Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 10 april 2017, 14:49:20 »

Men man måste ha både tank och vvb? Det går inte att köra Nibe vvm 500l som både tank och vvb?
Vet inte riktigt , du skrev om ev. borra , då finns ingen volym att tala om , för den har VVB i sig
men matar direkt ut på systemet , då behövs tank , en L/V  är en vattenkokare med modifikation , har en större del inne , kan kanske ta emot all den kraft som VP ger och går direkt ut på systemet , måste nog räknas på
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 10 april 2017, 07:50:53 »

Men man måste ha både tank och vvb? Det går inte att köra Nibe vvm 500l som både tank och vvb?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 09 april 2017, 23:52:25 »

Vad menas att man förvärmer vv till beredaren? Sett att flera som har 100% eller däromkring kör så men hur förvärmer man vv och behövs det något mer än Vp, innedel och eventuellt tank? Kopplar man på något speciellt sätt?
Det verkar vara dagen före julafton uppesittarkväll , förvärmning sker i VP och sedan kör man över det till en VVB  för att spetsa , värma kanske till +45-50 i VP då behöver den inte gå så hårt och ta upp VV till +75  i VVB det blir en otroligt massa VV på det viset , VP stannar mot värme när den ska göra VV , det som jag har märkt är att man bör göra en liten special vid inkoppling tll VVB från VP för att reglera VV ut
till tappställen  det kan vi återkomma till senare har ju din mail

Tillägg om man har stor VP så den ska täcka 100% så är nog en tank ett måste för att utjämna flödet
från VP  tror annars att den kan få hicka
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 09 april 2017, 23:41:09 »

Vad menas att man förvärmer vv till beredaren? Sett att flera som har 100% eller däromkring kör så men hur förvärmer man vv och behövs det något mer än Vp, innedel och eventuellt tank? Kopplar man på något speciellt sätt?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 09 april 2017, 22:13:08 »

Hahaha nej ingen lupp, kanske får testa det 😂
Det var borraren som sa att det var mycket vatten här👍🏻
Du ser han vet vad som finns under , tydligen så att han inte kan borra så djupt du behöver på grund av vattnet , det kostar på kompressorn att få upp vatten och kax  , en riktig herre jösses för det
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 09 april 2017, 22:08:13 »

Hahaha nej ingen lupp, kanske får testa det 😂
Det var borraren som sa att det var mycket vatten här👍🏻
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 09 april 2017, 22:05:23 »

Magkänslan säger Nibe f2120 😄 BV blir säkert 50k dyrare då jag behöver borra 2 hål, svårt att få igen dem parra 😸
Men att ctc ger så pass lite måste ju va testat och inte några uppskattar siffror!? Ser ingenting i något finstilt att det bara är uppskattade siffror.
Vi får se vad det blir!
Det verkar bra , men se upp med borra , det brukar sägas så och så i djup , kortare hål lägre offert
 han vill ha jobbet     men är det riktigt , den enda som kan säga något är borraren han vet vad det handlar om , angående det finstilta har du använt lup
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 09 april 2017, 21:36:53 »

Magkänslan säger Nibe f2120 😄 BV blir säkert 50k dyrare då jag behöver borra 2 hål, svårt att få igen dem parra 😸
Men att ctc ger så pass lite måste ju va testat och inte några uppskattar siffror!? Ser ingenting i något finstilt att det bara är uppskattade siffror.
Vi får se vad det blir!
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 09 april 2017, 21:26:30 »

Kanske sticker ut hakan nu , men tål det , för det här är bara verklighet .
scop och scop det beror på hur mycket du använder den  inräknat även sommartid med VV
jag har 11kw mot tank ger ca 9kw efter 3tim drift  har aldrig varit utan  värme -20 , men förvärmer VV till beredare , att göra VV i VP  är inte så tokigt men drar ner scop , scop är en samlad benämning på förbrukad och tillverkad energi årsverkningsgrad  ( vad är det , en samling data på ungefärliga grunder  ) och det är bara tabellmässigt av någon som räknat si eller så ,( troligtvis ganska nära men inte så dom uppger :::) så här är det :ungefärligt , det finns ingen fabrikant som har stoppat in en VP i ett hus , räknat och värderat husets behov i realtid , satt in 2 vuxna  2 tonårstjejer mycket VV  , det  som avgörande  håller VP huset vid den DUT som kan förväntas på min breddgrad .
Jag tycker att du ska tänka till lite och gå på magkänsla och de uppgifter som du får av någon installatör
som ska ligga till grund för ditt beslut , jämföra vad du får för pengarna , bara namnet kan höja priset 
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 09 april 2017, 19:42:59 »

Tom ecoair 420 ger bara 11,5kw vid minus 7, gammal vs ny teknik eller är vatten kontra kylmedia så stor?
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 09 april 2017, 19:39:15 »

Ja dom där har jag sett men det måste ju ligga nått i  det "låga" årscopet då ctc 415 "bara" ger 10kw vid minus 7 medans Nibe 2120 med det höga scopet ger ca 11kw vid minus 10 (båda maskinerna är ca 16kw)
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 09 april 2017, 19:24:56 »

Nån som är novis som jag kollar på scop och köper pump därefter men tror du att ctc:n är lika bra trots sämre årscop? Inte hittat några siffror på vad ctc:n ger vid minus 15
Det beror nog vad man letar efter , ingen fabrikant uppger vad dom ger vid -15 , då måste man
gå lite hårdare åt dom , naturligtvis vill dom inte uppge det i reklamblad , så det blir en överraskning ner tempen går ner , det enda jag kan se är om det är några på forumet som säger vad som händer vid -15
och har någon av de här VP/L , tittade lite på olika där , det där med scop kan vara lite villande , det beror lite vad du tänker få av den , 22C inne och rackarns med VV  då blir det värdet lägre , så det finns inget
som stämmer överens mellan hus och användare , bara riktlinjer
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 09 april 2017, 18:55:06 »

Nån som är novis som jag kollar på scop och köper pump därefter men tror du att ctc:n är lika bra trots sämre årscop? Inte hittat några siffror på vad ctc:n ger vid minus 15
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 09 april 2017, 17:05:20 »

Nja det är ett riktvärde som alla går efter antal - C  till + C men den ger högre +C men avtar i effekt KW i
förhållande till avgiven C  , så man ska titta på vad dom ger vid -15 och jämföra , problemet är att ska man komma så högt som man önskar blir det stor bumling , det behövs för det mesta inte
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 09 april 2017, 15:50:18 »

Ecoair scop 3,92 kontra f2120 på 5,05! Är det bara siffror eller är ecoair grisen i säcken?
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 09 april 2017, 15:47:31 »

Levererar ctc ecoair 415 bara 10kw vid -7 och 35 grader framledning? Se bild
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 01 april 2017, 22:44:10 »

Typ en smo 40? Men en del av de problemen du beskriver trodde jag gick att jämna ut med en tank? Mitt system vill ha 0,15l/sek och tex en 12kw BV pump vill ge 0,4l/sek.
Vad en 16kw f2120 vill ge är säkert ännu mer och då kanske jag måste ha en 500l eller 750l tank men IOM att den bara ger 13kw som max kanske det räcker med 300l (tänker högt) 😄
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 01 april 2017, 20:34:15 »

Vad menar du med slang utifrån?
Jag trodde att det gick att "trimma in" en LVVP på lika bra sätt som en BVP om "rätt" installatör sköter installationen. kör man med lite "bättre" kringutrustning och lägger ner tid på alla inställning mm så har jag fattat det som att det går att få till det utan problem.  Jag kan mycket väl ha fel 😸
Installatören som jag fick offert av sist ska eventuellt komma och kika men han gillar inte Nibe... vi får se vad han säger om f2120
Har inte fått ett enda napp på offerttjänsten...
Förvånar mig inte , runt om där du bor finns det säker olika VVS företag bara du säger att detta vill jag ha , men du ska veta att du kan koppla ( rör )in det själv med elektriker då det endast är på vattennivån som VVS ska in , eller med r annans hjälp koppla i rören så är det inget märkvärdigt  arbete 
Utomhusdelar kopplas med en flexibel slang för att det inte ska bli resonans in i huset från utomhusdelen , det blir det om det är kopparrör , inget fel i det alla fabrikat har det , angående inställningar så har jag inte det problemet
då jag  har separat shuntning som går exakt på den nivå som huset ska ha , jag säger inte att det inte går att få till det
med inverter men det är mycket svårare , då det är helt beroende av följande :: husets behov , flödet i värmekretsen ,
VP:s beräknade flöde Värmebärare , VP:s  kraft att lyfta värmen deltaT , om en inverter ska fungera perfekt ska allt lira tillsammans  VP:s VB-pump ska ha ganska exakt samma flöde som husets behov , VP:s lyft av ska vara exakt vad huset är i behov av vid varje tillfälle i värmebehov , det går nog att hamna inom rimliga gränser för dessa värden som accepteras , men att få till det till 100% är nog en omöjlighet , därav min förklaring till olika alternativ  till installation
det finns nog rätt stora avvikelser och kommentarer på det här forumet , men det handlar om distribution av flöde och temperatur på vatten , ska du ha en s.k. styrning från utedel till befintligt system så har jag sett här en kostnad på
ca 6000:- lite häftigt tycker jag
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 01 april 2017, 19:55:55 »

Vad menar du med slang utifrån?
Jag trodde att det gick att "trimma in" en LVVP på lika bra sätt som en BVP om "rätt" installatör sköter installationen. kör man med lite "bättre" kringutrustning och lägger ner tid på alla inställning mm så har jag fattat det som att det går att få till det utan problem.  Jag kan mycket väl ha fel 😸
Installatören som jag fick offert av sist ska eventuellt komma och kika men han gillar inte Nibe... vi får se vad han säger om f2120
Har inte fått ett enda napp på offerttjänsten...
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 01 april 2017, 18:13:22 »

Hur är f2120 byggd, finns det risk för att den fryser?
Lite sugen på en sån 16kw och en tank + nån innedel eller styrning.
Den är en med slangar utifrån , det finns någon säkerhet i den som startar VB-pumpen om det blir +5 eller sådant i övrigt om du tar en innerdel så kommer den att styra utedelen ( som inverter )utom avfrostning  som styrs från utedelen . +tank som bör vara en 300 så det finns en buffert när den frostar av , om du inte tar en innerdel så går det bara att köra on/off mot ev.tank och panna ( där du har all befintlig reglering som fungerar utmärkt idag om jag har förstått rätt ) ) kommer nog att fungera bra då en inverter kan ha lite problem med att anpassas till ditt värmesystem , med mycket knappande på panelen , ingen skugga över det men det har med flöden och temp att göra   ( klarar den att
värma lagom för det flöde och temp som du behöver vid alla årstider ) det är där problemet med inverter är , det är bara frågan om man vill gilla läget med att får hicka vår och höst , det finns nog ingen VP -ägare som inte har det problemet
det finns även med on/off , men kanske inte så ofta som vid inverter , du vill ju ha 100% + förvärmning VV  , så då tror jag att on/off är den rätta vägen för dagen
 
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 01 april 2017, 14:58:34 »

Hur är f2120 byggd, finns det risk för att den fryser?
Lite sugen på en sån 16kw och en tank + nån innedel eller styrning.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 31 mars 2017, 14:27:16 »

Den har bara 150l, 300-500l är väl lagom annars som volymtank?
Vad är en split?
Split :::   L/V utedel  där gasen går in till en växlare på insidan så systemvattnet är på insidan ingen frysrisk
inte helt fel , om du åker bort på vintern och det händer något med flödet ut , så fryser hela paketet på utsidan
10-15kkr kan det kosta , har du plats för en tank ca 300L så kan du förbereda för den , och provköra med pannan ett tag (  om du använder pannan så finns all reglering klar ) , den så kopplas så du kan ladda med med pannan om du ska ha den kvar , endast några t-stycken och 1 par meter rör extra , enär VP är kopplad mot tank så bör du ha en VVB efter
som spets 200L räcker gott 
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 31 mars 2017, 12:59:10 »

Den har bara 150l, 300-500l är väl lagom annars som volymtank?
Vad är en split?
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 31 mars 2017, 10:55:17 »

Tack! Helst vill man ha nån riktig "nörd" som verkligen vet vad han gör och som kan ställa in pumpen perfekt. Ska det bli perfekt måste man nog ha en arbetstak vad jag förstått och en lite större pump om man kör LV?
Har egentligen helt snöat in på thermia men såg att Nibe hade en fin maskin i F2120... vi får se vad det blir👍🏻
Vilkens  pelletspanna är det , hur mycket vatten finns i den , kan vara så mycket att den går att ha som tank
är det VVB i den så går det att förvärma VV till VVB inte helt fel ,
Tillägg :::  Kolla vad det kostar extra med en split ,något dyrare men  du behöver inta tänka på frysrisk då den inte har något vatten på utsidan , men rörisarna vill inte offerera den typen för det måste komma en kylkille och koppla ihop ute och inne , inga slantar till röris för det 
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 31 mars 2017, 05:36:03 »

Tack! Helst vill man ha nån riktig "nörd" som verkligen vet vad han gör och som kan ställa in pumpen perfekt. Ska det bli perfekt måste man nog ha en arbetstak vad jag förstått och en lite större pump om man kör LV?
Har egentligen helt snöat in på thermia men såg att Nibe hade en fin maskin i F2120... vi får se vad det blir👍🏻
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 30 mars 2017, 22:24:10 »

Fyllde i offerttjänsten... spännande att se vad katten släpar in 😄
Lycka till , och hoppas att du får en del förslag , men ta gärna in från andra utöver dom du får , lokala förmågor framför allt ska  du se till att få med så mycket som möjligt i offerterna , det gäller att få till en kravspecifikation från dig som ska passa din intention , så att du kan morra om det inte lirar på rätt sätt , en säkerhet för det du betalar
kom tillbaka med info
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 30 mars 2017, 22:02:34 »

Fyllde i offerttjänsten... spännande att se vad katten släpar in 😄
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 30 mars 2017, 19:34:56 »

Ja precis, jag ändrar kurvan så styrs shunten automatiskt
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 30 mars 2017, 17:41:24 »

Ok det är en vanlig bonshunt med  framlednings- + utgivare har själv sådana fungerar bra och är skapligt billiga
såg inte om du hade raddar eller GV  jag kör en reglering till GV uppe trägolv och nere betong ,  ta in offerter , det ska vara olika fabrikat så det går att kolla vad som är vad
Fel igen : du har troligtvis shuntregleringen i pannan och den du visar är shuntmotorn det är OK , då finns allt som behövs för att reglera värmen i dag . På pannan finns det en reg-central för inställning av kurvan , inbyggd i den
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 30 mars 2017, 16:33:57 »

Testing testing...
Ok det är en vanlig bonshunt med  framlednings- + utgivare har själv sådana fungerar bra och är skapligt billiga
såg inte om du hade raddar eller GV  jag kör en reglering till GV uppe trägolv och nere betong ,  ta in offerter , det ska vara olika fabrikat så det går att kolla vad som är vad
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 30 mars 2017, 16:26:09 »

Jaha... hur kan den hamna på sniskan när den var rak när
Jag bifogade? Bifogade 2 bilder men jag hoppas du ser... hoppas att det är shunten 😄🙈
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 30 mars 2017, 16:24:27 »

Testing testing...
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 30 mars 2017, 16:20:39 »

Oj... ingen aning...kan lägga upp bild om jag kommer på hur
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 30 mars 2017, 13:14:49 »

Jag tror jag har satt en gräns på max framledning på 50-55 grader och då är det inte kallt även om det är kallt ute. Kör på kurva 50 vilket är standard?
175m2 och källare som jag vill montera raddar i om ca 50m2.
Är LV att föredra om man klarar sig med det? BV känns rejälare fast dyrare dock...
Jag är inte så driven i att räkna på effekterna , men troligtvis kommer du att klara dig med en L/V VP
ta in offerter från några firmor och tala om vad du tänker för anläggning , om du bara tar utedel går det att köra mot pelletspannan samt om något år eller så , tar jag innedelen , efter det kan du kolla olika VP mot varandra , du måste ha något att jämföra med ::::  Pris , prestanda ( vid olika - grader ) , VV e.t.c.  Kurva 50 vilken shuntautomatik har du
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 29 mars 2017, 22:26:59 »

Jag tror jag har satt en gräns på max framledning på 50-55 grader och då är det inte kallt även om det är kallt ute. Kör på kurva 50 vilket är standard?
175m2 och källare som jag vill montera raddar i om ca 50m2.
Är LV att föredra om man klarar sig med det? BV känns rejälare fast dyrare dock...
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 29 mars 2017, 21:19:54 »

Där vi bor finns det tydligen mycket vatten så han som ville installera hos oss ville helst köra 2 hål och en 12kw pump med tank om jag inte minns fel. (De uppgifter jag gav då stämmer inte riktigt idag då jag monterade en bra mycket effektivare panna som sänkte pelletsförbrukningen med hälften ungefär) Sen så ville han montera flödesdokumenterande ventiler, knäppkärl? Tank mm. Den andra offerten var från Hova rör och han gick på standard installation och en mindre pump vill jag minnas och mindre borra, 160m lite drygt tror jag det var. För en helt okunnig som en annan blir det ganska svårt, man vill ju inte göra bort sig!
Det förstår jag , ingen vill väl stå med svarte petter , du har två val borra eller lufta , men vad jag förstår så kan du klara dig med en L/V VP på din breddgrad  jag själv är lite mer norrut  , har ett hus i skåne får se om det blir en Luft/vatten , hur stort är ditt hus , nu är det inte kallt men kan du mäta tempen ut till raddar eller golvvärme  så finns det dom här som vet mer , angående storlek på VP  Vid +- 0 och raddar så normalt är det ca +42C ut  , det där med borra är en modifikation med sanning , en del säger så och så djupt för offerten blir billigare , men kan bita sig i tummen , inget fel att lägga till ca 20m , ändå en engångskostnad i 100 år
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 29 mars 2017, 21:03:36 »

Där vi bor finns det tydligen mycket vatten så han som ville installera hos oss ville helst köra 2 hål och en 12kw pump med tank om jag inte minns fel. (De uppgifter jag gav då stämmer inte riktigt idag då jag monterade en bra mycket effektivare panna som sänkte pelletsförbrukningen med hälften ungefär) Sen så ville han montera flödesdokumenterande ventiler, knäppkärl? Tank mm. Den andra offerten var från Hova rör och han gick på standard installation och en mindre pump vill jag minnas och mindre borra, 160m lite drygt tror jag det var. För en helt okunnig som en annan blir det ganska svårt, man vill ju inte göra bort sig!
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 29 mars 2017, 20:32:42 »

Jordvärme har vi ingen plats för, LV eller BV får det bli och ju mer
Jag funderar desto mer vill jag skicka ut pelletspannan! 😸
Någon som vet om det brukar skilja mycket i pris på de kända fabrikaten? När vi fick offert för 6år sedan var det enbart thermia som vi fick pris på.

Hur går tankegångarna angående fulleffektsdimensionering idag? Är det bara Rinnan och tågråttan här på forumet som gjort det? Går det att räkna hem en sån investering? Det väntade höga elpriset som vår röris pratade om för 6år sedan kom aldrig 😄 Jag gillar tanken med att aldrig köpa spets men är för snål för en sån lösning😁
Om du ska ha fulleffekt så måste du nog ha en tank , VP lämnar ju olika KW vid olika temp om den är en inverter så det måste till någon form av utjämning , har inte hört någon som har prickat in exakt kw för huset
utan det är för mycket eller för litet , jag själv har en 11KW on/of 3x100m hål  mot 750L tank ,naken utan en massa
krussiduller i data ( byggt styr själv ) fixar 100% + förvärmning VV
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 29 mars 2017, 19:21:25 »

Jordvärme har vi ingen plats för, LV eller BV får det bli och ju mer
Jag funderar desto mer vill jag skicka ut pelletspannan! 😸
Någon som vet om det brukar skilja mycket i pris på de kända fabrikaten? När vi fick offert för 6år sedan var det enbart thermia som vi fick pris på.

Hur går tankegångarna angående fulleffektsdimensionering idag? Är det bara Rinnan och tågråttan här på forumet som gjort det? Går det att räkna hem en sån investering? Det väntade höga elpriset som vår röris pratade om för 6år sedan kom aldrig 😄 Jag gillar tanken med att aldrig köpa spets men är för snål för en sån lösning😁
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 29 mars 2017, 18:33:29 »

Ja du det är ett problem , det finns flera olika att välja på , en del säger så eller så ,  borrhål kostar ger en bättre verkningsgrad året runt , ca 250:- /m  ,  jordvärme om plats finns är nästa  ca 350-400meter slang  , luft/vatten lite billigare sämre verkningsgrad , ( kallare ute , mindre verkningsgrad  ) med mer värme inne , men på dina breddgrader
så klarar du dig med en luft/vatten  dom är rätt effektiva i dag ned till -25 sägs det ( ta det med en nypa salt och kolla vad dom ger vid olika temp , står i installationsmanualerna  ) sen finns det dom som har dito långt norr över och fungerar bra . Annars om du har tanke på att sätta en L/V VP så går det enkelt att ta en sån och docka mot din pellets med någon termostat som styr , EX: Nibe L/V VP så ska du ha en innerdel NIbe , o.s.v. det som är viktigt om du ska docka mot pellets är : går det att köra den on/off  för innerdelen styr utedelen  :: inverter ::  jag skulle inte kasta ut pelletsen förrän jag sett att det funkar .
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 29 mars 2017, 17:08:05 »

Jag vet inte riktigt hur vi ska göra, man är ju prisjägare så jag gillar ju idén me att komma billigt undan men sen gillar jag även tanken på ett helt nytt system! I vilket fall som helst så rekommenderas en volymtank till LV?
Vi gjorde av med ca 5 pall nu i vinter, från höst tills idag vilket motsvarar ca 20k kWh men då har vintern varit gansk varm och vi har inte jättevarmt inomhus. (Ligger på kurva 50) Vi har ca 175m2 + källare där några nya raddar ska monteras, ca 50m2 i källaren. Bor i Västra Götaland
Vad rekommenderar ni för storlek på pump LV och BV, fabrikat?
Tack för alla svar 😊
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 29 mars 2017, 16:25:38 »

Skulle det lira bra med ecoflexen funkar det även med en större ecoair också, nya ecoairen ger väl värme ner till -22?
Om du tar en split ( något dyrare ) behöver du inte bekymra dig för frysning , dom andra måste ha ett flöde ut , annars fryser värmebäraren och när du eldar får du för hög temp ut till VP ,inget bra  jag har kopplat min VP direkt mot utgående från pannan och returen till retur panna med backventil från VP  det blir så att VP matar ut och det som inte äts upp av systemet går in i pannan , blir ett värmemagasin men kom ihåg att du måste hålla dig till samma fabrikat  UTEVP och innerdel som kan prata med varan ( framtida projekt om du väljer det ) kan utveckla det närmare efter att du bestämt dig  för en billigare lösning i dag , de grejer som kommer till nu använts senare , bara en burk och lite rör
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 29 mars 2017, 13:45:29 »

De nya ger bra med värme ner till -20, både 400-serien och 500-serien. Men båda kräver någon form av styrning om det ska funka bra med ett befintligt system och CTCs egen rekommendation är att pellets/ved körs mot en separat tank som sen matar den tank som EcoAir körs mot. Då kan LVVP-systemet fungera optimalt ner till dess lägsta temp, och när det blir kallare kör eldningen igång och matar in lagom varmt vatten i systemet.

Fast med nya 500-maskinerna borde det väl gå att koppla dom direkt mot radiatorsystemet utan att ha direktkontakt med själva EcoFlex-tanken? Det är väl det som är tanken med inverter-VP?
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 29 mars 2017, 06:14:21 »

Skulle det lira bra med ecoflexen funkar det även med en större ecoair också, nya ecoairen ger väl värme ner till -22?
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 29 mars 2017, 06:10:10 »

Ok! Tanken var att ha liten VP som gick till kanske minus 10 för bekvämlighetens skull och att ecoflexen skulle automatiskt hoppa igång när det blir kallare än så. Fyller ecoflexen samma funktion som ecoelen eller krävdes det något mer? (Nån skrev något om tolk) funkar inte en sån billig lösning kan jag lika gärna köra på en större LVVP/BV och volymtank men då lockar nog thermia mest
Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 28 mars 2017, 23:41:00 »

En pelletspanna blir väl ganska varm? Du bör nog inte cirkulera ut 90-gradigt vatten till EcoAir.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 28 mars 2017, 20:46:59 »

Jag tog för givet att det var tvunget att vara samma fabrikat så att dom kunde "prata" och att man kunde styra VP i ecoflexens menyer då den tydligen ska vara förberedd för en VP dockning.
Pelletsen vill jag gärna ha kvar eftersom vi har ett hus byggt -57 med självdragsvent. Blir det för mycket att hålla koll på själv för att få det att lira tror ni? Då åker pannan ut! Blir ju betydligt dyrare dock med lite nya raddar i källaren och lite håltagning för freshventiler i huset...
Jep glömde en sak , kolla vilken temp som du kör ut till raddarna samt retur , VP kommer bara att vara vattenkokare om den ska gå mot pannan , då är det viktigt att VP klarar att lev mer värme än du gör av med , det s.k. flödet + temp från VP måste överstiga ditt behov ut på systemet
annars kommer inte shunten att reglera som den ska , den öppnar mer och mer , till slut suger raddarna allt som finns och huset kommer att kallna ned sakta men säkert har själv en ecoair 7,5
går ned till -10 ( gammal luring ska bytas ) mot en tank och Golvvärme ,räcker ner till -1 sedan
öppnar shunten fullt sakta och kallare i huset  , returen blir för kall och VP orkar inte lyfta tempen 
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 28 mars 2017, 20:14:11 »

Jag tog för givet att det var tvunget att vara samma fabrikat så att dom kunde "prata" och att man kunde styra VP i ecoflexens menyer då den tydligen ska vara förberedd för en VP dockning.
Pelletsen vill jag gärna ha kvar eftersom vi har ett hus byggt -57 med självdragsvent. Blir det för mycket att hålla koll på själv för att få det att lira tror ni? Då åker pannan ut! Blir ju betydligt dyrare dock med lite nya raddar i källaren och lite håltagning för freshventiler i huset...
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 28 mars 2017, 19:46:54 »

Ok! Även andra fabrikat än ctc?
Det har ingen betydelse vad det är för fabrikat , du ska ju koppla den till pelletspannan och då kommer den att värma på samma sätt som pellets , men kom ihåg att pellets ger högre värme mot en VP så dim av VP är avgörande , i dom flesta VP finns inbyggt max temp på returen så den stannar och startar efter det  s.k on/of , din panna blir som en tank och huset tar värmen därifrån , sen om du kan du om du vill köpa till innedel av samma fabrikat och koppla ihop , Angående VV så kanske du får ha en separat  på sidan om för att spetsa
Skrivet av: Hiller
« skrivet: 28 mars 2017, 19:34:21 »

Ok! Även andra fabrikat än ctc?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!