Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rengöring av indedel med vanliga hushÃ¥lsprodukter  (läst 4294 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PeterDanmark

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.

Jag är dansk, så bär over med mitt "svanska" :)

Jeg har läst mycket om rengöring av indedelen på värmepumper.

Har förut använt 8 bar på kompressoren og bläst den ren en gang i året, utover vanlig dammsugning. Men fordi vi har en hund der slänger mycket hår, så är dammet på lamellerna ret klibbigt. Dessutom har vi braskamin og indedelen hänger i vores sovrum, så där är mycket dammigt.

Har läst att folk använder 0,5 liter demineraliserat vatten (batterivatten) med urlika tilsats: 2 msk grön sÃ¥pa eller YES diskmedel, 1 dl koncentrerat spolarvätska,  0,5 liter ØKO avfettning frÃ¥n Biltema, 1 dl ammoniak (salmiakspiritus).
Men jag undrar om där skulle väre noget fell med at använda t-röd/rödsprit om man til eksempel gör en 1:3 blanding med batterivatten?

Man använder ganske ofte t-röd som smörmedel når man skärar aluminium, så där er ju ingen fare for at lamellerna inte klarer det. Man skal självklart fortfarande skölja efter med vatten, og se till at alt spritten är fordampet for att där inte är möjlighet for at där opstår brandfara. Gillar iden om t-röd då det inte lämnar nogen beläggning når det fordamper.

Vet att man kan köpe et kommercielt produkt på til eksempel Jula, men 200 kr for spray til en behandling låter sinnessjukt. og jag skulle gärne ville rengöre indedelen 3-4 ganger i året.

Tack så mycket.

Utloggad Beachman1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rengöring av indedel med vanliga hushålsprodukter
« Svar #1 skrivet: 05 september 2021, 13:28:01 »
Jag testade grönsåpa i varmt vatten att spreja lamellerna med. Köra pumpen litet varmt, och sedan spreja massor av sköljvatten. Det är ju en klassisk metod att rengöra spisugnar.

Men det gör jag aldrig om. Det stank mycket illa i veckor, ja ett par månader. Trots att jag skölje med vatten ett par gånger till. Dessutom gränsfall på att man fick ont i halsen av den förorenade luften.

Iden med T-sprit gillar jag. Men jag har helt enkelt köpt rengöringssprej på Jula. Har ingen lust att experimentera igen.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1400
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rengöring av indedel med vanliga hushålsprodukter
« Svar #2 skrivet: 05 september 2021, 13:48:45 »
Jag köpte oxå min rengöringsspray på Jula. Sköljde rent med några liter batterivatten. Känner ingen doft alls om luften nu.

Inte behöver du göra rent innedelen 3-4 gÃ¥nger per Ã¥r. Min innedel sÃ¥g inte smutsig ut de första Ã¥ren. I Ã¥r gick den för femte sommaren och jag gjorde nyss rent den för den va riktigt smutsig visade det sig. En gÃ¥ng per Ã¥r borde räcka. Utedelen sköljer jag en till tvÃ¥ gÃ¥nger per Ã¥r och torkar rent utsidan med sprayvax sÃ¥ den ser ut som ny 😉
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!