Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmeväxlare för att värma för att undvika att hÃ¥let fryser  (läst 6272 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pumpbolle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I samband med byte av VP till Nibe scroll  senhösten 2016 tog vi ut sÃ¥ mycket värme under vintern 2017 sÃ¥ hÃ¥let frös och tinade först efter sommaren. Att vi sÃ¥g att hÃ¥let frusit var att man provmätt hÃ¥let för att se grundvattennivÃ¥n dÃ¥ tunnlar ska sprängas i närheten och man vill förbereda sig för klagomÃ¥l frÃ¥n VP-ägare i vÃ¥rt lite högre liggande näromrÃ¥de. GrundvattennivÃ¥n kan befaras bli lägre givetvis om det tappas av i nya tunnlarna.
Vi har nu -4 grader ut och -3 grader in frÃ¥n borran. Jag ställde upp tempgränsen  frÃ¥n -8 grader till -4 dÃ¥ jag tänkte det skulle bli plusgrader pÃ¥ inkommande men tyvärr räckte inte värmen i berget. Berget är rätt perforerat och närmsta grannen är 10 m ifrÃ¥n med sitt hÃ¥l. Jag leker med idén att sommartid lÃ¥ta en luftvattenvärmeväxlare tina upp isen i berget genom att sända ner lite ljummet vatten. Tyvärr finns ingen större yta att lägga jordslang. Är min idé feltänkt?
Andra bättre idéer? Vill slippa lägga solfångare på taket. Andra bra sätt? Det är ett 20-tal tätliggande hus, samtliga med VP från Borror. 10-15 m mellan hålen. Tyvärr behöver inte huset kylas under sommaren.

Värmeväxlare för min idé, finns såna?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Att borrhÃ¥let skulle ha tinat först efter sommaren verkar konstigt. Ett borrhÃ¥l som har frusit tinar upp snabbt när man slutar ta ut värme, det tar inte mer än ett par dygn. En stor del av temperaturfallet mellan köldbärare och berg finns i borrhÃ¥let. Det är inte sÃ¥ mÃ¥nga kWh värme som behöver tillföras för att värma upp borrhÃ¥let. Vad gjorde man när man provmätte borrhÃ¥let och hur konstaterade man att det var is?  Nu är det mÃ¥nga borrhÃ¥l i vad som verkar vara ett litet omrÃ¥de sÃ¥ det kan vara sÃ¥ att berget har hunnit kylas ner. Hur stora är tomterna i snitt i omrÃ¥det? När ungefär installerades värmepumparna i omrÃ¥det.

Nuvarande värden på -4 ut och -3 in är lite konstiga. Det ska inte gå att få så låg differens som en grad i en normal installation. Cirkulationspumpen klarar inte det flödet.

Det vore bra med lite mer information om anläggningen. Var ligger huset, hur djupt är borrhålet, var ligger grundvattennivån och vilken effekt har pumpen?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pumpbolle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Givetvis riskerar igenfrysning av luftkanalerna i värmeväxlaren men här får man väl reglera värmeuttaget när risken är stor. Mitt i sommaren blir risken minimal. Jag tänkte mig att kollektorvattnet går igenom värmeväxlaren innan det går ner i berget. Även varma vinterdagar borde viss uppvärmning erhållas. En regleringshistoria.

Utloggad pumpbolle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag lät cirkulationspumpen gå under sommaren utan att ta ut mer värme än för husets tappvarmvatten.
Huset ligger i Göteborg och kedjehusomrÃ¥de med husen vägg i vägg. 15 Ã¥r har pumparna gÃ¥tt och berget har blivit en isklump. Jag har fört lite statistik under Ã¥ren och tycker att det blivit kallare efter bytet av pump efter ett haveri för 2 Ã¥r sen. Jag köpte dÃ¥ en ny istället för att byta kompressor pÃ¥ den gamla som stressades av en kärvande växelventil att tillverka varmvatten dÃ¥ den stog i värmeproduktion.  Nu letar jag efter nÃ¥t som kan värma kollektorvattnet pÃ¥ smidigaste sätt. Ett intressant ämne i sig.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har sett en helgalen Sc:,h grej på bild som de värmer borrhålet i ett husbolag med:
På taket till värmecentralen var det lagt PE-slang som värmdes av solen/ omgivningen den varma delen av året, glykolsystem med värmeväxlare
Billigt material i alla fall
Vissa fördelar men garanterat någon nackdel också...

Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad pumpbolle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Pumpen är en NIBE F1155. Hålet är 140m, grundvattnet lite osäkert men gissar runt 10m. Huset behöver något mer energi än tidigare efter att källaren fick golvvärme strax innan vi fick den nya pumpen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Kanske isolera lite mera?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har du något problem?
Jag har -3 in och -5 ut, funkar utmärkt.
Får lite lägre uteffekt.
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Bifogade artikel kan vara av intresse.

Ska det vara någon mening med att värma berget måste grannarna också göra det. Frågan har varit uppe förr i forumet. Det går inte att värma ett enstaka borrhål sommartid. Värmen försvinner ut i berget till glädje för grannarna.

Jag räknade på fallet att det är ett borrhål per 300 m2 markyta och att borrhålen kyler ner berget till 150 meters djup och att det inte sker någon värmetillförsel från berget utanför det området. Man kan då ta ut 26700 kWh per grad nerkylning av berget. Om husen drar 20000 kWh/år (< 15000 kWh/år värmeuttag från berget) skulle bergets temperatur sjunka ca en halv grad per år. Men den kalkylen förutsätter att det inte sker någon värmetillförsel utifrån.

Bilderna kom i fel ordning och blev i minsta laget men jag hoppas att de är läsbara i alla fall.
« Senast ändrad: 06 januari 2018, 09:21:32 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Är det något problem med att borrhålet fryser? Fungerar pumpen som den ska är det väl bara att köra vidare. Har områdets värmepumpar varit i gång i 15 år kommer det inte att bli så mycket kallare. Att det märktes en ändring med nya pumpen kan förutom större uppvärmd yta bero på att den är effektivare än den gamla och således tar ut mer värme från berget för samma värmeproduktion.

Att värma berget sommartid kommer att kosta ungefär lika mycket i el till cirkulationspumpen som man sparar vintertid genom kompressorns lägre elförbrukning. Behövs det en fläkt till luft/köldbärarvärmeväxlaren gÃ¥r man minus energimässigt. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tomterna är minimala, 300 m2. Jag tror att detta med frysning av berget är en rätt ny företeelse, i handboken fanns inget om detta fenomen när jag försökte finna ett sätt att ta ut mindre energi genom att sänka pumpens effektivitet. Ett samtal med min installatör utmynnade i att jag fick prata med Nibes support. Där förstod man inte min fråga och jag blev kopplad till en tekniker som föreslog mig höja gränsvärdet för inkommande vatten. Ursprungliga värdet -8 grader ändrade jag till -2 och senare till -4. Under sommaren höjdes temperaturen på brine in och i augusti blev det äntligen ett par plusgrader.
Det gick åt lite mer energi och blev lite dyrare förstås. När jag pratade med grannarna hade de inte observerat att de hade så kallt vatten in, men efter en koll på värmepumpen hade de samma förhållande som vårt hus. Sannolikt har vi tagit ut den värme som fanns i berget. Det tog 17 år. När jag kollar mina historiska värden har berget tidigare sällan givit minusgrader på brine in. t.ex brine ut -4 blivit typiskt runt noll in. Med nya pumpen blev det andra värden -4 ut -3 in och detta med tillsatsvärme.

Jag tror att ett grundvatten som inte rör sig det minsta inte har samma värmeavgiving som om vattnet rör på sig om än så lite. Några mm per dygn skulle göra att det kalla vattnet under ett år bytts ut till varmare. 100 mm per dygn i 365 dagar blir 36 m och allt vatten bytts ut runt vår borra.
Grannarna tar ut allt de kan ur berget och jag gör väl som dom och ändrar tillbaks till grundinställningen -8 och kör tills alla får problem så får vi ta upp det på ett samfällighetsmöte hur vi ska tina upp vår del av staden.Nu har jag iallafall kollat med branschen.
Pumpen går bra även med -6 grader in men risk att den stannar och att chansen att få tillbaks bergets goda värme som förr blir minimal.
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Om någon observant person sett mig skriva under två olika namn så är ja alltså både dunderburken och pumpbolle. Detta pga inloggningsproblem då jag klarat mig i 15 år utan er hjälp. Kom sen ihåg mitt användarnamn och nu funkar mitt ursprungliga "dunderburken".
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Har du mekanisk frånluftsventilation? Då kan du eventuellt installera FLM30 (frånluftsmodul), den värmer brinekretsen med ventilationsluften och den finns ju året runt. Om det lönar sig eller inte kan jag inte uttala mig om.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Hur ligger husen i området? Är det två rader längs en gata eller på något annat sätt? Är det två rader längs en gata och inga borrhål i närheten utöver de två raderna längs gatan ska det inte bli den här typen av problem även om det är tätt mellan borrhålen.

Hur ligger ditt hus i förhållande till de övriga?

Man ske inte lita på givarna. Givarna kan visa fel på någon grad även om tiondels grader visas i displayen. Det kan förklara en hel del av skillnaden mellan nya och gamla pumpen. Jag har en köldbärargivare som visar 1,3 grader fel.
« Senast ändrad: 07 januari 2018, 10:01:04 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Husen är kedjehus dvs ligger gavel vid gavel i två limpor på var sin sida om gatan. 10-15 m mellan varje borra. De flesta husen har borran på baksidan så det är runt 50 m mellan raderna med borrhål. Ett veritabelt ismagasin och större blir det väl. Givarens fel på nån grad spelar mindre roll. Nån decimalsiffra visas inte på nya pumpen. -4 ut och -3 in eller -2 in är ändå iskallt dvs djupfryst berg ner till 145 m. Är det nån som tror att det isberget tinar nån gång? Kanske om alla slutar att frysa ner berget och värmer istället. Hur stor energi kan man få ner i berget om alla hus skaffar en luftvattenvärmeväxlare som värmer hela sommaren. Bergslangen får gå genom värmeväxlaren och ner i berget. Sommartid bör det då bli ett överskott av värme även om värmepumpen värmer vatten för husets behov.
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Googla "Bergvärme på djupet KTH 2013" och börja läs på sidan 75 i den skrift som dyker upp som första resultat.

Det fanns förr på nätet artiklar som behandlade just fallet med nerkylning av berget för olika fall, bland annat två rader av borrhål, men jag kan inte hitta dem nu.

I Göteborgstrakten är temperaturen på ostört berg ca +8 grader. Temperaturfallet mellan köldbäraren och berget finns till största delen i och nära borrhålet. Jag skulle tro att det någon meter från borrhålet är plusgrader i berget. Att borrhålet skulle vara fruset i slutet av sommaren kan jag inte tro på. Även om berget är kallt ska isen i ett helt genomfruset borrhål tina på ca två dygn efter det att värmeuttaget från borrhålet har upphört. Sommartid görs ju enbart varmvatten och då belastas borrhålen inte mycket.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pumpbolle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag ändrar köldbärarlarmet till-8 grader. Samma grundinställning som mina grannar sannolikt har. Får se om det funkar utan att vp stannar. Lägre kostnad blir det förhoppningsvis.
« Senast ändrad: 07 januari 2018, 15:10:28 av pumpbolle »

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Läste av brinetempen efter nÃ¥gra timmar efter ändringen -4 ut och  -3 in blev -8 ut och -6 grader in. NÃ¥n som tror att det är ett bra ett bra värmelager?
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Nej, det är ingen bra värmekälla. Men det förvånar mig att temperaturen är så låg. Visserligen är ca 130 meter aktivt hål inte så mycket till ett hus som behöver ca 30 000 kWh värme per år men jag tycker ändå temperaturen borde vara högre trots grannarnas borrhål. Det skulle vara mycket intressant att få veta vad givarna visar någon gång i vår efter några varma dagar då pumpen har gått enbart för varmvattenproduktion. Sätt i så fall köldbärarpumpen i läget för kontinuerlig drift och läs av åtminstone någon timme efter en varmvattenkörning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag tycker det känns som att grundvattenivån kan ha blivit låg, det skulle kunna förklara att det är så kallt i hålen.
Men om den är provmätt med känt resultat så borde det ju inte plötsligt ha blivit mycket lägre.
Hur säker är du på att det är 10 meter till grundvattennivån, såg lite osäkert ut i ditt svar tidigare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Det kan vara möjligt att grundvattennivån är låg, det står i första inlägget att området ligger lite högre än omgivningen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Är det inte så enkelt att hålet är för klent?
Jag har 170 meter aktivt hål och huset behöver 30000 kWh värme. Ligger nu på -4°C KBin (korrekta givare). Inga borrhål i närheten.
Även låg framlednings temp gör att pumpen tar ut mer energi från berget, vad har du för framledningstemp vid 0°C?

/Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Grundvattnet låg på 19,5m i somras, mätt i hålet på nåt sätt, lång sticka? Innan mätningarna hade man satt ett speciellt lock där slangen går upp ur gräsmattan.

Visst är berget lite klent för den perforering vi har åstadkommit. Även med gamla pumpen fick vi minusgrader ibland vintertid. Vintern 2009 vid -4 grader -4 -1 på KB. När det blev kallt ser jag i noteringarna att det höll sig på -4-1 men det gick åt tillsatsvärme så med den inställning gamla pumpen hade då blev det inte kallare än -4 ut från pumpen, bara dyrare för att hålla den balansen. Huset är rätt stort och behöver 45000 kWh/år kallaste vintrar. Numera med varmare vintrar neråt 30000 kWh.

Den nya brutala pumpen tänker mer pÃ¥ min plÃ¥nbok än pÃ¥ varmgrader i berget och jag Ã¥ker med pÃ¥ den resan sÃ¥ fÃ¥r vi se var vi hamnar. Men det är klart, ställer nÃ¥n upp en luft/vatten-värmeväxlare nära min KB-slang bakom huset är jag frestad att koppla in Pumpens vatten sÃ¥ det blir lite varmare när det gÃ¥r ner i berget. Ett berg som tinar tidigt pÃ¥ sommaren bör ge en lägre energikostnad totalt. Kanske inte värt att offra cirkulationspumpsenergi, möjligen med lägre fart när VP inte jobbar. DÃ¥ borde det inte gÃ¥ sÃ¥ mycket effekt till CP. GÃ¥r att se med nÃ¥gra avläsningar men kanske svÃ¥rt att räkna pÃ¥.  Vem provställer den första värmeväxlarn? Verkar bli möjlig eftermarknad för bergvärmeleverantörer! Nytt hÃ¥l kan vara lösningen. Snedborrat och bekostaat av bidrag frÃ¥n tunnelborrarna om grundvattnet slinker ut om ett par Ã¥r.
 
Som vanligt är idén roligare som en tanke än att utföra praktiska prov.
Kanske kul att anlägga  en konstfryst rodelbana för barnbarnen och ungarna i kvarteret istället. Hur mÃ¥nga W kräver en rodelbana i Göteborgstrakten? Kanske skulle gÃ¥ ut med en enkät bland ungarna pÃ¥ lekplatsen. Lutningen finns bara nÃ¥gra meter frÃ¥n husen och fallhöjden är som en bättre hoppbacke. 45 graders lutning skulle lätt uppnÃ¥s och bli farligaste attraktionen i omrÃ¥det, Liseberg inräknat. 

Men åter till plånboken.
Nån som räknat på större värmeväxlare? hur många KW kan man hämta hem med en Luft-vattenVVxlare av nåt slag? Flöden och temperaturer? Sommartid med utetemp 20 grader kan snart tina upp berget runt mitt hål. Grannen kan ju skaffa en likadan så goda grannsämjan inte naggas i kanten.
 Hur stor är förresten risken att klämma sönder slang, berg mm och vad kostar sÃ¥nt?

Kollade just KB, Ut -4 in -3 Utetemp -1.
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om du får göra en rodelbana så kan du ju lägga jordvärme som komplement.
Om du kunde få ned lika lång slang som du har borrhål (räknat ändå från värmepumpen) så skulle det göra en himmelsvid skillnad.
Och med lägre driftskostnad än idag, tvärt emot vad en fläkt skulle göra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag försöker igen, hur har du isolerat i tak och väggar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
jag har isolerat vinden men det är inte aktuellt att tjocka på väggarna, låter förfärligt dyrt. Hellre ett kallt berg.
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Isolera är inte speciellt dyrt om man är så pass händig att man kan göra det själv. Lösullisolera en villavind med 40cm lösull och lånad spruta kanske kostar bortåt 15 000:- och tar man väggar rum för rum och lägger isoleringen på insidan blir det inte så dyrt, bara lite "svettigt".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Sådär ja.Ett år har gått och det med kall vinter ända ner i södern, Göteborg. -4 in -6 ut har värmt vårt hus med eltillsats
Dyrt men varmt inne. Inte värt att störa utemiljön med nÃ¥n värmeväxlare. Nu kommer värmen och mina 70 kWh per dygn  kommer ner till 20 kWh. Bra för plÃ¥nkan. In +1 ut -1 och det blir bara bättre.  BÃ¥ten i sjön tidigt i Ã¥r. Isen lÃ¥g ena dagen i nästan hela hamnen och vid bokade upptagning dagen all is borta inte sÃ¥ det räckte för en grogg ens.  Märkligt
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Har du mekanisk frånluftsventilation? Då kan du eventuellt installera FLM30 (frånluftsmodul), den värmer brinekretsen med ventilationsluften och den finns ju året runt. Om det lönar sig eller inte kan jag inte uttala mig om.

som Olle skrev sÃ¥ skulle du kunna minska uttaget med 1-2 Kw om du  installerade FLM30 kopplad sÃ¥ att den värmde upp inkommande brine med 1-2 C
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Grundfrågan är väl om det är något problem att berget blir så kallt? Värmepumpen får lägre verkningsgrad, men det är ju ändå mycket billigare att värma med den än att bara använda elpatron.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!