Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 6 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 23 november 2023, 21:54:55 »

Någorlunda moderna bilar har så väl tilltagen generator att det knappast blir något problem. VAG började ju använda 90 A generatorer även på småbilar i mitten av 80-talet, och på bilar från sent 90-tal och framåt är det inget ovanligt med t ex 120 eller 140 A även om det är en billig och snålt utrustad modell.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 23 november 2023, 12:12:17 »

Det som kan hända är att förbrukningen är större än tillverkning av generatorn, med lite laddning till batteriet. 
OT-gubbarna som kör rally i skogen på natten, har häftigt med lyse i nosen och får problem med strömmen, t.o.m så att att det inte räcker till att hålla tändningen igång så motorn stannar för en del. En del har extra batterier monterade och kan byta vid en kontroll om dom är nedgångna. En del har satt i en större generator som kompensation att ha bra med ström till lyset.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 23 november 2023, 11:49:29 »

Hur tillförlitlig min fluke nu är så visade den nog ca 30A med nya ledbågen.

Ska testa att mäta spänningen istället. Åtminstone om bilen inte går att starta då han kört med allt ljus på så är generatorn för liten. :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 november 2023, 09:13:55 »

Åtminstone billigare ramper som jag kollat har inte dragit så mycket ström som dom anger det är lite skrytsiffror som presenteras vissa ligger närmare hälften i förbrukning och då även i ljus styrka.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 22 november 2023, 23:02:44 »

Tänk på att den ström generatorn kan ge varierar med både temperatur och motorvarvtal. Generatorn brukar lämna märkström vid 2/3 av dess tillåtna maxvarvtal.

Enklaste sättet att kolla om den räcker till är ju annars att mäta spänningen i bilens elsystem, så länge den håller sig på det värde laddningsregulatorn vill reglera på (omkring 14 V, som regel temperaturberoende, dvs lite högre vid sträng kyla och omedelbart efter kallstart, lite lägre vid varmt väder och efter flera timmars oavbruten körning), så har generatorn inte nått gränsen för den ström den kan leverera.

Kolla också att det inte finns några störande spänningsfall mellan generator och batteri, med all belysning igång och motorn på så högt varvtal att generatorn laddar för fullt, kan man tillåta 0,3 V mellan plus på generatorn och batteriets pluspol , 0,2 V mellan generatorns stomme och batteriets minuspol (mät gärna också mellan generatorns stomme och karossen för att avslöja ev spänningsfall där). Ännu lägre spänningsfall är naturligtvis ingen nackdel.

Beroende på batteriets laddningstillstånd så kan det ju också dra mer eller mindre laddström för tillfället.

De flesta LED-ramper drar konstant effekt, dvs att om spänningen till den sjunker, så ökar strömmen men ljusstyrkan behålls konstant. Om spänningen sjunker FÖR lågt, så börjar strömmen och därmed också ljusstyrkan sjunka igen.  Jag har mätt på två LED-ramper, den ena visade sig ha brytpunkten vid ungefär 10 V, den andra vid 14 V. Den senare rampen hade så klen anslutningskabel att bara i den blev det ett spänningsfall på uppskattningsvis 0,7 V.  Det är brukligt att effektvärdet som anges i reklamen är lite "saltat", det vanliga för både LED-ramper och t ex arbetsbelysningar med LED är att de drar 70-80 % av den uppgivna effekten.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 22 november 2023, 21:01:14 »

Kusinen kopplade in en mindre ledramp på taket, men vi funderar nu på om generatorn orkar ladda.

Idag har han en toyota hiace med 80-85A ny generator. Vi mätte att generatorn gav ut 28A med lysen av (original halvlysen på) mätt direkt på generator + kabel.

Med 3st 100w + nya 360W led rampen gav generatorn ut 68 A. Då blir det ju lite knasigt då generatorn bara ger ut 30A mera men led ramperna borde ju dra 660W/14V = 47A. Det måste ju dras ur batteriet då?

Så hur mäter man för att veta?

Mäter man vad som går från generatorn, till + på batteriet (det visade ett minus värde) samt till - på batteriet. Och får då veta om det drar ur batterierna eller om generatorn laddar tillräckligt.

Är ju lite dunkadunka och sånt med som inte är på än.
Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 06 januari 2020, 09:16:51 »

Tillslagsspänning:  4 V
Det krävs alltså bara en liten spänningspuls för att det ska aktiveras.

En lösning är nog att koppla in ett klassiskt mekaniskt relä alt. testa att sätta 5-10 st dioder i serie på kabeln till reläet för att få lite spänningsfall på styrsignalen. Två motstånd i en spänningsdelare funkar också.

// Magnus
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 04 januari 2020, 20:07:34 »

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 januari 2020, 19:16:00 »

Går säkert komma förbi problemet om det upplevs störande genom att montera en vanligt standard relä jag kör med ett sånt på en Golf -12 och inga larm eller blinkningar.
Skrivet av: MrMupp
« skrivet: 04 januari 2020, 15:22:19 »

Det låter som att bilen skickar några svaga strömpulser genom helljuslamporna vid start, troligtvis för att kontrollera att strömmen går igenom lamporna för att se att de är hela. Även den lilla strömmen som försvinner till att dra ett relä för extraljusen har en tendens att trigga felmeddelanden, troligtvis därför du har ett "special"-relä. Dessa är ofta två reläer i rad, ett litet som kräver väldigt låg drivström, som i sin tur bara driver det större reläet som faktiskt tänder extraljuset. Jag är inte alls förvånad att ett sådant relä är så känsligt för att det reagerar på bilens svaga testpulser.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 december 2019, 21:25:11 »

Canbus som gör nån typ av koll lägger jag en slant på.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 20 december 2019, 19:44:35 »

Visst blinkar det även om du inte startar bilen utan bara vrider på tändningen så halvljuset tänds  Sc:,h
Jo, det gör den.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 20 december 2019, 18:18:16 »

Visst blinkar det även om du inte startar bilen utan bara vrider på tändningen så halvljuset tänds  Sc:,h
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 20 december 2019, 18:09:13 »

Den blinkar inte då bilen startar från start-stop funktionen, men då är ju bilen ”varm”
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 20 december 2019, 15:35:38 »

Hinner lägga i backen och backa ut så ca 5-10 sekunder efter start. Varje gång.

Har aldrig rullat igång.

Men min generator har haft ett ordentligt oljebad. Oljefiltret läckte och generatorn fick ta ca 2 liter med olja över sig. Kanske inte så hälsosamt.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 20 december 2019, 13:37:53 »

Är det alltså omedelbart efter start av bilmotorn som den blinkar till fyra gånger?  Är det någon skillnad mellan kall- och varmstart, eller mellan om du använder startmotorn eller rullar igång?
Jag misstänker att det kan ha med "intelligent" styrning av bilgeneratorn att göra, att det blir några tvära spänningsvariationer omedelbart efter start som LED-drivdonet inte riktigt tycker om.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 december 2019, 20:48:53 »

Jag kör med vanligt relä och då blinkar inte extraljusen. Led tänder märkbart snabbare än halogen troligtvis därför det märks.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 18 december 2019, 19:34:16 »

Har kopplat via "special" relä som inte skall "störa" canbus. Tändtråd då från helljusen och till relät.

Men kan tänka mig att om då bilen kollar helljusen (men de hinner aldrig blinka) så givetvis skickas då signal till relät och extra lysen blinkar.

Så nåt man får leva med? Är led "lättare" att tända då och halogen tar sin tid innan de startar?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 december 2019, 18:51:42 »

Tror det har med canbus att göra typ att den kollar så lysena är hela eller nått i den stilen. Jag har led lampor i helljusen och bakljus på min golf dom blinkar vid start men inte extra ljusen gissar att relät behöver mera ström än så för att slå till har du kopplat via relä eller direkt på vanliga helljuset ?
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 18 december 2019, 17:36:03 »

Ärvde ett par seeker 20 led extra lysen.

Ett fenomen som nu uppstått är att några sekunder efter att min golf från 2010 startar så blinkar det till 4 gånger i extra ljusen. I mina tidigare extra lysen med halogenbrännare har det aldrig varit så.

Någon ide varför?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!