Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Expansionsventil, var hittar jag delar?  (läst 1223 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Many

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Expansionsventil, var hittar jag delar?
« skrivet: 29 april 2021, 10:31:22 »
Hej

Hade en tekniker hos mig i flera timmar som felsökte en AOYR12LGC, han gav i princip upp och menade på att det är kretskortsfel.

Jag fortsatte kolla, och mätte spolen till expansionsventilen, fann då att två kretsar i den är sönder.
Min fråga är, var hittar jag reservdelar? tycker mig ha sökt överallt på nätet, men finner inte denna delen.

9900057039 är Fujitsus artikelnummer.....

Må väl!!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Expansionsventil, var hittar jag delar?
« Svar #1 skrivet: 29 april 2021, 10:56:57 »
Kanske kan någon elonbutik hjälpa dig, Fuji och Fujitsu är väl samma grejer så vitt jag förstår?
Annars borde väl en Fujitsureparatör kunna beställa hem prylarna åt dig.
Det är inte ovanligt att kretskorten går sönder om spolen brinner på fyrvägsventilen.
Och, om spolen brinner så beror det ofta på att järnkärnan i fyrvägsventilen har fastnat så att spolen spänningssätts utan att järnkärnan lyfts - då blir spolen varm och smälter, vilket i sin tur ofta leder till att någon komponent på kretskortet tar stryk.

"Ofta" innebär inte "alltid", så visst kan det vara värt att prova, men jag skulle inte räkna med att maskinen fungerar även om du sätter dit en frisk spole.

Att en reparatör som redan varit där i flera timmar inte vill chansa och byta spole, om han tror att det finns följdfel får man ha förstående för, det är svårt att fakturera kanske 7000 kr och lämna en icke fungerande maskin efter sig.
Alltid knepigt med felsökning och rep av lite äldre maskiner.
« Senast ändrad: 29 april 2021, 10:59:56 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Expansionsventil, var hittar jag delar?
« Svar #2 skrivet: 29 april 2021, 18:15:26 »
ring till klima therm och beställ

Utloggad Many

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Expansionsventil, var hittar jag delar?
« Svar #3 skrivet: 08 maj 2021, 21:44:51 »
Jag chansade på en ny spole till expansionsventilen.
Fick den i torsdags, monterade den och provade.
Tro de eller ej, den går som en klocka nu, riktigt fint att ha stödvärme på vintern och lite svalka på sommaren på ovanvåningen.

/ Many

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Expansionsventil, var hittar jag delar?
« Svar #4 skrivet: 08 maj 2021, 23:38:39 »
Lite flax att det räckte med spolen  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Bert Ljung

  • Gäst
Bert Ljung
SV: Expansionsventil, var hittar jag delar?
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2022, 00:02:42 »
Någon här vet produktionsåren för dessa pumpar? Är osäker på åldern på pumpen hemma

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!