Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fördröjning tillskottsstart  (läst 2690 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
Fördröjning tillskottsstart
« skrivet: 13 november 2007, 09:51:12 »
Fördröjningen av tillskottsstarten är fabriksinställd pÃ¥ 60 min. I förra veckan fick min granne sin nya Optima 900 installerad. Installatören höjde fördröjningen till 90 min.  Hur har ni gjort?

Stur
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fördröjning tillskottsstart
« Svar #1 skrivet: 13 november 2007, 12:21:27 »
Jag har min till max 300min, provade med det förra vintern utan att känna att det blev kallare inomhus så jag fortsatte med det.
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: Fördröjning tillskottsstart
« Svar #2 skrivet: 13 november 2007, 17:43:47 »
Hej Sture,

fördröjningen av tillskottsstarten är ett mysterium som jag inte helt har lyckats förstå :D. Fördröjningen påverkas av en mängd olika faktorer bla, utetemperatur, framledningstemperatur, fuktighet (avfrostning), behovet av värmevatten, behov av varmvatten. Om pumpen inte orkar hålla börvärdet aktiveras timern för fördröjningen av tillskottsstarten. Detta kan bero på is och då kommer timern att 0-ställas vid avfrostningen då temperaturen åter stiger. Om det också finns ett varmvatten behov kommer timern för fördröjningen av tillskottsstarten aktiveras tillsammans med timern för värmeproduktion som är inställd på 20 min. Efter 20 min går pumpen över till varmvatten produktion och då aktiveras timern för varmvatten produktion som är inställd på 30 min. Totalt 50 min. Därefter växlar pumpen åter till värmeproduktion med följd att timern för fördröjningen av tillskottsstarten 0-ställes pga av varm vatten som passerar T1. Detta händer endast då varmvattnet har högre temperatur än börvärdet. Detta leder till att det kan ta lång tid (flera timmar) innan tillskottet kopplar in trots att timern är inställd på en timme. Jag har min tid inställd på en timme och ser ingen större effekt när jag ökar denna tid. Om du däremot miskar tiden till under 50 min går tillskottet alltid snabbare in. Man kan också öka eller minska tiderna för värme och varmvatten produktionen för att få tillskottet att gå in snabbare.

Mikael
« Senast ändrad: 13 november 2007, 20:58:14 av mikaelanderlund »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 621
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!