Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Växelventil till pool och värme kärvar  (läst 6175 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bagge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Växelventil till pool och värme kärvar
« skrivet: 19 juni 2017, 19:35:19 »
Har en Thermia bergvärmepump frÃ¥n september 2013 som jag värmer min pool med via en värmeväxlare tror jag det heter. Skulle dra igÃ¥ng värme i poolen i helgen men växelventilen som ska antingen ge värme till huset eller poolen funkar inte längre. När pannan ska värma poolen sÃ¥ "knackar" det i växelventilen sÃ¥ jag tog bort den och sÃ¥g att den flyttar sig max 3/4 varv. Har pratat med Ã¥terförsäljare jag har och de har mkt att göra just nu sÃ¥ han Ã¥terkommer nästa vecka angÃ¥ende om det gÃ¥r pÃ¥ garantin. Har inte vÃ¥gat plockar isär den än om det nu skulle gÃ¥ pÃ¥ garantin  Om det nu inte gÃ¥r pÃ¥ garantin kan det var ett fel man kan fixa själv eller mÃ¥ste man köpa en ny?
Växelventilen är LK Armatur emv 110-k 89i0
 

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Växelventil till pool och värme kärvar
« Svar #1 skrivet: 19 juni 2017, 22:29:41 »
troligtvis växellådan kuggar över , ladda poolen kan du göra genom att plocka bort motorn och ställa om med handen
inget kan gå sönder om du ställer VP på bara poolen , vänta och se om garanti finns annars går det att få tag i motorer
själva shuntventilen är nog inte trasig

Utloggad Bagge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Växelventil till pool och värme kärvar
« Svar #2 skrivet: 19 juni 2017, 22:55:58 »
Ok låter som att det kan vara det du säger, att det kuggar över. Har ställt pannan på bara varmvatten nu. All värme till huset är avstängt via ventiler. Shuntventilen snurrade jag på och den var det inget problem med. Trodde det var felet. Hoppas garanti tar detta men tror inte det :-\ Vad får man tag på en motor?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Växelventil till pool och värme kärvar
« Svar #3 skrivet: 20 juni 2017, 13:24:09 »
Ok låter som att det kan vara det du säger, att det kuggar över. Har ställt pannan på bara varmvatten nu. All värme till huset är avstängt via ventiler. Shuntventilen snurrade jag på och den var det inget problem med. Trodde det var felet. Hoppas garanti tar detta men tror inte det :-\ Vad får man tag på en motor?
Läs på typbeteckning och googla , finns nog på flera ställen så se upp med priset , en del har sagt att det bara går att köpa delar till Thermia via dom , men shuntmotorerna har lite olika utföranden så jag vet inte riktigt , i alla fall
googla som jag sagt

Utloggad Bagge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Växelventil till pool och värme kärvar
« Svar #4 skrivet: 20 juni 2017, 17:12:55 »
Googlade lite snabb i går kväll men hittade ingen som var exakt som den. Får lägga lite tid ikväll kanske. Vad skulle en ny kosta typ?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Växelventil till pool och värme kärvar
« Svar #5 skrivet: 20 juni 2017, 17:51:51 »
Hittar inget jag heller på reservdelar Thermia
Om du kan ta ett par foton på motorn och med en som har beteckningen så tror jag att det ev. finns någon på forumet
som kan veta något , dom är många här som har rätt bra koll på sånt

Utloggad Bagge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Växelventil till pool och värme kärvar
« Svar #6 skrivet: 20 juni 2017, 20:15:54 »
Hur bifogar jag bilder? Sitter bara och läser trådar och lär mig massor här på forumet, har aldrig lyckas bifoga bilder dontknow a:gl

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Växelventil till pool och värme kärvar
« Svar #7 skrivet: 20 juni 2017, 20:34:21 »
Hur bifogar jag bilder? Sitter bara och läser trådar och lär mig massor här på forumet, har aldrig lyckas bifoga bilder dontknow a:gl
Under rutan svara finns det bilagor e.t.c tryck där  en ny bild kommer fram text bifoga . pÃ¥ samma sätt som mail

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bagge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Växelventil till pool och värme kärvar
« Svar #9 skrivet: 21 juni 2017, 15:02:02 »
Hoppas jag lyckades med att bifoga bilder på växel ventilen. Denna modell är det

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Växelventil till pool och värme kärvar
« Svar #10 skrivet: 21 juni 2017, 15:20:08 »
Det där är ju den "bra" växelventilen, den som sitter i nyare pumpar och som man brukar byta till om man har en kass gammal Honeywell.

Den vrider sig ett halvt varv vid växling, så "max 3/4 varv" är mer än nog :)

Nu är jag inte VVS:are, men om den vrider sig mellan positionerna så är det nog inget fel på den.

Jag har denna typ av växelventiler i båda mina pumpar och det kan låta lite när den växlar på Niben, på Stiebeln märker jag inget eftersom den står i förrådet.

Kan du vrida ventilen manuellt?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bagge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Växelventil till pool och värme kärvar
« Svar #11 skrivet: 21 juni 2017, 16:02:37 »
Om du menar ventilen som växlar mellan värma hus eller pool som går det lätt att ändra läge manuellt. Varje gång den skiftar läge så går den inte hela vägen så det läcker antingen till huset eller pool så slutligen värmer den huset istället för pool. Man hör det tydlig och ser även att typ kuggar över, smäller rätt bra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Växelventil till pool och värme kärvar
« Svar #12 skrivet: 21 juni 2017, 16:10:17 »
Finns ett sätt att kolla den , sätt en stor mejsel i hålet och håll imot lite när du kör den , då märker du om den kuggar över
gör den det , behöver du en ny , maila LK och fråga om den , finns inte i sortimentet som visas på deras sida

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Växelventil till pool och värme kärvar
« Svar #13 skrivet: 21 juni 2017, 16:29:30 »
Jag har inte sett den typen , hur ser själva shuntventilen ut med kopplingen , tror det är nÃ¥got eget frÃ¥n  LK  , dom brukar
ha sitt eget ,  annars  kan det kanske finnas en annat fab som passar ,  vanliga shuntar ( inte LK ) brukar det gÃ¥ att sätta nästan vilken motor   som helst pÃ¥

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Växelventil till pool och värme kärvar
« Svar #14 skrivet: 21 juni 2017, 16:47:06 »
Det är en växelventil, inte en shunt, och jag tror alla svenska VP-tillverkare använder den där nu.

http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.23.c.4_lk-vaxelventil-525.pdf

Ok, om ventilen går lätt att vrida manuellt så verkar det ju som att motorn är paj.

Tror nog att vilken VP-service som helst har dem i lager. Den lokala IVT-servicen bytte den gamla Honeywell ventilen i min Stiebel mot en sån där, och den sitter som standard i Nibe numera.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!