Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dipp i integralen  (läst 2968 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SweP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
Dipp i integralen
« skrivet: 30 december 2011, 19:49:42 »
Hej,
Kollade loggen på Vp (G2) nu ikväll, för 10h sedan dippade integralen ner till -500 innan den vände upp igen. Ingen skillnad i utetemp eller något sådant, framledningen steg till 67 o returen till 60. Efter det helt normalt igen.
Skall försöka få med ett par bilder


NÃ¥gon med en bra ide?

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Dipp i integralen
« Svar #1 skrivet: 30 december 2011, 20:04:06 »
Den gjorde varmvatten! Troligen en legionellakörning med den temperaturen.
« Senast ändrad: 30 december 2011, 20:06:50 av claesc »
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad SweP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: GBG
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Dipp i integralen
« Svar #2 skrivet: 30 december 2011, 20:35:28 »
Tänkte inte på det.... kollade varmvattenloggen o det stämmer bra. Blev konfunderad för att jag alldrig sett integralen så långt ner.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Dipp i integralen
« Svar #3 skrivet: 30 december 2011, 20:55:13 »
Hej,
Kollade loggen på Vp (G2) nu ikväll, för 10h sedan dippade integralen ner till -500 innan den vände upp igen. Ingen skillnad i utetemp eller något sådant, framledningen steg till 67 o returen till 60. Efter det helt normalt igen.
Skall försöka få med ett par bilder

NÃ¥gon med en bra ide?

Har en Diplomat, kan integralen gå lägre än -100. Funderar på när tillsatsen skall gå in ser ett klart stopp i nedräkningen vid -100, kör med buffertank om detgör skillnad?
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Dipp i integralen
« Svar #4 skrivet: 30 december 2011, 22:25:54 »

Har en Diplomat, kan integralen gå lägre än -100. Funderar på när tillsatsen skall gå in ser ett klart stopp i nedräkningen vid -100, kör med buffertank om detgör skillnad?
Intressant. Normalt sett kan den absolut det. Men jag ser samma sak som du, det ser ut som om den bottnat på -100. Skulle kanske kunna vara ett resultat av att du kör med Buffertank aktiverat i systemmenyn och att det annars skulle kunna bli orimligt stora minusvärden på integralen efter tex ett strömavbrott och helt avkallnad tank. Fast det resulterar ju i att tillsatsen aldrig går in om man inte ställer upp den till tex A2=-90. Tanken är ju en integral i sig och just nu kör jag med -5 som startvärde och ligger och pendlar mellan +100 och -20 med 12-13 starter/dygn.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Dipp i integralen
« Svar #5 skrivet: 30 december 2011, 22:34:49 »
hur många grader har du på RIKTIGA framledningen vid slutet på körningen. Alltså hur många grader över BÖR värdet?

trådkapning
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Dipp i integralen
« Svar #6 skrivet: 30 december 2011, 22:56:50 »
hur många grader har du på RIKTIGA framledningen vid slutet på körningen. Alltså hur många grader över BÖR värdet?

trådkapning
Ska kolla nästa körning, jag hade fuckat med loggningen så jag kunde inte se nu.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Dipp i integralen
« Svar #7 skrivet: 31 december 2011, 00:12:24 »
jag tror du landar på 6 och antalet starter är ju helt ok!

Jag hade 15 starter i dag. håller på och meckar lite. Brukar ligga på 12-13.
28.5kwh i beräknad förbrukning med 0 i snitttemp.

ändrat inställningar under dagen och har pendlat mellan 6 och 7 i temp över bör sista minuten av en körning.

ca 20-25 minuters gångtid per start. totalt 6,1 timmar
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Dipp i integralen
« Svar #8 skrivet: 31 december 2011, 00:19:08 »
gick o kolla elmätaren vid värmepumpen för säkerhetsskull.

prick 29kwh på 25timmar så man kan säga att jag har hittat ett ganska bra värde för omräkning av gångtid till förbrukning. i mitt fall 4,7kw inkl allt.

mer imponerande (hög) är totalförbrukningen om 57,2kwh drar vi av värmepumpen landar vi på 28,2.
Men då har jag haft en golvvärmeslinga igång på gamla toan i 16 timmar på ca 0,5kw så min egentliga hh-el har varit ganska prick 20 (normal).
Men dÃ¥ Ã¥t hela familjen fredagsmysmiddag pÃ¥ ikea  *roflmao*
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Dipp i integralen
« Svar #9 skrivet: 31 december 2011, 00:19:47 »
december landar på 1500.

vad nu detta har med dipp i integralen att göra!  ::)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Dipp i integralen
« Svar #10 skrivet: 31 december 2011, 01:51:35 »
hur många grader har du på RIKTIGA framledningen vid slutet på körningen. Alltså hur många grader över BÖR värdet?

trådkapning
Slutet körning A1=-5
Bör 33
Systemfram 36
Fram 39
Retur 32
-7 ute
ca30 min körning
Integral min -29
Brine in 5
ut 2

Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Dipp i integralen
« Svar #11 skrivet: 31 december 2011, 09:36:36 »
det lÃ¥ter ju helt ok 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!