Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förlängd trygghetsförsäkring?  (läst 6109 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
Förlängd trygghetsförsäkring?
« skrivet: 07 maj 2013, 20:27:08 »
Fick nu hem värmepumpsförsäkringspappret. Alla ÅF som jag tog in offerter från sa att när pumpen blev installerad så skulle det komma hem ett avtal om att förlänga trygghetsförsäkringen upp till 10år. Detta verkar inte stämma riktigt med vad som står i försäkringspappret. Det står följande:
"Du kan bli garanterad att denna försäkring gÃ¥r att  förlänga Ã¥rsvis upp till 10 Ã¥r. Starta upp förlängningen redan nu genom att teckna förlängningsförsäkringen för 7:e Ã¥ret. Du kommer sedan Ã¥rsvis bli erbjuden förlängning".
Att förlänga ett år kostar 1480kr! Om jag inte minns fel (och även har läst i någon tråd här) så handlade en 4-årig förlängning om runt 3000-3500kr. Är det någon som vet om detta är ett minne blott?
Utan att dra allt för stora slutsatser så om första året kostar 1480kr, lär ju årskostnaden öka så de där 3-3500 som jag hörde innan verkar ju orealistiskt... helt plötsligt framstår IVT:s 3600:- i service för att få 10 års kompressorgaranti som ett kap. Jag känner mig lite blåst faktiskt...
Är det något jag missar?
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Förlängd trygghetsförsäkring?
« Svar #1 skrivet: 07 maj 2013, 21:20:10 »
När jag installerad min för ca 2,5 år sedan så förlängde jag med 4 år extra för 3000 kr men det kan ju vara ändrat nu Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Förlängd trygghetsförsäkring?
« Svar #2 skrivet: 08 maj 2013, 08:39:39 »
Så nu har jag pratat med Arctic och det var ett mycket deprimerande samtal och detta hoppas jag fler tar reda på eller läser som ska nyinstallera värmepump.
Arctic förbjöds av marknadsdomstolen år 2011 (!!!) att de fick inte längre erbjuda den här 4-åriga klumpförlängningen utan nu måste de erbjuda år till år istället vilket är en helvetes fördyring. Så istället för att betala 3000:- för 4 år så får man nu betala 1480 direkt för år 7, sedan kommer det ett erbjudande om 7,8 och 9 år att betala 1680+1880+2080 = 7120kr totalt för 10 års trygghetsförsäkring (och det är med dagens siffror, premien lär inte vara billigare om 7-9 år när man ska teckna de åren, snarare dyrare). Det är ju en inte helt oansenlig skillnad. Helt plötsligt blev IVT:s kompressorgaranti väldigt prisvärd, hade kanske tom. valt dom om jag vetat detta...
Är jag den enda som nyinstallerat pump som fått höra av ÅF att den här gamla 4-årsförlängningen finns kvar. Hatar när folk ljuger en rakt upp i ansiktet, speciellt när man betalar 115000 till de här nötterna...
« Senast ändrad: 08 maj 2013, 09:47:56 av JensH »
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Förlängd trygghetsförsäkring?
« Svar #3 skrivet: 08 maj 2013, 12:10:25 »
Typiskt! Man verkar blir blåst hur man än gör! Alternativet är väl att skita i förlängningen och hålla tummarna! Om man inte tar försäkringen undrar jag om hemförsäkringen gäller vid ett eventuellt haveri.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Förlängd trygghetsförsäkring?
« Svar #4 skrivet: 08 maj 2013, 13:23:35 »
Naturligtvis kommer hemförsäkringen att träda i kraft vid ett haveri men du får ju inte kompensation för åldersavdraget och självrisken från tilläggsförsäkringen så vad du får ut kan vara allt mellan 0-90% av vad maskinen kostade en gång.

Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Förlängd trygghetsförsäkring?
« Svar #5 skrivet: 08 maj 2013, 15:04:05 »
Jag funderar faktiskt på att strunta i det. I realistiska termer lär väl den här försäkringen ligga närmare 10000kr totalt när man betalat totalsumman om 9 år och om inte kompressorn ger sig, dvs. "endast" någon cirkpump eller andra delar går sönder så har det nog gått plus minus noll. Ger sig kompressorn år 8 kan man ju iofs hålla sig för skratt... Dessutom ryker väl rotavdraget snart, i alla fall i den form det är idag...
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Förlängd trygghetsförsäkring?
« Svar #6 skrivet: 08 maj 2013, 15:24:16 »
Rep av vp omfattas inte av rotavdrag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Förlängd trygghetsförsäkring?
« Svar #7 skrivet: 08 maj 2013, 16:17:28 »
Som det verkar nu så kan man väl skriva lite vadsomhelst vad det gäller rotavdrag. Myndigheterna verkar ha noll koll om man ska tro "Uppdrag Granskning". Synd bara att det var v.p som branchen fick all skit!
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förlängd trygghetsförsäkring?
« Svar #8 skrivet: 08 maj 2013, 16:55:49 »
Det gäller väl alla avdrag, bidrag och andra ersättningar som finns, det görs bara papperskontroller.
Ser det ok ut i blanketten så går allt igenom.
Sen kan det ju bli en annan sak om det blir revision förstås.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Förlängd trygghetsförsäkring?
« Svar #9 skrivet: 08 maj 2013, 17:09:58 »
Tycker man det är ok att fuska så går det antagligen igenom finns ju inga möjligheter för skattemyndigheten att åka ut och kolla vad som är gjort i varje enskilt fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Förlängd trygghetsförsäkring?
« Svar #10 skrivet: 08 maj 2013, 18:14:18 »
Nej juste, jag hade lite otur när jag tänkte där. Klart inte ROT-avdraget gäller reparation...
Men tillbaka till försäkringsfrågan så känns det ju som att rent statistiskt borde det vara en dålig affär att häva in uppåt 10000 till Arctic år 7-10. Förhoppningsvis håller kompressorn längre, jag har inga lågenergicp i min pump så de är ganska "billiga" att byta och dessutom så finns det ju risk att diverse småreparationer ändå inte kommer upp i självrisknivån så det känns som helt ok att strunta i försäkringen. Tycker ni att man är korkad?
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Förlängd trygghetsförsäkring?
« Svar #11 skrivet: 08 maj 2013, 18:27:01 »
Ring Nibe det står på hemsidan att försäkringen ska kosta ca 1000 kr per år och att det går att förlänga till totalt 12 år. Jag skulle inte betala 10000 kr för en vp försäkring. http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/Enkelt-och-tryggt-med-NIBEs-Trygghetsforsakring/
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Förlängd trygghetsförsäkring?
« Svar #12 skrivet: 08 maj 2013, 20:03:24 »
Ah, tack för tipset. Har skickat mejl till dom och om de inte hört av sig ringer jag på fredag.
Det roliga är att Arctic sa att de har upp till 14 år. Känns som att tillverkarna och försäkringsbolaget pratar runt varandra...?
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Förlängd trygghetsförsäkring?
« Svar #13 skrivet: 09 maj 2013, 22:51:58 »
diverse småreparationer ändå inte kommer upp i självrisknivån så det känns som helt ok att strunta i försäkringen. Tycker ni att man är korkad?
Jag tycker du är smart. Över huvud taget är ju försäkringar såna att man i snitt förlorar på dom. Så spara pengarna och bygg upp din egen "försäkring" istället genom att helt enkelt spara eller bara räkna ut vad du sparar på att inte ta försäkrigen. Det tjänar du på.

Jag tycker försäkringar är nåt man ska ha om man behöver det; typiskt sett för hus, sjuk/olycksfall för barn, kanske bil om den är dyr, och kanske låneskydd på bolån.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Förlängd trygghetsförsäkring?
« Svar #14 skrivet: 10 maj 2013, 09:53:10 »
Ok... nu har jag pratat med NIBE...
Jag är jättenöjd med installationen och med pumpen men samtalet med deras support var nog det mest oseriösa på flera år...
På hemsidan har de "gissat" vad en försäkringsförlängning skulle kosta. De visste att förta året kostar 1480kr men sedan hade de "ingen aning" om vad som gällde för de andra framtida åren. De har alltså inte koll på vad som gäller kring sina egna produkter. Mycket svagt...
Det blir definitivt ingen förlängning från min del om de inte helt plötsligt ringer och erbjuder mig kompensation för det de skrivit på hemsidan och återförsäljaren uppgivit.
Så ni som funderar på framtida bergvärme, IVT:s 10-åriga kompressorgaranti blev plötsligt betydligt mer prisvärd!
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!