Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med avfrostningen? - IVT 290AW / 900  (läst 2790 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zsh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med avfrostningen? - IVT 290AW / 900
« skrivet: 29 november 2021, 10:38:17 »
Hej,

Har en IVT optima 900/290 luft/vatten. Har en känsla att automatiska avfrostningen inte fungerar som den ska.
Baserar inte detta på något vetenskapligt, men vill minnas att den har kört mycket oftare tidigare åren.
Kan heller inte minnas att jag noterat tidigare år att bakdelen/kondensorn var vit/igenisad så ofta som den är nu.

1. Tvingar jag avfrostningen manuellt, så går den igång och gör sitt jobb
2. Automatiskt så verkar den köra väldigt sällan. Senast imorse, körde den igång 08:39, nu är kl 10:35, kondensorn har varit vit nu i minst 1h, ingen avfrostning sker och den kör på eltillskott, temp ute enligt pumpen 0 grader
3. Redan via 0 till +4 som det har varit senaste dagarna så har elanvändningen hoppat upp ca 30-40%. Lite väl mycket, så kallt är det inte än


Finns det några parametrar jag kan läsa ut från pannan givare/temp som kan ge en hint var det eventuella problemet kan finnas? Om jag förstår det hela rätt så är det förhållande/värde mellan 2 givare som bestämmer om auto avfrostning ska kicka igång eller inte.

Eller kanske någon logg man kan utläsa när den faktiskt drar igång och baserat på vad?

Är amatör när det gäller detta, så hittar knappt i alla menyer. Är tacksam för något mer detaljerad beskrivning vad jag ska kolla och var jag hittar det :)


Har kontaktat lokala VP företaget, men de har inte tid att ta en titt förrän 21 Dec, så tänkte prova här under tiden :)

tack på förhand
« Senast ändrad: 29 november 2021, 17:43:59 av zsh »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med avfrostningen?
« Svar #1 skrivet: 29 november 2021, 10:47:32 »
Har för mig om att det är tempdiffen mellan T11 och T12 (förångare/lufttemp) som triggar avfrostning.
Förångaren ska normalt alltid visa lika eller lägre temp än lufttemp vid förångaren.
Lufttemp är typ samma som utetemp.

För att komma in i I/S menyn knappar du in månad/dag typ 1129.
Under Uppstart så finns en meny för att korrigera givare.
Annars är det under Avfrostning inställningar du hittar övriga inställningar för avfrostning.

« Senast ändrad: 29 november 2021, 10:53:39 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zsh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med avfrostningen?
« Svar #2 skrivet: 29 november 2021, 10:59:54 »
Tack Carl :)

Har tagit några foton på förhoppningsvis lite relevant information, om det nu säger något


Utloggad zsh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med avfrostningen?
« Svar #3 skrivet: 29 november 2021, 17:00:51 »
Attans insåg precis att det fanns IVT underforum som jag skulle placerat topicen i :(


Fick snackat med en VP tekniker en snabbis och han tyckte inte mina t11/t12 värden var fel, utan precis vad de borde vara.


Vidare i jakt på lösning, kollat synglaset, indikerar Grönt (Dry), vätskan klar och ej bubblig under drift, så jag antar att det inte är brist på köldmedel.

En fråga, när jag stängde av utedelen, så kunde man se nivån på "vätskan" i synglaset. Den var under hälften. Är detta korrekt sätt att avgöra om det finns tillräckligt med gas eller inte? Som sagt när systemet är igång, så är vätskan klar i synglaset, inga bubblor.
« Senast ändrad: 29 november 2021, 17:43:29 av zsh »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Problem med avfrostningen?
« Svar #4 skrivet: 29 november 2021, 19:12:00 »
Attans insåg precis att det fanns IVT underforum som jag skulle placerat topicen i :(


Fick snackat med en VP tekniker en snabbis och han tyckte inte mina t11/t12 värden var fel, utan precis vad de borde vara.


Vidare i jakt på lösning, kollat synglaset, indikerar Grönt (Dry), vätskan klar och ej bubblig under drift, så jag antar att det inte är brist på köldmedel.

En fråga, när jag stängde av utedelen, så kunde man se nivån på "vätskan" i synglaset. Den var under hälften. Är detta korrekt sätt att avgöra om det finns tillräckligt med gas eller inte? Som sagt när systemet är igång, så är vätskan klar i synglaset, inga bubblor.
Är bilden tagen när utedelen gått över 5 minuter? Tycker köldmedietemperatur är orimligt hög. Men det kan vara jag som missuppfattar var givaren sitter. Men jag tycker den alltid under drift borde vara under utomhustemperaturen.

Enda du kan läsa ur synglaset är om det finns fukt i systemet och om du har bubblor under drift. Inget annat är av värde. Inga bubblor under drift betyder att köldmediemängden är rätt inom en viss marginal. Om säkert vill veta att köldmediemängden är rätt sugs det ut och vägs upp.
Det går även att se på ett manometerställ om mängden är rätt också, inte säkert alla tekniker kan det dock.
Men så länge glaset är helt vätskefyllt under drift så finns det inget att åtgärda för stunden med köldmediemängden. Det kan bli problem i andra utomhustemperaturer.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad zsh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med avfrostningen?
« Svar #5 skrivet: 29 november 2021, 20:03:32 »
Är bilden tagen när utedelen gått över 5 minuter? Tycker köldmedietemperatur är orimligt hög. Men det kan vara jag som missuppfattar var givaren sitter. Men jag tycker den alltid under drift borde vara under utomhustemperaturen.

Enda du kan läsa ur synglaset är om det finns fukt i systemet och om du har bubblor under drift. Inget annat är av värde. Inga bubblor under drift betyder att köldmediemängden är rätt inom en viss marginal. Om säkert vill veta att köldmediemängden är rätt sugs det ut och vägs upp.
Det går även att se på ett manometerställ om mängden är rätt också, inte säkert alla tekniker kan det dock.
Men så länge glaset är helt vätskefyllt under drift så finns det inget att åtgärda för stunden med köldmediemängden. Det kan bli problem i andra utomhustemperaturer.

Hej,

Ja, bilden togs innan jag stängde ner.
Tack för förklaringen kring synglaset  tummenupp


Nu har systemet kört ett par timmar och värden är enligt följande:

T1 48,0
T2 -3,8
T3 47,3
T6 78,3
T8 46,1
T9 42,0
T10 43,9
T11 -6,9
T12 -2,2

om nu skillnaden mellan t11 och t12 måste vara 8c (standard inställning antar jag), så är det inte så konstigt att avfrostning inte går igång.

Men (bifogar 2 bilder), så ser det ut så här.....lite svårt att se på den ena då fläkten snurrar, men jag kan tycka det ser lite frostigt ut och att avfrostningen inte gjort sitt. Eller har jag fel och "lite vitt" är ok?


Oavsett undrar om det är "vettigt" att korrigera antingen t12 eller t11 värde för att skapa tillräckligt stort gap och tvinga avfrostning?
Eller sänka generellt diffen från 8c skillnad t11-t12 till något lägre? Tips?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Problem med avfrostningen? - IVT 290AW / 900
« Svar #6 skrivet: 29 november 2021, 22:05:50 »
Du har jämn påisning, det är ett tecken på ingen köldmediebrist.
Den ska inte vara så isig, den ska avfrosta långt tidigare. Luften måste kunna passera, det är med hjälp av ny omgivande luft som den plockar energi, så därför får det inte isa igen så, det kan även skada förångaren.

Testa tajta det lite och se vad som händer. Gör sen en manuell riktigt fullständig avfrostning. Du kan lysa med ficklampa för att se om det finns dold is kvar. Blir det inte perfekt så gör en extra avfrostning 15 min senare. Sen borde det fungera när den är ikapp.

Sedan har du ju timers för avfrostning som gör att den inte hittar på tokigheter med nya inställningarna.

Min har en "dum" avfrostning var 47:e driftminut för att jämföra med något.

Lite konstigt att det ändrat sig, men det är ju gratis att pröva sig fram med inställningar så smart avfrostning går in när det behövs.
Avfrostning tar energi inomhus för att värma förångaren, så man vill göra det så sällan som möjligt, men ändå inte så verkningsgraden sjunker pga det är för mycket påfrysning under normal drift.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad zsh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med avfrostningen? - IVT 290AW / 900
« Svar #7 skrivet: 29 november 2021, 22:16:18 »
Tack igen för svaret.

Bara så jag förstår dig rätt, jämn påisning är INTE tecken på köldmedelbrist, korrekt?


Nu senaste kollarna så är T11 högre än T12 trots att kompressorn är igång.
Om jag förstått saken rätt från andra forumtrådar, så ska egentligen T11 alltid vara lägre än T12 förutom kanske direkt efter en avfrostning.

Nu senaste kvarten:
T11   -1,5
T12   -4,5

kvart senare
T11   -2.8
T12   -5.0

Vågar man dra slutsatsen att T11 är kass?
Om man ska köpa en sådan, antar att det är av denna typen?
https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-optima-900/ntc-givare-2000mm-molex.html
Var exakt hittar man T11, är den under förångaren? Ngn koll på om det är jävligt att byta?

Tack på förhand


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Problem med avfrostningen? - IVT 290AW / 900
« Svar #8 skrivet: 29 november 2021, 22:43:48 »
Tack igen för svaret.

Bara så jag förstår dig rätt, jämn påisning är INTE tecken på köldmedelbrist, korrekt?


Nu senaste kollarna så är T11 högre än T12 trots att kompressorn är igång.
Om jag förstått saken rätt från andra forumtrådar, så ska egentligen T11 alltid vara lägre än T12 förutom kanske direkt efter en avfrostning.

Nu senaste kvarten:
T11   -1,5
T12   -4,5

kvart senare
T11   -2.8
T12   -5.0

Vågar man dra slutsatsen att T11 är kass?
Om man ska köpa en sådan, antar att det är av denna typen?
https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-optima-900/ntc-givare-2000mm-molex.html
Var exakt hittar man T11, är den under förångaren? Ngn koll på om det är jävligt att byta?

Tack på förhand
Precis!
Jag tittade på formuleringen och funderade på göra om den faktiskt, men lät den vara.
Annan formulering: Randig förångare = köldmediebrist.
Det är en sanning med modifikation egentligen, men helt överkurs här och nu. Ta upp energin från hela förångaren är det man vill åt, och det är vad du får med din pump.

Givaren sitter mellan expansionsventilen och förångaren. Viktigt att den har bra kontakt med röret och bra isolering över.
Appropå det, kolla så inga möss käkat loss isoleringen vid den givaren.

Det brukar bli rejält avvikande värden när en givare går sönder, din visar bara något orimligt värde.

Jämförelsevärden med min pump:
Vid utetemp "T12" -3,9 är min "T11"-10,7.

Edit: Lite märkligt att din T12 är över din T2, det borde vara omöjligt. Stämmer T2 tycker du?

Edit 2: Från en annan tråd, påminner ju om mina värden och teorier, tycker detta ser rätt ut:

T1 44,2
T2 -4,2
T3 53,4
T6 85
T8 49,3
T9 40,3
T10 41,1
T11 -10,9
T12 -4,9
« Senast ändrad: 29 november 2021, 23:04:36 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad zsh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med avfrostningen? - IVT 290AW / 900
« Svar #9 skrivet: 29 november 2021, 23:15:02 »
Edit: Lite märkligt att din T12 är över din T2, det borde vara omöjligt. Stämmer T2 tycker du?

Har gått över till elpatron nu över natten, vill undvika eventuellt mer skada på utedelen och orkar inte vara uppe flera gånger per natt o köra avfrostningen.
Imorgon ska jag tina rubbet och gå över t12/t11, se om något uppenbart skett som kan påverka funktion.

Angående din fråga om T12 / T2, svar, ingen aning. Av det jag läst på forumet så skrivs det att de 2 givare ska vara hyffsat nära varandra, vilket de är, siffrorna ändras men runt 0,4-0,6 off typ. Rätt eller fel, no idea.

T2an byttes till helt ny för ca 1,5 år sen under ett annat arbete och är helt klart närmast den korrekta tempen här ute just nu. T12-an sitter lite mer skyddad på baksidan av pumpen nära husväggen, så kanske därför den visar lite mer (snillet spekulerar :D)

Stort tack till dig som lägger tid på detta :)

Utloggad zsh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med avfrostningen? - IVT 290AW / 900
« Svar #10 skrivet: 30 november 2021, 11:28:10 »
nu har jag tittat närmare på detta. Hittar inget konstigt kring givarna och inga tecken på diverse gnagare.

Däremot så märkte jag att plåten på undersidan av förångaren(?) har släppt. Ser ut att ha varit popnitad i hörnorna och ena sidan har släppt. Man ser värmeelement(?) där.
Vad anledningen till detta är vet jag inte, rostigt var det inte iaf....tid, vibrationer eller helt enkelt av isen som expanderat och tryckt ut det.

Bifogar en bild på det. Om ngn vet namnet på denna komponent hojta till.

Har fixat till det provisoriskt så botten sluter igen, men tvivlar på att detta är lösningen.....snarare att det har skett pga otillräcklig avfrostning

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Problem med avfrostningen? - IVT 290AW / 900
« Svar #11 skrivet: 30 november 2021, 11:40:11 »
Man brukar kalla det "tråget" eller "dräneringstråget" under förångaren. Kondensvattnet ska kunna rinna ut via någon pip eller spillvattenslang.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Problem med avfrostningen? - IVT 290AW / 900
« Svar #12 skrivet: 30 november 2021, 12:17:50 »
Angående din fråga om T12 / T2, svar, ingen aning. Av det jag läst på forumet så skrivs det att de 2 givare ska vara hyffsat nära varandra, vilket de är, siffrorna ändras men runt 0,4-0,6 off typ. Rätt eller fel, no idea.
Det blev bekräftat när jag såg värdena jag hittade på forumet och la i edit 2.
Kolla vad du har för värden nu när allt stått stilla. Jag har en begynnad misstanke om kretskortsfel om flera givare visar fel.
Om möjligt kan du byta plats på givare som är av samma typ för att se om ingången läser temperaturgivaren olika.
Kontrollera så det inte ligger någon korrektion på någon givare (om det inte finns någon specifik anledning).

Hur mycket kan du korrigera givare? Är det stabil förskjutning i mätvärde kanske du kan komma undan med en kompensering utifrån värdena du skriver ner snart.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad zsh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med avfrostningen? - IVT 290AW / 900
« Svar #13 skrivet: 30 november 2021, 13:11:50 »
Nu på förmiddagen när jag drog igång det igen, så har den funkat klockrent i ca 1,5 timme. Den avfrostade och gjorde sitt.
Under den tiden så var T11 högre än T12 värdet hela tiden....och det var den som skulle vara alltid lägre när kompressorn går..... dontknow


Efter ca 1,5 timme så återkom problemen med isbildning igen. T11 kröp under T12, men aldrig med tillräckligt stor diff att den drog igång.


Så nu tröttnade jag och la en T11 korrigering på -4.0 och då började den defrosta.....håller ett öga nu och hoppas det lirar iaf fram till att servicemänniskorna kommer den 21 december....vill ogärna glida på elpatron i nästan en månad med fantastiska elpriser vi har just nu


edit: glömde svara, fanns ingen korrektion på andra givare. Max +/- 5.0 kan man korrigera en enskild givare
« Senast ändrad: 30 november 2021, 13:28:21 av zsh »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med avfrostningen? - IVT 290AW / 900
« Svar #14 skrivet: 30 november 2021, 13:31:10 »
Hej!
Vad jag kan se så visar T11 minst 4 C för hög temp så din åtgärd är korrekt.
Men för att få en riktigt bra indikering kan man avläsa T11/T12 direkt efter en tvångsavfrostning, DVS frosta av och kolla värdena när de blivit stabila efter nån minuts vanlig drift.
DÃ¥ ser du hur stor felvisning T11 har.
T12 och T2 diffar nån grad, men den skillnaden är för liten för att förklara problemet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!