Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jula fläktkonvektor krÃ¥nglar...  (läst 6597 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Michael Lundmark

  • Gäst
Michael Lundmark
Jula fläktkonvektor krånglar...
« skrivet: 02 november 2016, 03:34:19 »
Köpte en Fläktkonvektor frÃ¥n jula (http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/uppvarmning/vattenburna-element/flaktkonvektor-416087/) för ca 2 Ã¥r sen som installerades av en rörmockare för att fÃ¥ värme i källaren. Den har tuffat pÃ¥ riktigt bra Ã¥ den hÃ¥ller tempen runt 21 grader i hela källaren  tummenupp

Så jag köpte en till nu fast en nyare variant (starkare) http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/uppvarmning/vattenburna-element/flaktkonvektor-416115/ då den gamla hade utgått.
Ville ha lite varmare i garaget då elementet jag har där nu räcker inte riktigt till. Så rörmokaren var här idag å monterade dit den.
Men den tuffar inte alls pÃ¥ lika bra som i källaren  Sc:,h
För det första så står det att temperaturen är 22 grader, vilket inte stämmer alls! då det bara är runt 16-17 grader i garaget.
Men ställde den på 27 grader då det var standard temp inställningen och fläkten på automatiskt. Gör jag så i källaren så går fläkten på högsta hastighet, men i garaget så kvittar det om jag väljer högsta hastigheten på fläkten, den går ändå på lågvarv. Sen tog den nästan halva dagen innan den kom igång å blåsa ens.
Röret som går in i konvektorn är riktigt varmt när jag känner på det, likaså elementet under. Så varför blåser den inte med full kraft för? Värmen verkar ju finnas.

Vet inte om det spelar nÃ¥gon roll men fläktkonvektorn i källaren är monterad pÃ¥ väggen som gÃ¥r direkt till pannrummet, sÃ¥ den är inkopplad direkt till rören som gÃ¥r till bergvärmepumpen, medans den som sitter i garaget nu har en längre väg till andra sidan huset  med nÃ¥gra element Ã¥ sÃ¥ pÃ¥ samma rör.

Snälla, är det nÃ¥gon som kan hjälpa mig Ã¥ förklara varför det är sÃ¥ och om jag kan ändra nÃ¥tt för att fÃ¥ det bra. Just nu känns det inte som att den gör nÃ¥gon nytta  :'(

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jula fläktkonvektor krånglar...
« Svar #1 skrivet: 02 november 2016, 08:19:20 »
På vissa fläktradiatorer finns en spärr som gör att de inte kan blåsa innan temperaturen går över en viss gräns, typ runt 28 grader.
Om framledningen är kallare än så kan luftdraget från radiatorn upplevas som "kallras" och det är alltså en komfortstyrning.
De där radiatorerna är ju normalt gjorda för system med hög framledning, och då är det inget problem, men i värmepumpsvärmda system kan det bli ett problem.

På min "kickspace" har jag den funktionen (vattnet måste bli typ 40 grader varmt innan fläkten startar), men jag har kommit runt det genom att köra den i sommarläge, för kyla, då bryr den sig inte om den där spärren på vattentempen.

Nu kan jag inte hitta något om detta i några dokument från Jula, men testa ställ den i kylläge istället, då börjar den nog värma.
Och kör fläkten manuellt på den hastighet du vill ha den.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Jula fläktkonvektor krånglar...
« Svar #2 skrivet: 02 november 2016, 10:18:06 »
Flytta tempgivaren så kommer den blåsa på mer
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Michael Lundmark

  • Gäst
Michael Lundmark
SV: Jula fläktkonvektor krånglar...
« Svar #3 skrivet: 02 november 2016, 11:26:38 »
Flytta tempgivaren så kommer den blåsa på mer

Är det den här tempgivaren du menar? För den sitter väll rätt bra placerat?


Eller menar du den här i mitten av bilden?

Michael Lundmark

  • Gäst
Michael Lundmark
SV: Jula fläktkonvektor krånglar...
« Svar #4 skrivet: 02 november 2016, 11:59:05 »
På vissa fläktradiatorer finns en spärr som gör att de inte kan blåsa innan temperaturen går över en viss gräns, typ runt 28 grader.
Om framledningen är kallare än så kan luftdraget från radiatorn upplevas som "kallras" och det är alltså en komfortstyrning.
De där radiatorerna är ju normalt gjorda för system med hög framledning, och då är det inget problem, men i värmepumpsvärmda system kan det bli ett problem.

På min "kickspace" har jag den funktionen (vattnet måste bli typ 40 grader varmt innan fläkten startar), men jag har kommit runt det genom att köra den i sommarläge, för kyla, då bryr den sig inte om den där spärren på vattentempen.

Nu kan jag inte hitta något om detta i några dokument från Jula, men testa ställ den i kylläge istället, då börjar den nog värma.
Och kör fläkten manuellt på den hastighet du vill ha den.

Tack för svaret :)
Va ute å testade nu å välja kyla å det stämmer, där kan jag ställa fläkten manuellt å jag tycker allt det kommer varmare luft. Men då vet jag inte vad jag ska ställa för temp då displayen visar 23 grader fast det bara är 18 grader dvs 5 grader fel. Men då funderar jag, finns det inte risk för kondensvatten att bildas? Då den slangen gjordes det aldrig något med då jag inte tänkt köra någon AC. Samma sak med den i källaren. Den ligger fortfarande där bak.

Testade även fläktläget, å även där tyckte jag att det kom lite varmare luft, å där kunde jag välja fläktläget manuelt, men inte välja temp.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jula fläktkonvektor krånglar...
« Svar #5 skrivet: 02 november 2016, 12:21:40 »
Du har väl inte kopplat någon kyla till radiatorn?
DÃ¥ kan det inte kondensera.
Annars kan du ju kontakta "Anslut" och höra om de har nåt knep som gör att den fungerar som filk tror att den skall göra.
Det BORDE gå koppla bort på nåt sätt.

JAG skulle absolut inte sälja en sån där fläktkonvektor utan att INFORMERA om att den inte fungerar till värmepump, eller om man har en villaregulator som styr framledningstempen.
Eller att det gick koppla bort kallrasstyrningen på något sätt.

Du kanske inte skall öka börvärdet så mycket, men i princip skall du kunna dra det på max, och det skall ändå inte bli varmare inne än vad värmepumpen vill att det skall bli.
Blir det för varmt är det bättre att dra ned fläkthastigheten, då kanske lagren håller bättre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Jula fläktkonvektor krånglar...
« Svar #6 skrivet: 02 november 2016, 14:44:14 »
Tempgivaren sitter i mitten. RÄTT. Sätt den på inkommande istället (högre temp)
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jula fläktkonvektor krånglar...
« Svar #7 skrivet: 02 november 2016, 16:38:27 »
Vilken tempgivare?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Jula fläktkonvektor krånglar...
« Svar #8 skrivet: 02 november 2016, 19:17:10 »
Grunkan på röret?
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Michael Lundmark

  • Gäst
Michael Lundmark
SV: Jula fläktkonvektor krånglar...
« Svar #9 skrivet: 03 november 2016, 21:41:15 »
Fick detta svaret från Jula idag:

Kontrollera att du har den i solläge/värmeläge.
Sen kan du även se om du har i Feel funktionen aktiverad. I så fall känner den av temperaturen i fjärrkontrollen. Detta rekommenderar vi att du använder dig av men tänk på att inte lägga fjärrkontrollen för långt bort från innerdelen eller att den ligger till exempel på något dragigt ställe som i fönster eller liknande.
Konvektorn fungerar på det viset att den styrs via en givare som sitter på utgående vattentemperatur. Den känner alltså inte av temperaturen på ingående utan på utgående temp. Denna temperatur bör ligga på 28-30 grader som lägst.

Ingen aning vad Feel funktionen är  dontknow

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Jula fläktkonvektor krånglar...
« Svar #10 skrivet: 03 november 2016, 23:31:25 »
Så den ska ha 30 graders returtemp för att funka? Då är det ju inte så konstigt om den inte vill värma ifall du har en låg framledningstemp.

Borde väl funka att flytta givaren till inkommande rör då
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Jula fläktkonvektor krånglar...
« Svar #11 skrivet: 04 november 2016, 01:12:50 »
Så den ska ha 30 graders returtemp för att funka? Då är det ju inte så konstigt om den inte vill värma ifall du har en låg framledningstemp.

Borde väl funka att flytta givaren till inkommande rör då
Exakt. Samma som jag gjort på mina två FK i källaren och det funkar bra!
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jula fläktkonvektor krånglar...
« Svar #12 skrivet: 04 november 2016, 06:29:35 »
Vår och höst är ju (beroende på värmeystem) temperaturen ofta under 30 grader även på framledningen.
Fläktläge borde fungera bra men eftersom du inte kan styra temperaturen via termostaten då så måste du göra det genom att justera grundflödet över konvektorn, eller genom att välja högre eller lägre hastighet på fläkten.
Kanske går det på något sätt bygla sensorn om det är en enkel mekansik bimetalltermostat som förreglar driften om vattentempen är för låg, eller att man sätter in ett fast motstånd som "visar" att tempen ligger på över 30 grader hela tiden, det vore den allra bästa lösningen.
Om fläktläge stänger av vattentillförseln via värmeelementet så är det bara kylläge med börvärde på lägsta möjliga som kan få konvektorn att värma oavsett framledningstemp/returtemp på vattnet.

Rena idiotin att ha en funktion som denna på en radiator/konvektor.
Den borde åtminstone vara valbar, on/off.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Michael Lundmark

  • Gäst
Michael Lundmark
SV: Jula fläktkonvektor krånglar...
« Svar #13 skrivet: 04 november 2016, 20:27:39 »
Jag hade ingen feel funktion, hon skrev fel.

Men en fundering nu angående fläktläget!

Röret som kommer in är varmt medans röret som går ut är kallt. Det måste väll betyda att den utnyttjar varmvattnet i röret oavsett temperatur?

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jula fläktkonvektor krånglar...
« Svar #14 skrivet: 04 november 2016, 20:34:13 »
Stämmer bra, är utgående rör svalt har vattnet avgett all värme det bar på. Vill du ha mer värme så får du öka flödet i rören eller höja temperaturen.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!