Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Trycket sjunker i Nibe Fighter 360P  (läst 5032 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Katarina H

  • Gäst
Katarina H
Trycket sjunker i Nibe Fighter 360P
« skrivet: 05 januari 2019, 12:19:07 »
Hej!

Tryckmätaren sjunker och jag fyller på vatten med "påfyllningsventilen" två ggr per dygn. Undrar vad det finns för möjliga orsaker och åtgärder?
Bra att veta på förhand då jag ringer röris.
Undrar också vad som händer om jag reser bort och inte kan fylla på systemet på ett par dagar.

Historik.
Jag hade pumpen avstängd i somras. Då hösten kom slog jag på den och missade att först fylla på vatten. Efter en stund blev det LP-larm. Fyllde då på vatten och återställde med den konstigt placerade knappen vid fläkten. Kan detta vara orsaken? Dvs att pumpen varit avstängd eller att trycket under en stund var alldeles för lågt?

Tacksam för hjälp

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Trycket sjunker i Nibe Fighter 360P
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2019, 12:48:21 »
Hej! Det är viktigt att det alltid finns tillräckligt med vatten i dubbelmantelutrymmet annars kan värmepumpen skadas och den måste stängas av innan detta sker. Att det läcker ut vatten kan bero på trasigt expansionskärl. Kommer det luft om man trycker på stiftet i luftventilen? Kan även vara lite skräp som fastnat i säkerhetsventilen för värmesystemet så att den inte sluter tätt. Brukar gå att spola bort om man motionerar ventilen ordentligt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad katarinah

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Trycket sjunker i Nibe Fighter 360P
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2019, 11:47:07 »
Tack för svar! Jag har nu motionerat två olika säkerhetsventiler, men problemet kvarstår. Kan jag få en ledtråd till var " stiftet i luftventilen" sitter?
Mer info: LP-larmet har aldrig gått sedan jag sist återställde det i höstas, trots att trycket har varit riktigt lågt ibland. Tänker att "återställningsknappen" har hakat upp sig och aldrig löser ut. Har varit på den för att motionera den av den anledningen, men utan resultat.

Hoppas kunna lösa detta innan jag reser bort men om så inte är fallet: är det då bäst att ställa pumpen så den endast går på elpatronen? För att undvika att värmepumpen blir skadad, menar jag.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Trycket sjunker i Nibe Fighter 360P
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2019, 12:10:06 »
Luftventilen på expansionskärlet sitter några [cm] under rör/vinkelkoppling nr 75 nertill på sprängskissen. Liten svart knopp: https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/fighter-360p-135kw-cu-089570.html  Kan också vara säkerhetsventil nr 52 som behöver bytas. Man bör inte lämna en läckande panna och resa bort. Be någon granne hålla koll och fylla på. Annars bör man stänga av pannan helt och sätta in värmefläktar som klarar att hålla huset varmt utan att säkringarna går.

LP-larm gäller kylkretsen och inte trycket på värmevattnet. Om värmevattnet läcker ut, vilket inte är bra, bör man få HP-larm då värmen från kompressorn inte kan ta vägen någonstans. En el-patron som går torrt skadas i regel kraftigt.

1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad katarinah

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Trycket sjunker i Nibe Fighter 360P
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2019, 22:41:22 »
Tack för råd och dåd. Börjar sakta förstå vad de olika delarna är till för, vilket är något jag vill. Jo granne är inplanerad. Nu då jag lärt mig att det är viktigt att trycket inte går ner för mycket ska jag involvera en granne till.

Lokaliserat luftventilen, tror jag
Hur hårt ska man trycka på stiftet? Jag antar att stiftet är mittpunkten på den svarta pluppen? Eller ska pluppen tas bort? Den går att vrida höger och vänster utan att något händer. Inget händer heller då jag trycker på det jag tror är stiftet. Är kanske denna plupp ngt som ska tas bort liknande skyddet på ventilen på en cykelslang?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Trycket sjunker i Nibe Fighter 360P
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2019, 10:25:44 »
Jo det påminner om en cykelventil med ventilhatt på. Har du aldrig haft eller har bil? Samma som på bilar där man skruvar bort ventilhatten och under sitter en ventil med stift i mitten. Man bör använda något verktyg för att trycka in lite på stiftet och se kommer vatten, luft eller ingenting. Om lufttrycket är dåligt kan det behöva fyllas på. Finns t.ex. fotpumpar med munstycke för bildäcksventil. Viktigt att försöka se var värmevattnet tar vägen när det läcker, någonstans måste det komma ut.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad katarinah

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Trycket sjunker i Nibe Fighter 360P
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2019, 14:15:53 »
Ah! Nu skruvat bort hatten och tryckt på stiftet kort med tumnageln. Det pyste luft och lite svart fukt /vatten.
Nej har ingen bil men väl en cykel med bildäcksventiler och tillhörande pump.

Var det läcker: Ser nu att det droppar från det rör som leder bort vatten till golvbrunnen  (som sprutar då man vrider på säkerhetsventilen). Ca en droppe i sekunden. Skönt. Då är det inte ute i golven det läcker (golvvärme).

Nu är det nära en lösning känner jag. Tusen tack för hjälp hitttills och tar tacksam emot diagnos.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Trycket sjunker i Nibe Fighter 360P
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2019, 14:40:19 »
Då finns det åtminstone lite luft kvar i gummibälgen. Om det bara kom lite fukt är nog bälgen hel fortfarande. Fint att du har en pump att pumpa med. Istället för att fylla på med vatten kan man istället prova att pumpa upp trycket till ca 1 bar. Man behöver också fastställa från vilket av de 3 rören som går ner i spillkoppen som vattendroppandet kommer ifrån. Vilket tillverkningsdatum är det? Ska finnas en skylt bakom nedre luckan? Röret från varmvattnets säkerhetsventil (nr 47) ser lätt ut ta bort för att kunna utesluta om vattnet kommer den vägen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad katarinah

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Trycket sjunker i Nibe Fighter 360P
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2019, 19:28:29 »
Det var inte helt lätt att lista ut vilket av de tre rören som droppade. Jag använde en spruta för att suga ur samlingskoppen och sedan en ficklampa för att se var det droppade.
Kom fram till med hyfsad säkerhet att det droppar från koppar-röret som säkerhetsventil nr 52 sitter på. Det droppar inte konstant utan varierar med ....? (cirkulationspumpen?)
Hittar ingen skylt om tillverkningsårtal, men pumpen sattes in 2009 då huset byggdes. Just 2008-2009 ser jag är en brytpunkt för modell på ventil 52. Men denna är röd och då kan man kanske anta att det är den yngre modellen.

Kan man nu vara ganska säker på att det är just nr 52 , säkerhetsventil,  som är trasig eller har skräp i sig och tex inte expansionskärlet som ska bytas?
Kan detta fel ha något med att pumpen var avstängd några månader i somras? Torkade packningar?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Trycket sjunker i Nibe Fighter 360P
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2019, 11:16:13 »
Fint att du lyckades se vilket rör vattendropparna kommer ifrån tummenupp Tror inte problemen beror på att pannan var avstängd somras, det kan däremot medföra att cirkulationspumpen inte vill start igen på hösten så den behöver hjälpstart. Om det nu är så att manometerns visare inte åker upp och ner mycket i takt med temperaturen i pannan förändras så är det troligen så att säkerhetsventil 52 behöver bytas. Har varit mycket strul med dessa och särskilt de tidigare modellerna som var på 1,5 bar. Senare blev de på 2,5 bar för att minska problemen med läckage... När det är årsmodell 2009 sitter den som sagt nere till vänster och går lätt att komma åt. Jag har bytt ventilen utan att tappa ur pannan. Krävs riktigt många trasor som blir blöta men det går om man är rimligt snabb. Givetvis ska elen till pannan vara frånslagen då.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad katarinah

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Trycket sjunker i Nibe Fighter 360P
« Svar #10 skrivet: 09 januari 2019, 11:54:52 »
Tusen tack för hjälp Josth!
Hann ringa lokal rörmokare innan jag läste ditt svar. Han sa att det inte går att byta packning utan man måste byta hela ventilen, vilket stämmer med det du skriver.
Bra tips angående forsande vatten. Ska se till att röja på golvet så det inte gör något att det kommer rinna en del.
Tack!  "love"
PS Nu då jag, med din hjälp, var så nära mål borde jag handlat och bytt ventil själv, egentligen. Det får bli nästa gång. DS

Utloggad katarinah

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Trycket sjunker i Nibe Fighter 360P
« Svar #11 skrivet: 12 januari 2019, 11:07:22 »
Tyvärr är det inte slut än. Säkerhetsventilen, som satt mycket hårt, är nu utbytt efter några svordomar från rörmokaren.  Men trycket fortsätter att falla. Det är dock skillnad nu för trycket kan gå upp igen av sig själv, vilket inte hände tidigare.
Rörmokaren lämnade trycket på drygt 1 bar, vilket jag sedan höjde för det brukade tidigare stå på ca 2. Vad ska det stå på? Den röda visaren står på 1.
Om man knackar på expansionskärlet så låter det stumt. Rörmokaren hade missat att göra denna koll sa han efteråt på tfn, men han hade också pyst på luftventilen. Varken han eller jag har tryckt tillbaks luft, eller kollat trycket.

Är även expansionskärlet trasigt eller ska man först kolla trycket i det innan det byts? Kan det vara så att även den nya ventilen är trasig?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Trycket sjunker i Nibe Fighter 360P
« Svar #12 skrivet: 12 januari 2019, 12:12:47 »
Panntrycket brukar man oftast ha runt 1 bar. Med 2,5 säkerhetsventil ska det finnas en god marginal för att det inte ska vara smygläckage genom ventilen. Om trycket även kan öka av sig själv kan de bero på temperaturförändring i systemet som expansionskärlet skall motverka. Viktigt med ett korrekt förtryck i kärlet, normalt 0,5 bar. Det ska dock göras med tom panna/kärl så det är tidskrävande. Testa annars att tappa ur värmevatten genom säkerhetsventilen och pumpa i luft in i gummibälgen. Kontrollera sedan om självsvängningen i trycket vid temperaturförändringar minskar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad katarinah

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Trycket sjunker i Nibe Fighter 360P
« Svar #13 skrivet: 18 december 2019, 14:44:44 »
Hej igen!
Fortsättning på ovanstående.
Jag har alltså en Nibe Fighter 360P från (sannolikt) 2009. Värmepumpen är kopplad till golvvärme i ett enplanshus.
För ett år sedan byttes ventil 52, eftersom den läckte (trycket sjönk) Nu åker trycket upp och ner och är bland nere på i princip noll. Jag ömsom pumpar in luft och släpper in vatten. Kanske behöver expansionskärlet bytas?  Vad händer om trycket står på noll?

Har aldrig gjort en “service” och tänkte det var dags. Undrar vad som ingår? Har ställt frågan till firman som installerat pumpen men ej fått svar. (Hemligt?)

Vad är det värt att kosta på en pump som kanske ändå snart klappar ihop?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Trycket sjunker i Nibe Fighter 360P
« Svar #14 skrivet: 18 december 2019, 14:49:30 »
Det låter som typiska symptom på trasigt expansionskärl.
Det kan också bli den typen av fenomen om det är för mycket luft i kärlet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!