Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad göra, pumpen bara trasslar?  (läst 5109 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
Vad göra, pumpen bara trasslar?
« skrivet: 02 juni 2006, 22:11:24 »
Hej!

Skriver nu för min systers räkning, hon fick en Nordic Air installerad för 2 Ã¥r och 2 mÃ¥nader sedan.  Det har varit problem med den ett antal gÃ¥nger, det senaste är att det blir för varmt, man kan sätta den 19 och det blir 23.

Hon har försökt få den utbytt mot en annan, men försäljaren/installatören ville då ha 10 000 för att sätta dit en Sanyo istället. Det tycker jag låter väl mycket när man redan betalt 16 000 en gång.

Vad har hon för rättigheter? Ska installatören sätta dit en ny kostnadsfritt? Eller ska man göra det till en försäkringsbolagsfråga?

Tacksam för svar!

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad link

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skövde
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad göra, pumpen bara trasslar?
« Svar #1 skrivet: 03 juni 2006, 13:03:16 »
Att reklamera en vara innan två har gått efter köpet brukar lyckas, eftersom det finns stöd i konsumentköplagen för reklamation inom två år. Eftersom det har gått något mer, beror möjligheterna mer på vilka garantier/försäkringar man får med vid köpet. Lusläs villkoren vid köpet och lusläs även villkor i hemförsäkringen. Det är svårt att ge något exakt svar utan att ha sett villkoren för köpet...

Om jag förstod rätt så finns försäljande företaget kvar och det är bra eftersom det är alltid de som har det primära ansvaret för en såld vara/tjänst. De kan hänvisa hur mycket de vill till generalagenter och tillverkare och mellanhänder, det är ändå de som har ansvaret mot kund. Om tex generalagenten skall stå för ersättning så är det något som inte angår slutkunden, det är en affär mellan säljande företag och generalageten.
Toshiba RAS B-13 GKVP (installerad 20060214), uppvärmd yta: 130+30 m² i ett suteräng-radhus med öppen planlösning. Ca 5 m² el-golvvärme i hallen. Total elförbrukning 20060214 - 20070214: 13946 kWh (tidigare ~24')

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Vad göra, pumpen bara trasslar?
« Svar #2 skrivet: 03 juni 2006, 16:55:44 »
Hej!

Skriver nu för min systers räkning, hon fick en Nordic Air installerad för 2 Ã¥r och 2 mÃ¥nader sedan.  Det har varit problem med den ett antal gÃ¥nger, det senaste är att det blir för varmt, man kan sätta den 19 och det blir 23.

Hon har försökt få den utbytt mot en annan, men försäljaren/installatören ville då ha 10 000 för att sätta dit en Sanyo istället. Det tycker jag låter väl mycket när man redan betalt 16 000 en gång.

Vad har hon för rättigheter? Ska installatören sätta dit en ny kostnadsfritt? Eller ska man göra det till en försäkringsbolagsfråga?

Tacksam för svar!

Mvh Daniel

Tyvärr är produkten såld före det att 3 års reklamationsrätt lagfördes!
Produkten är "broken as disigned" förkortas Bad!
10000kr är faktiskt en backaffär för installatören, men kontakta försäkringsbolaget så borde allt fixa sig!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad göra, pumpen bara trasslar?
« Svar #3 skrivet: 04 juni 2006, 10:10:00 »
Det fel som du nu hänvisar till är väl antagligen en felaktig eller lös tempgivare. Skuille inte tro att hon kan kräva en ny maskin av den anledningen, en vanlig reparation borde fixa problemen.

Allt annat är nog upp till säljarens goodwill.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pena1

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Orust
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad göra, pumpen bara trasslar?
« Svar #4 skrivet: 22 juni 2006, 13:20:41 »
Rikta fjärkontrolen motsats hål från pumpen och tryck till 23 grader
mera behövs inte

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Vad göra, pumpen bara trasslar?
« Svar #5 skrivet: 22 juni 2006, 16:30:18 »
Rikta fjärkontrolen motsats hål från pumpen och tryck till 23 grader
mera behövs inte

Skämtare!
skulle fjärren bli osynkad så äter jag upp min doktorshatt! (Jag och Refat el sayed)
Skulle i så fall bara kunna hända på NA.
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Vad göra, pumpen bara trasslar?
« Svar #6 skrivet: 25 juni 2006, 21:41:54 »
Tack för tipsen.

Syrran har gjort en deal med företaget och fÃ¥r en Sanyo 123:a installerad för 8500:- (kanske lyckas pruta lite till). Jag tycker dock det är en ok affär dÃ¥  NA pumpen är över tvÃ¥ Ã¥r gammal och hon fÃ¥r en pump som kostar över 20 000 med installation.

Tror nog hon blir en nöjd VPägare nu!

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad viska

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Vad göra, pumpen bara trasslar?
« Svar #7 skrivet: 06 juli 2006, 14:37:16 »
Hade en Nordic som bara strulade. Fick samma erbjudande som din syster, men jag skulle endast stå för installationskostnaden på 5000:-.

Sade ok till detta, men med krav på att behålla den gamla maskinen. Detta var ok. (Fast montören blev lite frågande då han vanligtvis tog den gamla med sig som skrot,,,)

Min nya Sanyo fungerar bra, förutom att utomhusdelen är betydligt högljuddare än Nordicen. Riktigt högt!!! Ringde butiken och pÃ¥talade detta och fick till svar att, jodÃ¥ den kan vara lite högljud, men det var helt normalt  huvuddunk...

(Och den gamla maskinen fungerar som en kylare istället i 30 graders sommarvärme  ::))


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!