Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Foma  (läst 4284 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad El_-micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Foma
« skrivet: 24 december 2005, 21:41:10 »
tjenare
söker lite uppfattningar om fomas pumpar  bra/dÃ¥liga / effekt mmm

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Foma
« Svar #1 skrivet: 25 december 2005, 17:51:56 »
Jag är inte säker på viken FOMA egentligen är men är det den som har färdigfyllda rör med snabbkopplingar bör du fundera ett tag, snabbkopplingar har en tendens att börja läcka efter ett tag och då blir det väldigt besvärligt att reparera dessa!
Köp alltid en Inverter!   
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad El_-micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Foma
« Svar #2 skrivet: 26 december 2005, 11:10:10 »
aha..........kanske inte sÃ¥ smart att välja dÃ¥.........kollade pÃ¥ 6800  monterat o klart för 15000:-...............billigt dyrt ??

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Foma
« Svar #3 skrivet: 26 december 2005, 11:41:28 »
aha..........kanske inte så smart att välja då.........kollade på 6800  monterat o klart för 15000:-...............billigt dyrt ??

Foma kör med R407C.
För samma pris kan du få en Fujitsu med R410A monterad och klar.

redigerat pga reklam // David
« Senast ändrad: 03 januari 2006, 19:31:26 av David_Q »
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad El_-micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Foma
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2006, 23:27:20 »
aha..........kanske inte så smart att välja då.........kollade på 6800  monterat o klart för 15000:-...............billigt dyrt ??

Foma kör med R407C.
För samma pris kan du få en Fujitsu med R410A monterad och klar.

>:( sämre effekt o "standarinstallation"........det där med gasen tror jag inte mycke på...........är det inte så att det har blivit lite mycke fockuserig på COP..R401A ger ju högre COP men vid högre temp..................eller ;)
« Senast ändrad: 03 januari 2006, 19:31:45 av David_Q »

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Foma
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2006, 17:25:28 »
aha..........kanske inte så smart att välja då.........kollade på 6800  monterat o klart för 15000:-...............billigt dyrt ??

Foma kör med R407C.
För samma pris kan du få en Fujitsu med R410A monterad och klar.

>:( sämre effekt o "standarinstallation"........det där med gasen tror jag inte mycke på...........är det inte så att det har blivit lite mycke fockuserig på COP..R401A ger ju högre COP men vid högre temp..................eller ;)


JOjo gasen är viktig R-407c är en blend viket också R-410A är, men R-407 har en glide på 7 grader alltså tryck och temperatur stämmer inte överens beroende på att samtliga inblandade gaser uppför sig var för sig och kokpunkt resp kondenseringspunkt varierar beroende på blandningen som gasen har på just den punkten och tillfället. R-410 uppför sig som ett köldmedium! sedan har R-410 ett betydligt högre tryck och hämtar mer värme än R407 vid samma förhållanden. man kan säga att minst 7% sämre är R-407C i luft/luftsammanhang. när det gäller luft/vatten är saken en annan. beroende på det höga trycket på R-410A som pressas upp i väldigt höga nivåer och följden blir att arbetsutförandet av kompressorn ökar och vinsten minskar.

Det finns pumpar för luft/vatten med R-410A men hittils ingen med bra copvärden, dom är däremot bra pÃ¥ bÃ¥de kyla och värme i kombination! 

Köp aldrig en R-407c maskin luft/luft dÃ¥ livstidskostnaden ökar med denna, utan köp en inverter direkt istället det är svÃ¥rt att räkna bort 10000.- i dom sammanhang som du bara efter ett par Ã¥r Ã¥ngrar dig!     
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Foma
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2006, 18:34:44 »
Köp aldrig en R-407c maskin luft/luft då livstidskostnaden ökar med denna, utan köp en inverter direkt istället det är svårt att räkna bort 10000.- i dom sammanhang som du bara efter ett par år ångrar dig!     

Den Foma som nämndes verkar vara en inverter, men den använder ändå R-407c, vilket som sagt verkar vara sämre än R-410a för luft/luft.
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Foma
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2006, 22:27:02 »
Till Bosse värmep... äsch varför valde du ett så långt namn, det blir så jobbigt att skriva ::) ;)

Intressant om kylmedier, men det där avsnittet om luft/vatten och 407C förstod jag inte riktigt (eller ville inte förstå kanske). ;D

Är det inte så att R410A ger en högre maxtemperatur än 407C vilket skulle gynna även en luft/vatten eftersom den sällan har tillräcklig elementarea att arbeta mot ? I verkliga driftsfall s a s ??

MVH/Gano


Utloggad Värmepumpsexperten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man fÃ¥r ALDRIG mer än man betalar för!
SV: Foma
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2006, 22:32:19 »
Välj alltid en pump med R410A före en med R407C oavsett typ eller fabrikat. Har något köldmedium någonsin orsakat så mycket bekymmer och haverier som R407C? Tveksamt, men möjligen propan eller isobutan i frånluftspumparna för några år sedan isåfall.

Vet inte riktigt om det stämmer det där med att det skulle vara så mycket högre tryck i en luft/vatten maskin Bosse, vad brukar det vara för kondenseringstemperatur på en luft/luft maskin vid 22 grader i rummet och lagom fart (ljud) på inomhusfläkten? Skulle nog tippa på uppåt 45-50 grader i allafall. Anledningen till att det inte funnits L/V pumpar med R410A är nog snarare att det inte förrän ganska nyligen börjat komma fram komponenter som går att bygga av, (växlare, pressostater etc).

Kolla förresten www.essencompany.com dom har en L/V med R410A och dessutom växlaren inomhus för att slippa frysrisken...klokt tycker jag och dessutom bra COP.
Hembyggd värmepump i Thermia Duo 12 chassie.
Egentillverkad hetgasväxlare, Dubbla seriekopplade kondensorer, Separat underkylare, Borrhåll någon meter ifrån avloppstunnel, Golvvärme, R134a, COP ca: 4,5.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Foma
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2006, 22:38:25 »
Växlare inomhus och R410A ? Ja där ser man, även den stenåldersbetonade teknologin i luft/vatten värmepumpar måste ju gå framåt nångång. ;D ;D

Tack för snabbt svar förresten, VP-experten !

MVH/Gano

PS Såg också en L/V av nåt annat märke som jag glömt, den hade också R410A och ganska hyfsat hög COP.

Utloggad Lasse K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Foma
« Svar #10 skrivet: 25 februari 2006, 07:49:49 »
Hej
Nu vet jag att jag glider från ämnet men kan det vara airwell du tänkte på?
www.essencompany.com
Anledningen varför jag frågar är att ett försäljare offererade en sådan till min mor och
jag har frågat på L/V avdelningen här på forumet om någon har erfarenheter av denna men inte fått något svar. Det verkar vera lite mer fart på L/L forumet.
Enligt försäljaren fanns det många installationer gjorda i Mälardalen så det vore jättekul att höra från någon av dessa. Den verkar ju intressant på pappret åtminstone.
Svara gärna i L/V forumet så vi håller oss i rätt kategori=nöjdare moderatorer kanske?

Mvh Lasse K
SAP-KRV-91EH + FD25 VABH 630
138m2 1-1/2 plansvilla Dalarna

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!