Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Split effektvakt strömbegränsning  (läst 5029 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad P@t

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Nibe Split effektvakt strömbegränsning
« skrivet: 23 december 2010, 11:55:50 »
Hej!

Har de senaste veckorna haft krångel med effektvakten som säger "strömbegränsning" rätt ofta, ibland nästan jämnt (och även när nästan inget är på i huset, förutom golvvärme i badrummet och lite belysning!). Ibland lyckas pannan inte värma tillräckligt då, igår var vattnet bara 33°C och vi hade 17°C inne i huset. Jag förstår att det är rätt kallt ute, men den borde väl fungera ändå? Installatören har varit här några gånger och även en elektriker som har kopplat om lite, men de har inte lyckats lösa problemet. Installatören och Nibe har nu kommit fram till att vi borde byta huvudsäkring från 20A till 25A. Det känns egentligen fel, vi trodde att vi köpte en panna som skulle spara energi och nu ska vi i stället ha mer som också kostar mer. Vad tycker ni? Är det en fel inställning någonstans eller behöver man verkligen 25A??

Tack och God Jul!

Utloggad jonasbergh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split effektvakt strömbegränsning
« Svar #1 skrivet: 23 december 2010, 12:35:22 »
Drar den fullt på alla faserna?
Min panna har 3x20A säkringar men installatören hade inte sällt om pannan till 20A säkringar utan den stor som standard på 16A, vilket ledde till att jag hade strömbegränsning väldigt ofta. Plockade av front-plåten och ändrade själv till 20A och sedan dess har jag inte haft någon strömbegränsning.

Men eftersom du haft tekniker på plats att just titta på detta så har de säkert koll på säkringarna.
CTC Eco El, EcoAir 107, FTX Heru 100, Skåne, Hus: Lättbetång från 1956, 175m^2 + 110m^2 uppvärm källare och garage.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Split effektvakt strömbegränsning
« Svar #2 skrivet: 23 december 2010, 15:25:15 »
Kan du avläsa i meny 8.3.3, 8.3.4 och 8.3.5 vad strömmen ligger på?
Hur stort golv är det i badrummet?
Vet du hur mycket effekt det är där?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad P@t

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split effektvakt strömbegränsning
« Svar #3 skrivet: 23 december 2010, 15:44:49 »
Värdena ändras ju hela tiden, men jag kollade precis och då var det:

19,9
12,4
12,3

och någon sekund senare
21,1
låg
8,3

Litet badrum har vi, 5-6 kvadrat.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Split effektvakt strömbegränsning
« Svar #4 skrivet: 23 december 2010, 19:14:59 »
Om man kollar på elritningen på Split så är ju elpatronerna inte riktigt smart balanserade vad jag kan se.
Elsteg 2 är t ex 3 kW på en fas.
Om elgolvet är på samma fas så kommer inte elsteg 2 att hoppa in, men detta hoppas jag att elektrikern förstått och kopplat om?
Görs detta om så kommer du i alla fall få upp till 5 kW elpatron innan maxström uppnås.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Nibe Split effektvakt strömbegränsning
« Svar #5 skrivet: 24 december 2010, 02:19:14 »
Hej, jag har härledde för ett år sedan kopplingen i maskinen och min slutsats som också finns beskrivet i anvisningarna
är följande (Sid 18 i anvisningarna):

Läge      Effekt      L1      L2      L3      Enfas (L1)
I      2 kW      5 A      5 A      -       9 A1
II      4 kW      9 A      9 A      -1      17 A1
I+II       6 kW      13 A      13 A      -1      26 A1
I+II+III                 9 kW      13 A      13 A      13 A      40 A

Det är enfaskopplade slingor, dvs Läge 1 är 2*1KW, Läge 2 2*2KW och läge 3 1*3KW. Det går inte att få så mycket
bättre fasbalans! Observera att L3 endast driver kompressor, endast när kompressor är avstängd pga av låg utetemp, eller annan
anledning kan läge 3 gå in med ytterligare 3 KW.
För mig ser det ut som du har fasobalans i ditt elsystem, ta reda på vilka förbrukare som ger upphov till obalansen och
be en elektriker att balansera om. Notera dock att med 20A huvudsäkring har du bara 7A över till övriga förbrukare,
dvs 3*7*230=~5KW. Det är ungefär vad en Induktionshäll drar med full fräs!
Den besparing du gör med splitten överskrider vida den kostnad på ~1200 Kr du får betala för uppsäkring till 25A.
Oavsett om du säkrar upp eller ej bör du se till att få balans i ditt system.

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Nibe Split effektvakt strömbegränsning
« Svar #6 skrivet: 24 december 2010, 02:27:13 »
Hej, jag har härledde för ett år sedan kopplingen i maskinen och min slutsats som också finns beskrivet i anvisningarna
är följande (Sid 18 i anvisningarna):

Läge      Effekt      L1      L2      L3      Enfas (L1)
I      2 kW      5 A      5 A      -       9 A1
II      4 kW      9 A      9 A      -1      17 A1
I+II       6 kW      13 A      13 A      -1      26 A1
I+II+III                 9 kW      13 A      13 A      13 A      40 A

Det är enfaskopplade slingor, dvs Läge 1 är 2*1KW, Läge 2 2*2KW och läge 3 1*3KW. Det går inte att få så mycket
bättre fasbalans! Observera att L3 endast driver kompressor, endast när kompressor är avstängd pga av låg utetemp, eller annan
anledning kan läge 3 gå in med ytterligare 3 KW.
För mig ser det ut som du har fasobalans i ditt elsystem, ta reda på vilka förbrukare som ger upphov till obalansen och
be en elektriker att balansera om. Notera dock att med 20A huvudsäkring har du bara 7A över till övriga förbrukare,
dvs 3*7*230=~5KW. Det är ungefär vad en Induktionshäll drar med full fräs!
Den besparing du gör med splitten överskrider vida den kostnad på ~1200 Kr du får betala för uppsäkring till 25A.
Oavsett om du säkrar upp eller ej bör du se till att få balans i ditt system.

MVH/Jonas
Glömde att säga att du även bör kalibrera effektvakten, jämför fasströmen på huvudmätaren (modärna elmätare kan ofta visa fasström, om inte be din elektriker göra detta) med den på splitten uppgivna. Om dessa inte stämmer kan det bero på att
parametrarna för trafoomsättningen (ställbart i menysystemet) är felaktig, alternativt att faserna blandats ihop!

MVH/Jonas
« Senast ändrad: 24 december 2010, 05:06:06 av jonasb »
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!