Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PÃ¥ mitten av väggen  (läst 4291 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
På mitten av väggen
« skrivet: 11 september 2009, 16:01:29 »
Hej

Är det någon som har erfarenhet av placering av innerdelen längre mer på väggen? Går det? Jag tycker att det borde väl fungera det också? Ungefär på halva väggens höjd.

Värmen stiger väl ändå uppåt?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: På mitten av väggen
« Svar #1 skrivet: 11 september 2009, 17:21:16 »
Den rekommenderade höga placeringen gäller främst för att man skall kunna KYLA huset effektivt när man kör AC.
Skall du huvudsakligen köra den som Värmepump kan du placera den både högt och lågt, personligen tror jag att en låg placering t.o.m är effektivare om man bara har fritt "synfält" framför innedelen.
Den måste alltså kunna få iväg luften så långt som möjligt innan något stoppar upp luftflödet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: På mitten av väggen
« Svar #2 skrivet: 11 september 2009, 17:21:37 »
Hej

Är det någon som har erfarenhet av placering av innerdelen längre mer på väggen? Går det? Jag tycker att det borde väl fungera det också? Ungefär på halva väggens höjd.

Värmen stiger väl ändå uppåt?

Om du inte har möbler eller annat i vägen så är det ok för värmen.
För kylan kan det vara en viss nackdel (kylan vill man ha högt upp pga den sjunker ner), dock nog inte så stor att det stör den funktionen nämnvärt vid placering på säg mittpå väggen.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad ztrindberg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: På mitten av väggen
« Svar #3 skrivet: 11 september 2009, 18:54:45 »
Tack för svaren!!!

Härligt att höra   Thumbsup Det förenklar allt för mig mycket! Nu ska här bli varmt och gött i vinter  ;D

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: På mitten av väggen
« Svar #4 skrivet: 12 september 2009, 13:22:18 »

De flesta innerdelar är väl kontruerade för att blåsa snett framåt? Alltså nära tak placering.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: På mitten av väggen
« Svar #5 skrivet: 12 september 2009, 14:54:47 »
De flesta innerdelar är väl kontruerade för att blåsa snett framåt? Alltså nära tak placering.

Vingarna på min FD25 pekar nästan rakt fram i översta manuella läget. Petar jag lite på dem går det att få dem helt rakt fram eller t om lite uppåt faktiskt. Men denna möjlighet kan nog variera mellan fabrikaten då om inte t ex inte din E-lux klarar det.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: På mitten av väggen
« Svar #6 skrivet: 12 september 2009, 14:58:17 »
Även om den blåser lite nedåt funkar det bra, så länge du inte har nåt framför som hindrar luftflödet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: På mitten av väggen
« Svar #7 skrivet: 12 september 2009, 15:05:44 »
Även om den blåser lite nedåt funkar det bra, så länge du inte har nåt framför som hindrar luftflödet.

Jo, så är det väl. Värme stiger ju medans kyla sjunker. Hur det blir totalt sett beror ju på hur långt ner pumpen sitter, hur mycket uppåtvinkel man kan få på vingarna samt vilken fläkthastighet man kör på (och som sagt att man inte har en massa saker i blåsriktningen).
« Senast ändrad: 12 september 2009, 15:09:14 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: På mitten av väggen
« Svar #8 skrivet: 12 september 2009, 15:11:31 »
De flesta innerdelar är väl kontruerade för att blåsa snett framåt? Alltså nära tak placering.

Vingarna på min FD25 pekar nästan rakt fram i översta manuella läget. Petar jag lite på dem går det att få dem helt rakt fram eller t om lite uppåt faktiskt. Men denna möjlighet kan nog variera mellan fabrikaten då om inte t ex inte din E-lux klarar det.

Min Electolux klar att blåsa ästan lite uppåt. Men det är helt klart att tanken är att skjuta luftflödet snett framåt.
Behöver inte peta eller tvinga. Det sköter automatiken.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: På mitten av väggen
« Svar #9 skrivet: 12 september 2009, 15:33:35 »
Min Electrolux klarar att blåsa nästan lite uppåt.
...Behöver inte peta eller tvinga. Det sköter automatiken.

Jag behöver inte peta något heller för att få vingarna nästan helt rakt fram som jag skrev. De är ju lite böjda också så blåset blir nog både rakt fram och lite uppåt skulle jag tro (det är ju svårt att se).
Vill jag av någon anledning ändra helt manuellt går det mycket lätt att göra, jag behöver inte ta i eller så. Men det kan ju variera förstås, bäst att vara försiktig om man prövar.
Om de flesta pumpar är som våra bör det nog inte vara något större problem för värmespridningen om man sätter pumpen en bit ner på väggen skulle jag tro.
« Senast ändrad: 12 september 2009, 15:37:16 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: På mitten av väggen
« Svar #10 skrivet: 12 september 2009, 19:58:42 »
Behöver nog inte placera alls så långt ner. 1. Mer öppet ju högre upp. 2. Pgs snett framåt blås så kan man lätt få värmen på golvet mitt i rumet ...
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: På mitten av väggen
« Svar #11 skrivet: 12 september 2009, 20:06:29 »
Behöver nog inte placera alls så långt ner. 1. Mer öppet ju högre upp. 2. Pgs snett framåt blås så kan man lätt få värmen på golvet mitt i rumet ...

Det fungera säkert bra det med.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: På mitten av väggen
« Svar #12 skrivet: 12 september 2009, 20:10:41 »
Hej

Är det någon som har erfarenhet av placering av innerdelen längre mer på väggen? Går det? Jag tycker att det borde väl fungera det också? Ungefär på halva väggens höjd.

Värmen stiger väl ändå uppåt?

Jag har min sitter 20 cm från golvet och det fungerar utmärkt.
Det är ju som du skriver, varm luft stiger så är huvudsyftet att värma så finns en hel del fördelar med att ha den efter golvet.

Man behöve inte köra fläkten så hårt för att trycka ner varma luften mot golvet och värma kalla luften där.
Man upplever ljudet som lägre eftersom man inte har den strax ovan huvudet.
Pumpen får i sig svalare luft och därmed blir det en liten bättre besparing.
Du får varmare golv.
20 grader inne med golvvärme upplevs ungefär som 22 grader inne med takvärme så man kan hålla lite lägre temp inne med samma komfort.
(borde åxå ge en viss besparing)

Har för övrigt teorin att man får jämnare värme i huset eftersom när när kall luft rinner till genom dörröpningar i angränsande rum så
möts de inte av en hård varm luftstråle som trycker undan den. (Har dock inga belägg för den teorin)


Men som sagt, har du möbler eller annat i vägen fungerar det inte så bra.
Om man har pumpen lågt så färdas luften längs golvet tills det slår i något och då går den rakt upp i taket då varm luft stiger.
Med hög placering kan man blåsa över möbler etc.

En nackdel är om man har klåfingriga småbarn.

Fö finns det ju flertalet golvmodeller nuförtiden.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: På mitten av väggen
« Svar #13 skrivet: 12 september 2009, 20:23:15 »
En nackdel är om man har klåfingriga småbarn.

Ja, den faktorn missade jag att få med. ;-)
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: På mitten av väggen
« Svar #14 skrivet: 12 september 2009, 21:10:19 »
En nackdel är om man har klåfingriga småbarn.

Ja, den faktorn missade jag att få med. ;-)

Man får göra som de sa i hassan när de busringde till dagiset.
Smacka upp lite el-stängsel så ungarna får sig en kyss och lär sig att det där var fel och går inte dit igen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!