Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 3x660meter kollektorslang PE40 till 3xNIBE 1145-15  (läst 7104 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
3x660meter kollektorslang PE40 till 3xNIBE 1145-15
« skrivet: 16 september 2015, 00:10:34 »
Hej!
Finns det någon här inne som är bra på KP-pumpar/dimentionering i fallet jag beskriver här nere? Någon med erfarenhet? Längst ner finns även pumpdiagram för de 3 paralellkopplade interna köldbärarpumparna som sitter i värmepumparna.

Do iT!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 3x660meter kollektorslang PE40 till 3xNIBE 1145-15
« Svar #1 skrivet: 16 september 2015, 07:07:18 »
Du har två exakt likadana diagram, inget för trycket.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: 3x660meter kollektorslang PE40 till 3xNIBE 1145-15
« Svar #2 skrivet: 16 september 2015, 07:44:17 »
Enligt diagrammet ger interna pumpen en tryckuppsättning på 0,6 bar vid 0,75 L/s vilket betyder att den externa måste ge 1,95 bar för att summan ska bli 2,55.

Det är en konstig lösning. När alla värmepumparna gÃ¥r samtidigt är kopplingen ekvivalent med en pump pÃ¥ 15 kW kopplad till en slinga pÃ¥ 660 meter. Enligt manualen till min pump är maximal slanglängd för en slinga vid den effekten 150 meter. Jag tycker det borde vara 6 slingor à 330 meter. I det fallet klarar man sig utan extern pump.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 3x660meter kollektorslang PE40 till 3xNIBE 1145-15
« Svar #3 skrivet: 16 september 2015, 12:00:33 »
Jo, det ar helt klart inte en standard løsning. Platsbrist ar givetvis svaret på varfor varje brunn blir 300 meter djup. (sen kommer ju markslangen från hål och in i huset ca:10 meter enkel vag från varje brunn..)

De inbygda køldbararpumparna ar "grundfos GEO 25-100"

Att borrhålen ar så djupa kommer jag inte ifrån.

Någon som kanske har en smartare løsning før att få ratt fløde till varje pump? Ett alternativ kanske kunde vart att koppla borrhålen som en egen cirkulerande krets, med avstick till varmepumparna?
Do iT!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: 3x660meter kollektorslang PE40 till 3xNIBE 1145-15
« Svar #4 skrivet: 16 september 2015, 18:08:57 »
Aha, jag trodde det var markslingor. Jag antar att värmepumparna kommer att kopplas in efter behov så att pump 2 går igång först när pump 1 går hela tiden. I så fall bör den externa cirkulationspumpen bara behövas när alla tre pumparna gå om man kan acceptera att deltaT för köldbäraren ökar till ca 5 grader när två pumpar går. Det betyder att flödet inte blir 0,75 L/s utan 0,5 L/s men är det något problem?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 3x660meter kollektorslang PE40 till 3xNIBE 1145-15
« Svar #5 skrivet: 16 september 2015, 21:52:57 »
Hei Roland!
Jo det stämmer ganska bar det du skriver. De här 3x1145-15 kommer att kopplas som master/slav/slav. En av de kommer även att produsera varmvatten vid behov.
Intermittend driftläge har jag tänkt mig pÃ¥ alla dessa interna köldbärarpumparna  Folk i branchen snackar om det kan/blir laminärt flöde och (och om jag fÃ¥rstÃ¥tt problemställingen rätt*) att den kallaste spriten gÃ¥r i en "spiral i mitten av röret och kommer upp igen, utan att ha värmts upp ordentligt? ( Släng gärna in en kommentar om jag har missförstÃ¥tt detta.

om man skickan igenom <0,5l/s på varje borrhål. Hur pass mycket påverkar köldbärartemperaturen?
När man ser på nibes maskiner från 5kW - 10kW så är det endast på 10kW som normflödet kommer över denna "magiska gräns".

Hur kom du förresten fram till att när den andra värmepumpen stegar in, sÃ¥ kommer de tvÃ¥ som gÃ¥r att hamna pÃ¥ ca: 5° :dt:? Har du kanske en lathund i form av ett excel som räknar ut sÃ¥nt, som du kan dela med dig av i sÃ¥ fall  help. Eller vet du var jag bör vända mig?

Tack för visat intresse Roland, det gillar jag!

/ Robert
Do iT!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: 3x660meter kollektorslang PE40 till 3xNIBE 1145-15
« Svar #6 skrivet: 17 september 2015, 04:02:24 »
 Vad säger ansvarig projektör om kb utformningen?
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: 3x660meter kollektorslang PE40 till 3xNIBE 1145-15
« Svar #7 skrivet: 17 september 2015, 10:02:04 »
Man ska inte överdriva problemet med laminär strömning. I stort sett är det så att när man kontinuerligt tar ut värme från ett borrhål ligger 2/3 av värmeöverföringsmotståndet i berget och 1/3 i slangar och borrhål. Slangen har en utsida där vattnet praktiskt taget står still jämfört med insidan. Värmeöverföringsmotståndet är betydligt större vid slangens utsida jämfört med insidan även om det är laminär strömning i slangen. Men visst, det skiljer ungefär en faktor två i värmeövergångstal mellan laminär och turbulent strömning men om slangens insida står för <10 % av totala värmeöverföringsmotståndet betyder det inte så mycket. Går pumpen on/off kommer en större del av värmeöverföringsmotståndet att ligga i borrhålet men då belastas ju inte borrhålet lika hårt.

Jag har ett Excelark som beräknar tryckfall från COP, pumpens effekt och deltaT som jag kan skicka dig men då behöver jag en mejladress då det inte går att skicka bilagor via forumets meddelandefunktion. Använd den när du skickar din mejladress så minskar du risken att få skräppost.

Med två pumpar i drift och 5 graders deltaT blir flödet per slang och därmed tryckfallet så lågt att de interna pumparna ska klara av det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 3x660meter kollektorslang PE40 till 3xNIBE 1145-15
« Svar #8 skrivet: 17 september 2015, 11:11:56 »
Blir det inte en dyr lösning med 3 st 1145or i stället för att köpa en kraftigare vp  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: 3x660meter kollektorslang PE40 till 3xNIBE 1145-15
« Svar #9 skrivet: 17 september 2015, 19:30:55 »
det gäller att upprätthÃ¥lla sÃ¥ hög förÃ¥ngning som möjligt  5 ° delta  kan jag acceptera i mina anläggningar om
inkommande KB är+7
en Copeland zh12k1p-TFM  har vid -5° i förÃ¥ngning   3 ° överhettning  en kylkapacitet  pÃ¥ 10,65 kw
sjunker förÃ¥ngningen 5° till ( tabellen gÃ¥r i 5° steg)  till -10 °  hämtar man 8,80 kw   
dom 5 graderna gör att man tappar nästan 2 kr per drift timme och  och värmepump .
allt enligt Copeland select .
Är det en anläggning som gÃ¥r 3500 timmar per värmepump och Ã¥r  blir det rätt mycket pengar som gÃ¥r förlorat ,
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 3x660meter kollektorslang PE40 till 3xNIBE 1145-15
« Svar #10 skrivet: 17 september 2015, 23:39:44 »
COCACOLA:
Jag fick jobbet med att projektera KB i min famn när borrhålsdjupen redan var satta. Tidigare har jag inte vart med om så långa kollektorer när det har varit flera maskiner med interna köldbärarpumpar. Vi installerar i väldigt centrala delar av stan och det råder platsbrist. Bra exempel du skrev i din sista post.

Smurfen.
Det är lite intressant det du skriver, för det blir faktiskt billigare för oss att köra på den här lösningen. Anledningarna till det är flera: Vi håller till i Oslo, och här är väldigt sällan som det är 400V in i fastigheterna. Det är 3x230V nästan överallt. Detta medför att vi måste installera transformatorer när vi installerar t.ex en 1345:a då denna är 400V. Däremot får vi 1145 i 3x230V. Själva installationen går snabbare. Det är inbyggd energimätning i varje maskin, så vi slipper montera detta externt. Sen så är det ju inte så dumt att ha 3 kompressorer med lägre effekt som stegar in istället för 2 kraftiga. Då slipper man få så många start och stopp när huset inte har så stor effektbehov på vår/höst. Det ger även en smidig möjlighet att anpassa en av värmepumparnas effekt till varmvattenladdningen.

Roland
Intressant läsning om värmeöverföringen från brinet och ut till berget, man blir klokare varje dag.

Jag kan hÃ¥lla den här trÃ¥den levande ifall det finns intresse i hur lösningen blir och hur driften sen gÃ¥r. Jag misstänker att det i framtiden säkert även kommer att bli tal om att borra ännu djupare, ner mot 400 meter. Men dÃ¥ blir det större dimension pÃ¥ kollektor.. Och säkert en ny trÃ¥d  :)Tack för hjälpen sÃ¥ här lÃ¥ngt, värmepumpsforum levererar som vanligt!  tummenupp
Do iT!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: 3x660meter kollektorslang PE40 till 3xNIBE 1145-15
« Svar #11 skrivet: 18 september 2015, 09:31:33 »
Visst är det bra med så hög förångningstemperatur som möjligt men deltaT blir ca 3,6 grader vid 0,75 L/s (COP = 3,5). Ökar det till 5 grader blir det en försämring men ingen katastrof. Den externa cirkulationspumpen kommer troligen att dra uppemot en kW så det finns en vinst där om den inte behöver gå. Minskningen i effekt gör inget, det finns ju en tredje värmepump att koppla in.

En minskning av kylkapaciteten med 1,85 kW när köldbärartemperaturerna sjunker 5 grader betyder inte att kompressorn drar motsvarande mer för samma värmeproduktion. COP mÃ¥ste med i kalkylen.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 3x660meter kollektorslang PE40 till 3xNIBE 1145-15
« Svar #12 skrivet: 18 september 2015, 10:43:46 »
COCACOLA:
Jag fick jobbet med att projektera KB i min famn när borrhålsdjupen redan var satta. Tidigare har jag inte vart med om så långa kollektorer när det har varit flera maskiner med interna köldbärarpumpar. Vi installerar i väldigt centrala delar av stan och det råder platsbrist. Bra exempel du skrev i din sista post.

Smurfen.
Det är lite intressant det du skriver, för det blir faktiskt billigare för oss att köra på den här lösningen. Anledningarna till det är flera: Vi håller till i Oslo, och här är väldigt sällan som det är 400V in i fastigheterna. Det är 3x230V nästan överallt. Detta medför att vi måste installera transformatorer när vi installerar t.ex en 1345:a då denna är 400V. Däremot får vi 1145 i 3x230V. Själva installationen går snabbare. Det är inbyggd energimätning i varje maskin, så vi slipper montera detta externt. Sen så är det ju inte så dumt att ha 3 kompressorer med lägre effekt som stegar in istället för 2 kraftiga. Då slipper man få så många start och stopp när huset inte har så stor effektbehov på vår/höst. Det ger även en smidig möjlighet att anpassa en av värmepumparnas effekt till varmvattenladdningen.

Roland
Intressant läsning om värmeöverföringen från brinet och ut till berget, man blir klokare varje dag.

Jag kan hÃ¥lla den här trÃ¥den levande ifall det finns intresse i hur lösningen blir och hur driften sen gÃ¥r. Jag misstänker att det i framtiden säkert även kommer att bli tal om att borra ännu djupare, ner mot 400 meter. Men dÃ¥ blir det större dimension pÃ¥ kollektor.. Och säkert en ny trÃ¥d  :)Tack för hjälpen sÃ¥ här lÃ¥ngt, värmepumpsforum levererar som vanligt!  tummenupp
Är energimätning nÃ¥tt som endast finns i 230v modellen av 1145 för i min 1245 finns det inte  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad knepig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 3x660meter kollektorslang PE40 till 3xNIBE 1145-15
« Svar #13 skrivet: 18 september 2015, 16:03:45 »
Är energimätning nÃ¥tt som endast finns i 230v modellen av 1145 för i min 1245 finns det inte  Sc:,h

Nu vet jag inte hur der ar i Sverige, men har i Norge ar det ett krav sen något år tillbaka, och då børjade aven nibe leverera det med de 11 och 1245:orna som vi får hit till Norge iaf. I Tyska maskiner tror jag att det har funnits annu langre..

Men de aldre versionerna av 11 och 1245 hadde inte detta.
Før utom det så loggas givetvis strømførbrukningen av varmepumpsinstallationerna så att det går att rakna ut COP.
Do iT!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: 3x660meter kollektorslang PE40 till 3xNIBE 1145-15
« Svar #14 skrivet: 18 september 2015, 23:53:14 »
cop i mitt exempel enligt Copelands beräknings program
- 5 COP  4,90
-10 cop  4,21
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!