Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Många kompressorstarter och kallt inne  (läst 1071 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Schdefan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Många kompressorstarter och kallt inne
« skrivet: 04 januari 2020, 09:44:53 »
Hej,
Jag blir inte riktigt klok på min daikin bergvärmepump och dess inställningar.

Förutsättningarna är att jag har ca 68kvm golvvärme i betongplatta på nerevåningen samt 3 mindre radiatorer och 1 större på övervåningen.
Till radiatorerna är det 2-rörsystem och golvvärmen har LK rumsgivare och fördelare samt en manuell shunt sitter precis efter där radiatorslingerna viker av upp mot övervåningen och strax efter shunten sitter en extra cirkulationspump på golvvärmeslingan.
Det är en 400m kollektorslinga i sjön 15m från huset som används.

Nu är det så att i ”vinter” har jag haft 20 grader på nerevåning och uppe 17-18 och ett stort problem är att sista (det stora elementet) bara blir ljummet medans främst dom två första blir riktigt varma.
Så när jag börjar kolla på inställningarna och drifttid ser jag att kompressorn har väldigt mycket starter i december hade den 1878 starter och en gångtid på 402 timmar.
Det har ju inte varit särskilt kallt och hoppat kring 1-8 plus hela december så inte optimala förhållanden för pumpen heller.

Det som används är klimatkurva med utgivare på norrsidan för att styra värmepumpen. Jag har testat att öka förskjutningen och framledningen med ett antal grader men främst uppe blir det inte riktigt varmt och framledningen har legat kring 43-44 grader men ändå inte blivit riktigt bra.

Så efter lite googling känns det som att det är extremt mycket starter från kompressorn som gör att det inte blir riktigt varmt och har någon ett tips på hur jag kan få sista elementet varmt uppe? Testat strypa de tidigare men blev bara lite bättre. Kan inte minnas att det elementet någonsin varit riktigt varmt (flyttade in i feb. 2019).

Vad är rimligt antal starter denna tiden av året för kompressorn? Vad är mest effektivt att den går nästan hela tiden eller så lite som möjligt?

Jag är väldig nybörjare på detta så all hjälp är uppskattad.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Många kompressorstarter och kallt inne
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2020, 10:20:33 »
Plocka av alla ställdon från golvvärmen några veckor om de är NC. Är donen NO kan du dra ur sladden som matar alla innegivare. Det ska stå dessa bokstäver på donen.
Öppna alla termostater på elementen i max.

Det man vinner på detta under inställning är en känsla för balansen av värme mellan systemen. Även en känsla om nuvarande värmekurva räcker till värme nog för golvvärmen men elementen är för kalla eller vice versa.
Man vill ha framledningen så låg det bara går utan att bli för låg, för bästa verkningsgrad. Om du når ett scenario som är precis som du beskrev nu med rätt temp i golvvärmen, men vissa element kalla och andra varma. Då ska du strypa det elementet som är för varmt. Det görs nere vid kopplet - ett lock plus insexnyckel är väl det vanliga.

Når du ett scenario där alla element ger 19 grader och golvvärmen ändå är 20 grader. Då kan du shunta om vid golvvärmen så balansen blir rätt och du når 19,5 på båda ställena. Höj du förskjutning eller värmekurva så ska det blir varmare i huset med rätt balans ändå.
Läs på lite om värmekurva, det är viktigt att veta hur den fungerar. Är innetemperaturen alltid för hög när det blir svinkallt så vet man den är fel, eller vice versa. Det kan vara lite lurigt att märka om framledningen är för hög om man har termostater på golvvärmen. Men du kan se det om termostaterna är oftare stängda än öppna när du kollar på utrustningen emellanåt.

Denna beskrivning gäller bara om golvvärmens fördelare med shunt är kopplad på stigaren till elementen.
« Senast ändrad: 04 januari 2020, 10:29:22 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Schdefan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Många kompressorstarter och kallt inne
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2020, 10:26:37 »
Stort tack för svaret, skall ta och testa detta direkt och se vad effekten blir.

Men bör jag vara orolig för antalet kompressorstarter som när man läser om det verkar vara väldigt högt? Eller är det ingen fara med inverters?

Ska absolut läsa på lite mer om kurvorna också.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Många kompressorstarter och kallt inne
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2020, 10:34:02 »
Stort tack för svaret, skall ta och testa detta direkt och se vad effekten blir.

Men bör jag vara orolig för antalet kompressorstarter som när man läser om det verkar vara väldigt högt? Eller är det ingen fara med inverters?

Ska absolut läsa på lite mer om kurvorna också.
Med färre blockerande termostater (för hög framledning) får man många starter. Så båda felen kan lösa sig samtidigt.
Är pumpen gjord för extern arbetstank, men det finns ingen arbetstank så behöver det åtgärdas. Finns inbyggd arbetstank så ska det lösa sig med bra injustering av systemet. Är pumpen rejält dimensionerad får man leva med många starter, bara det inte blir löjligt många oavsett vad man gör. Då kan man sätta arbetstank för att sova gott.

När balansen överallt känns bra kan du se om du hittar en artikel om DeltaT över värmesystemet. Det finns någon artikelavdelning här på forumet.
Att ha rätt DeltaT över värmesystem kan öka verkningsgrad och minska starterna också. Men fokusera på balansen nu till att börja med. Det kan bli för sömnlöst annars med för många bollar i luften.
« Senast ändrad: 04 januari 2020, 10:36:51 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Schdefan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Många kompressorstarter och kallt inne
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2020, 11:15:18 »
Med färre blockerande termostater (för hög framledning) får man många starter. Så båda felen kan lösa sig samtidigt.
Är pumpen gjord för extern arbetstank, men det finns ingen arbetstank så behöver det åtgärdas. Finns inbyggd arbetstank så ska det lösa sig med bra injustering av systemet. Är pumpen rejält dimensionerad får man leva med många starter, bara det inte blir löjligt många oavsett vad man gör. Då kan man sätta arbetstank för att sova gott.

När balansen överallt känns bra kan du se om du hittar en artikel om DeltaT över värmesystemet. Det finns någon artikelavdelning här på forumet.
Att ha rätt DeltaT över värmesystem kan öka verkningsgrad och minska starterna också. Men fokusera på balansen nu till att börja med. Det kan bli för sömnlöst annars med för många bollar i luften.

Okej då testar vi och ser om det hjälper och hoppas det löser båda.
Det är inbyggd arbetstank vad jag vet.
DeltaT är inställt på 8 grader iaf, kan det vara ett alternativ att sätta cirkulationspumpen i kontinuerlig drift?

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Många kompressorstarter och kallt inne
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2020, 14:18:40 »
Okej då testar vi och ser om det hjälper och hoppas det löser båda.
Det är inbyggd arbetstank vad jag vet.
DeltaT är inställt på 8 grader iaf, kan det vara ett alternativ att sätta cirkulationspumpen i kontinuerlig drift?
Vet inte vad du har för köldmedium, men det verkar inte helt galet i alla fall tillsvidare.
Kolla vad du har för Delta T överförångaren när den går, det kan skilja lite mot vad man har över elementen pga skiktning i arbetstanken från returvärmen, i svängningar mellan varje start. Det bästa borde vara om man kan jämföra automatikens val mot förångaren för att kunna dra en slutsats om man behöver ändra något. En bakomliggande aktiv reglering vill man helst ha, så slipper man efterjustera över året.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!