärme - det blir billigare än bergvärme och är lika effektivt.
Hur lång är kulverten.
Att ha tappvarmvatten i en kulvert från garaget kan bli oerhört irriterande rätt fort om du måste vänta på tappvarmvattnet i typ 40 sekunder.
En lösning är tappvattencirkulation, alltså att man hela tiden cirkulerar en liten mängd varmvatten mellan garage och hus för att ha nära till tappvarmvattnet när man öppnar en kran i huset, men det kostar i förluster i kulverten.
Bäst är därför att ha värmepumpen i huset och värma garaget via kulverten.
De få gånger du behöver tappvarmvatten i garaget så kan du vänta på värmen...

Jag har inte lyssnat på några invertrar men har en bekant som är värmepumpsnörd som påstår att Nibe 1255 är snuskigt tyst när den går på låg effekt i alla fall, skulle tro att det gäller de flesta invertrar.
Skulle en inverter höras lite de 10 dagar/år det så så kallt att de får arbeta hårt så torde det inte vara hela världen?

Även jag undrar hur det är med BBR vid en så pass stor utbyggnad, måste du följa den så blir det ett stort åtagande att få till värme/isolering/ventilation av hela bostaden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tig3r

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av uppvärmning Norra Norrland, + fristående garage
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2016, 20:38:17 »
Nu ställde ni mig på den så kallde pottkanten.. ska jag vara ärlig har jag ingen aning om vad BBR säger vid mina typer av tillbyggnad.
I bygglovet är det inget som regleras! Kanske är det för att vi bygger det i steg om 30kvm?
Garaget kan väl inte heller spela någon roll då det är en separat byggnad och just ett garage.

Markvärme är nog tyvärr inget alternativ då vi inte har någon jätte tomt, 1400kvm och det känns som att byggnader täcker det mesta :)
Kulverten blev ca 22m, att vänta på varmvattnet är förvisso inget större problem, dessutom borde väl lite av värmen i tappvattnet behållas i kulverten om man ändå cirkulerar vatten för värmesystemen.
En annan lösning kan vara att behÃ¥lla vvb inne i huset även om BVP hamnar i garaget. Är faktiskt mindre orolig för att en BVP lÃ¥ter, är mer orolig för ljud frÃ¥n en FLVP. Men det är säkert kompressorn som styr resonansljuden och kan vara lika bra eller illa i bÃ¥da fallen.  NÃ¥gra dagar per Ã¥r gör sÃ¥ klart inget, men om det lÃ¥ter & stör var och varenda dag blir jag ledsen.

Dömer ni ut FLVP helt och hållet? Finns ingen möjlighet att en sådan kan leverera nog med effekt för att hålla värme i garaget och bara få lite hjälp av en LVP eller elpatron?
På något sätt kommer jag nog se över ventilationen inne i huset då självdrag inte är det mest optimala på sommaren, men blir det en BVP så får nog kostnaden för ventilation vänta ett tag.

Även fast det inte lär bli aktuellt med borrning före våren/sommaren så ta jag gärna rekommendationer om vilka firmor man kan vända sig till här uppe. Jag hittar inte mycket när jag söker efter en BVP installatör. Kollar man på nibes sida för återförsäljare så kommer diverse förslag upp men jag har svårt att tro att de flesta av förslagen jobbar med just BVP och borrning, det är nog snarare kanske VLP och vvb.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Val av uppvärmning Norra Norrland, + fristående garage
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2016, 20:54:18 »
En flvp tar ju energi ur ventilationsluften. Eftersom du inte ventilerar garaget via den så skall alltså bostadshusets ventilation räcka till att värma två byggnader.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tig3r

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av uppvärmning Norra Norrland, + fristående garage
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2016, 22:27:38 »
En flvp tar ju energi ur ventilationsluften. Eftersom du inte ventilerar garaget via den så skall alltså bostadshusets ventilation räcka till att värma två byggnader.

Att en FLVP enbart tar luft från byggnaden den står i är jag så klart med på, men effekten pumpen klarar av att ge borde väl regleras via luftflöden osv?
Ett välisolerat hus borde rimligtvis inte kräva lika mycket effekt från pumpen som ett hus med väldigt lite isolering, och kanske klarar pumpen i båda fallen att hålla dom olika husen varma ändå, bara det att luftflödet och effektkravet borde vara högre i det hus som har mindre isolering?
Dock kanske mitt tankesätt inte rimmar med verkligheten det är bara hur tanken går... hade varit fint om man kunde få ut en högre effekt ur FLVP än vad bostaden i sig kräver för att även värma just garaget. Eventuellt med en viss andel stöd från tex elpatron eller extra eldning i kaminen. Behöver elpatronen gå på högvarv under dom få dagar/veckor det är kallare än -30C är det en sak, men behövs det effektstöd hela tiden är det ju inte lämpligt.
Sedan kanske just luftcirkulationen i sig kommer bli för hög om man vill ha ut värme även till garaget, volymen lär väl inte matcha värmebehovet?

Nej jag har inte släppt FLVP helt ännu :)
 

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Ju mer du ökar flödet i frånluften ju mer kall uteluft suger du in och är den luten nog kall blir det garanterat en förlustaffär med för stort luftflöde.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!