Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GE25/35 eller FD25/35? och var skall den installeras?  (läst 1846 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mingus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
GE25/35 eller FD25/35? och var skall den installeras?
« skrivet: 30 oktober 2010, 13:55:48 »
Jag bor i ett vinterbonat (sutteräng) funkishus (ex-fritidshus i träd, med källarvÃ¥ning i betong, byggt 1960) vid en liten sjö, utanför Stockholm. Uppvärmning idag: direktverkande el.  BÃ¥de källarplanet och övre vÃ¥ningen är ung. 55m2 (se ritning). I källaren finns sov-och badrum med golvvärme. PÃ¥ övre vÃ¥ningen finns ett el-element i köket samt 2 smÃ¥ element i vardags/arbetsrummet. Elementen räcker inte  till när det är ung. -10. Mellan vÃ¥ningarna finns en spiraltrappa. I det lilla trapphuset -med sjutdörr mot vardagsrummet- finns inget värmeelement och dörren hÃ¥lls därför mest stängt nu.
Det finns ocksÃ¥ en dörr mellan vardagsrum och köket (som oftast är öppen).  
Jag har följande frågor:
- Luftcirculation: Jag hade tänkt att installera värmepumpen i trapphuset (=estetiskt bättre), ovanpÃ¥ fönstret (= mittemot skjutdörren mot vardagsrummet).  FÃ¥r man dÃ¥ tillräcklig luftcirculation till vardagsrummet eller förlorar man  mycket värme i trapphuset (och till källaren)?
- Norr vs syd?: Jag läste att man inte skall ställa värmepumpen pÃ¥ ett 'kallt' ställe....  Om jag väljer trapphuset kommer pumpen att stÃ¥ pÃ¥ norra sidan av huset (dvs aldrig sol pÃ¥ denna sida), om det blir i vardagsrummet blir det pÃ¥ södra sidan (=ovanpÃ¥ fönstret, pÃ¥ vänster lÃ¥ngsidan)... (denna plats är solig pÃ¥ sommaren men fÃ¥r inte mycket direkt sol pÃ¥ vintern pga träden).
- ljud: På samma sida som trappshuset finns mitt sovrum, under köket. Undrar om pumpen kommer det att störa sömnen? Kan man stänga av den på natten?
- Skall jag välja 25 eller 35, GE eller FD?  eller  finns det bättre alternativ till mitt lilla hus? Viktigt att pumpen är riktigt tyst och att det blir varmt även vid -20 grader....
Tacksam för råd på någon av dessa frågor!

 



« Senast ändrad: 31 oktober 2010, 12:41:34 av mingus »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: GE25 eller FD25? och var skall den installeras?
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2010, 16:06:14 »
Om du lägger upp en planlösning så kommer det säkerligen att komma förslag på placering och modeller att beakta.

Välj GE35VAH istället för GE25VAH om du funderar på den modellen, du får ingen större hjälp av GE25VAH vid -10 när dina element inte orkar med.

Dom flesta innerdelar är ganska fula sÃ¥ är ni väldigt  känsliga för utseendet sÃ¥ är det kanske fel värmekälla, man vänjer sig dock ganska fort och till slut tänker man inte sÃ¥ mycket pÃ¥ att den sitter där.




Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: GE25 eller FD25? och var skall den installeras?
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2010, 16:16:24 »
Enig med TS-Comfort Thumbsup
Legg ut en planløsning så får du nok svar etterhvert skal du se :)

Mvh
Varmepumpemontør
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!