Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EnergiÃ¥tgÃ¥ng nybyggd Maskinhall/bodel - Behövs en till pump?  (läst 2037 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Coolt!  tummenupp

Men tänk också på att värmepumpen kan hämta hem över 80% solenergi under den tid som solpanelerna ger bra effekt.

Hur menar du?
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energiåtgång nybyggd Maskinhall/bodel - Behövs en till pump?
« Svar #16 skrivet: 30 september 2020, 18:06:09 »

Jag menar att Niben kommer att gå med bra verkningsgrad, genom att framledningstempen kan hållas låg, samt att inkommande köldbärare kommer att vara relativt hög under april-november.

Det betyder att värmepumpen har ett COP över 5 vid temperaturer runt nollan. Och mycket över 5 på höstkanten när köldbäraren är +10°.

Det solpanelerna kan bidra med, är att ersätta en del av de procent som fattas. Låt säga att den kortar ner värmepumpens drift med 50% under den tid som solpaneler ger energi, så är det bara 10% av den totala driftenergin som kan ersättas under april-november.

Har du ett effektbehov på 8 kW vid DUT -25°, och gradtimmarna för projektet är 105 000, så kommer du att ha ett totalt energibehov runt 21 000 kWh/år. Uppskattar att energibehovet april-november är 40% av det totala energibehovet.

Det betyder att panelerna kan ersätta 50% av kompressorns drivenergi för att producera 40% av 21 000 kWh d.v.s. 50% av 1 680 kWh drivström. Det betyder att solpanelerna kan ersätta 840 kWh/Ã¥r.   

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Skippa solfångare i en vp anläggning, du tjänar inte in det. Jag har det till varmvatten i min anläggning och det kommer kanske att betala sig tack vare att jag hade de mesta prylarna från början. Visst skulle man kunna klämma ut klart mycket mer kwh om man bygger en mer avancerad anläggning där solen värmer KB sidan etc på vintern men då bara rusar pengarna iväg om man inte bygger själv av gammalt skrot. Vore kul att göra men för de flesta gäller:
Keep it simple stupid.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Okej, då låter det som att det skulle vara bättre att använda taket till att bygga ut solcellssystemet och producera el direkt. Visst bara kanske 20% Verkningsgrad istället för 80, men med en värmepump med COP på 5 går det ju jämnt ut. Strömmen går det ju att göra bra mycket roligare saker med under hela året, och en del överskott går att lagra i elnätet med.

Fortfarande eniga om att ha en accumulatortank på 500L till pumpen för bästa gång?
« Senast ändrad: 30 september 2020, 21:43:34 av MrMupp »
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Energiåtgång nybyggd Maskinhall/bodel - Behövs en till pump?
« Svar #19 skrivet: 30 september 2020, 22:46:02 »

Ja, 500 liter blir perfekt.

Jag skulle räkna verkningsgrad efter tillgodogjord energi d.v.s. det spelar ingen roll och solpanelerna har bättre verknigsgrad, då jag i juni, juli, augusti inte kan använda energin från panelerna. Då är ju verkningsgraden 20 på solceller och 0 på solpaneler.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Köp isolering för pengarna istället, det är troligen det mest effektiva både mot värme på sommaren och kyla på vintern.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Isolera är kanske inte det roligaste, men det effektivaste, ser bara skillnaden i mitt hus, när jag isolerade om hela övervåningen, efter att ingenjören som bodde här innan, hade lappat och lagat med all sjöns isoleringar han hittade.

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur mycket isolering är rimligt då? Byggaren anser att 195mm + 45mm redan är "mycket", han föreslog först 175 + 45 men jag ville ha mer. Det skulle absolut gå bra att isolera med ytterligare 45mm eller liknande på insidan, inte minst i bodelen.
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Vinden?

Och varför så stor pump? Om det räcker med en mindre?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det känns som att alla är överens om att 8kW pump riskerar att vara på gränsen, därav 10:an. Med stor tank till borde den ändå kunna ha en del att jobba mot även om den råkar vara lite stor, men bättre för stor än för liten antar jag?
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!