Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: tappar tryck CTC ecoel och ECOAIR 109  (läst 1829 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
tappar tryck CTC ecoel och ECOAIR 109
« skrivet: 01 november 2018, 12:24:15 »
Hej Har en CTC ecoel och ECOAIR 109 och problemet är att jag får fylla på med vatten i pannan hela tiden , fyller så att trycket i radioator kretsen blir 1Bar men under mindre en 24 timmar så går den ner till 0 , jag har helt nytt expansionkärl 18L och ny säkerhetsventil på 1.5 bar ,
har tittat överallt ifall jag har någon läcka i huset men utan att kunna hitta någon,

Min fundering är ifall ecoairen kan lägga i i sådana fall vart ? jag har tittat på röranslutningarna från ecoel till ecoair men utan att hitta någon läcka , kan ecoair ha en läcka i sig som man inte ser i och med allt kondensvatten som rinner ur den ??

Alla tips uppskattas 

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: tappar tryck CTC ecoel och ECOAIR 109
« Svar #1 skrivet: 01 november 2018, 14:05:13 »
Prova att koppla bort EcoAir och plugga anslutningarna, kör systemet på bara elvärme några dagar och se om det fortfarande försvinner vatten.

Kolla också att det nya expansionskärlet har rätt förladdningstryck, det är inte helt självklart att det är rätt vid leverans.

Den enda komponent som berörs av vatten i EcoAir är värmeväxlaren, som sitter bakom isoleringsmattor i kompressorutrymmet. Om den läcker, så borde det antingen bli blött på golvet innanför serviceluckan eller också borde vatten rinna ut vid en av röranslutningarna på baksidan.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad erakost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: tappar tryck CTC ecoel och ECOAIR 109
« Svar #2 skrivet: 02 november 2018, 08:33:32 »
Hej , Testade att stänga av ecoair i menyn och vrida pÃ¥ avstängnings  ventilerna  som sitter pÃ¥ nedre del av pannan för rören som gÃ¥r ut till ecoair igÃ¥r ,

kollade även trycket i expansionskärlet och det låg på 0,6-0,7 bar

Innan jag stängde av ecoair sÃ¥ laddade jag med 1.1 bar och körde ren ecoel hela natten , nu pÃ¥ morgonen sÃ¥ ligger trycker pÃ¥ 0,5 bar , Tidigare sÃ¥ hade trycket sjunkit ner till 0. sÃ¥ dÃ¥ har jag nÃ¥gon läcka i utomhus delen , (men varför sjönk  trycket frÃ¥n 1.1 ner till 0,5 )

att byta värmeväxlare något man gör själv eller är kylmeden inblandat ??

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9623
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: tappar tryck CTC ecoel och ECOAIR 109
« Svar #3 skrivet: 02 november 2018, 08:57:39 »
Om trycket sjönk från 1,1 till 0,5 med utedelen bortkopplad så finns det någon läcka inomhus. Antingen fel på expansionskärl med säkerhetsventil eller någon annanstans i systemet. Sätt en hink eller annan plastlåda under utloppet från säkerhetsventilen för värmen för att se om det är där.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: tappar tryck CTC ecoel och ECOAIR 109
« Svar #4 skrivet: 04 november 2018, 09:43:50 »
Såg du till att det var trycklöst på vattensidan när du mätte lufttrycket i expansionskärlet?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!