Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Torka ved inomhus  (läst 40371 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Torka ved inomhus
« skrivet: 20 september 2011, 21:55:01 »
Hej

Ibland nördar jag in mej på saker. Igår vägde jag en korg med ved (som definitivt inte är torr). 15,1 kg. Idag vägde jag samma korg. 14,6 kg. Det har alltså försvunnit 0,5 liter vatten!

Men nu är frågan: - Hur lång tid tar deta att torka ved inomhus?

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Torka ved inomhus
« Svar #1 skrivet: 20 september 2011, 22:17:47 »
Och hur mycket mer energi kräver ditt hus om du torkar all din ved inomhus? Får man tillbaks den energin när man eldar?

På vintern när det är torrt inne är det då kanske smart att torka veden inne för att få bättre klimat?

Väger även jag mindre på vinternt, när jag är torr?

Röken som kommer av blött trä när man eldar. kommer den oxå när den torkar inomhus, fast i så långsam takt att vi inte ser den?

*svart bälte*
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Torka ved inomhus
« Svar #2 skrivet: 20 september 2011, 22:26:58 »
Måste man ens torka den inomhus, blir inte summan av energin den samma om man eldar den fuktiga veden direkt som när man långsamt torkar ur den i uppvärmt utrymme för att därefter elda samma ved? Sc:,h

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Torka ved inomhus
« Svar #3 skrivet: 20 september 2011, 22:53:15 »
Jo, rent teoretiskt så borde man gå jämnt upp. Men, om den torrare veden brinner lite bättre så att pannan får lite bättre verkningsgrad så tjänar man på det...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Torka ved inomhus
« Svar #4 skrivet: 20 september 2011, 22:59:24 »
och det mÃ¥ste ju vara bra för naturen ocksÃ¥. Och grannarna. I stället för att surelda.  :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Torka ved inomhus
« Svar #5 skrivet: 21 september 2011, 21:16:48 »
Har man som jag en taskigt isolerad kökspanna och ett bra isolerat hus sÃ¥ torkar man nästa inlägg ovanpÃ¥ kökspannan  ^-^
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 629
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Torka ved inomhus
« Svar #6 skrivet: 22 september 2011, 20:56:22 »
ca 20% mer värme får jag ut på ved som legat i pannrummet i ca 2 veckor eller mer. I ställer för att elda mellan 1700-2200 så är systemet fullt kl 2100.

Så två veckor säger jag minst. På vintern är det så låg fuktighet ute så inne luften blir kruttorr, och lite värme till så torkar veden fort och brinner bättre. Bra med lite extra fukt inne. Man mår bättre av det också.

Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Torka ved inomhus
« Svar #7 skrivet: 23 september 2011, 09:52:54 »
Hej

Nu är korgen nere i 14,2 kg. Ytterligare 4 dl vatten har försvunnit.

Jag har 2 små vedförråd, ett som är lagrat sedan i våras ("torr ved") och ett som är relativt färskt. Jag hade tänkt att plocka in lite i taget av den färska veden och ställa på tork minst 1 månad inomhus. Även den "torra" veden märker jag skillnad om den får torka lite inomhus innan jag eldar, speciellt när man ska tända.

Om man tänker sig att veden ska torka inomhus så kommer den att stjäla energi genom att vatten förångas, och det borde motsvara skillnaden i verkningsgrad mellan att elda "sur" eller "torr" ved. Men givetvis kommer det att ryka rent bedrövligt och man kommer att få mer sot i skorstenen (risk för soteld), så både med tanke på grannar och mej själv så vill jag inte elda annat än riktigt torr ved.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Torka ved inomhus
« Svar #8 skrivet: 23 september 2011, 10:06:12 »
+1   *vinkar*
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Torka ved inomhus
« Svar #9 skrivet: 23 september 2011, 13:02:31 »
VattenÃ¥nga lite över 100 grader C kan inte pannan nyttja och därmed är det en massa energi motsvarande förÃ¥ngningsvärmen som gÃ¥r rakt ut ur skorstenen till ingen nytta. dessutom brinner veden svalt om det  pyreldar med ingen eller bara lite öppen lÃ¥ga och glöd, det torrdestillerar med stor andel vedgaser som aldrig antänds - vilket är minst lika mycket energibortfall som koka upp vatten ur sur ved  - lÃ¥g temperaturskillnad och dÃ¥lig värmeövergÃ¥ng till pannvägg.

Torr ved brinner med mycket vedgaser - lysande låga och stor mängd glödande träkol och en hel del av värmen överförs med värmestrålning från låga och glöd och därefter heta rökgaser som pannväggen kan plocka ut mycket värme ifrån då det är stor temperaturskillnad mellan vägg och rökgas.

---

Visst sÃ¥ slukar veden värme när det sluttorkas i pannrummet - men Ã¥ andra sidan brukar läckvärmen frÃ¥n pannan i pannrummet inte kunna användas till nÃ¥got vettigt i resten av huset och pannan i sig suger in denna värme genom sina dragluckor förr eller senare ändÃ¥ vilket gör att läckvärmen frÃ¥n pannan som torka veden kan vara en mycket lönsam 'investering' rent eldningsverkningsgradmässigt - dessutom mÃ¥ste man ha luftomsättning hela tiden om fuktig ved skall torka även om man har värme - och det fÃ¥r man 'gratis' iomed draget i pannan och sugluften kanske är en grad kallare när den torkar fuktig  ved i pannrummet än om pannrummet är fritt frÃ¥n ved.


Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 629
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Torka ved inomhus
« Svar #10 skrivet: 24 september 2011, 22:21:44 »
jag håller inte med att det går åt lika mycke energi som man får tillbaka. Jag hävdar att du kan torka ved inomhus utan nästan att tillföra annat än att veden ska bli rumsvarm, därför att fuktigheten på vintern inne är så låg
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Torka ved inomhus
« Svar #11 skrivet: 25 september 2011, 10:58:13 »
Allt om ved. Tabell 7 sid 10 är väl relevant här och nu.
http://dalea.du.se/research/archive/a9ca89b3-edc2-4841-aed6-59510f60d94b/fbbb48b3-e661-433a-8fa0-5a17d466c235.pdf

Om man torkar med en luftavfuktare ( säljer billigt nu på Harald, Wasco, rekommenderas ), då kostar det när fukten i veden förångas men en del energi tages tillbaka när fukten i luften kondenserar i luftavfuktaren. Frågan är vilken cop avfuktaren har och om det är ekonomiskt att göra så.
« Senast ändrad: 25 september 2011, 11:13:04 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 629
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Torka ved inomhus
« Svar #12 skrivet: 25 september 2011, 13:36:29 »
ojdå, verkar ensam som anser att om jag har 10kg blötved som är -10 grader, tar in den o låter den torka så det avger den fukten till luften utan att det blir kallare inne förutom den energi som måste till för att få veden från -10till +20. Nu antar vi att det är vinter o minus ute. För ingen tar väl in ved på sommaren?

Som att vattna blommor ungeför, de avger mycke fukt på vintern som sen ventilers ut. Männniskan trivs inte i för torr luft. Inte heller trähus som rör sig rätt bra.

När man bygger en trä konstrution som exempelvis ett bjälklag så efterstävar man inte ha så låg fuktighet i den. Man ska ha en fuktighet som den kommer att var i. Dvs att vid torkning ha 0 i fuktkvot är idiotist, då den ändå kommer ha högre sen under användning och då svälla. Så ett av i-lands Sveriges problem är för torr fuft inne på vintern. Så pass torr att tillverkare av exemelvis parkett anger att deras golv ska vara i en miljö med viss mini fuktighet.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Torka ved inomhus
« Svar #13 skrivet: 25 september 2011, 13:46:15 »
Hur mycket fukt är det i din ved Biggerdigger?

Dina 10kg är ju trots allt till volymen mindre än 10 kg av min torra fina ved. Om du bär in din blötved, och jag bär in min torrved, samt en bottenfrusen hink med vatten som skall tinas upp och bli 20 º så gör vi samma klimatvinst.

Då skulle jag hellre doppa mina torra vedträn i vanligt kranvatten och tjäna dessa grader direkt, såvida jag vill ha blöt ved inne vill säga.
« Senast ändrad: 25 september 2011, 13:47:53 av Fattiglapp »

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 629
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Torka ved inomhus
« Svar #14 skrivet: 25 september 2011, 15:23:22 »
har tyvärr ingen bra mätare, men gissr runt 13-15%. *roflmao* Ja, så var det sist jag gjorde mätning i allafall innan jag tog in den Men kom i håg att det är vikt som alltid fuktkvoten baseras på. Men poängen är att det lönar sig att torka ved inne när det är minus ute, om altennativet är att elda ved direkt utifrån oavsett fuktkvoten så länge den kan sänkas. Din ved måste ju också värmas från -10 till 20

AlltsÃ¥ du och jag tar in en korg ved, de är lika stora. Du eldar din direkt, jag väntar tvÃ¥ veckor. DÃ¥ pÃ¥stÃ¥r jag att jag fÃ¥r ut mer kw/h än vad du fÃ¥r ut, om det var samma  vedhög som vi hämta den frÃ¥n. SÃ¥ jag pÃ¥stÃ¥r alltsÃ¥ att efter en vinter sÃ¥ har du hämtat fler vedträn frÃ¥n högen än mig, som lÃ¥ter veden ligga inne tvÃ¥ veckor först.
« Senast ändrad: 25 september 2011, 15:30:49 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!