Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga en kompressordel med valfria anslutningar  (läst 3134 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Arne999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bygga en kompressordel med valfria anslutningar
« skrivet: 14 maj 2020, 09:31:51 »
jag skulle vilja ha en helt avskalad värmepump med kompressor kondensor och förÃ¥ngare  som bestÃ¥r av plattvärmeväxlare   som typskissen visar som illusterar funktionen. Jag vill själv kunna välja vad jag ska ansluta till kondensorn och  hur detta ska ska styras likasÃ¥ pÃ¥ förÃ¥ngarsidan. 



Syftet är i första hand hobby och jag kunna labba med alla delar runt själva "kärnan", kompressor/förÃ¥ngare/kondensor. Storleken pÃ¥ kompressorn behöver inte vara stor alls  nÃ¥gon eller nÃ¥gra kW max (eftersom jag gissar att priset drar iväg rejält).

Det jag inte har sÃ¥ bra koll pÃ¥ är just det jag efterfrÃ¥gar (mer än principen och fysikens lagar) och man vill ju undvika att mecka med köldmediekretsen (kompressorslingan). Har nÃ¥gon möjligen gjort nÃ¥got liknade bygge? Googlar man runt sÃ¥ finns det ju diverse olika kompressorer att köpa som reservdelar sÃ¥  borde man inte kunna köpa
1. En kompressor
2. två stycken plattvärmeväxlare (kondensor/förångare)
3. Lämplig expansionsventil
4. Montera detta på lämpligt sätt och gå till en kylnisse och få det ihopkopplat?



Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga en kompressordel med valfria anslutningar
« Svar #1 skrivet: 14 maj 2020, 19:52:27 »
Kylmodul till Nibe eller CTC?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Arne999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga en kompressordel med valfria anslutningar
« Svar #2 skrivet: 15 maj 2020, 11:57:56 »
Vad menar du? Kan man köpa en "kylmodul" som är precis det jag beskriver?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9622
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Bygga en kompressordel med valfria anslutningar
« Svar #3 skrivet: 15 maj 2020, 12:54:42 »
Ja man kan köpa hela kylmodulen som reservdel till många värmepumpar, t.ex. NIBE. Istället för att byta kompressor, expansionsfilter, torkfilter, vakuumpumpning, köldmedia, läckagetest etc. Kan kosta runt 30 tkr.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bygga en kompressordel med valfria anslutningar
« Svar #4 skrivet: 15 maj 2020, 15:43:10 »
Om det är för hobbybruk så kanske man kan köpa en beg värmepump för några tusenlappar och pillra med istället för att böka ihop ett hemmabygge?
Det är enklare att skala av det som man inte vill ha på en färdigbyggd värmepump än att försöka bygga en själv tror jag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bygga en kompressordel med valfria anslutningar
« Svar #5 skrivet: 15 maj 2020, 15:52:46 »
Ett bättre begagnat kylskåp kanske är tillräckligt att utgå ifrån om man inte ska göra några avancerade labbar? Dom är det väl oftast propan i nu för tiden så man kan mecka lagligt själv utan kylcert.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bygga en kompressordel med valfria anslutningar
« Svar #6 skrivet: 15 maj 2020, 16:33:37 »
Ett bättre begagnat kylskåp kanske är tillräckligt att utgå ifrån om man inte ska göra några avancerade labbar? Dom är det väl oftast propan i nu för tiden så man kan mecka lagligt själv utan kylcert.

Enligt bilden ville han kunna köra vätska via värmeväxlare på både varma och kalla sidan?
Lite svårt på ett kylskåp...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Arne999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga en kompressordel med valfria anslutningar
« Svar #7 skrivet: 15 maj 2020, 22:04:05 »
Att lägga 30k på detta är nog lite i överkant.

Det bästa är kanske att få tag i något begagnat men finns det något vettigt att få tag i?

Man kanske skulle kunna köpa någon billig kinapump att labba med (om det nu finns vatten/vatten...)

Kikat in i endel pumpar och det enda dyra jag ser är värmepump och plattvärmeväxlare. Hur kan detta gå på över 30k??




Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Bygga en kompressordel med valfria anslutningar
« Svar #8 skrivet: 16 maj 2020, 05:29:20 »
allt beror ju pÃ¥ hur stora grejerna är, en plattis till en 6kw nibe 1245 kostar  4171+4830 kr , expventil 1029 torkfilter 259 och kompressor 9826 kr.
20115kr bara för komponenterna + moms, 25000 inkl moms.
Alla dessa priser är taget från nibes prislista, med detta kommer man ändå inte långt, det behövs 2 cirkulationspumpar, du ska ha pressostater, kontaktor och motorskydd, eventuelllt mjukstart m.m.

Billigast är nog att leta en komplett beggad pump, eller en beggad modul


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bygga en kompressordel med valfria anslutningar
« Svar #9 skrivet: 16 maj 2020, 09:08:29 »
Enligt bilden ville han kunna köra vätska via värmeväxlare på både varma och kalla sidan?
Lite svårt på ett kylskåp...

Tanken var att slakta kylskåpet och sätta dit egna värmeväxlare etc efter behov.
Poängen är att propan inte är en f-gas och således behövs inget certifikat för att varken tömma eller fylla systemet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Arne999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bygga en kompressordel med valfria anslutningar
« Svar #10 skrivet: 16 maj 2020, 09:41:47 »
allt beror ju pÃ¥ hur stora grejerna är, en plattis till en 6kw nibe 1245 kostar  4171+4830 kr , expventil 1029 torkfilter 259 och kompressor 9826 kr.
20115kr bara för komponenterna + moms, 25000 inkl moms.
Alla dessa priser är taget från nibes prislista, med detta kommer man ändå inte långt, det behövs 2 cirkulationspumpar, du ska ha pressostater, kontaktor och motorskydd, eventuelllt mjukstart m.m.

Billigast är nog att leta en komplett beggad pump, eller en beggad modul


Allt som inte har med själva kylmodulen,  el och styrning etc har jag koll pÃ¥ och har gott om gratis grejjer hemma. Köpa helt nya Nibe grejjer kanske inte är helt försvarbart. Visst vill man ha lite kvalite men nibe känns inte som det mest prisvärda hobbyalternativet?

Att köpa begagnat är ju ett bra alternativ om det finns. Men vem vill sälja en fungerande bergvärmepump?

Ska läsa på om propan men det är väll inte omöjligt att få en kylnisse att fylla ett system även om det är ett hemmabygge? Annars kan man ju lära sig själv, det är ju ingen rocket science precis

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Bygga en kompressordel med valfria anslutningar
« Svar #11 skrivet: 16 maj 2020, 10:04:45 »
Propan är ju verkligen något man ska laborera med som nybörjare, Noot. Vad för plattväxlare hade ni tänkt skulle fungera med effekten från ett kylskåp? Det finns folk som sättdr in fjärrvärme etc som säljer fungerande pumåar för en billig peng. Trasiga moduler finns, kanake behövs byta en växlare eller kompressor.

Utloggad HCB514

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • högtryckstvättar stockholm
SV: Bygga en kompressordel med valfria anslutningar
« Svar #12 skrivet: 16 maj 2020, 10:55:43 »
Propan är inget jag rekommenderar att man experimenterar med, så jag håller med föregående skrivare.
varför uppfinna hjulet på nytt?
Åk till en skrot o plocka upp något begagnat där.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bygga en kompressordel med valfria anslutningar
« Svar #14 skrivet: 16 maj 2020, 14:54:45 »
Varför ska man inte köra propan i en pump man labbar med? Det finns betydligt giftigare kommersiella kylmedium och propan är inte särskilt brandfarligt jämfört med många andra saker man omger sig med.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!