Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta VP med befintligt borrhÃ¥l  (läst 3795 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bosv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Byta VP med befintligt borrhål
« skrivet: 25 januari 2017, 21:41:56 »
Hej

Har VP som nu är 16-17 år gammal. Måste ju nån gång byta ut den och har börjat fundera lite innan det blir akut.
Frågan är vad jag kan ta ut ur borrhålet, dvs vilken storlek på pump kan jag välja.
Har ganska mycket statistik, loggat 9 år.
Lite fakta:
VP går mot en separat acktank och är på 9 kW. Jag har aldrig kört med tillsatsel under alla år.
Enligt data för pumpen tar den 3,3 kW och har COP 2,8 tot avgiven effekt 9,24 kW.
Borrhålet är 160 eller 170 meter(kommer inte ihåg riktigt).
Det som känns lite intressant är temperaturen på brinen.

Brine ut har aldrig gått under 0 och brine in brukar ligga på +3 dom kallaste dagarna.
Vad händer om jag byter till en sån här tex.http://www.ctc.se/product/ctc-ecopart-400/
Tål borrhålet att ta ut mer ur än jag gör idag ?

/Börje


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta VP med befintligt borrhål
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2017, 21:50:07 »
Du kan lugnt välja samma storlek på värmepump.
COP är kanske lite bättre på en nyare värmepump men det kommer göra max nån grad kallare KB-in och det är helt OK.
Varför vill du ha en EcoPart?
Är nuvarande BVP helt utan VVB?
Används tanken som VVB eller som volymtank (när huset värms)?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta VP med befintligt borrhål
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2017, 12:58:45 »
Ecoparten har väl ett väldigt simpelt styrsystem som man oftast bör komplettera med en ecologic-styrning för c:a 7500-10.000:-. Så man inte bara ser på priset för ecoparten och tycker att det är billigt när man kanske behöver komplettera den för ganska mycket pengar.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad bosv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta VP med befintligt borrhål
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2017, 15:09:11 »
Du kan lugnt välja samma storlek på värmepump.
COP är kanske lite bättre på en nyare värmepump men det kommer göra max nån grad kallare KB-in och det är helt OK.
Varför vill du ha en EcoPart?
Är nuvarande BVP helt utan VVB?
Används tanken som VVB eller som volymtank (när huset värms)?
Nuvarande pump går mot en acktank på 500 liter. Från den går radiatorvatten och vv. Där sitter även shuntstyrning och cirkpump till VP.
OK jag kan byta till 9 kW modernare pump med högre cop utan större bekymmer. Men skulle jag kunna gå upp nån kW på pumpstorlek? Det låter lite motstridigt när det hittills räckt med den jag har. Men man blir ju äldre :( och vill kanske ha lite varmare inne.
Ecoparten har väl ett väldigt simpelt styrsystem som man oftast bör komplettera med en ecologic-styrning för c:a 7500-10.000:-. Så man inte bara ser på priset för ecoparten och tycker att det är billigt när man kanske behöver komplettera den för ganska mycket pengar.
Pumpen jag har nu har bara på och avslag när inställd min och uppnådd maxtemperatur nåtts från acktanken.
Kan CTC:n göra detta? Den har en passande storlek 76 cm hög.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Byta VP med befintligt borrhål
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2017, 15:14:04 »
En VP får lägre verkningsgrad ju varmare vatten den jobbar med. Man räknar med att det kostar ca 30% mer per år att värma en acktank till fast temp jämfört med att bara värma till just den temperatur som värmesystemet behöver för tillfället. Dessutom mår VP'n bättre av att jobba med lite lägre temperatur en stor del av året.
Så, med ett bättre styrsystem kan du spara in lite pengar.
Dock måste du kanske (slut)värma tappvattnet på nåt annat sätt om du använder acktanken till det i dag?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta VP med befintligt borrhål
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2017, 15:34:24 »
Frågan är om det lönar sig att bygga om för flytande kondensering som det så fint heter, det som tillkommer är ju ett dyrare styrsystem, t.ex. ecologic 7.500:- och beredare som minst kostar 10.000:- om man inte hittar någon begad...
Då kostar din ecopart helt plötsligt 55-60.000:- istället för 38.000:- och då är det kanske lika bra att satsa på en VP med inbyggd beredare och bra styrsystem på en gång. En 10kW Ecoheat kostar samma pengar 57.000:-...
Går det då att tjäna in merkostnaden?
Säg att du idag har ett energibehov på 25000kWh för värme och vv, kan du då öka årscop med 30% så minskar du VPns strömförbrukning med 2000kWh per år. Beroende på ditt elpris kan det ta upp till 10år att tjäna in dom pengarna men förmodligen håller pumpen också längre...jag skulle ha satsat på flytande kondensering.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Byta VP med befintligt borrhål
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2017, 15:53:37 »
Det bör vara enkelt att köpa en vanlig vp med beredare tex en Nibe F1226 12kw för ca 51000 kr och koppla den mot tanken som arbetstank låta shunten stå helt öppen hela tiden och låta vp jobba med flytande kondensering mot tanken. Vv bereds i beredaren i F1226 om den gamla tanken har slingor kan man förvärma vv där har den beredare får man låta bli. Samtidigt som man gör allt det här skulle jag byta cp till rad systemet till en modern strömsnål variant och köpa till en innegivare till F1226.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta VP med befintligt borrhål
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2017, 16:04:32 »
Och då är merkostnaden endast 13.000:- så med lite tur har man tjänat in det på kanske 5år...helt klart värt det.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta VP med befintligt borrhål
« Svar #8 skrivet: 27 januari 2017, 10:08:58 »
Det kommer funka med en EcoPart + Basic Display om man kör fast kondensering, displayen kostar en 5-hundring.
Dt kommer funka med en CTC EcoPart 410 till din borra och tank.

En bergvärmepump som jobbar med flytande kondensering kommer troligen belasta borran mer, vet inte exakt hur det kommer påverka temperaturen på köldbäraren, men jag tycker det borde funka OK med befintlig kollektor.

Et tips är att ta in offerter på båda alternativen och jämföra.
« Senast ändrad: 27 januari 2017, 10:13:22 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bosv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta VP med befintligt borrhål
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2017, 15:40:01 »
Ojoj
Nu snurrar det till i skallen  :)
Smurfens förslag med Nibe 1226 12kW verkar ju bra. Purjo skriver ju att det kostar 30% mer med fast stf flytande kondensering.
Det bör vara enkelt att köpa en vanlig vp med beredare tex en Nibe F1226 12kw för ca 51000 kr och koppla den mot tanken som arbetstank låta shunten stå helt öppen hela tiden och låta vp jobba med flytande kondensering mot tanken. Vv bereds i beredaren i F1226 om den gamla tanken har slingor kan man förvärma vv där har den beredare får man låta bli. Samtidigt som man gör allt det här skulle jag byta cp till rad systemet till en modern strömsnål variant och köpa till en innegivare till F1226.
Anrat att du menar att jag tar bort all styrning som sitter på acktanken(låta shunten stå helt öppen hela tiden och låta vp jobba med flytande kondensering mot tanken)
Acktanken är på 500 L blir det inte en stor tröghet i systemet ? Det finns vv-slingor i tanken så det går lätt att förväma.

Att borran kommer att belastas mer beror det på att jag får bättre cop(mer energi ur hålet) vid flytande kondensering ?

Ingen har reagerat på att jag kommer att ta ut mer energi ur borran . Eller ??

Ps en anledning till att jag tittade på CTC:n var att den har samma storlek(ca 70 cm hög) som min nuvarande pump. Jag får plats med en hög sak men får möbler om lite.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta VP med befintligt borrhål
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2017, 17:27:25 »
Att borran kommer att belastas mer beror det på att jag får bättre cop(mer energi ur hålet) vid flytande kondensering ?
Ingen har reagerat på att jag kommer att ta ut mer energi ur borran . Eller ??

Samma sak, och helt korrekt att högre COP med flytande kondensering gör att det tas ut mer energi ur borran = den belastas hårdare.
Men du har så hög och bra temp idag på köldbäraren så jag tror det ska funka ändå.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Byta VP med befintligt borrhål
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2017, 19:33:33 »
Ojoj
Nu snurrar det till i skallen  :)
Smurfens förslag med Nibe 1226 12kW verkar ju bra. Purjo skriver ju att det kostar 30% mer med fast stf flytande kondensering.Anrat att du menar att jag tar bort all styrning som sitter på acktanken(låta shunten stå helt öppen hela tiden och låta vp jobba med flytande kondensering mot tanken)
Acktanken är på 500 L blir det inte en stor tröghet i systemet ? Det finns vv-slingor i tanken så det går lätt att förväma.

Att borran kommer att belastas mer beror det på att jag får bättre cop(mer energi ur hålet) vid flytande kondensering ?

Ingen har reagerat på att jag kommer att ta ut mer energi ur borran . Eller ??

Ps en anledning till att jag tittade på CTC:n var att den har samma storlek(ca 70 cm hög) som min nuvarande pump. Jag får plats med en hög sak men får möbler om lite.
Eftersom du klarat dig utan elspets tidigare blir inte skillnaden så stor man kan tro med större vp det är endast det bättre cop som gör att uttaget ökar ur borran.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta VP med befintligt borrhål
« Svar #12 skrivet: 31 januari 2017, 11:28:41 »
Du har så stor variation på inkommande brine temperatur att jag misstänker annan påverkan.
Grunden brukar ligga med stabil temperatur kanske något över 6-7 grader i Tullinge.
Ytvatten eller lång ledning i mark?
Så länge du klarar dig över nollan har du även tillgång till den energi som finns att klämma ut ur frysningen av vatten kring ledningarna. Vilket gör att det inte är en linjär sänkning vid ökande uttag.
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad bosv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta VP med befintligt borrhål
« Svar #13 skrivet: 09 februari 2017, 13:11:19 »
Du har så stor variation på inkommande brine temperatur att jag misstänker annan påverkan.
Grunden brukar ligga med stabil temperatur kanske något över 6-7 grader i Tullinge.
Ytvatten eller lång ledning i mark?
Så länge du klarar dig över nollan har du även tillgång till den energi som finns att klämma ut ur frysningen av vatten kring ledningarna. Vilket gör att det inte är en linjär sänkning vid ökande uttag.
Har inte funderat på detta alls eftersom jag bara har erfarenhet av min anläggning. Ledningen i mark är ca 8-10 m. När du pratar ytvatten är det övre delen av borran du menar eller runt leningen.
Det rinner säkert en del ytvatten då borra och slang ligger nedanför en bergsluttning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!