Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larm om värmebärare ut max  (läst 8421 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anton_137

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
Larm om värmebärare ut max
« skrivet: 22 december 2009, 11:45:33 »
Hej! Har fått problem med att vår värmepump löser ut på "värmebärare ut max". Pumpen stannar och startar en stund senare. Pumpen är en IVT Greenline C5, installerad 2001.
Här följer min avläsning av värden den 20 december i år:
Retur Rad GT 1 Från 41,9, nuv 37,8
Ute GT 2 -2,8
Temp rum  GT 5 20,4
Kompressor GT 6 88,1
Värmebärare ut GT 8 62
Värmebärare in GT 9 39,4
Köldbärare in GT 10 0,1
Köldbärare ut GT 11 -1,1

Dagens avläsning:
Retur Rad GT 1 Från 44,6, nuv 36,2
Ute GT 2 0,3
Temp rum  GT 5 18,6
Kompressor GT 6 85,4
Värmebärare ut GT 8 54
Värmebärare in GT 9 38,4
Köldbärare in GT 10 0,1
Köldbärare ut GT 11 -1,1

När vi steg upp i morse var temperaturen i huset 16 grader. Finns det någon vänlig själ som kan ge oss något tips om vad som är fel?

Vänliga hälsningar
Anton.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Larm om värmebärare ut max
« Svar #1 skrivet: 22 december 2009, 12:12:19 »
Det är hög skillnad mellan GT8 och GT9 även om 6 kW tillsats är inkopplad. Dessutom är GT1 nuv lägre än GT9. Det tyder på dålig cirkulation i radiatorkretsen och därmed flöde åt fel håll i bypassledningen (om givarna nu visar rätt, IVT-givare är knepiga men 2 grader är lite väl stor skillnad).

Det kan vara skräp i radiatorkretsens filter. Kontrollera det. Är det inget problem där, öka hastigheten på den yttre cirkulationspumpen ett snäpp.

Står köldbärarpumpen i läge 3? Det är liten skillnad mellan GT10 och GT11.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad anton_137

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Larm om värmebärare ut max
« Svar #2 skrivet: 22 december 2009, 14:10:00 »
Hej Roland. Tack för ditt engagemang.

"Det kan vara skräp i radiatorkretsens filter." Du menar det filter där man lossar en stor mutter och tar bort en låsring och sedan rengör?

"Är det inget problem där, öka hastigheten på den yttre cirkulationspumpen ett snäpp." Så vitt jag vet jag vet finns det bara en cirkulationspump och den står i läge 3.

"Står köldbärarpumpen i läge 3?" Var hittar jag den? Kan inte hitta något i manualen som visar var den finns.

Hälsningar
Anton.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Larm om värmebärare ut max
« Svar #3 skrivet: 22 december 2009, 15:11:29 »
"Det kan vara skräp i radiatorkretsens filter." Du menar det filter där man lossar en stor mutter och tar bort en låsring och sedan rengör?

Just det, men det verkar redan vara gjort.

Det finns säkert en inre också, innanför frontplåten till vänster om kompressorn.

Köldbärarpumpen sitter innanför frontplåten nertill till höger om kompressorn.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad anton_137

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Larm om värmebärare ut max
« Svar #4 skrivet: 22 december 2009, 15:14:18 »
Hej Roland.

Jo, jag läste ditt tips om filtret och rengjorde det. Det var lite smutsigt.

När det gäller cirk.pump menade jag att den yttre står i läge tre.

Ska titta efter köldbärarpumpen nu med en gång.

Hälsningar
Anton

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Larm om värmebärare ut max
« Svar #5 skrivet: 22 december 2009, 22:01:21 »
Det är ingen som rÃ¥kat vrida ner en massa termostater eller ventiler runtom i huset? Verkar ju konstigt att du har högsta hastighet pÃ¥ radiatorpumpen samtidigt som värmebärarpumpen skickar tillbaka flödet i bypassen. Det indikerar ju att du har högre hastighet pÃ¥ värmebärarpumpen men det borde ju vara en omöjlighet, installationen är 8 Ã¥r gammal (bör ju ha fungerat tidigare) i synnerhet som du inte ens vet var den sitter.  ;)
2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C med Bergvärme. 45m2 garage med LVP. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. LVP är en Panasonic CZ9SKE. Kulvert till garage från bergvärmen men med termostaten på frostskyddsläge så den ingår inte i normaldriften. Loggar via comporten på IVTn till PC sedan 2010.

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad jwr3

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Larm om värmebärare ut max
« Svar #6 skrivet: 23 december 2009, 00:10:38 »
Är det inte växlingsventilen mellan radiatorvatten och varmvatten som hängt sig, den har fjäderretur och manöverdonet kan således vara i läge för att göra radiatorvatten men ventilen skickar vattnet till beredaren och löser på hög presostat efter ett tag. Har också en C5 och ventilen sitter uppe till vänster det går att ta bort manöverdonet och "motionera" och smörja ventilen

Jörgen

Utloggad anton_137

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Larm om värmebärare ut max
« Svar #7 skrivet: 23 december 2009, 07:44:55 »
"Det är ingen som råkat vrida ner en massa termostater eller ventiler runtom i huset?" Nej, alla termostater står på högsta.

"Är det inte växlingsventilen mellan radiatorvatten och varmvatten som hängt sig, den har fjäderretur och manöverdonet kan således vara i läge för att göra radiatorvatten men ventilen skickar vattnet till beredaren och löser på hög presostat efter ett tag." Varit i kontakt med servicekille på lokala IVT-centret. Han tippade också på växelventilen. Ska titta vidare på det idag.

Anton

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Larm om värmebärare ut max
« Svar #8 skrivet: 23 december 2009, 10:41:31 »
Växelventilen låter rimligt. Hade problemet legat i filtret eller någon annanstans i radiatorkretsen hade pumpen stannat pga för hög retur. Nu verkar det vid lite eftertanke som om strypningen ligger inne i pumpen.

Känn på bypassledningen med handen, den skall ha samma temperatur som returen. Har den samma temperatur som returen ligger felet före T-stycket till bypass och radiatorledning, dvs inne i pumpen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad anton_137

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Larm om värmebärare ut max
« Svar #9 skrivet: 24 december 2009, 11:41:47 »
Hej! En liten uppdatering. Servicekille från IVT konstaterade att det var växelventilen som inte funkade. Den byttes. Allt är ändå inte riktigt ok än. I morse var innetemperaturen enligt termometer 18,5 grader. Enligt rumsgivaren var samma temp 20,3 grader. Så jag var och köpte en ny termometer alldeles nyss för att utesluta fel på termometer. Frågan är då om det är fel på rumsgivaren om skillnaden fortfarande är strax under 2 grader. En annan fråga är vad jag kan göra åt det, ett sätt är naturligtvis att byta rumsgivare, men det måste väl också gå att ställa upp börvärdet för rumstemperaturen så att vi i verkligheten når våra önskade 20 grader inomhus?

Anton

Utloggad ElectricMayhem

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larm om värmebärare ut max
« Svar #10 skrivet: 24 december 2009, 11:50:58 »
Hej! En liten uppdatering. Servicekille från IVT konstaterade att det var växelventilen som inte funkade. Den byttes. Allt är ändå inte riktigt ok än. I morse var innetemperaturen enligt termometer 18,5 grader. Enligt rumsgivaren var samma temp 20,3 grader. Så jag var och köpte en ny termometer alldeles nyss för att utesluta fel på termometer. Frågan är då om det är fel på rumsgivaren om skillnaden fortfarande är strax under 2 grader. En annan fråga är vad jag kan göra åt det, ett sätt är naturligtvis att byta rumsgivare, men det måste väl också gå att ställa upp börvärdet för rumstemperaturen så att vi i verkligheten når våra önskade 20 grader inomhus?

Anton

Vilken påverkan ifrån rumsgivaren har du ställt in? (Rad 1.11 på min VP).
Torp från 1889 60m2 boyta renoverat/ombyggt 1999 30m2 biyta tillbyggt 2004. 140m2 boyta tillbyggt 2014-16. Eget vatten/avlopp.
IVT Greenline E5, 120m borrdjup+200l VVB+60l spets-ElVVB+300l Acc.tank.

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Larm om värmebärare ut max
« Svar #11 skrivet: 24 december 2009, 11:52:56 »
Tempgivarna ute och inne är inte något precisionsinstrument,jag har 22grader inställt för att få en verklig temp av 20grader inne,utegivaren visar ochså 2 grader fel.
Pröva att öka innetempen för att se vad som händer.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Larm om värmebärare ut max
« Svar #12 skrivet: 24 december 2009, 12:33:04 »
En annan fråga är vad jag kan göra åt det, ett sätt är naturligtvis att byta rumsgivare

Montera ett fast motstånd i serie med NTC-motsåndet i rumsgivaren.

Stäng av pumpen. Lossa en av kablarna i rumsgivaren, och montera där det ena benet på motståndet. Det andra benet fästs i tråden du lossat.

Visar din värmepump att det är 21,4°C, men den verkliga temperaturen är 20°C, sÃ¥ behöver du komplettera med 350Ω.


Vid +21°C
150Ω -0,6°C
200Ω -0,8°C
250Ω -1,0°C

Utloggad anton_137

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Larm om värmebärare ut max
« Svar #13 skrivet: 24 december 2009, 14:10:08 »
"Vilken påverkan ifrån rumsgivaren har du ställt in? (Rad 1.11 på min VP)." Så vitt jag minns påverkar den 20%. Men det är mitt minne, ska kolla i morgon.

"Tempgivarna ute och inne är inte något precisionsinstrument,jag har 22grader inställt för att få en verklig temp av 20grader inne,utegivaren visar ochså 2 grader fel.
Pröva att öka innetempen för att se vad som händer." Tack för tipset, jag ska testa i morgon.

Montera ett fast motstånd i serie med NTC-motsåndet i rumsgivaren.

Stäng av pumpen. Lossa en av kablarna i rumsgivaren, och montera där det ena benet på motståndet. Det andra benet fästs i tråden du lossat.

"Visar din värmepump att det är 21,4°C, men den verkliga temperaturen är 20°C, sÃ¥ behöver du komplettera med 350Ω."  För en novis som jag lÃ¥ter det där avancerat  :). Men tack för tipset



Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: Larm om värmebärare ut max
« Svar #14 skrivet: 24 december 2009, 14:50:37 »
Jag lever med att givarna visar någon grad fel,jag tror inte det har någon större betydelse.
Har du inte skruvat på innegivarpåverkan så står den troligen på 5(en 10 gradig skala)
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!