Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: "Elektrisk avhärdning", funkar det ?  (läst 25167 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: "Elektrisk avhärdning", funkar det ?
« Svar #15 skrivet: 23 augusti 2010, 19:02:58 »
Jag fick besked från byggherren att Trabema Aqua 2000 hade tagits fram av den ingenjörsbyrå de anlitat, och produkten har valts ut med vårat vattens hårdhetsgrad som grund.
De skulle kontakta ingenjörsbyrån för att få mer information om produkten och hur den produkten tagits fram som lämplig (vetenskapligt underlag).
Har har även kontaktat företaget Trebema och frågat efter material som de refererar till i sin produktbeskrivning "Rekvirera gärna våra testprotokoll
och referenser.", man inget har dykt upp ännu. :-\
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: "Elektrisk avhärdning", funkar det ?
« Svar #16 skrivet: 24 augusti 2010, 10:34:35 »
Jag fick besked från byggherren att Trabema Aqua 2000 hade tagits fram av den ingenjörsbyrå de anlitat, och produkten har valts ut med vårat vattens hårdhetsgrad som grund.
De skulle kontakta ingenjörsbyrån för att få mer information om produkten och hur den produkten tagits fram som lämplig (vetenskapligt underlag).
Har har även kontaktat företaget Trebema och frågat efter material som de refererar till i sin produktbeskrivning "Rekvirera gärna våra testprotokoll
och referenser.", man inget har dykt upp ännu. :-\

Det ser ut som ganska precis samma idé som den där avhärdningsanordningen jag studerade för 10-15 år sedan, även om plastkåpan ser lite modernare ut här. Och det är nog precis lika mycket humbug nu som då. Sätter man de där två slangklämmorna på ett metallrör med lite plastisolering under så blir ju strömmen genom röret och eventuella fält inne i röret helt försumbara, inte ens mätbara skulle jag vilja påstå.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: "Elektrisk avhärdning", funkar det ?
« Svar #17 skrivet: 24 augusti 2010, 19:28:13 »
Teknisk dokumentation, ett labbtest från 1993 och referenser för Aqua 2000:

https://www.sugarsync.com/pf/D700426_478460_70567

Skumma igenom och kom gärna med synpunkter.
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: "Elektrisk avhärdning", funkar det ?
« Svar #18 skrivet: 26 augusti 2010, 20:01:51 »
NÃ¥gra osorterade synpunkter:

Testrapporten talar om effekten av magnetfält. Principen är att tappvattnet strömmar genom ett fixerat magnetfält.

Beskrivningen Shogo refererar till säger "AQUA Kalklösare 2000 verkar genom att ett elektrostatiskt kraftfält bildas mellan polerna. Kraftfältet pulserar med en hastighet av 7-14.000 Hz och sätter järnpartiklarna i sådan rörelse att kalken sönderdelas."

Ett elektrostatiskt fält är nÃ¥got helt annat än ett magnetfält. Lite oklart hur apparaten egentligen fungerar. Jag har ett minne av en artikel i New Scientist för mÃ¥nga Ã¥r sedan om magnetfält för rening av vatten som diskuterade om det metoden fungerade men kommer inte ihÃ¥g vad man ansÃ¥g (om jag nu läste hela artikeln, kommer inte ihÃ¥g det heller). 

Det man undersökte i Jerbols analys var inte en lösning av kalciumbikarbonat utan en uppslammning av kalciumkarbonat i vatten. Det man har undersökt är hur flockningen av partiklarna påverkas, inte hur kalciumbikarbonat omvandlas till kalciumkarbonat. Frågan är hur pass representativt försöket är för normalt hårt vatten. Tittar man i bygga-hus-länken Teltur länkade till verkar det vara två helt skilda uppfattningar om apparaten. Det finns de som menar att den är värdelös och det finns de som anser att den fungerar. Jag har lite svårt att föreställa mig att de som anser att den fungerar har inbillat sig det, det de skriver kan man gärna inte vara något man misstagit sig på. Det kan vara så att apparaten kräver rätt typ av hårt vatten för att fungera, att kalken finns i form av partiklar i vattnet, inte i löst form.

Vattenflödet under försöket var en droppe per sekund. Det är ungefär lite mer än en halv tesked vatten per minut. Det är inget praktiskt användbart flöde. I utlåtandet står det att "Strömningshastigheten i förhållande till magnetfältets styrka blir ofrånkomligen styrande parametrar av effektiviteten". Om vi bortser från konstigheterna i formuleringen så verkar författaren här påpeka samma sak.

En egendomlighet är att det i faktabladet står att apparaten fungerar genom att kalken flockas kring metalljoner. Man tycker då att kalkpartiklarna borde bli större men mikroskopbilderna, där längdskalan tyvärr saknar enhet, visar att partiklarna blir mindre.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: "Elektrisk avhärdning", funkar det ?
« Svar #19 skrivet: 26 augusti 2010, 20:45:49 »
Jag levererar vatten till en gelamensamhetslokal från min borrade brunn hårdhetsgraden är 16 dH, Jag har en vanlig avhärdare med filtermassa och får ett vatten med den hårdhet som jag ställer in på filtret och jag har inga som helst problem med kalken.
 I gemensamhetslokalen sitter sedan minst 10 Ã¥r ett "elektriskt" filter, dit levererar jag "rÃ¥vatten". Där fÃ¥r vi utfällningar  i kokkärlen, kaffebryggare kalkar igen fort, diskbänk blir grÃ¥ fläckiga, porslinstvättställ och toalettstolar blir missfärgade. SÃ¥ jag hävdar bestämt att om det elektriska "filtret" har nÃ¥gon funktion är det ytterst marginellt. Jag mins inte säkert men jag tror att det är AQUA 2000 som är monterat.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: "Elektrisk avhärdning", funkar det ?
« Svar #20 skrivet: 11 mars 2024, 11:02:09 »
Har haft min Trebema Aqua 2000 i ca 3 år.
Den tar inte bort kalken men silarna i kranarna behöver avkalkas 1 gång per år
istället för varannan månad , samma gäller kaffebryggaren som avkalkas 2gg/år
istället för varje månad.När den väl avkalkas så kommer kalken som fint pulver
istället för stora kalkbitar.

Här är fler synpunkter för dom som vill läsa...http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/17920-kalkloesare-aqua-2000-funkar-den.html

MVH Teltur

Hej!
Har du kvar din Aqua 2000? Är du nöjd?
Dom finns fortfarande och mitt kallvattenrör i hela huset börjar få mycket beläggningar.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: "Elektrisk avhärdning", funkar det ?
« Svar #21 skrivet: 12 mars 2024, 13:39:52 »
Det är över 3 år sedan Teltur sist var inloggad på forumet.

Och min uppfattning är forfarande densamma som 2010, dvs att de där elektriska avhärdarna bara är humbug.  Bättre att lägga pengarna pÃ¥ ett riktigt avhärdningsfilter av typ jonbytare, även om det blir en ganska skrymmande burk och man mÃ¥ste ordna med avlopp för backspolning, byta filtermassa med nÃ¥gra Ã¥rs mellanrum mm.  Jag satte in ett sÃ¥dant vattenfilter i stugan för 7-8 Ã¥r sedan och det blev en enorm skillnad pÃ¥ vattenkvaliteten, förutom att vattnet blev mjukare sÃ¥ tog filtret ocksÃ¥ hand om större delen av järn- och manganhalten i vattnet samt minskade lukten av svavelväte. Nu börjar det dock bli dags att byta filtermassa igen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
« Senast ändrad: 12 mars 2024, 15:26:44 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!