Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Finsk masseovn vs. kakelovn  (läst 13225 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad T2T

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Finsk masseovn vs. kakelovn
« skrivet: 18 maj 2009, 08:58:36 »
Hei alle,

jeg sitter og vurderer å installere en finsk masseovn eller en kakkelovn i hjemmet. Hensikten er å kunne varme opp ca 90 kvadratmeter av et hus bygd i 1975. Det er tildels mye vinduer og åpen løsning.

Er det noen som har erfaring med slike ovner her? Fungerer de som beskrevet, og er det stor forskjell i overflatetemperatur mellom finsk masseovn og kakkelovn? Jeg spør om overflatetemperatur fordi jeg kan tenke meg å ha noen møbler ganske nært ovnen uten at man "svetter bort" når man sitter der.

Jeg har fyrt med ved hele mitt liv og i barndommen husker jeg min bestemor både kokte mat og bakte i en vedovn. Men kakkelovn eller finsk mastodont-ovn (med bakerovn) har jeg aldri sett. Hva tror dere?

Ref: http://da.wikipedia.org/wiki/Finsk_masseovn
http://www.stensovner.no/masseovner.htm

Utloggad T2T

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Finsk masseovn vs. kakelovn
« Svar #1 skrivet: 20 maj 2009, 10:05:35 »
Ingen som har erfaring med kakkelovn heller? Jeg trodde det var en ganske vanlig form for oppvarming med ved i Sverige. Mon tro hvorfor så mange kjøper jernovn til å fyre i når man får mer varme ut av en kakkelovn eller masseovn?

Lurer fortsatt på hva overflate temperaturen på en kakkelovn blir like etter fyring.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Finsk masseovn vs. kakelovn
« Svar #2 skrivet: 20 maj 2009, 11:04:41 »
Hej,

Skulle tro att yttemperaturen på en kakelugn sällan går över 60 ºC, lokalt på vissa punkter.

Det finns på följande länk termofotografering av en rysk ugn:

http://www.stove.ru/index.php?lng=1&rs=108

För övrigt finns mycket intressant på denna site om ryska vedugnar som använder "Free gas movement". De har också ett förbränningssystem som är betydligt bättre än traditionell kakelugn.

PerJ




Utloggad T2T

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Finsk masseovn vs. kakelovn
« Svar #3 skrivet: 20 maj 2009, 23:40:29 »
Jaja, da får man være først igjen da.. Planer bestillt fra: http://mha-net.org/html/bookstore-portfolio.htm

SÃ¥ fÃ¥r jeg hente inn priser og sette opp et budsjett samt ta de nødvendige mÃ¥l for Ã¥ se om dette gÃ¥r. Nesten morsomt at noe som burde vært allemannseie er sÃ¥ ukjent og lite brukt  a:gl

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Finsk masseovn vs. kakelovn
« Svar #4 skrivet: 21 maj 2009, 07:07:01 »
Hej,

Yttemperaturen på ugnarna/massugnarna är normalt sett lägre i genomsnitt, kanske 40-45 ºC grader, man ska inte elda för hårt i framförallt en kakelugn, då riskerar den att spricka.

Min brorsa har en finsk massugn, och föräldrarna håller på att bygga en rysk "double bell".

PerJ

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finsk masseovn vs. kakelovn
« Svar #5 skrivet: 21 maj 2009, 09:06:58 »
GÃ¥ till http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=6592&highlight=
Länken Tulisijat fungerar inte längre!

Lite andra linkar:
http://www.woodmasonry.com/pages/whatis.html
http://mainewoodheat.com/2008/07/masonry-heater-and-wood-fired-oven-publications/

Sök på: Finnish Fireplaces: Heart of the Home by Heikki Hyytiainen and Albert Barden

En bra förklaring på hur det fungerar:
http://www.tempcast.com/planninguide/plan01.html

I Helsingfors finns http://www.rakennustieto.fi/ som säljer ritningar och böcker i ämnet, dock allt på finska :-[




Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad T2T

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Finsk masseovn vs. kakelovn
« Svar #6 skrivet: 21 maj 2009, 12:05:05 »
Dessverre er "Finnish Fireplaces: Heart of the Home" utgått fra forlag og jeg finner ikke noen brukte eksemplarer. Ikke kan jeg å lese finsk heller selv om det hadde vært svært nyttig nå.
Det er nesten sÃ¥ man skulle tro at finner og russere forsøker Ã¥ holde pÃ¥ en statshemmelighet  ;)  ;D

40-45 grader høres perfekt ut! Takk PerJ. Kunne jeg spurt om hvor mange kvadrat din bror varmer med sin ovn, hvor godt huset er isolert/alder, hvordan klimaet er der og hvor mye ved han bruker gjennom en vinter?

Det går med en del materialer til disse ovnene, og jeg må ha med en murer for å sette den opp, men det virker som om dette kan tjenes inn igjen ved lavere vedforbruk. Ikke minst er det behagelig at huset holdes varmt selv om man ikke er hjemme for å mate ovnen med ved.




Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Finsk masseovn vs. kakelovn
« Svar #7 skrivet: 21 maj 2009, 13:42:57 »
Hej,

Brorsans hus är ganska litet, ca 65 m2, byggt 1990 med normal isoleringsstandard. Under uppvärmningssäsong så eldar han normalt en brasa per dag, ungeför en vedkorg, 12-13 kg ved. Han har också en luft-luft värmepump som går när han inte eldar, men i praktiken står den mest still... Skulle tro att han eldar ca 4-5 m2/år travad björkved om året plus kanske 1000 kWh/år till värmepumpen. En brasa per dygn håller ugnen varm, temperaturen i huset varierar under 2 ºC från min till max. Huset ligger i Uppland.

Föräldrarnas hus är på 90 m2 och där räknar vi med en vedförbrukning runt 7-8 m2/år travat plus 2000 kWh/år el.

När man dimensionerar en massiv vedugn så kan man räkna med att genomsnittseffekten är 0,5 kW/m2 ugnsyta över dygnet. Är ugnen på 8 m2 väggyta så ger den 4 kW kontinuerlig effekt.

PerJ

Utloggad T2T

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Finsk masseovn vs. kakelovn
« Svar #8 skrivet: 21 maj 2009, 22:06:12 »
PerJ,

tør jeg spørre om hva byggebudsjettet/kostnaden var for din bror og dine foreldre? Bygde de selv, eller leide de en murer til å gjøre det for de?

Jeg har en god venn som er murmester. Han har vært på masseovn byggerkurs i Danmark to ganger, og han anslår prisen for råvarene til 30-40.000NOK.

0.5kW pr m2 var et godt tips. Erfaringsvis er 2kW som går kontinuerlig nok til å holde grei varme hvis det ikke er spesielt kaldt ute. Det tilsier altså ca. 4m2 overflate ferdig ovn. Når jeg titter på de massive ovnene som bygges virker det som om man ikke skal/kan skalere ned for mye. http://pyromasse.ca/heaters1_e.html

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Finsk masseovn vs. kakelovn
« Svar #9 skrivet: 21 maj 2009, 22:49:59 »
Hej,

Brorsans mursspis fanns i huset när han köpte det.

Mina föräldrars spis muras av Ekonomka, som du kan hitta på nätet, den blir på stax under 8 m2 och ca 2,8 ton, till ett hus på ca 90 m2. Totalkostnaden i Sverige inklusive material, skorsten, fundament och arbete hamnar runt strax över 100 000 sek, i Sverge gör ROT-avdraget att man får tillbaka ca 30 000 kr på skatten.

Jag skulle inte "underdimensionera" en murspis, bättre för stor än för liten. Effekten reglerar man med mängden ved man eldar med per dygn. Skulle tro att samma storlek skulle passa dig.

PerJ


Utloggad T2T

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Finsk masseovn vs. kakelovn
« Svar #10 skrivet: 23 maj 2009, 19:01:19 »
Heisann,

jeg håper jeg ikke underdimensjonerer, men noen av de amerikanske ovnene jeg har sett bilder av er litt for store for min lille etasje.

Jeg tittet litt på et byggeprosjekt i USA, og det virker som en håndterlig størrelse og billigere å bygge. Den ser ikke noe fin ut ettersom den blir "hevet opp" for å teste systemet, men fyller nok mitt behov. Ref: http://mha-net.org/docs/v8n2/wildac01c.htm
Tegninger til denne ovnen er inkludert i pakken med planer som jeg har bestillt.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Finsk masseovn vs. kakelovn
« Svar #11 skrivet: 23 maj 2009, 22:58:51 »
Hej,

Räknade jag rätt på måtten på den ugnen som fanns på länken så är den ca 6 m2, alltså ca 3 kW.

Såg att den var murad med hålsten. Om möjligt så tror jag att man ska satsa på massivt tegel för att få maximal värmelagringsförmåga.

PerJ

Utloggad T2T

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Finsk masseovn vs. kakelovn
« Svar #12 skrivet: 24 maj 2009, 00:17:04 »
Hei PerJ,

takker så mye for gode innspill og tanker så langt! Massivt tegel blir det garantert ettersom ytterskallet planlegges gjort i gjenbruks-tegel.

Når jeg beregnet arealet kom jeg til 6.1m2 hvis jeg ikke tok med topp-platen. 6.66m2 med topp-platen. Men 3kW høres bra ut. Arealet som skal varmes opp i dag er 41m2. Når jeg får råd og får pusset opp blir det 52,5m2 denne ovnen skal varme. I tillegg blir det gjort en del energiøkonomiseringstiltak i år som gjør huset mer energieffektivt. Bl.a. med de store panoramavinduene fra 1975 som er et energisluk om vinteren. 3kW bør være bra, spesielt siden ovnen havner midt i arealet hvor pipen står i dag.
« Senast ändrad: 24 maj 2009, 00:18:55 av T2T »

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Finsk masseovn vs. kakelovn
« Svar #13 skrivet: 24 maj 2009, 07:38:30 »
Hej,

Vad är det för dimension på "pipen", skorstenen?

Denna typ av eldstad kräver ganska stora areor på skorstenen jämfört med till exempel järnspisar, då de brinner med hög effekt 20-40 kW under någon, några timmar per dag.

PerJ

Utloggad T2T

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Finsk masseovn vs. kakelovn
« Svar #14 skrivet: 24 maj 2009, 08:08:52 »
Ja på norsk kan man altså si "pipe" istedenfor skorstein.

Tidligere var det en stor peis/åpent ildsted som sto her, så skorsteinen er dimensjonert for denne. Det er en Leca elementpipe med isolert røykrør. Ytterdimensjonen er 54x54cm inkludert puss, røykrøret er på ca 25cm i diameter når jeg målte nede i sotluken.

Jeg trodde ikke belastningen på pipen var så stor etter at mye av varmen hadde blitt avgitt til ovnen?

Hva tror du om størrelsen sett opp mot areal og isolasjon (Bindingsverk vegg med 10cm glassull)?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!