Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ojämn temperatur  (läst 1857 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EricO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ojämn temperatur
« skrivet: 11 mars 2018, 22:26:59 »
Novis här på forumet, tacksam för råd. Jag har en Nibe split med endast utegivare, installerad 2011 har även FTX system installerat samtidigt. Välisolerat hus i södra Skåne. Köpte huset i 2016, på sommaren 2017 efter att ha läst här, så skruvade jag upp radiatorerna fullt på övervåningen och vred ner värmekurvan tills det var lagom temperatur i huset, kunde direkt se skillnad på elförbrukningen. Nu på vintern upplever jag att när det blir kallt ute -5 så blir det väldigt varmt inne, när det däremot är några få plusgrader blir det ”kallt”. Något tips om vad man kan ändra så att man får en jämnare temperatur?
Inser att en innegivare borde förbättra det men vill uttömma andra möjligheter först

Utloggad Snok

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Ojämn temperatur
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2018, 19:14:26 »
Vilken kurva har du idag? Samt eventuell förskjutning?

Spontant låter det som att du behöver ha en flackare kurva (lägre) men förskjuta upp sedan för att få upp tempen vid de områden du upplever sval temp.

Alternativet är ju egen kurva men då blir det enklare om du har lite loggar. Innegivare kan såklart hjälpa men det skall gå att få till en hyggligt stabil temp även med bara utegivare.

Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lågtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushållsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ojämn temperatur
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2018, 08:06:40 »
Håller med, sänk kurvan med ett eller två steg, och höj parallellförskjutningen med 2-3 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ojämn temperatur
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2018, 12:31:46 »
Om du har ett värmetrögt hus (själv har jag tegelfasad) så kan man få knepiga fenomen när utetemp ändrar sig snabbt.
Jag upplevde just att när utetemp steg snabbt blev det kallt inne och om utetemp sjönk snabbt blev det varmt inne.
Jag provade först att borra ett litet hål i fasaden där jag stoppade in utegivaren för att göra den trögare, funkade hyfsat.
Men numera har jag rumsgivare och det funkar bra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad EricO

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ojämn temperatur
« Svar #4 skrivet: 18 mars 2018, 20:45:19 »
Har mixtrat lite med inställningarna nu. Sänkt kurvan från 9 först till 7 o nu till 6. Höjde paralellförskjutningen ett snäpp också.
För övrigt ändrat lite efter rekommendationerna från den alternativa Nibe split instruktionerna som ligger klistrade i forumet. Men blir väldigt varmt på dagarna nu när solen kommit fram, så får nog titta på en immegivare oavsett börjar jag komma fram till.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!