Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luftvärmepump Attefallshus  (läst 3453 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Trickard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
Luftvärmepump Attefallshus
« skrivet: 25 augusti 2021, 18:28:44 »
Nytt Attefallshus om 30 kvm + loft och nu är det dags att anskaffa luftvärmepump. Dä ytan inte är så stor och det vintertid i princip kommer vara underhållsvärmning som gäller undrar vad jag ska tänka på. Det är som jag förstått inte så bra om pumpen går on/off hela tiden, men hur undviker jag det?

Vad ska jag tänka på vid valet av luftvärmepump?
Någon speciell pump som ni rekommenderar?
Jag föredrar kvalitet framför lågt pris.

Eller är jag snett ute som tänker luftvärmepump till ett så litet hus? Har kikat på Daikin Comfora 25 hos Elon men den rekommenderas för hus på 40-160 kvm. Finns det andra pumpar som är bättre anpassade för ett Attefallshus? Jag tänker att det kanske är överkapacitet.
Har en luft/luft Daikin Perfera 35 (Perfera verkar vara Elons benämning)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9669
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump Attefallshus
« Svar #1 skrivet: 25 augusti 2021, 19:00:07 »
Välj gärna en modell med låg minimieffekt så behöver den inte gå on/off lika mycket. Toshiba vet jag brukar ha låg minsta effekt men det finns fler. Man måste också tänka på storleken på innerdelen hur den passar in. Vissa modeller har lite större innerdelar och andra är mer kompakta.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad sigge01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump Attefallshus
« Svar #2 skrivet: 26 augusti 2021, 09:26:13 »
Satt in en fujitsu 09 slim i vårat attefallshus har snurrat ett år nu har fungerat väldigt bra.
Mitsubishi Electric Ecodan Package 200 lit Tank +W85YAA 165kvm golvvärme+element

Utloggad Trickard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump Attefallshus
« Svar #3 skrivet: 29 augusti 2021, 18:20:28 »
Välj gärna en modell med låg minimieffekt så behöver den inte gå on/off lika mycket. Toshiba vet jag brukar ha låg minsta effekt men det finns fler. Man måste också tänka på storleken på innerdelen hur den passar in. Vissa modeller har lite större innerdelar och andra är mer kompakta.

Jag har lite svårt att hitta en vettig Toshiba-återförsäljare i mina trakter. Har du något annat tips på pumpar med låg minimieffekt? Och hur mycket är egentligen låg minimieffekt?

Jag har gott om utrymme för innerdelen så storleken är inget problem.
Har en luft/luft Daikin Perfera 35 (Perfera verkar vara Elons benämning)

Utloggad Trickard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump Attefallshus
« Svar #4 skrivet: 29 augusti 2021, 18:23:00 »
Satt in en fujitsu 09 slim i vårat attefallshus har snurrat ett år nu har fungerat väldigt bra.

Ok, det är inte många on/off?

Den enda säljare/installatör av Fujitsu som verkar finnas på min ort är Polarpumpen men det är väl någon paraplyorganisation som ger andra i uppdrag att installera och kanske tar ut en viss provision som slutkunden får betala. Eller har jag fel?
Har en luft/luft Daikin Perfera 35 (Perfera verkar vara Elons benämning)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9669
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump Attefallshus
« Svar #5 skrivet: 29 augusti 2021, 18:49:22 »
Låg minimi-effekt ligger runt 700-850 W på de bra modellerna. Andra modeller kan ligga på min 1100-1400 W. Mitsubishi Electric och Panasonic är också bland de som har modeller med låg min-effekt. Man får titta på modell för modell och se vad man tycker om designen också. Bra att du har gott om plats för innerdelen.

Polarpumpen delar ut installationsuppdraget till någon ansluten firma som har kortast kö-tid och finns inom rimligt reseavstånd.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8451
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luftvärmepump Attefallshus
« Svar #6 skrivet: 29 augusti 2021, 19:35:03 »
Tror nog snarare polarpumpen och andra postorderföretag ”delar” ut till den som gör det billigast inom den där 10 mils radien från kunden som dom har någon deal med  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Luftvärmepump Attefallshus
« Svar #7 skrivet: 29 augusti 2021, 20:34:12 »
Din Elon handlare säljer Fuji Kmcb- samma maskin som Fujitsu Slim

Utloggad Trickard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump Attefallshus
« Svar #8 skrivet: 30 augusti 2021, 17:00:06 »
Din Elon handlare säljer Fuji Kmcb- samma maskin som Fujitsu Slim

Ja det gör de ser jag nu. Jag tror säljaren på Elon hoppade över den då den inte har steglös inställning av temperaturen mellan 10 och 16 grader utan istället kan man välja underhållsläge 10 grader eller steglöst mellan 16-30. Jag tänker mig att köra 12-13 som underhållsvärme, är jag fel ute då?
Har en luft/luft Daikin Perfera 35 (Perfera verkar vara Elons benämning)

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2442
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump Attefallshus
« Svar #9 skrivet: 31 augusti 2021, 10:01:23 »
Ja det gör de ser jag nu. Jag tror säljaren på Elon hoppade över den då den inte har steglös inställning av temperaturen mellan 10 och 16 grader utan istället kan man välja underhållsläge 10 grader eller steglöst mellan 16-30. Jag tänker mig att köra 12-13 som underhållsvärme, är jag fel ute då?

Elon hoppar över dessa av en annan anledning...

Tänk så här angående temperaturinställningar
Helt obebott--ingen värme alls då det är bättre att huset följer omgivningstemperaturen
om vatten är på kör 10C
används huset en gång i månaden kör 16C
en gång i veckan 20C

dvs 12-13C är inte en temperatur med några fördelar.

skillnaden i energiförbrukning mellan 10C och 16 är ca 30% OM utetempen är under 10C dvs kostar det 100.- i månaden på 10C så blir det istället 130.-.

Utloggad Trickard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump Attefallshus
« Svar #10 skrivet: 01 september 2021, 14:41:03 »
Elon hoppar över dessa av en annan anledning...

Tänk så här angående temperaturinställningar
Helt obebott--ingen värme alls då det är bättre att huset följer omgivningstemperaturen
om vatten är på kör 10C
används huset en gång i månaden kör 16C
en gång i veckan 20C

dvs 12-13C är inte en temperatur med några fördelar.

skillnaden i energiförbrukning mellan 10C och 16 är ca 30% OM utetempen är under 10C dvs kostar det 100.- i månaden på 10C så blir det istället 130.-.

Intressant! Men ändå... men om man inte har någon värme alls, kan det verkligen vara bra? Vi har ännu inte dragit in vatten, det kommer så småningom.

Dessutom är 30:-/mån för att ha en skillnad på 10C eller 16C inte så mycket att bråka om tycker jag väl.

Jag menar absolut inte att vara tvär, jag vill uppriktigt bara lära mig mer.
Har en luft/luft Daikin Perfera 35 (Perfera verkar vara Elons benämning)

Utloggad Trickard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump Attefallshus
« Svar #11 skrivet: 01 september 2021, 21:20:17 »
Pratade med en säljare idag som menade att man inte bör ha lägre temp på underhållsvärmen än 15-16C i huset. Detta för att huset ska må bra.

Kan det vara för att pumpen han visade mig hade ett fast läge på 10C för underhåll, sedan började den steglösa temperaturinställningen på 16C.
Har en luft/luft Daikin Perfera 35 (Perfera verkar vara Elons benämning)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9669
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Luftvärmepump Attefallshus
« Svar #12 skrivet: 01 september 2021, 21:43:12 »
Försäkringsbolagen pratar om minst 15 grader när det gäller året-runt-bostäder. Ger marginal om det skulle bli strömavbrott etc på vinterhalvåret. I enkelt isolerade sommarstugor passar det bättre med underhållsvärme på 8-10 grader om huset inte kall-ställs helt och hållet. Man bör då också undersöka fuktnivån om det behövs avfuktare vår och höst.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2442
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftvärmepump Attefallshus
« Svar #13 skrivet: 02 september 2021, 08:07:52 »
Pratade med en säljare idag som menade att man inte bör ha lägre temp på underhållsvärmen än 15-16C i huset. Detta för att huset ska må bra.

Kan det vara för att pumpen han visade mig hade ett fast läge på 10C för underhåll, sedan började den steglösa temperaturinställningen på 16C.

det har med åldringen av huset att göra 16C och högre mår huset bra av, Under 15 tex 10C kan medföra olika angrepp av tex mögel, röta etc,

att inte ha värme på så följer huset ute tempen och du får inga stora variationer mellan inne och ute. se på alla 1700-tals torp som inte är sönderrenoverade, de är fortfarande i fint skick (om taket håller tätt).

Utloggad Trickard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump Attefallshus
« Svar #14 skrivet: 04 september 2021, 13:52:17 »
Det blev en Fuji RSG09 KMCB till slut. 20.500:- inkl installation (efter ROT) och markstativ + tak.

Mitsubishi var också med ett tag men gick bort pga knepig installatör. Panasonic har jag hört från andra att man ska undvika pga ofta förekommande kompressorhaveri. Men vad vet jag....? Tack till er som engagerat er och svarat.
Har en luft/luft Daikin Perfera 35 (Perfera verkar vara Elons benämning)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 393
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!