Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ecoflex ecoair  (läst 8565 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
Ecoflex ecoair
« skrivet: 27 mars 2017, 21:44:38 »
Hej, frågan är säkert ställd innan men frågar igen, hur funkar det att koppla en ecoair mot en ecoflex?
Vi har kört på ecoflex i en 5år lite drygt men börjat tröttna på sotningen mm.
Är en ecoair nÃ¥tt att ha och funkar denna combo problemfritt? 😸
Tacksam för alla svar👍🏻
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2017, 23:44:52 »
Har läst litegrann och det verkar som att en gammal exoflex från 07 inte lirar optimalt med en ecoair!?
Hur står sig annars de nya ecoair med thermias Atec eller Atria som jag var sugen på för 5-6år sedan, ecoairen verkar kunna leverera betydligt mer värme i dagens maskiner vid riktigt kallt väder och tom bättre än thermias maskiner.
Tanken var att ha kvar pelletsen som hoppar igÃ¥ng vid kanske -10 när vp:n inte är lika effektiv längre... jag vet vart det slutar, det börjar sÃ¥ oskyldigt men sen sitter man där med BV offerter och beslutsÃ¥ngest 😄
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #2 skrivet: 28 mars 2017, 18:46:05 »
Tack för alla svaren, mycket matnyttigt där! Känns som att jag fick svaret jag behövde höra och jag tolkar det som att bergvärme är det ända rätta😁
Tips på rekorderlig BV anläggning tas tacksamt emot!

1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #3 skrivet: 28 mars 2017, 19:14:55 »
Om du frågar i CTC-delen av forumet får du fler svar... plus om du har lite tålamod.
EcoAir måste kopplas mot en tankoch om det är nåt annat än EcoZenith så behöver du nån sorts tolk. Man kopplar inte EcoAir mot en pelletspanna...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #4 skrivet: 28 mars 2017, 19:21:31 »
Tack Lunk! Ja jag råkade posta lite fel...
Jag trodde ecoflexen var förberedd för en VP dockning!
Låter som att det blir ett helt nytt system och då känns BV som det mest lockande alternativet.
FÃ¥r försöka fÃ¥ Oraklet om en ny offert fast jag var tvungen att nobba honom för ett gäng Ã¥r sedan🙈 Är han fortfarande aktiv här?
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #5 skrivet: 28 mars 2017, 19:30:31 »
Tack Lunk! Ja jag råkade posta lite fel...
Jag trodde ecoflexen var förberedd för en VP dockning!
Låter som att det blir ett helt nytt system och då känns BV som det mest lockande alternativet.
FÃ¥r försöka fÃ¥ Oraklet om en ny offert fast jag var tvungen att nobba honom för ett gäng Ã¥r sedan🙈 Är han fortfarande aktiv här?
Din pelletspanna har väl shunt ut på systemet , så det går att koppla i princip vad som helst mot den , bara det att det blir on/of på VP

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #6 skrivet: 28 mars 2017, 19:34:21 »
Ok! Även andra fabrikat än ctc?
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #7 skrivet: 28 mars 2017, 19:46:54 »
Ok! Även andra fabrikat än ctc?
Det har ingen betydelse vad det är för fabrikat , du ska ju koppla den till pelletspannan och dÃ¥ kommer den att värma pÃ¥ samma sätt som pellets , men kom ihÃ¥g att pellets ger högre värme mot en VP sÃ¥ dim av VP är avgörande , i dom flesta VP finns inbyggt max temp pÃ¥ returen sÃ¥ den stannar och startar efter det  s.k on/of , din panna blir som en tank och huset tar värmen därifrÃ¥n , sen om du kan du om du vill köpa till innedel av samma fabrikat och koppla ihop , AngÃ¥ende VV sÃ¥ kanske du fÃ¥r ha en separat  pÃ¥ sidan om för att spetsa

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #8 skrivet: 28 mars 2017, 20:14:11 »
Jag tog för givet att det var tvunget att vara samma fabrikat så att dom kunde "prata" och att man kunde styra VP i ecoflexens menyer då den tydligen ska vara förberedd för en VP dockning.
Pelletsen vill jag gärna ha kvar eftersom vi har ett hus byggt -57 med självdragsvent. Blir det för mycket att hålla koll på själv för att få det att lira tror ni? Då åker pannan ut! Blir ju betydligt dyrare dock med lite nya raddar i källaren och lite håltagning för freshventiler i huset...
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #9 skrivet: 28 mars 2017, 20:46:59 »
Jag tog för givet att det var tvunget att vara samma fabrikat så att dom kunde "prata" och att man kunde styra VP i ecoflexens menyer då den tydligen ska vara förberedd för en VP dockning.
Pelletsen vill jag gärna ha kvar eftersom vi har ett hus byggt -57 med självdragsvent. Blir det för mycket att hålla koll på själv för att få det att lira tror ni? Då åker pannan ut! Blir ju betydligt dyrare dock med lite nya raddar i källaren och lite håltagning för freshventiler i huset...
Jep glömde en sak , kolla vilken temp som du kör ut till raddarna samt retur , VP kommer bara att vara vattenkokare om den ska gå mot pannan , då är det viktigt att VP klarar att lev mer värme än du gör av med , det s.k. flödet + temp från VP måste överstiga ditt behov ut på systemet
annars kommer inte shunten att reglera som den ska , den öppnar mer och mer , till slut suger raddarna allt som finns och huset kommer att kallna ned sakta men säkert har själv en ecoair 7,5
går ned till -10 ( gammal luring ska bytas ) mot en tank och Golvvärme ,räcker ner till -1 sedan
öppnar shunten fullt sakta och kallare i huset  , returen blir för kall och VP orkar inte lyfta tempen 

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #10 skrivet: 28 mars 2017, 23:41:00 »
En pelletspanna blir väl ganska varm? Du bör nog inte cirkulera ut 90-gradigt vatten till EcoAir.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #11 skrivet: 29 mars 2017, 06:10:10 »
Ok! Tanken var att ha liten VP som gick till kanske minus 10 för bekvämlighetens skull och att ecoflexen skulle automatiskt hoppa igång när det blir kallare än så. Fyller ecoflexen samma funktion som ecoelen eller krävdes det något mer? (Nån skrev något om tolk) funkar inte en sån billig lösning kan jag lika gärna köra på en större LVVP/BV och volymtank men då lockar nog thermia mest
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad Hiller

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #12 skrivet: 29 mars 2017, 06:14:21 »
Skulle det lira bra med ecoflexen funkar det även med en större ecoair också, nya ecoairen ger väl värme ner till -22?
1,5 planshus från -58 i Västra Götaland (Skaraborg) sutteräng, ca 175m2 + källare och garage (totalt ca 300m2) blåbetong och tegel.
Tidigare uppvärming CTC ecoflex från -06
Nov 2017 Viessmann 333-g 10,3kw med 500l UVL 250/250 vvb/UVL, 180m borra

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #13 skrivet: 29 mars 2017, 13:45:29 »
De nya ger bra med värme ner till -20, både 400-serien och 500-serien. Men båda kräver någon form av styrning om det ska funka bra med ett befintligt system och CTCs egen rekommendation är att pellets/ved körs mot en separat tank som sen matar den tank som EcoAir körs mot. Då kan LVVP-systemet fungera optimalt ner till dess lägsta temp, och när det blir kallare kör eldningen igång och matar in lagom varmt vatten i systemet.

Fast med nya 500-maskinerna borde det väl gå att koppla dom direkt mot radiatorsystemet utan att ha direktkontakt med själva EcoFlex-tanken? Det är väl det som är tanken med inverter-VP?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoflex ecoair
« Svar #14 skrivet: 29 mars 2017, 16:25:38 »
Skulle det lira bra med ecoflexen funkar det även med en större ecoair också, nya ecoairen ger väl värme ner till -22?
Om du tar en split ( nÃ¥got dyrare ) behöver du inte bekymra dig för frysning , dom andra mÃ¥ste ha ett flöde ut , annars fryser värmebäraren och när du eldar fÃ¥r du för hög temp ut till VP ,inget bra  jag har kopplat min VP direkt mot utgÃ¥ende frÃ¥n pannan och returen till retur panna med backventil frÃ¥n VP  det blir sÃ¥ att VP matar ut och det som inte äts upp av systemet gÃ¥r in i pannan , blir ett värmemagasin men kom ihÃ¥g att du mÃ¥ste hÃ¥lla dig till samma fabrikat  UTEVP och innerdel som kan prata med varan ( framtida projekt om du väljer det ) kan utveckla det närmare efter att du bestämt dig  för en billigare lösning i dag , de grejer som kommer till nu använts senare , bara en burk och lite rör

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!