Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hero 35, fläkt gÃ¥r konstant i utedelen.  (läst 1751 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flaektrem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hero 35, fläkt går konstant i utedelen.
« skrivet: 17 juli 2022, 09:47:11 »
Har en LN35 2.0 som jag just nu kör i kylläge. Börvärde 23 grader, ärvärde 20,5. Ändå går utedelens fläkt oavbrutet på lågfart? Har inget minne av att den gjort så tidigare.
Växlar jag över till vämeläge och ställer börvärdet lågt så stannar utedeles fläkt direkt, som sig bör.

Är det bara min som beter sig så?

Utloggad flaektrem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hero 35, fläkt går konstant i utedelen.
« Svar #1 skrivet: 23 juli 2022, 08:22:13 »
Fortfarande samma beteende. Ingen som kan kika på sin?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hero 35, fläkt går konstant i utedelen.
« Svar #2 skrivet: 23 juli 2022, 10:23:30 »
Utedelen ska stanna om behov ej finnes av värme eller kyla.
Testa sänk börvärdet , vet inte vart du mäter ärvärdet.
Fläkten bör stanna inom kort om du sänker.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hero 35, fläkt går konstant i utedelen.
« Svar #3 skrivet: 23 juli 2022, 11:09:56 »
Om problemet visar sig i kyldrift skall du nog öka börvärdet om du vill få fläkten att stanna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hero 35, fläkt går konstant i utedelen.
« Svar #4 skrivet: 23 juli 2022, 12:02:57 »
Ha ha, stämmer dÃ¥ jag gjorde en tankevurpa när det gällde kyldrift 👍
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad flaektrem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hero 35, fläkt går konstant i utedelen.
« Svar #5 skrivet: 23 juli 2022, 21:29:04 »
Utedelen ska stanna om behov ej finnes av värme eller kyla.
Testa sänk börvärdet , vet inte vart du mäter ärvärdet.
Fläkten bör stanna inom kort om du sänker.

Är och börvärdet är det som maskin mäter själv i innedelen och läses av i melcloud. Exempelvis som idag, ärvärde 21, börvärde 23 i kyldrift.
Själva regleringen verkar fungerar ju perfekt för övrigt. Bara det att utedeles fläkt vägrar stanna helt.
 
Vid uppnått börvärde skall som jag förstår det innedelens fläkt varva ner till standby/lågvarv, kompressor samt utedelens fläkt stanna.

I värmeläge beter den sig som väntat
« Senast ändrad: 23 juli 2022, 21:30:39 av flaektrem »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3567
  • Karma +2/-0
SV: Hero 35, fläkt går konstant i utedelen.
« Svar #6 skrivet: 23 juli 2022, 21:58:29 »
Det är inte en medveten funktion då? Tänker på taklampsfläktarna och liknande takfläktar som finns. De kör man mest sommartid. Frågan är det inte är vad den efterliknar? Och då jämnar ut lokala temperaturskillnader och får även aktuellt börvärde med större precision samtidigt?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hero 35, fläkt går konstant i utedelen.
« Svar #7 skrivet: 23 juli 2022, 22:22:21 »
Är och börvärdet är det som maskin mäter själv i innedelen och läses av i melcloud. Exempelvis som idag, ärvärde 21, börvärde 23 i kyldrift.
Själva regleringen verkar fungerar ju perfekt för övrigt. Bara det att utedeles fläkt vägrar stanna helt.
 
Vid uppnått börvärde skall som jag förstår det innedelens fläkt varva ner till standby/lågvarv, kompressor samt utedelens fläkt stanna.

I värmeläge beter den sig som väntat

Har du provat ställa upp börvärdet i kyldrift för att se om utedelen stannar efter en stund?
Kanske är skitig eller felaktig tempgivare .
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad flaektrem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hero 35, fläkt går konstant i utedelen.
« Svar #8 skrivet: 24 juli 2022, 08:31:18 »
Det är inte en medveten funktion då? Tänker på taklampsfläktarna och liknande takfläktar som finns. De kör man mest sommartid. Frågan är det inte är vad den efterliknar? Och då jämnar ut lokala temperaturskillnader och får även aktuellt börvärde med större precision samtidigt?

Jo absolut, men nu är det ju utedelens fläkt som inte stannar.

Har du provat ställa upp börvärdet i kyldrift för att se om utedelen stannar efter en stund?
Kanske är skitig eller felaktig tempgivare .

Jag vred upp till 26 när äv var 21. Lät stå så, ingen skillnad.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hero 35, fläkt går konstant i utedelen.
« Svar #9 skrivet: 24 juli 2022, 09:26:23 »
Om det bara är fläkten ute som går och kompressorn inte går så får du ta dit din återförsäljare/installatör.
Finns en diod i utedelen som kan ge en felkod, ta bort luckan på höger sida som täcker rör och elanslutning och titta uppåt mot taket på utedelen.
Blinkar den så får du räkna antalet blink mellan ett väldigt kort stopp.

Du kan prova att göra den helt strömlös ca 15 minuter med att dra ur säkringen, gör en reset på fjärren och starta om den.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3567
  • Karma +2/-0
SV: Hero 35, fläkt går konstant i utedelen.
« Svar #10 skrivet: 24 juli 2022, 11:07:56 »
Jo absolut, men nu är det ju utedelens fläkt som inte stannar.
Oj, ibland läser man vad man vill att det ska stå. Skumt fel.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!