Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 20000 Kwh/Ã¥r i underhÃ¥llsvärme. Byte till Nibe 1255.  (läst 16330 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: 20000 Kwh/år i underhållsvärme. Byte till Nibe 1255.
« Svar #15 skrivet: 03 april 2015, 09:35:51 »
Jag kommer från bilbranchen men det hindrar ju inte att fysikens lagar att verka.
Du börjar prata om korrosion nu men ämnet nu gäller risk för luftproblem i cirkulerande system med vatten och temp mellan 0 och kokpunkten.
Detta råder i samtliga system vi diskuterar här.

Korrosionsinhibitorer har vi bilarna men det är enbart för att kunna använda material med olika potential som främst aluminium ihop med järn och koppar.

Har inte tänkt på detta tidigare faktiskt, trots att jag ligger bakom expansionstankarna i nya Volvo lastvagnar, men nu inser jag att dessa gummiblåsor i fastighetssystem troligen kommit till för att vara penga-generatorer, med tanke på deras begränsade livslängd.
« Senast ändrad: 04 april 2015, 14:45:51 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Kan det inte ha att göra med att det är lägre tryck på vattnet en våning eller två upp och att då dom i vattnet lösta gaserna har en tendens till att frigöras och samlas i dom högsta "punkterna"?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: 20000 Kwh/år i underhållsvärme. Byte till Nibe 1255.
« Svar #17 skrivet: 03 april 2015, 09:52:51 »
 Där kan du ha en poäng! Det sägs ju att den nya typen kan placeras i pannrummet utan problem.
Jag har mitt blåslösa kärl på vinden.
Frågan är dock om inte det kunde lösas med en bra avluftare i stigarledningens högsta punkt.
Med bra menar jag den typen som har fiberplattor som torkar och släpper ut gas tills vatten kommer upp igen.
« Senast ändrad: 03 april 2015, 10:03:04 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Ja Karl mb.
Korrosionen är biverkningen i ett traditionellt värmesystem om man inte blir av med syret i vattnet ,,  här har vi ingen glykol som skyddar !

Ledsen att behöva skriva Karlmb ,,
Men i denna fråga har du fel , det är inte en pengagenerator !
Det är att säkerställa funktion under en lång tid.
Har du sett hur en snäcka ser ut i en pump pÃ¥ ett värmesystem som har problem med syresättning ..  Tankar rostar sönder inifrÃ¥n , radiatorer som är yngre en 5-7Ã¥r spricker av rost.
Regeln som gäller för ett värmesystem är avsyrat vatten i mesta möjliga mån
. DÃ¥ skapar man inte en enhet som har direkt kontakt luft , det är fel princip pÃ¥ fel ställe, 


Kort livslängd skriver du om ett kärl?   nej säger jag, rätt dimensionerat hÃ¥ller dom ,  20 Ã¥r och mer finns det slutna kärl som jag satt och fortfarande i funktion ,,  sen har även den solen baksidor, visst finns det dom som gÃ¥r sönder tidigare ,  men det är oftast av en orsak. 
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: 20000 Kwh/år i underhållsvärme. Byte till Nibe 1255.
« Svar #19 skrivet: 03 april 2015, 10:13:12 »
Något nytt syre tillförs inte i mitt system så hur skulle korrosion kunna vara ett problem?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Vad har du för spärr mellan vattnet och din luftkudde som ersätter gummiblåsan?
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: 20000 Kwh/år i underhållsvärme. Byte till Nibe 1255.
« Svar #21 skrivet: 03 april 2015, 10:25:48 »
Ingen, men syret i luften där lär ju ha förbrukats och rostat allt det kan vid det här laget..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Har du inget är det fel !
All form av möjlighet till luft skall bort i ett värmesystem ,
Det är en baskunskap inom VVS .

Har skrivit det förut. Hade din idé fungerat skulle nog någon av tillverkarna
Anammat idén och skurit i produktionskostnaden och sålt kärlen någon 100 lapp billigare..
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: 20000 Kwh/år i underhållsvärme. Byte till Nibe 1255.
« Svar #23 skrivet: 03 april 2015, 11:10:04 »
18 000 kWh i uppvärmningsbehov är väl rimligt för 160 m2. Det som inte framgår är vad underhållstemperaturen är. Med 25 °C i tanken kan innetempen ligga kring 15 °C större delen av året? I vilket fall måste 16 kW räcka utan problem.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: 20000 Kwh/år i underhållsvärme. Byte till Nibe 1255.
« Svar #24 skrivet: 03 april 2015, 12:28:10 »
Har du inget är det fel !
All form av möjlighet till luft skall bort i ett värmesystem ,
Det är en baskunskap inom VVS .

Har skrivit det förut. Hade din idé fungerat skulle nog någon av tillverkarna
Anammat idén och skurit i produktionskostnaden och sålt kärlen någon 100 lapp billigare..
Cc

Ber om ursäkt för trådkapningen med detta OT!
Men, ditt resonemang håller inte Cocacola, för hur ser det ut när man fyller ett system första gången?
Massor med löst syre i vattnet. Och vad händer med det syret?  Omvandlas ihop med järn till magnetit och rost.  Sedan är syret inaktivt eftersom det är bundet. Det är ju därför man ska vara rädd om sitt gamla svartvatten i ett värmesystem!
Varför skulle det fungera annorlunda med det syre som blir instängt i en hydroforlösning? Visst, säg att det blir 20 gram extra syre i systemet,  men hur mkt skadlig rost ger det upphov till i systemet?
« Senast ändrad: 03 april 2015, 12:58:28 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Nu skämtar du va ?
Bilindustrins kylsystem är helt andra arbetsförhållanden än va det är i ett hus
Fyll upp din motor med vanligt vatten och du vet också vad som händer ,

MÃ¥ste bara frÃ¥ga ,,  hur mÃ¥nga timmar har du tillbringat i ett pannrumm ?
VVS är något helt annat än bilindustrin ,,

Men fortsätt med din teori   .,;- Karl mb  :) det skapar jobb i framtiden
DÃ¥ du är helt övertygad I din Ã¥sikt ( som är fel) finns det ingen mer anledning att försöka hjälpa dig in pÃ¥ rätt spÃ¥r , 
Jag lägger ner denna tråd så vi slipper trådträta .
Ha en glad påsk
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: 20000 Kwh/år i underhållsvärme. Byte till Nibe 1255.
« Svar #26 skrivet: 03 april 2015, 13:25:43 »
Vill inte träta hela påsken men: jag skrev ju ovan varför det inte skulle funka så bra med bara vatten i en bil.
Timmar i pannrummet?
Tja några hundra kanske iaf. Men mer intressant är väl hur många år mitt värmesystem fungerat med min vvb med luft i som expansion?
Sedan 1998,  och vattnet är svartaktigt men rätt klart faktiskt.  Skulle nog gÃ¥ att dricka om man inte tittade sÃ¥ noga.
absolut ingen antydan till brun rostrost-nyans eller grumligt.
Nackdelen med min lösning är som sagt att det krävs större tank än med gummiblÃ¥sa,  precis som det gör med hydrofor relativt hydropress där man kan ha en förfyllning. DET är en fördel, liksom dÃ¥ kanske att en bra avluftning eller själva expansionstanken bör placeras pÃ¥ högsta punkten i systemet,  där inlöst gas kan komma att frigöras.
Det finns nåt i allt, Coca Cola!
Glad PÃ¥sk!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Stenhuset

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar och spännande debatt!

18 000 kWh i uppvärmningsbehov är väl rimligt för 160 m2. Det som inte framgår är vad underhållstemperaturen är. Med 25 °C i tanken kan innetempen ligga kring 15 °C större delen av året? I vilket fall måste 16 kW räcka utan problem.

Svårt att säga men vi slår på värmen i början av november och slår av runt sista mars eller låter då enbart solfångarna värma. Jag skulle bli väldigt förvånad om det var över 10 grader då det inte ens varit det de gångarna grannen har höjt temperaturen dagarna innan vi kom ned.

Problemet är dels den höga elräkningen men även luften i systemet då det kan ta över ett dygn innan de radiatorer längst bort blir varma. Det verkar som det bildas "luftkuddar" i systemet när vi höjer temperaturen som blockerar både rören och radiatorerna och totalt stoppar cirkulationen. Detta kräver dagar av luftande för att få ett någorlunda fungerande system.

Ska tänka igenom att placera pumpen inomhus, tyvärr står vattenpumpen och hydroforen i pannrummet också. Det skulle nog gå att bygga in dem med ca 20 cm isolering och sätta en frostvakt i det isolerade rummet i pannrummet.
200 m2 1.5 planshus i kalksten från 1800-talet.
Nibe 1255 4-16 kw. 2x500 m markkollektor.
Förbrukning 2016: 12500 kWh inklusive allt.

Blandat radiatorer, fläktkonvektorn och vattenburen golvvärme.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: 20000 Kwh/år i underhållsvärme. Byte till Nibe 1255.
« Svar #28 skrivet: 04 april 2015, 14:51:34 »
Ja, hellre frostvakt för dem.
Antar att exoansionskärlet idag sitter i pannrummet och inte i huset?
Enligt vÃ¥r utredning ovan sÃ¥ är det bästa att ha kärl och/eller avluftare sÃ¥ nära den punkt där avkylningen blir som störst,  dvs pÃ¥ stigarledningen i huset.
Jag har liknande problem varenda höst (fast om jag kommer ihåg att lufta ett litet element som sitter först på systemet så är det avklarat på 10 minuter), och inser nu att jag borde flytta expansionen till längst upp på stigarledningen.
Det frigörs inlöst gas när vb kyls ned och då gäller det att den tar vägen till rätt ställe.
« Senast ändrad: 04 april 2015, 14:59:14 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: 20000 Kwh/år i underhållsvärme. Byte till Nibe 1255.
« Svar #29 skrivet: 04 april 2015, 14:55:34 »
Då syresätts vattnet .
Där av andvänder man en gummiblåsa
I ett slutet kärl
Cc
Ett riktigt anpassat kärl pÃ¥ 25 l  kostar under en
5 hundring

Men det räcker väl inte med 25l exp för
1500l acktank?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!