Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad blir konsekvensen av att ha för hög diff mellan GT8 o GT9?  (läst 2148 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
Hej.

Jag har en Greenline E9 där jag kopplat in en volym/arbetstank på. Men med dagens inkoppling får jag ibland larm om för hög diff på GT8-GT9.

Jag kan fixa en bild men kan förklara kort hur inkopplingen ser ut.

Värmepumpen skickar värmen direkt ut till elementen och istället för att returen går tillbaka till värmepumpen så passera den en 300L tank.
Detta gör att det tar ett tag innan värmepumpen fått upp tempen i tanken så pass mycket att det blir en låg diff mellan ut och in.

Detta kanske inte är optimalt nu i efterhand, utan man kanske skulle ha en separat pump som driver ut emot elementen och låta den inbyggda endast arbete emot tanken. Varför vi gjorde som vi gjorde var för att värmen snabbt ska komma till elementen och slippa vänta på att tanken ska bli varm.

Kom gärna med tips på en annan inkoppling.

Frågan är vad får detta för konsekvenser att den larma att diffen är för stor mellan GT8-GT9?

Tack på förhand.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Att det blir hög skillnad i temperatur mellan GT8 och GT9 beror på att flödet är (för) lågt. Värmepumpen ger en viss effekt och detta resulterar i en given temperaturhöjning för ett givet flöde. Om flödet minskar kommer temperaturskillnaden att öka, i detta fallet ökar framledningen, tills dess att styrningen anser att skillnaden är för stor.

Volymtanken (2 portar) brukar anslutas på framledningen för att motverka den snabba temperaturväxlingen då VP går över från VV-produktion till värme, men också i viss mån den temperaturökning som sker då värmepumpen går igång och höjer framledningstemperaturen. Dessa växlingar i temperatur ger upphov till knäppningar i rörledningar.

Fördelarna med en arbetstank (4-portar) är att förändringen i framledningstemperatur ut pÃ¥ systemet inte varierar sÃ¥ starkt samt att olika flödesbehov i radiatorkrets och värmepump kan tillgodoses för  optimal drift. Risken med ett feldimensionerat/injusterat system är termisk kortslutning där varmt vatten frÃ¥n VP tar sig genom tanken och in VP utan att passera radiatorsystemet. Det är viktigt med placeringen av givaren GT1 i arbetstanken för en korrekt funktion samt att rätt portar används för att motverka omblandning i tanken.

I fall som dessa med mer än en pump är också viktigt med rätt drivtryck på de olika pumparna för att inte få backflöden/spädning.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
Hej Tack för snabbt svar.

Då måste det vara problem med flödet. Jag körde tidigare pumpen på läge 3 av 3 för att få den diffen som krävdes. Nu när jag har en extra tanks så kan det vara så att systemet blir för tungt. När tanken kommer upp i ca: 30 grader så finns inte problemet längre.

Ska också kolla smuts filtret.

Jag skaffade en tank för att få en bättre drift tid, jag har alldeles för många start och stopp, speciellt vår o höst. Inge problem med knäppning.

Pumpen kör ut på elementen och returen går in i botten på tanken. Sen tar jag värmen från toppen till in på pumpen. Detta för att tanken ska fyllas till max och man alltid tar toppvärmen när pumpen står still.

Jag funderar på att bygga om så att cirkulationspumpen som sitter i bergvärmen endast jobbar emot tanken o VVB. Sen har jag en pump som ta värmen från tanken till elementen. Vad tror du? Då kan värmen cirkulera i elementen även när bergvärmen gör Varmvatten.
Jag har idag GT9 på returen från tanken, den håller samma temp som GT1 som sitter i bergvärmen så jag tror det fungera korrekt.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tror på att antingen koppla in den med dubbla cirkulationspumpar som du beskrev, alltså som arbetstank, eller ansluta den på framledningen istället. Det finns ingen anledning att reagera snabbt med en framledning. Värmebehovet ändras ju aldrig i plötsliga steg utan snarare långsamt och med försiktighet. Inkoppling av volymförstorare utgör ett undantag vad det gäller skiktning. Eftersom att man vill dämpa temperatursvängningen vill man snarare att vattnet skall blandas om i tanken.

PS.
Varför ansluter du returen i botten? Vattnet som kommer från radiatorerna kommer ju inte att bli varmare i tanken när den används som volymförstorare, snarare något svalare. Logiskt borde då det något varmare vattnet från radiatorerna ledas in i toppen och det svalaste vattnet i bottnen ledas in i VP. Här är det väl högst marginell skillnad men rent teoretiskt borde väl det vara rätt.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad zippa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
Hej. Jag tänkte att tanken skulle vara kopplad i serie precis som om det vore ett element.  Men du har rätt borde kanske koppla den först och sen vidare till elementen.

Vill ju få större volym i system så när jag eldar och vissa element slår ifrån så ska bergvärmen fortfarande ha en bra volym att jobba emot.

Tanken med att ta värmen i toppen var att jag även har en solslinga i botten och då värmen stiger så får bergvärmen / elementen alltid det varma vattnet först och då behöver bergvärmen inte starta.

Tar gärna emot idéer hur jag borde koppla in det.

Tack för din tid.

//Tobias


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!